Hoe 30 meter overbruggen tussen digitale meter en huisaccu

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TomE
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12:52
Mijn vraag
onze digitale meter (Landis+Gyr E360) staat in een gemeenschappelijke kelder op ongeveer 30 meter afstand. Ik overweeg om een stekkerbatterij aan te schaffen (de ROI zou voor onze situatie gunstig zijn) maar dan moet ik wel een goede verbinding hebben. Hoe doe ik dat best?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Wifi router zo dicht mogelijk geplaatst maar bij de digitale meter 0 ontvangst.
- er is geen stopcontact in de buurt van de meter waar ik kan op aftakken voor een actieve P1-splitter (zonder versterking heb ik hier terug gevonden dat het signaal nooit de afstand kan overbruggen)
- ik kan "gemakkelijk" een kabel trekken tot aan de digitale meter

Mij lijkt de 'gemakkelijkste' manier om een voedingskabel en een RJ12 kabel tot aan de meter te trekken, stopcontact bij te plaatsen en een P1 versterker te plaatsen.

Maar misschien mis ik gemakkelijkere opties? Bestaat er een passieve P1 naar ethernet?
Alle hulp is welkom :)

Alle reacties

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:51

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Deze p1 ethernetmodule gebruiken:

https://www.zuidwijk.com/product/p1-reader-ethernet/

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Een extra meter plaatsen op de plek waar de elektra je woning binnenkomt?

• TomE
Die ethernetmodule lijkt mij wel een valabele optie. Zeker als een ik batterij vindt die ik rechtstreeks kan aansluiten zonder dat er een internetverbinding nodig is.

Een extra meter plaatsen is ook een optie, maar dan uiteraard met CT-klemmen. De huidige kast zit echter al propvol, dus als ik dit kan vermijden dan zal ik het ook doen.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Marstek venus kan je bedienen via modbus tcp/ip
Een ethernet kabel naar de batterij zodat hij op je netwerk zit.
En plaats een kwh meter waar de stroom je huis ingaat als sturing voor de marstek(s). Minimaal data refresh van 5s
Kast propvol dan een uitbreidkastje ernaast van 11x33 (abb)
Dan kan je ook nieuwe groepen maken voor de batterij(en)

AUijtdehaag in "Beste thuisbatterij oplossing voor max. 5K?"

[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-03-2026 02:06 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-04 20:20

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Je moet niet gaan beginnen aan handmatige bediening van een accu via modbus (incidenten daargelaten). Laat die accu lekker z'n eigen software draaien; daarvoor is 'ie gemaakt.

De module die @Femme noemt werkt prima om je data het netwerk op te krijgen, maar de vraag is of de accu daar wat aan heeft. Neem de Marstek Venus, die gebruikt alleen een eigen dongle (CT-003), de Homewizard-dongle of een Shelly.

Maar, als je toch een kabel naar de kelder kunt trekken, waarom dan niet een POE-kabel waar je een wifi access point aan hangt? Dan kun je alle P1-dongles gebruiken die je wilt (en waar jouw accu toevallig mee wordt geleverd). Als je niet al een POE-switch hebt, dan koop/regel je een losse POE-injector.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• Rob vd Hoeven
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-04 09:12
Misschien is deze verlengmodule iets?
Heeft geen externe voeding nodig.
Handleiding hier

• TomE
Het is dus niet zo dat je een Marstek Venus rechtstreeks kan aansluiten om de P1 poort? Want de Marstek heeft ook een LAN-poort zie ik.

Een POE-switch heb ik niet liggen, maar ik zal eens kijken hoe zo'n injector werkt en wat zo'n switch kost. Als er maar 1 kabel getrokken moet worden en zonder aanpassingen in mijn zekeringskast (ik heb wel al een vrije groep), dan geniet dat de voorkeur.

[ Voor 3% gewijzigd door TomE op 10-03-2026 19:29 ]

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:39

Blokker_1999

Full steam ahead

Als je voor Marstek kiest kan je hun P1 meter kopen. Die verbindt gewoon met Wifi en trekt de nodige stroom uit de meter. De batterij(en) verbind je ook met hetzelfde netwerk en dat kan bedraad.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:21
Ander idee, waar zit je groepenkast, daar komen de draden vanaf de hoofdmeter uit, mogelijk kan je dan bv met CT-klemmen daar meten. Niet echt plug en play maar misschien 🤷

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

TomE schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 19:20:
Het is dus niet zo dat je een Marstek Venus rechtstreeks kan aansluiten om de P1 poort? Want de Marstek heeft ook een LAN-poort zie ik.

Een POE-switch heb ik niet liggen, maar ik zal eens kijken hoe zo'n injector werkt en wat zo'n switch kost. Als er maar 1 kabel getrokken moet worden en zonder aanpassingen in mijn zekeringskast (ik heb wel al een vrije groep), dan geniet dat de voorkeur.
Een ethernet poort gebruiit een rj45 stekker, p1 gebruikt rj12. Dat past fysiek niet en is ook absoluut niet hetzelfde. Dus nee, direct aansluiten gaat niet werken :P

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Probeer een 6 aderige rj12 kabel van 30 meter en sluit daar je dongle op aan.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• poktor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-03 15:32
Ik had het zelfde probleem. Omdat ik Home Assistant heb draaien thuis, heb ik het op kunnen lossen met een ESP8266. Het is nu een wifi-verbinding en werkt al jaren zonder problemen.

• TomE
Thijsmans schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 07:06:
[...]

Een ethernet poort gebruiit een rj45 stekker, p1 gebruikt rj12. Dat past fysiek niet en is ook absoluut niet hetzelfde. Dus nee, direct aansluiten gaat niet werken :P
Dat begrijp ik maar er bestaan ook omvormers zoals hierboven al aangegeven. Mijn vraag was of ze in dat geval (na omvorming) rechtstreeks aansluitbaar zijn.

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Nee, de Marstek heeft een CT002/3, Shelly of HW dongle nodig. Je compliceert het onnodig. In jouw situatie zou ik het zo doen (--- is utp):

[switch] --- [poe injector] --- --- --- --- [poe ap] ))) [ct003]

• TomE
Pietje NL schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 21:10:
Ander idee, waar zit je groepenkast, daar komen de draden vanaf de hoofdmeter uit, mogelijk kan je dan bv met CT-klemmen daar meten. Niet echt plug en play maar misschien 🤷
Als ik alle kosten naast elkaar leg (POE-injector, extra AP) dan komt deze oplossing ook op tafel. Ik heb alles goed bekeken en ik heb nog ruimte in het bijgeplaatste kastje voor de zonnepanelen om daar een CT-meter te plaatsen. De kabels voor de klemmen (of klem want het is enkelfasig) zal dan wel een 50-tal cm moeten zijn.

Ik vind weinig terug over de nauwkeurigheid van CT klemmen ten opzichte van P1 meter. Vooral op sites waar ze de P1 meters verkopen claimen ze nauwkeuriger te zijn, wat ik wel begrijp want dat is uiteindelijk de data van de netbeheerder.

• TomE
Dank je wel voor alle voorstellen, het heeft mij goed laten nadenken over de setup.

Na alle voor-en nadelen naast elkaar gelegd te hebben, heb ik geopteerd om met CT klemmen te werken waarvan de meter dan in een kleine kast (aanbouw van de zonnepanelen) past.

Het grootste voordeel is dat ik geen kabel moet trekken door een gemeenschappelijke kelder en dat ik minder componenten nodig heb (geen extra poe-injector of p1 verlenging of extra AP,…)

[ Voor 10% gewijzigd door TomE op 15-03-2026 19:27 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik weet niet hoeveel stroom en meter kan leveren, maar je zou ook nog iets met lorawan kunnen proberen. Werkt het niet dan heb je een leuk Meshtastic setje.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Pagina: 1