Vraag

• FranciscusK
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-03 11:20
(Pardon, ik zie nu een spelfout in de titel van dit bericht: "trilarm" moet "trilalarm" zijn)

Sinds enige tijd lijd ik aan de suikerziekte (diabetes mellitus type 1). Ik heb een sensor (freestyle libre 2) op mijn arm die continu mijn glucosegehalte meet. De waarden kan ik aflezen op mijn zaktelefoon, en de telefoon kan ingesteld worden om te gaan piepen en/of trillen als er een drempelwaarde wordt overschreden. Je kan dan ingrijpen door jezelf oftewel insuline (bij teveel suiker in het bloed) of koolhydraten (bij een gebrek aan bloedsuiker) toe te dienen.

Het probleem doet zich 's nachts voor. Een hard geluidalarm maakt andere mensen wakker. Daarom wil ik een trilalarm. Ik gebruik nu al een simpele smartband als wekker. Dat werkt goed. Ik vraag me daarom af of het mogelijk is een bloedsuikersensor (zoals de freestyle libre 2) direct aan een polsapparaatje (smartwatch of smartband) te koppelen. Dus zonder tussenkomst van een telefoon of andere apparaten. Belangrijk is dat de verbinding betrouwbaar is. Heeft iemand ervaring hiermee?

[ Voor 4% gewijzigd door FranciscusK op 09-03-2026 21:32 . Reden: uitleg spelfout in titel ]

Alle reacties

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:28

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Spelfoutje in de titel gefixord.

• Getest
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 30-03 22:14
Ik weet niet of je er wat aan hebt maar zag nog geen reacties dus doe toch een poging. Ben niet bekend met de apparatuur die je gebruikt, maar is dit niet iets dat je met Home Assistant kunt fixen? Mijn ervaring is dat veel apparaten die enigszins ‘slim’ zijn verbonden kunnen worden om de sensoren uit te laten lezen en andere apparaten makkelijk aangestuurd kunnen worden daardoor.
Dus als drempelwaarde waarde wordt overschreden, stuur pushbericht naar telefoon waardoor ook je smartwatch gaat trillen. Of misschien is er een ander ontvangend apparaat dat kan trillen. Heb je hier wat aan?

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:10
Zonder telefoon gaat denk ik lastig worden. Je kunt een paar opties proberen:
- met ifttt een automatisering maken, die kan als trigger de melding van de cgm app gebruiken, en dan je smartwatch laten trillen. Dat zou de voorkeur zijn omdat dat de meest directe verbinding is. Als je smartwatch niet binnen bereik is, of je reageert niet op een melding, kan je telefoon alsnog een alarm geven als backup.
- met een garmin smartwatch kun je je linkup account gebruiken om de gegevens direct op je watch te zien. Met bepaalde watchfaces kun je dan bij drempelwaardes de watch laten trillen. Maar daar zit wel je telefoon en de abbott servers tussen.

[ Voor 18% gewijzigd door barbarbar op 21-03-2026 19:41 ]

• FranciscusK
@Getest, bedankt voor de tip. Ik kende Home Assistant nog niet. Het lijkt erop dat een Freestyle Libre 2 sensor te koppelen moet zijn aan Home Assistant, zie https://github.com/PTST/LibreView-HomeAssistant.

@barbarbar, ook bedankt voor de tip. IFTTT kende ik ook nog niet. Het ziet er interessant uit, maar er lijkt wel een afhankelijkheid te zijn van het Internet. Ik probeer iets te vinden met zo weinig mogelijk schakels/afhankelijkheden. Dat het zonder telefoon lastig is, bleek ook uit verder onderzoek dat ik inmiddels heb gedaan. Onder andere heb ik gesproken met Abott, de maker van de sensor. Directe communicatie tussen de sensor en een polsbandje wordt niet ondersteund.

Omdat het voor mij toch heel belangrijk is om 's nachts een trilalarm te krijgen bij een te lage bloedsuikerspiegel, heb ik maar een nieuwe telefoon gekocht, een Samsung A36. In tegenstelling tot de zaktelefoon die ik gebruikte, staat die op de lijst van ondersteunde telefoons voor de sensor. Ik heb er meteen een polsbandje van Samsung bij gekocht, een Galaxy Fit 3, met het idee dat twee apparaten van hetzelfde merk wel goed met elkaar moeten communiceren. Ik ben nog bezig de juiste instellingen te vinden om ervoor te zorgen dat ik een trilalarm op het polsbandje krijg terwijl de telefoon op 'niet storen' staat. De app van de sensor (Libreview) rapporteert echter nog een probleem met de alarminstellingen, terwijl alle instellingen goed staan. Daarover ga ik weer bellen met Abott.

Het zou goed kunnen dat de uitdaging tijdelijk is, omdat ik binnenkort een insulinepomp krijg, die de bloedsuikerspiegel stabiel kan houden.

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:00
Ik weet dat Omron, een bedrijf dat bloeddrukmeters maakt, een smartwatch heeft ontwikkeld en verkoopt. Helaas wordt dit ding (nog) niet in NL verkocht. Het zou mij niets verbazen als dit ding naast betrouwbare metingen, misschien ook zo’n alarm heeft?

Succes!

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

• FranciscusK
Het is me gelukt een werkende oplossing te vinden. Vannacht werd ik door mijn polsbandje gewekt met een trilalarm, terwijl de telefoon stil bleef. Een hele opluchting.

De melding over verkeerde alarminstellingen was te verhelpen door de app van de sensor van de telefoon (librelink) te verwijderen en opnieuw te installeren. Daarna was het wat rommelen met instellingen op de telefoon en het polsbandje om de juiste configuratie te krijgen.
Pagina: 1