Garage plafond

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• snifrrr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-03 01:09
Ik zit er aan te denken om het plafond in mijn garage dicht te maken. Nu wil ik hier zelf mee aan de slag gaan, maar het is voor mij de eerste keer dat ik met gipsplaten ga werken.
Nu zat ik te denken om het geheel dicht te maken met gipsplaten en daarna alles te laten stucen incl. de muren. Echter ik loop in de voorbereidingen tegen wat issues aan, en ik wil eerst alles duidelijk hebben voordat ik eraan ga beginnen.

Wilde zoals in de tekening latten op de balken schroeven en daar de gipsplaten op monteren. Nu heb ik echter van die ijzeren dragers en die zit op het laagste punt 4 cm onder de balk.

Waar de ijzeren beugels zitten zou ik de gipsplaat dan niet vast kunnen maken, is dat een probleem?
Welke latten kan ik het beste gebruiken voor het rachelwerk?
Wel of niet voorboren voor de rachels in de houten balken?
Rachels ongeveer 40cm uit elkaar zetten, kan een nieuwe stukplaat op dezelfde rachel als waar de vorige gestopt is?
Wat is de beste manier om het rachelwerk goed waterpas te krijgen?
Wel of niet isolatiemateriaal aanbrengen? En dan eerst isolatie en dan de folie op de rachels en dan de platen?
Eigenlijk had ik het liefste de ruimte tussen de balken gehouden, omdat je er ook wat kunt opslaan, maar het is zo slordig afgewerkt nu. Dus andere mogelijkheden sta ik ook voor hopen.

Sorry voor de vele vragen, maar probeer mezelf goed voor te bereiden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tYFlxr90eM1Uh-p7pEWnTmyD5EU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mElwHCAoIoRQvEciIsmRr72a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EiyyZlL7PqZZAZ5Ldk5wNAGF5Ns=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BfxroLKe7UIjRLvWgTgRDE6G.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ROQsKBdHrne5NY-BSkTHl3FjWQI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GYdM5xWsL7uZd5P6kGHfAHxa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dHLZC21k5DJsop1lb017NSCMqjc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VGSBYY3ySOesykG7RopANDl7.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:53
Is het hele spul wit latexen geen optie? Heb je t met weinig moeite redelijk netjes.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:00
Ik had hier ook naar gekeken en ben tot de conclusie gekomen dat dit bij mij 1 dikke ellende gaat opleveren. Zonder actieve verwarming heeft isoleren geen zin want de deur houd geen warmte tegen. Met isolerend spul erin krijg je schimmel in de isolatie Om dit goed te krijgen moet er actieve verwarming in, de garagedeur moet vervangen worden en er moet een schuur van gemaakt worden en de wanden moeten in plaats van enkelsteens dubbelsteens worden. Al met al te kostbaar en dus maar beter accepteren dat de ruimte koud en vochtig is.

Tussen de balkjes heb ik planken en latjes getimmerd, om hier veel op te kunnen bergen.

[ Voor 7% gewijzigd door aljooge op 09-03-2026 21:38 ]

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:00
Makrolon schreef op maandag 9 maart 2026 @ 21:29:
Is het hele spul wit latexen geen optie? Heb je t met weinig moeite redelijk netjes.
latexen heb ik wel gedaan. Met dit spul tegen vochtige ruimtes. Aangebracht in de zomer wanneer het droog is.

https://www.verfwinkel.nl...pa9LJhaeO_D0aAtY7EALw_wcB

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:32
Als je vuren balken van 44x69 of 44x44 op de balken schroeft dan kan kunnen de gipsplaten daar tegenaan.
Paar cm dat je uit de kant zit maakt niet uit. De aansluiting met de muur werk je toch af met een beetje kit.
Natuurlijk boor je dit soort spul niet voor want dan blijf je bezig :P
Pak je afgeschuinde gipsplaten dan hoef je alleen de naden te vullen en niet alles te stuccen.
De muren film je dan wel even af voor je plafond en muren voorstrijkt en saust.

Uitvlakken doe je met een lange (2m) waterpas. Een hamer en dunne vulplaatjes zijn je vriend indien nodig.

Een plat dak isoleren doe je typisch van buiten en niet van binnen. Van binnen isoleren is gevoelig voor vochtproblemen.

[ Voor 31% gewijzigd door Rukapul op 09-03-2026 21:49 ]

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 30-03 22:46
Krijg je het vocht aldaar wel goed onder controle, anders zijn die platen over 10 jaar verschimmeld.

In een garage zou ik functionaliteit belangrijker vinden. plintjes aan de muren tussen de balken. Emmer latex er tegenaan en klaar.

• Hendrik53
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-03 21:31
De ophanging van de balken en de bevestiging van de BAT-ankers is fout. Zo te zien is het materiaal van de wanden ook ongeschikt als draagmuur (wand moet minimaal 10 cm dik zijn en geen Gibo of een andere lichte bouwsteen). De balken horen onderin op het ijzer te steunen. Je stelt de ankers op hoogte onder de lip aan de bovenkant met kunststof plaatjes die in alle diktes te verkrijgen zijn. Je bevestigt de ankers met horizontale (keil)bouten aan de wand.
Bij het bevestigen van platen tegen de balken zul je moeten zorgen voor ventilatie boven het plafond. Er ontstaat andere condens waardoor de zaak gaat rotten. De bouwfysische opbouw van die constructie is essentieel.

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 00:13
Hendrik53 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:15:
De ophanging van de balken en de bevestiging van de BAT-ankers is fout. Zo te zien is het materiaal van de wanden ook ongeschikt als draagmuur (wand moet minimaal 10 cm dik zijn en geen Gibo of een andere lichte bouwsteen). De balken horen onderin op het ijzer te steunen. Je stelt de ankers op hoogte onder de lip aan de bovenkant met kunststof plaatjes die in alle diktes te verkrijgen zijn. Je bevestigt de ankers met horizontale (keil)bouten aan de wand.
Bij het bevestigen van platen tegen de balken zul je moeten zorgen voor ventilatie boven het plafond. Er ontstaat andere condens waardoor de zaak gaat rotten. De bouwfysische opbouw van die constructie is essentieel.
Technisch gezien heb je 100% gelijk en ziet het er wat minder fraai uit. Maar lekker boeiend dat de balken niet onderin op het ijzer steunen, het stort echt niet in daardoor.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:31
Eigenlijk kan je dit niet doen zonder een complet plan over isolatie, verwarming, ventilatie en koudebruggen. Zeker met een gipsplaat waar vocht in kan trekken is de kans dat het misloopt reeël al je geen volledig plan hebt. Ook de bestaande dak opbouw is van belang om dat plan te maken.

Al het andere is eigenlijk zonde van je tijd op de langere termijn.

Een meest standaard oplossing is wanden en dak isoleren met folies luchtdicht. Dakisolatie bij voorkeur buiten dus onder de dakbedekking. Vloer isoleren kan wel of niet dat biedt meestal ruimte voor keuzes. Wel checken voor optrekkend vocht.

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:58
Als ik de foto's zo bekijk heb je nu al een vocht/schimmelprobleem.
Dat zal alleen nog maar erger gaan worden als je de onderzijde dicht gaat maken.

Aan de randen bij de muur lijkt er nu al zwarte schimmel tegen de plafondplaten te zitten. Je hebt daar dus al een koudebrug / isolatie / vochtprobleem.
De dakplaten lijken op de foto van spaanplaat te zijn. Dat is eigenlijk helemaal niet geschikt als constructie dakplaat (daarvoor gebruik je normaal gesproken underlayment of OSB plaat. Veel steviger).
Je spaanplaat dak lijkt ook al tussen de balken door te hangen, zie ik op foto 1.

Ik zou dit niet zomaar dicht gaan maken, grote kans dat de boel nog sneller gaat schimmelen of wegrotten als je het niet helemaal goed doet.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:56

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Even een ander geluid ;)

Je kunt prima een plafond in een garage maken. Dat zuigt echt niet vanzelf vol met vocht, zolang het dak niet lekt en je er geen Turks stoombad van maakt. gips plaat gaat wel vocht reguleren, dat is een eigenschap, daaroor kan het papier wat versneld verouderen dus is het handig om het te verfen.

Als je meteen wilt isoleren, gebruik dan bij voorkeur een dampopen isolatiemateriaal in combinatie met een klimaatfolie. De eerder genoemde geventileerde optie (het klassieke “koude dak”) werkt ook, maar beperkt je wat in de toekomst als je bv een warm dak wil toevoegen.
Wil je wat extra robuustheid, dan kun je kiezen voor groene gipsplaten of gipsvezelplaat (bijvoorbeeld Fermacell). De eerste is een gipsplaat met impregneer voor vochtige ruimtes, De laatste is zwaarder en een stuk steviger, waardoor het beter tegen een stootje kan.
Isoleren heeft overigens weinig effect als je de garage niet gaat verwarmen. Maar als je plannen hebt om de ruimte later bijvoorbeeld als hobby- of leefruimte te gebruiken, kan het logisch zijn om het nu alvast mee te nemen. Veder zou ik mij niet al te druk maken over de blokjes hout onder de balken. als je nu natte plekken of schimmel hebt is het verstandig daar even goed naar te kijken en de eventuele oorzaak wegnemen.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 16-03-2026 15:42 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:36
wil er dan niemand weten waarom er in een garage een gipsplafond zou moeten zitten?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:56

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
No Hands schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:21:
wil er dan niemand weten waarom er in een garage een gipsplafond zou moeten zitten?
Nee, eigenlijk niet. iemand mag prima een plafond wensen zonder zich te hoeven verantwoorden waarom.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:36
twain4me schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:56:
[...]

Nee, eigenlijk niet. iemand mag prima een plafond wensen zonder zich te hoeven verantwoorden waarom.
Het is geen verantwoording die hier wordt afgeroepen maar gewoon nieuwsgierigheid die deze vraag doet stellen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 20:43
Zorg dat je je rasterwerk op dezelfde hoogte maakt als de onderkant ijzeren beugel.

Full electric Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:28
Idd. Zo heb ik die balken hard nodig om allerlei rallyplaten op kwijt te kunnen. :*)

KPN is een drieletterwoord

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 20:45
Een gipsplafond werkt brandvertragend.
Zelf heb ik een verdieping op mijn garage gemaakt en heb het plafond zelfs uit 2 lagen gips gemaakt, just in case. Tussen verdiepingsvloer en plafond heb ik de ruimte met glas- of steenwol (weet het niet meer zeker) opgevuld, ook brandvertragend. Er zit ook nog een brandvertragende deur naar het huis in.
Er staat eigenlijk nooit een auto in maar het zou moeten kunnen.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:58

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Neuh.
Sterker nog, ik heb het zelf ook gedaan, en daar dan 2 ledstrips als loopverlichting achter een bewegingsmelder tegen gemonteerd, en nog 2 grotere lampen voor als ik eens wat langere tijd daar doorbreng.
Juist doordat dat plafond nu egaal wit is, verspreid het licht zich ook een stuk prettiger.

Maar bij mij gaat de voordeur dan ook maar 2x per jaar open, en de garagedeur meerdere malen per dag. ;)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
snifrrr schreef op maandag 9 maart 2026 @ 21:14:
Rachels ongeveer 40cm uit elkaar zetten, kan een nieuwe stukplaat op dezelfde rachel als waar de vorige gestopt is?
Platen zijn standaard 60 cm breed, dus rachelwerk op 30cm hartmaat. Ook lichtjes aftekenen op het gips zodat je altijd goed zit met je schroeven. Voorboren hoeft niet, ook niet in de rachels.

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:58
sypie schreef op maandag 16 maart 2026 @ 20:37:
[...]
Platen zijn standaard 60 cm breed, dus rachelwerk op 30cm hartmaat. Ook lichtjes aftekenen op het gips zodat je altijd goed zit met je schroeven. Voorboren hoeft niet, ook niet in de rachels.
Behalve natuurlijk als je de standaard platen van 40cm breed hebt.. zoals de stucplaten die meestal gebruikt worden voor plafonds, vanwege het iets lichtere gewicht (9,5mm dik en 40cm breed ipv 12,5mm dik en 60cm breed voor wandplaten).
https://klussenmet.gyproc...psplaten/gyproc-stucplaat

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 30-03 22:46
BrainCrash schreef op maandag 16 maart 2026 @ 21:28:
[...]

Behalve natuurlijk als je de standaard platen van 40cm breed hebt.. zoals de stucplaten die meestal gebruikt worden voor plafonds, vanwege het iets lichtere gewicht (9,5mm dik en 40cm breed ipv 12,5mm dik en 60cm breed voor wandplaten).
https://klussenmet.gyproc...psplaten/gyproc-stucplaat
Ik zou zelf gek worden van al die kleine plaatjes. Ook meer schroeven en meer naden. Gewoon van panlatten even snel twee stempels maken en even een buurman, vriend, partner of wie dan ook die even mee helpt en als de schuur niet breder asdan 420cm kun je lekker fijn met1 plaat gelijk over de hele lengte.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

snifrrr schreef op maandag 9 maart 2026 @ 21:14:
Ik zit er aan te denken om het plafond in mijn garage dicht te maken. Nu wil ik hier zelf mee aan de slag gaan, maar het is voor mij de eerste keer dat ik met gipsplaten ga werken.
Nu zat ik te denken om het geheel dicht te maken met gipsplaten en daarna alles te laten stucen incl. de muren. Echter ik loop in de voorbereidingen tegen wat issues aan, en ik wil eerst alles duidelijk hebben voordat ik eraan ga beginnen.

Wilde zoals in de tekening latten op de balken schroeven en daar de gipsplaten op monteren. Nu heb ik echter van die ijzeren dragers en die zit op het laagste punt 4 cm onder de balk.

Waar de ijzeren beugels zitten zou ik de gipsplaat dan niet vast kunnen maken, is dat een probleem?
Welke latten kan ik het beste gebruiken voor het rachelwerk?
Wel of niet voorboren voor de rachels in de houten balken?
Wat is de beste manier om het rachelwerk goed waterpas te krijgen?
Wel of niet isolatiemateriaal aanbrengen? En dan eerst isolatie en dan de folie op de rachels en dan de platen?
Eigenlijk had ik het liefste de ruimte tussen de balken gehouden, omdat je er ook wat kunt opslaan, maar het is zo slordig afgewerkt nu. Dus andere mogelijkheden sta ik ook voor hopen.

Sorry voor de vele vragen, maar probeer mezelf goed voor te bereiden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe is de dakopbouw bóven de gordingen en het spaanplaat momenteel? Als je die spaanplaat delen gaat opsluiten dan is de kans groot dat je ze over een paar jaar moet gaan vervangen vanwege 'rot'.

Voor de rest is het natuurlijk ook zonde van de (opberg) ruimte tussen de gordingen.... Daar past bijvoorbeeld precies een ladder / trap en wat al niet meer tussen >:)

Voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iuuLL8tzGEtHdf8UMGKNgYGmpzw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kit2cPOt1havi5H9A09CtgW0.jpg?f=fotoalbum_large

Zo ligt dus o.a. m'n 3x12 Altrex ladder hier netjes tussen de gordingen (garagedak) opgeborgen ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Will_M op 16-03-2026 23:52 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• DNLK
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:12
Nee alleen waarom het gestuct moet worden :P

• snifrrr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-03 01:09
DNLK schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:00:
[...]

Nee alleen waarom het gestuct moet worden :P
Hoeft ook zeker niet gestuct te worden.
Ben toch wel aan het denken dat die ruimtes tussen de balken ook handig kan zijn. Echter vind ik het met die spaanplaat echt superlelijk afgewerkt.

Iemand nog andere smaken waarmee het netjes afgewerkt kan worden zonder de ruimte te verliezen. Ook de zijkanten tussen de balken hebben allemaal open spleten etc.
Pagina: 1