Glasvezel en nieuw thuisnetwerk - advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

• ikweetgeennaam1
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 21:54
Goedenavond allemaal,

Onlangs hebben wij na lange tijd besloten om over te stappen naar glasvezel, en inmiddels hebben we op proef een aansluiting. De snelheid is flink wat hoger tov onze ziggo aansluiting, die er inmiddels al 10 jaar zit, inclusief 10 jaar oude Devolo powerline adapters etc.

Huidige situatie; Ziggo modem in meterkast, powerline naar woonkamer voor bedrade verbinding tv/ps5 vanaf de powerline en powerline naar boven voor boven wifi en bedrade verbinding van powerline naar pc. Oftewel, continue een wisselende wifi verbinding, een aparte voor boven en beneden. Helaas liggen er geen internetkabels in de muren.

Nieuwe gewenste situatie; glasvezel punt naar een router en dan een netwerk wat door het hele huis (125m3/4 kamers boven, 2 verdiepingen, meterkast aan de voorkant van het huis) hetzelfde is (mesh als ik dat goed begrepen heb). Eventueel kan er wel een netwerk kabel van de huidige powerline locaties naar de pc/ps5, maar geen nieuwe bekabeling aanleggen.

Ik ben dus op zoek naar advies voor de meest passende oplossing. Ik heb al wat posts doorgelezen maar als leek raak ik alleen maar meer verward en overweldigd. Mijn doel is ook niet om een superdeluxe netwerk aan te leggen, maar een goed, zo snel mogelijk, simpel netwerk. Ik zocht op google naar POwerline mesh wifi, dan kom ik op de Fritz Mesh set uit, maar als ik dan kijk op Fritz in de powerline sectie kom ik weer hele andere tegen als waar ik eerst op zat vanuit de zoekopdracht. Idealiter willen we er niet te veel aan uitgeven, maar ik zou wel een oplossing willen die weer langere tijd meekan, en de snelheid van de glasvezel optimaal kan inzetten.

Paar vragen die ik zelf kan bedenken voor nu;
Router van Odido houden of is vervangen beter? (bvb fritz router, of met de Fritz mesh kan de router er tussenuit volgens hun filmpje?)
Welke oplossing is het beste? (repeater/powerline/andere?)
Hoeveel punten zou ik nodig hebben voor de beste dekking (125m3, ca 5,5x10 per verdieping los van de bijkeuken)

Alle advies is welkom, en alvast bedankt!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:13

franssie

Save the albatross

Wat voldoet er niet aan je huidige interne netwerk? Anders is het toch gewoon ompluggen naar de Odido router?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• ikweetgeennaam1
@franssie Vooral dat de oude powerline adapters niet de snelheid van het glasvezel optimaal kunnen benutten, en dat het geen mesh is, en we dus steeds op apparaten moeten wisselen van de boven naar de beneden wifi etc.

Omprikken kan in de basis, maar ik wil het netwerk graag up to date maken (ook wifi 6 etc) zodat we weer een tijd vooruit kunnen op een betere / snellere manier.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:21
Bekabelen, accespoint begane grond (woonkamer). Kabeltje naar boven, accespoint 1e verdieping, kabeltje naar boven, accespoint 2e verdieping, klaar.
Bedraad is altijd beter dan powerline of draadloze repeaters.
Data-overdracht via kabel is ook (bijna) altijd sneller en betrouwbaarder.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• ikweetgeennaam1
@Yaksa excuses als ik het niet duidelijk neergezet heb, maar kabels trekken of leggen is geen optie. Ik zoek dus een optie waar kabels trekken geen onderdeeel van is.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:36
Dan kom je al snel uit mesh.
Dat kan prima werken maar is sterk afhankelijk van je signaal.

Wat is je budget?
Op welke plekken heb je nu goede, 5ghz, wifi ontvangst vanaf het provider modem?

CISSP! Drop your encryption keys!

• franssie

franssie

Save the albatross

Zonder kabels kom je uit bij de deco setjes van to link etc. En zonder bekabeling heb je niet het snelste abonnement nodig, want dat zal je niet halen (wat geen ramp is. 200 is waarschijnlijk al zat)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• ikweetgeennaam1
@laurens0619 bedankt voor de reactie. Als voorbeeld, ons abo is 1000 megabit, en op de bank (ca 7-8 meter van de meterkast) op mn telefoon meet ik 500 megabit download.

Budget staat niet vast maar alles bij elkaar in ieder geval wel max 500€ denk ik, al lijkt me zo veel niet per see nodig.

• ikweetgeennaam1
franssie schreef op maandag 9 maart 2026 @ 18:53:
Zonder kabels kom je uit bij de deco setjes van to link etc. En zonder bekabeling heb je niet het snelste abonnement nodig, want dat zal je niet halen (wat geen ramp is. 200 is waarschijnlijk al zat)
@franssie die heb ik ook gezien inderdaad, die zijn er ook van tig merken in alle soorten en maten. Heb je wellicht een specifieke aanbeveling qua merk/type? Zo nee, in ieder geval bedankt voor het advies!

• laurens0619
ikweetgeennaam1 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 18:54:
@laurens0619 bedankt voor de reactie. Als voorbeeld, ons abo is 1000 megabit, en op de bank (ca 7-8 meter van de meterkast) op mn telefoon meet ik 500 megabit download.

Budget staat niet vast maar alles bij elkaar in ieder geval wel max 500€ denk ik, al lijkt me zo veel niet per see nodig.
En wat haal je op andere plekken? Eventueel andere verdiepingen? Wat voor woning hebben we het over qua verdiepingen en afmetingen?

500 is dikke prima. Kan ook goed dat je telefoon niet sneller kan. Persoonlijk zou ik mikken op een goede strakke 200mbit door je hele huis.

Het maximale voor dat geld kom je beetje uit op een deco be65 3 pack.

• franssie

franssie

Save the albatross

ikweetgeennaam1 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 18:56:
[...]

@franssie die heb ik ook gezien inderdaad, die zijn er ook van tig merken in alle soorten en maten. Heb je wellicht een specifieke aanbeveling qua merk/type? Zo nee, in ieder geval bedankt voor het advies!
Die 1000 ga je niet halen met WiFi, maar heb je ook niet nodig.
1000 is leuk als je een studentenhuis hebt met 15 bewoners :P

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar lees veel goeds over TP-Link Deco setjes van 3 stuks die liefst rondom trappenhuizen staan ivm het gat in de betonnen vloer.

Zie ook deze aankoopadvies pagina
Best Buy Guide: Meshwifi Best Buy Guide

edit: en alles is dan ruim binnen budget - is zou sowieso voor een 3-set gaan, misschien heb je ook wel een tuin,

[ Voor 6% gewijzigd door franssie op 09-03-2026 19:05 ]

• ikweetgeennaam1
laurens0619 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 18:58:
[...]

En wat haal je op andere plekken? Eventueel andere verdiepingen? Wat voor woning hebben we het over qua verdiepingen en afmetingen?

500 is dikke prima. Kan ook goed dat je telefoon niet sneller kan. Persoonlijk zou ik mikken op een goede strakke 200mbit door je hele huis.

Het maximale voor dat geld kom je beetje uit op een deco be65 3 pack.
Ik moet straks weg maar ik zal morgen even wat uitgebreider kijken door mijn huis heen qua snelheid.

Afmetingen van het huis staan in de post, maar ca 5.5mx10m x2 verdiepingen (totaal ca 125m3, bijkeuken is 15 en minder belangrijk). Betonnen vloeren/plafonds en diverse muren. Meterkast zit aan de voorkant, en de belangrijkste apparaten zitten aan de achterkant (pc boven in kantoor achter, en ps5/tv beneden achter.

De be65 set ga ik eens opzoeken. Zou dit dan zijn glasvezel -> odido router -> be65 set? Of adviseer je ook een andere router?

Nogmaals bedankt!

• ikweetgeennaam1
franssie schreef op maandag 9 maart 2026 @ 19:01:
[...]

Die 1000 ga je niet halen met WiFi, maar heb je ook niet nodig.
1000 is leuk als je een studentenhuis hebt met 15 bewoners :P

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar lees veel goeds over TP-Link Deco setjes van 3 stuks die liefst rondom trappenhuizen staan ivm het gat in de betonnen vloer.

Zie ook deze aankoopadvies pagina
Best Buy Guide: Meshwifi Best Buy Guide

edit: en alles is dan ruim binnen budget - is zou sowieso voor een 3-set gaan, misschien heb je ook wel een tuin,
Nee 1000 zal inderdaad niet nodig zijn, wellicht blijft later dat we de glasvezel wat af kunnen schalen (bvb 400 ipv 1000).

Nogmaals bedankt voor de tips en de link ga ik ook even doorspitten.

• laurens0619
Oeps overheen gelezen
Dan kom je denk ik op-
- alle powerline weg
- hoofd deco in meterkast
- tv/ps5 draadloos
- 1 deco op de 1e bij trappengat
- 1 deco op de 2e bij trappengat

Kan evt achter de zyxel maar je deco kan ook ditect op het glasvezel kastje

[ Voor 17% gewijzigd door laurens0619 op 09-03-2026 19:09 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

Oh ja, als je van Ziggo afgaat en wel COAX hebt liggen naar de etages, zou je MoCa kunnen overwegen als je bedraad en snelheid naar de PS5 etc belangrijk vindt. Niet heel goedkoop, verbruikt extra energie, maar werkt best wel ok (vorig jaar een neefje heel blij gemaakt door zijn spelcomputer zo aan te sluiten op de derde etage waar met wifi repeaters een onwerkbare ping ontstond ondanks een redelijk 150 download, die zit nu op 800 down en een ping van 15 op ziggo)

EDIT: dan kijk je naar dit https://www.amazon.nl/dp/B08XP8MMFG/ - hier heb je er dus minimaal TWEE van nodig (edit 2 voor documentatie doeleinden)

[ Voor 13% gewijzigd door franssie op 09-03-2026 19:33 ]

• ikweetgeennaam1
laurens0619 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 19:08:
Oeps overheen gelezen
Dan kom je denk ik op-
- alle powerline weg
- hoofd deco in meterkast
- tv/ps5 draadloos
- 1 deco op de 1e bij trappengat
- 1 deco op de 2e bij trappengat

Kan evt achter de zyxel maar je deco kan ook ditect op het glasvezel kastje
Bedankt voor het advies! Ik ga het meenemen en zal morgen eerst nog eens de huidige snelheid testen overal.

• ikweetgeennaam1
franssie schreef op maandag 9 maart 2026 @ 19:08:
Oh ja, als je van Ziggo afgaat en wel COAX hebt liggen naar de etages, zou je MoCa kunnen overwegen als je bedraad en snelheid naar de PS5 etc belangrijk vindt. Niet heel goedkoop, verbruikt extra energie, maar werkt best wel ok (vorig jaar een neefje heel blij gemaakt door zijn spelcomputer zo aan te sluiten op de derde etage waar met wifi repeaters een onwerkbare ping ontstond ondanks een redelijk 150 download, die zit nu op 800 down en een ping van 15 op ziggo)

EDIT: dan kijk je naar dit https://www.amazon.nl/dp/B08XP8MMFG/
Helaas ligt er ook geen coax. Ik had dit beter aan kunnen leggen toen ik alle bekabeling heb vervangen van de stroom, maar destijds niet gedaan en kabels bijtrekken is geen optie helaas, en via kabelgootjes of achter plinten momenteel ook niet.

• franssie

franssie

Save the albatross

ikweetgeennaam1 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 19:17:
[...]

Helaas ligt er ook geen coax. Ik had dit beter aan kunnen leggen toen ik alle bekabeling heb vervangen van de stroom, maar destijds niet gedaan en kabels bijtrekken is geen optie helaas, en via kabelgootjes of achter plinten momenteel ook niet.
Als er ook geen coax is naar de TV hoek dan inderdaad wat @laurens0619 schrijft. Is de dekking daar alsnog niet slecht zou je een powerline alsnog kunnen overwegen daar, maar ik vermoed dat dat niet nodig is en stoort toch alleen maar op van alles nog wat.

Laat tzt even weten wat het geworden is en hoe het bevalt, wordt gewaardeerd zo een opvolgbericht en daar hebben anderen ook wat aan. Delen van kennis is lief.

Succes

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Nu online
Is kabels trekken überhaupt geen optie? Nergens een koof of de mogelijkheid om ergens te boren of iets aan te leggen?

• ikweetgeennaam1
nafofella schreef op maandag 9 maart 2026 @ 19:31:
Is kabels trekken überhaupt geen optie? Nergens een koof of de mogelijkheid om ergens te boren of iets aan te leggen?
Het is voor ons zelf geen optie, het zou vast en zeker fysiek mogelijk zijn maar wij willen geen nieuwe plinten of kabelgootjes er voor, of gaten in het plafond, en bestaande gootjes/koofjes liggen er niet bij of zijn geen optie.

• franssie

franssie

Save the albatross

ikweetgeennaam1 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 19:47:
[...]

Het is voor ons zelf geen optie, het zou vast en zeker fysiek mogelijk zijn maar wij willen geen nieuwe plinten of kabelgootjes er voor, of gaten in het plafond, en bestaande gootjes/koofjes liggen er niet bij of zijn geen optie.
En als het nieuwe systeem niet wil werken zoals gehoopt is dat natuurlijk stap twee, maar ik snap dat je het eerst zonder wil proberen, zoals 80%+ van NL, en niet de die-hard netwerktweakers die zoals ikzelf wel overal kabels hebben lopen trekken.
Maar zoals eerder geschreven, 200 is al zat voor 98% van het internet gebruik, 50 eigenlijk ook al voor een stel tenzij je hele grote downloads (games, niet video) doet of in de video bewerkingswereld werkt.
Dus je abbo kan prima fors omlaag tot je merkt waar het gaat knellen.

• ikweetgeennaam1
franssie schreef op maandag 9 maart 2026 @ 19:52:
[...]

En als het nieuwe systeem niet wil werken zoals gehoopt is dat natuurlijk stap twee, maar ik snap dat je het eerst zonder wil proberen, zoals 80%+ van NL, en niet de die-hard netwerktweakers die zoals ikzelf wel overal kabels hebben lopen trekken.
Maar zoals eerder geschreven, 200 is al zat voor 98% van het internet gebruik, 50 eigenlijk ook al voor een stel tenzij je hele grote downloads (games, niet video) doet of in de video bewerkingswereld werkt.
Dus je abbo kan prima fors omlaag tot je merkt waar het gaat knellen.
Ja ik kan inderdaad altijd nog kijken, maar ik heb echt diverse dingen onderzocht en bekeken of er een simpele en nette manier is om de kabel naar boven te krijgen maar die is er helaas echt niet. Dus hopen dat dit werkt. Mijn neiging gaat nu uit naar de TP link XE75 set. De 65 is veel duurder en denk ik niet nodig, en de 75 pro is enkel bedraad beter. Maar ik ga morgen nog even verder zoeken.

• laurens0619
Xe75 is ook een prima keus. Is ook tri band

Imho is een deco x50 ook zat maar dan hou je op zolder wss 100mbit over. Mrja wss stuk beter dan powerline ;)

Enne bereid je voor op de kabel discussie. Dat het niet kan is niet waar, je wil het niet en zelfs het niet willen is taboe hier :p

[ Voor 30% gewijzigd door laurens0619 op 09-03-2026 20:17 ]

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ook geen oude telefoonkabels die mogelijk vervangen kunnen worden?

en een XE75 is een leuke keuze, zelf destijds na een defecte XE75 set toch opgewaardeerd naar een BE65 (al had ik beter de pro versie kunnen nemen.. maar das luxe probleem ;) )

404 Signature not found

• ikweetgeennaam1
laurens0619 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 20:16:
Xe75 is ook een prima keus. Is ook tri band

Imho is een deco x50 ook zat maar dan hou je op zolder wss 100mbit over. Mrja wss stuk beter dan powerline ;)

Enne bereid je voor op de kabel discussie. Dat het niet kan is niet waar, je wil het niet en zelfs het niet willen is taboe hier :p
De 75 is een mooi middelpunt denk ik, en liever iets te veel dan iets te weinig. Mijn voorkeur zou zeker zijn om kabels te trekken maar esthetisch kan ik het niet rondbreien voor mij en mijn vriendin.

• laurens0619
ikweetgeennaam1 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 20:24:
[...]

De 75 is een mooi middelpunt denk ik, en liever iets te veel dan iets te weinig. Mijn voorkeur zou zeker zijn om kabels te trekken maar esthetisch kan ik het niet rondbreien voor mij en mijn vriendin.
Is ook prima optie!
En perse kabels tja dat is meer een tweaker dingetje. Ik ken legio mensen die een mesh setje draadloos hebben ingesteld en daar heel tevreden mee zijn. Helemaal als je beetje nadenkt waar je hem neerzet (trappengat)

Tuurlijk is een kabel beter maar dont let perfect be the enemy of good. Gewoon bestellen die xe75 en vanuit daar verder kijken :)

[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 09-03-2026 20:29 ]

• ikweetgeennaam1
SMSfreakie schreef op maandag 9 maart 2026 @ 20:17:
ook geen oude telefoonkabels die mogelijk vervangen kunnen worden?

en een XE75 is een leuke keuze, zelf destijds na een defecte XE75 set toch opgewaardeerd naar een BE65 (al had ik beter de pro versie kunnen nemen.. maar das luxe probleem ;) )
Vanuit de meterkast lopen ze nog buizen in inderdaad, maar de uiteindes zijn destijds dichtgesmeerd en ik heb zelfs bouwtekeningen opgevraagd maar daar staat niet op hoe de buizen lopen. Dus in principe ja, maar om de buizen te gebruiken wordt een flinke uitdaging.

Mag ik vragen wat voor jou de reden was om toch up te graden naar 65? Waar zit het grootste verschil in? (Voor een leek)

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ikweetgeennaam1 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 20:27:
[...]

Vanuit de meterkast lopen ze nog buizen in inderdaad, maar de uiteindes zijn destijds dichtgesmeerd en ik heb zelfs bouwtekeningen opgevraagd maar daar staat niet op hoe de buizen lopen. Dus in principe ja, maar om de buizen te gebruiken wordt een flinke uitdaging.

Mag ik vragen wat voor jou de reden was om toch up te graden naar 65? Waar zit het grootste verschil in? (Voor een leek)
als je een metalen trekveer weet te lenen (of hebt..) kan je die eens in die buizen duwen en kijken of je ergens iets toevallig hoort.. wie weet heb je enigsinds mazzel en heb je toch ineens wat buizen ;-)

en uh de reden.. de inmiddels had ik enige wifi 7 compatibele apparaten.. en waarom ik spijt heb dat ik de gewone BE65 heb gekozen ipv de BE65 pro.. is de 5gbps ethernet poort.. 2.5gbps krijg ik dus wel verzadigt (lokaal verkeer van / naar mn NAS )

oftewel simpel gezegt: wifi 7 toevoeging.. maar als je het puur voor internet gebruikt (1gbps verbinding hier) merk je het niet.. :)

404 Signature not found

Pagina: 1