Vraag

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:43

Wish

ingwell

Topicstarter
Het wordt tijd voor mij om eens serieuzer te kijken naar mijn geluidservaring. Voordat we beginnen, enkele jaren geleden heb ik het Sonos ecosysteem de deur gewezen, nog voor de app wijziging. Dat is in mijn huis geen keuze. Dan nu over naar de huidige situatie:

Op dit moment heb ik een gemixed ecosysteem, bestaand uit LG (tv, soundbar) en Google Home. Op deze apparaten gebruik ik alleen maar streamingdiensten, zowel visueel als audio. Daarbij raak ik geïrriteerd als ik bijvoorbeeld Spotify probeer te casten naar de door mij ingestelde groepen. Dat gaat nooit vlekkeloos en lukt soms helemaal niet.

Het kan zijn dat ik opnieuw de groepen moet instellen om het beter te krijgen, maar ook het wat magere geluid uit de Google home speaker valt me steeds meer tegen.

Wat heb ik nu:
TV: uitvoering: LG OLED C2 42" (donkerzilveren voet) Zwart
Soundbar + subwoofer: uitvoering: LG SL8YG
Draadloze achter speakers die met bovenstaande soundbar connected zijn: uitvoering: LG SPK8 (Zwart)

En wat eerste generatie Google Home speakers die als paar gekoppeld zijn. Deze zijn dus niet de meest recente versie.

Ik zoek een?
One system to rule them all. Eigenlijk getriggerd door deze post over een Eversolo Play. Maar deze wordt het 'm niet omdat dat een actieve aansturing kent en eigenlijk separaat wordt gezet van streaming speakers (en niet lip-sync-issue free lijkt te werken met de TV).

Vul hier in welk apparaat je zoekt.
Dit wordt een beetje zoeken. De TV blijft en ik denk de soundbar ook. Maar wat ik zoek is denk ik(!) andere wireless speakers waarover ik zowel het geluid van de TV als casting (bijvoorbeeld vanuit Spotify) vanaf mijn mobiele telefoon kan aansturen.

Het setje achter speakers van LG kan er dan ook uit - het geluid is wat dun, wat ik ook wel snap als ik naar het formaat kijk. Mits ik dan wel daar wat andere speakers kan inzetten die naadloos samenwerken met de soundbar / tv.

Wat is je budget?
Goed geluid is onbetaalbaar toch :) ? Maar serieus, ik ben op die leeftijd dat mijn audiofiele gedrag wat achterhaald begint te worden. Afhankelijk van de componenten zeg max ~€1500.

Wat heb je zelf al gevonden?
Hier loop ik dus vast. Heb ik een soort van streaming receiver nodig of ook andere speakers? Ik lijk niet goed te snappen hoe bijvoorbeeld een uitvoering: Denon Home 250 Wit zou kunnen passen.

Dat triggert wel - mijn home automation bestaat voornamelijk uit Google en bijvoorbeeld Hue. Of Alexa nou meteen de weg is voor mij, denk het niet.

Welke vragen heb je hier nog over?
Tja, ik heb dus voornamelijk een hulpvraag om richting. Doelstelling is uiteindelijk een "dikker" geluid voor zowel de TV in combinatie met de soundbar en eenvoudig aan te sturen vanuit Spotify. Zoiets? En ik ben ook bereid te kijken naar alternatieven waarbij de soundbar eruit gaat. De TV is te nieuw om die ter discussie te stellen (alhoewel ik nooit meer voor WebOS zou gaan)

Last minute toevoeging - ik heb ook een Nvidea Shield die ik prettig vind om te gebruiken: uitvoering: Nvidia Shield TV (2019) 8GB

[ Voor 3% gewijzigd door Wish op 09-03-2026 12:29 ]

No drama

Beste antwoord (via Wish op 13-03-2026 08:13)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:33

FeaR

In GoT we trust

Wish schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 13:20:
[...]
Dat maakt nogal een wereld van verschil: de Shield kan blijkbaar wel DTS aansturen, mijn TV niet.
Sterker, de track die wel wordt ondersteunt (Dolby) was ook niet volledig "beschikbaar" door de Nvidia Shield op de TV aan te sluiten. LG TV ondersteunt Dolby en daarmee Dolby Digital 5.1, Dolby Digital Plus en Dolby TrueHD. Die laatste kan echter alleen over HDMI eARC en de LG Soundbar heeft ARC. Waarbij een film afspelen met TrueHD op de TV zelf (via WebOS) sowieso geen TrueHD doorgeeft, via een externe bron (zoals de Nvidia Shield) wel.

Bronnen op de TV aansluiten of op een receiver/soundbar hangt af van de aanwezige apparatuur en je eisen. Als de HDMI versies verschillen is het afwegen. Bottleneck in deze situatie zit in de TV qua audio (DTS doorgifte) en in de sound bar qua video (Sound Bar doet namelijk maar 4K/60 waar de TV 4K/120 aan kan). Met gebruik van films/series, zoals in dit geval, geen probleem en gelukkig de oplossing voor je probleem.
- Een veel voller geluid, ook van de rear speakers waardoor nu de kogels me om de oren vliegen
- Prachtige lipsync
Grote kans dat een device de DTS track om aan het zetten was naar een formaat wat de TV wel snapt. Deze omzetting kan mogelijk het tweede punt verklaren en de hickups die je had. Het omzetten maakt ook dat je je 5.1 verliest en terugvalt naar 2.0, wat het eerste punt verklaart.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

• JDV808
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 31-03 16:39
Geluid is zo onderhevig aan smaak en talloze factoren als bijvoorbeeld akoestiek.
Ik zou zeggen ga naar een gerenommeerde hifi winkel in de buurt, leg de situatie uit en laat je adviseren.
Luister naar een aantal opties en soms hebben ze zelfs wel een model wat je thuis mag proberen.
Zelf heb ik op het moment een Samsung q990 systeem waar ik zeer over te spreken ben voor een soundbar maar het zal nooit een goede set "full-size" speakers vervangen.

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:37
Sonos dan?
Je kan ook alles daarmee vervangen? je zou je soundbar kunnen vervangen door sonos, maar kun je ook connecten met je telefoon? en heeft spraakbesturing?
Ik snap nog niet wat je precies zoekt anders?

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:42
Eskimoo schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:44:
Sonos dan?
Je kan ook alles daarmee vervangen? je zou je soundbar kunnen vervangen door sonos, maar kun je ook connecten met je telefoon? en heeft spraakbesturing?
Ik snap nog niet wat je precies zoekt anders?
tweede en derde zin in de topicstart:
Voordat we beginnen, enkele jaren geleden heb ik het Sonos ecosysteem de deur gewezen, nog voor de app wijziging. Dat is in mijn huis geen keuze.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:06
Een eenvoudig 5.1 speaker setje als de Wharfedale DX-3 5.1 met een receiver met Spotify Connect als de Denon AVR-X1800H geeft in een niet al te grote kamer al snel een beter geluid dan een soundbar, zeker met muziek. Iets maar niet heel veel boven budget koop je een flink betere speakerset als de DALI OBERON 1 - surround system 5.1

[ Voor 27% gewijzigd door martyw op 11-03-2026 19:57 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Wish schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:17:
... (en niet lip-sync-issue free lijkt te werken met de TV).
Dergelijke issues kan je niet direct op de Eversolo gooien. De gehele keten maakt het totaalplaatje en met HDMI lijkt dat wat wispelturiger. Mogelijk is het een issue door de methode van aansluiten. Met HDMI eARC heb je al verplichte lip sync te pakken wat genoemde issue tegen zou moeten gaan.
...blijft en ik denk de soundbar ook.

...Mits ik dan wel daar wat andere speakers kan inzetten die naadloos samenwerken met de soundbar / tv.
Dat wordt lastig. LG Soundbar en LG Wireless Speakers zijn een set, die kan je niet uitwisselen met andere merken. Geldt eigenlijk voor alles qua sound bar en optie tot uitbreiden met draadloos surround. Idem met de gelinkte Denon Home. Deze kunnen stand alone werken maar wil je ze als Surround Speaker gebruiken kan je deze alleen aan de Denon Home Soundbar koppelen.

Edit:
Moeten de Surround Speakers wireless of mogen deze bedraad zoals de opties hierboven aangegeven? Alleen Yamaha receivers kunnen namelijk Yamaha Musicast Speakers als draadloos surround koppelen. Een Denon Home kan je niet aan een Denon receiver koppelen als surround speaker (alleen als losse groep/zone). Qua front speakers, die sluit je rechtstreeks op de Yamaha aan waardoor je daar niet merk gebonden bent.

Edit 2:
Bluesound Powernode kan net als Yamaha bedraad LCR aansturen en via wireless surround speakers toevoegen. Wireless Speakers moeten wel van Bluesound zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door FeaR op 12-03-2026 10:14 ]

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:43

Wish

ingwell

Topicstarter
FeaR schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 04:11:
[...]

Dergelijke issues kan je niet direct op de Eversolo gooien. De gehele keten maakt het totaalplaatje en met HDMI lijkt dat wat wispelturiger. Mogelijk is het een issue door de methode van aansluiten. Met HDMI eARC heb je al verplichte lip sync te pakken wat genoemde issue tegen zou moeten gaan.
All hail the FeaR, dat is inderdaad spot on. Voordat je dit postte was ik zelf al in mijn zoektocht wat dingen tegengekomen. Ik zeg wel vaker dat ik een nep-Tweakert ben. En terecht.

Bij het afspelen via de Shield had ik dat namelijk enorm, lipsync issues. En toch wilde ik graag de Shield gebruiken omdat ik dat veel prettiger vind werken dan het WebOS van de LG TV. Terwijl ook, in beide gevallen sommige van mijn streaming diensten (zoals Prime) überhaupt hick ups hadden bij het afspelen van content.

Waar ik achter kwam:
1. Hoe ik de TV, Soundbar en Shield connecteerde was fout
2. De gebruikte HDMI tussen de Soundbar en de Shield was geen 2.1

Wat punt 1 betreft: ik had de Shield aangesloten op de TV. Dan de TV als input gezet op de Soundbar. CoPilot vertelde me dat ik dat anders moest doen:
Shield -> Soundbar -> TV

Dat maakt nogal een wereld van verschil: de Shield kan blijkbaar wel DTS aansturen, mijn TV niet. Deze manier van schakelen levert me een paar dingen op:
- Een veel voller geluid, ook van de rear speakers waardoor nu de kogels me om de oren vliegen
- Prachtige lipsync
- Gebruik van de interface van Shield.

Daarnaast heb ik de flimsy HDMI kabel vervangen door een volwaardige 2.1 variant. Tot dusver geen playback issues meer.

Omdat het geluid zoveel voller is geworden en ik er ook naar kan casten laat ik de huidige opstelling staan. In plaats van de Google Home set die ik nu heb, heb ik Tweedekans Harmon Kardon Enchant gekocht: uitvoering: Harman Kardon Enchant Speaker

Dat ding kan casten en voor het formaat een prachtig formidabel geluid. Daarmee heb ik in totaal tegen een kleine investering (speaker + HDMI kabel terwijl ik al wilde overgaan tot de aanschaf van een JBL 1300 MK2 voor ~1150€) best veel van mijn irritatiepunten weggenomen.
Als de HK bevalt, schaf ik er nog 1 aan, maar eerlijk gezegd is mijn 1e verdieping waar ik leef, nou ook weer niet zo groot.

Dus eh, dank voor de inspiratie! :P

No drama

Acties:
  • Beste antwoord

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Wish schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 13:20:
[...]
Dat maakt nogal een wereld van verschil: de Shield kan blijkbaar wel DTS aansturen, mijn TV niet.
Sterker, de track die wel wordt ondersteunt (Dolby) was ook niet volledig "beschikbaar" door de Nvidia Shield op de TV aan te sluiten. LG TV ondersteunt Dolby en daarmee Dolby Digital 5.1, Dolby Digital Plus en Dolby TrueHD. Die laatste kan echter alleen over HDMI eARC en de LG Soundbar heeft ARC. Waarbij een film afspelen met TrueHD op de TV zelf (via WebOS) sowieso geen TrueHD doorgeeft, via een externe bron (zoals de Nvidia Shield) wel.

Bronnen op de TV aansluiten of op een receiver/soundbar hangt af van de aanwezige apparatuur en je eisen. Als de HDMI versies verschillen is het afwegen. Bottleneck in deze situatie zit in de TV qua audio (DTS doorgifte) en in de sound bar qua video (Sound Bar doet namelijk maar 4K/60 waar de TV 4K/120 aan kan). Met gebruik van films/series, zoals in dit geval, geen probleem en gelukkig de oplossing voor je probleem.
- Prachtige lipsync
Grote kans dat een device de DTS track om aan het zetten was naar een formaat wat de TV wel snapt. Deze omzetting kan mogelijk het tweede punt verklaren en de hickups die je had. Het omzetten maakt ook dat je je 5.1 verliest en terugvalt naar 2.0, wat het eerste punt verklaart.

Pagina: 1