• NitWit69
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 20:42
Hallo allemaal,

ik sta voor een uitdaging: zelf het WiFi netwerk aanleggen in mijn huis. Lekker zelf doen dus. Met 0-kennis van WiFi en -netwerk heb ik heb ik her en der informatie ingewonnen. Ik ben tot de conclusie gekomen dat onderstaande boodschappenlijstje zal moeten voldoen voor mijn doel. Dit wil ik graag even toetsen bij de online experts op Tweakers.

Mijn dank is op voorhand groot voor jullie input en bijdrage aan dit succes. _/-\o_
Wat wil ik:
zelf ben ik helemaal klaar met die TeleCom-afzetters en ik wil een oplossing aanleggen waarbij ik gemakkelijk jaarlijks kan wisselen van provider. In mijn geval gaat het KPN en Delta zijn. Ook wil ik goede WiFi in mijn nieuwe huis.
Situatie:
binnenkort ontvang ik de sleutel van het huis en dezelfde dag komt er een telecom-monteur langs om WiFi aan te sluiten. Zij hebben hiervoor een modem/router opgestuurd en verzorgen de aansluiting. De glasvezel kabel is al doorgetrokken tm de meterkast.

Vanaf hier begint het project. De modem/router van de provider wil ik met een kabel (1) verbinden met een switch (2). Vanaf deze switch trek ik drie kabels (3) door mijn huis naar drie WiFi punten (4)
1 naar 1/3 WiFi punt + TV [circa 4 meter vanaf meterkast];
1 naar 2/3 WiFi punt achterin huis [circa 9 meter vanaf meterkast en 10 meter van punt 1/3];
Op uitgang WiFi punt 2/3 wil ik een Eufy-Homebase bedraad op aansluiten ivm camera.
1 naar 3/3 WiFi punt boven op 1e verdieping [circa 9 meter vanaf meterkast]

Spul dat ik wil gaan kopen:
(1) Delock 83841 SATA 6 GB/s 50 cm
(2) Netgear MS308 switch (wil graag ruimte houden voor eventuele extra aansluitingen)
(3) Equip 404521 100m Cat6 U/UTP (UTP) Grijs netwerkkabel
+ Nedis RJ45-Connector FTP CAT6 10 Stuks + Krimptang
(4) TP-Link Deco X50 3-pack router

Extra vragen:
1) De AP’s hebben een ingang en een uitgang. Bij WiFi punt 1/3 staat ook mijn TV welke ik bedraad wil aansluiten. Heb ik dan nog een apparaatje nodig om de kabel te splitsen naar input TV + input AP?
2) is de Cat6 kabel voldoende, of moet dit al Cat6a zijn, zo ja welke?

We (gezin 4 personen) zijn geen groot gebruikers van internet, maar ik ben wel voorstander van dat het goed geregeld is en enige tijd mee kan dus enigszins toekomstbestendig is. Huis is uit jaren 70, dus geen nieuwbouw. Ik hoop dat het een duidelijk verhaal is. :? (voor mij begint het nu ergens op de lijken). Reuze benieuwd naar jullie reacties!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:24
NitWit69 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:17:
Waar is die SATA kabel voor :?
1 naar 1/3 WiFi punt + TV [circa 4 meter vanaf meterkast];
1 naar 2/3 WiFi punt achterin huis [circa 9 meter vanaf meterkast];
Dat is wel heel dicht bij elkaar.

Je kan wellicht dan beter een Deco in de meterkast plaatsen tussen het modem/router van je provider en je Netgear Switch in router modus. Dan hoef je bij een overstap niet meer te doen dan het kabeltje op de Deco om te pluggen.
Eventueel kan je dan het modem/router van je provider zelfs overbodig maken in een volgende stap.

[ Voor 59% gewijzigd door FredvZ op 09-03-2026 13:27 ]

Spel en typfouten voorbehouden

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Welke provider gaat jouw glasvezel-verbinding verzorgen? Er zijn routers die ook de conversie van optisch naar digitaal kunnen regelen maar dan ben je zelf aan de beurt om de configuratie af te stemmen met je provider tenzij de provider dit standaard al doet (bijv. SNLLR internet).
Als het een gedeelde glasvezel aansluiting is (Odido bijv.) dan zit er nog een Huawei kastje tussen de glasvezel en de router. Als je die erin houdt hoeft je eigen router geen glasvezel ingang te hebben en scheelt weer bellen met de helpdesk om je apparatuur geregistreerd te krijgen.

[ Voor 14% gewijzigd door JJ Le Funk op 09-03-2026 13:36 ]

d:)b :henk d:)b

• NitWit69
@FredvZ Ik dacht dat die Sata kabel nog was voor de verbinding tussen de Netgear en modem/router van KPN of Delta. Ik moet in elk geval een kabel hebben die daartussen zit, zodat ik inderdaad gemakkelijk de bron (het apparaat van de providers) gemakkelijk kan verwisselen, dus in mijn geval KPN en Delta jaarlijks omwisselen.

Gaat het problemen geven als het zo dichtbij staat? Het lijkt mij een mogelijkheid, omdat ik ook WiFi nodig heb in mijn huis. Als je het afraad, dan ben ik benieuwd waarom. :)

[ Voor 21% gewijzigd door NitWit69 op 09-03-2026 14:48 ]

• NitWit69
@JJ Le Funk KPN en Delta zullen de aangewezen providers zijn. Het idee in huidige opzet is dat ik slechts de verbinding aansluit/verbreek tussen de provider en mijn eigen netwerk door het kabeltje dat de op ingang van mijn NetGear MS308 zit. Is dit niet mogelijk in mijn opzet, bedoel je dat?

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:24
NitWit69 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:46:
@FredvZ Ik dacht dat die Sata kabel nog was voor de verbinding tussen de Netgear en modem/router van KPN of Delta. Ik moet in elk geval een kabel hebben die daartussen zit, zodat ik inderdaad gemakkelijk de bron (het apparaat van de providers) gemakkelijk kan verwisselen, dus in mijn geval KPN en Delta jaarlijks omwisselen.
Een CAT6 UTP kabel heb je daar voor nodig.
Gaat het problemen geven als het zo dichtbij staat? Het lijkt mij een mogelijkheid, omdat ik ook WiFi nodig heb in mijn huis. Als je het afraad, dan ben ik benieuwd waarom. :)
Het ligt gedeeltelijk aan de inrichting van je huis. Ik ga er voor het gemak vanuit dat de meterkast, tv en "achterin het huis" op een lijn liggen. Dan heb je straks op 5 meter van elkaar 2 accesspoints, die waarschijnlijk een even sterk signaal in de woonkamer gaan geven. Apparaten moeten dan gaan kiezen met welke van de twee ze gaan verbinden. En met een beetje pech staan ze dan de hele dag te pingpongen tussen twee accespoints.

Spel en typfouten voorbehouden

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15:08
Goed, De meeste glsvezelproviders hebben een converter van Glas naar Ethernet naast een eigen router voor de verbinding. Nu mag je als klant sowieso de router van de provider vervangen door een eigen router. Als je daar de juiste instellingen voor de provider in kan aangeven dan heb je een verbinding. De verbinding tussen de converter en de router van de provider is niet meer dan een standaard netwerkkabeltje (RJ45). Je mag dus zorgen voor een goede eigen router en zorgen dat je weet welke instellingen je moet maken. De meeste providers geven dat wel na het netjes vragen of na een kijkje op de website.

Voor het netwerk in huis: Je wilt eigenlijk een oged netwerk aanleggen. Dat komt dan samen in de meterkast. Zorg ervoor dat in alle kamers een vaste netwerkaansluiting aanwezig is. Voor de woonkamer bijvoorbeeld zowel bij de eettafel als een aanslutiing waar de TV komt te staan / hangen. Maar ook in de slaapkamers en bijvoorbeeld ééntje op de overloop voor het plaat Niet gaan kloten met aangeknepen RJ45 stekkertjes. Gebruik nette (toolless) keystones. Monteer netjes op de muur af en netjes in de meterkst op een patchpaneel (voor keystones). Vanaf het montagepunt kan je dan met patchkabeltjes de verbinding maken met het apparaat.

Als kabel CAT6 is meer dan meer als voldoende. CAT6 kan 10Gbit/s wel aan. Dat gebruiken veel mensen gewoon niet omdat de rest van de apparatuur het niet aan kan.

Voor de wifi: Kijk waar je de punten wil hebben. En gebruik dan een setje waarbij je een aantal AP's kan aansluiten / gebruiken.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:16

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

NitWit69 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:17:
[...]

ik wil een oplossing aanleggen waarbij ik gemakkelijk jaarlijks kan wisselen van provider.
Dan wil je meer dan alleen WiFi, dan wil je ook een eigen router.

Let op dat WiFi en routering in beginsel niets met elkaar te maken hebben. Hetzelfde kastje kan beide dingen doen maar het zijn verschillende functies...
Vanaf hier begint het project. De modem/router van de provider wil ik met een kabel (1) verbinden met een switch (2). Vanaf deze switch trek ik drie kabels (3) door mijn huis naar drie routers (4)
Je wil van een router naar een switch gaan en daar drie routers achter hangen?

Ik denk dat je een verkeerd beeld hebt van wat een router is. Een router is een apparaat dat twee IP netwerken met elkaar verbindt. In de thuissituatie is dat het apparaat wat je thuisnetwerk met het internet verbindt. Als je zelf geen gekke dingen doet wil je nadrukkelijk maximaal een router in huis. Die router moet als eerste aangesloten worden op de internetverbinding, dus voor switches e.d. omdat je switch anders buiten je thuisnetwerk valt.

Je eis om tussen KPN en Delta te kunnen wisselen compliceert het verhaal hier. KPN levert internet namelijk over twee kastjes, een NTU die het optische netwerk termineert en een netwerkaansluiting biedt voor een router, en een losse router ("Experia") die daarop aangesloten wordt. Hier kun je eenvoudig de KPN router loskoppelen en je eigen router aansluiten.

Bij Delta krijg je een geintegreerde gateway, waar NTU en router samen in zitten. Die kan niet in bridge mode gezet worden, dus je hebt sowieso altijd een Delta router tussen jouw netwerk en het internet zitten. Je eigen router zou je hier dus achter moeten hangen.

Er is een alternatief om dit te omzeilen: maak gebruik van je recht een eigen NTU te plaatsen. Dan sluit je in beide gevallen rechtstreeks glasvezel aan op jouw NTU (wat vaak een SFP+ module is die in je router kan schuiven). Uitdaging is dat dit technisch redelijk gevorderd is en gezien je verwarring over terminologie lijkt dat me geen handige oplossing.

WiFi regel je met Access Points (AP's). Dat zijn apparaten die een bedraad netwerk draadloos uitbreiden. Een AP kan ingebouwd zitten in een router maar dat hoeft niet. Je router moet zo dicht mogelijk bij de eerste aansluitpunt van je internetverbinding staan. WiFi AP's wil je op de beste locaties hangen voor goede dekking overal in huis. Dat is zelden dezelfde plek als waar je router staat.
Spul dat ik wil gaan kopen:
(2) Netgear MS308 switch (wil graag ruimte houden voor eventuele extra aansluitingen)
(3) Equip 404521 100m Cat6 U/UTP (UTP) Grijs netwerkkabel
+ Nedis RJ45-Connector FTP CAT6 10 Stuks + Krimptang
(4) TP-Link Deco X50 3-pack router
Deco X50 is een zgn 'mesh' set. Dat betekent:
- managed WiFi: je beheert alle WiFi in huis vanaf een centrale plek (hier: de Deco app)
- mogelijkheid om de AP's bedraad als draadloos (=mesh) aan te sluiten
- mogelijkheid om de gehele set als AP te laten draaien of om de eerste pod als router te laten werken

Die laatste komt met een aantal beperkingen:
- als je Deco als router wil laten werken moet er altijd een Deco als eerste aan internetverbinding aangesloten worden. Dus er moet in jouw geval een Deco pod tussen provider NTU en je switch geplaatst worden.
- als je Deco als AP moet werken, dan moet er allereerst een router (van KPN of Delta) voor staan. Verder kun je de AP's samen in een switch prikken, maar dat gaat niet altijd goed (TLDR lang technisch verhaal). Het kan gebeuren dat je alsnog de eerste Deco tussen router en switch moet plaatsen.

Dan aantallen. Een gemiddelde NL eengezinswoning gebouwd na 1960 kun je met twee goedgeplaatste AP's dekken. Eentje wil je in de regel op de bovenste verdieping zo dicht mogelijk bij het trapgat plaatsen, of als dat lastig is, op 1e verdieping bij het trapgat. De andere wil je op begane grond zo ver mogelijk bij trapgat vandaan (bijvoorbeeld in de woonkamer). Een derde heb je alleen nodig als je geen netwerkkabels gebruikt of als een van de APs op een beroerde plek moet hangen. Dat is bij deze mesh apparaten al snel het geval omdat eentje in de meterkast tussen NTU en switch moet hangen. Dus het is een beetje verspilling van WiFi-hardware, maar als je Deco wilt is drie een logische keuze.
Extra vragen:
1) De routers hebben een ingang en een uitgang. Bij WiFi punt 1/3 staat ook mijn TV welke ik bedraad wil aansluiten. Heb ik dan nog een apparaatje nodig om de kabel te splitsen naar input TV + input router?
Nee, de AP's hebben geen ingang en uitgang, maar twee netwerkpoorten voor verkeer in beide richtingen. Wat je waarop aansluit maakt verder niet uit.

Netwerkkabels kun je niet splitsen. Als je poorten tekort komt heb je een switch nodig om meer poorten te regelen. Of een extra kabel trekken vanuit de meterkast.
2) is de Cat6 kabel voldoende, of moet dit al Cat6a zijn, zoja welke?
Cat6 is voldoende voor netwerkverbindingen tot 100m met 5Gbps, en tot 60m met 10Gbps.
Cat6a is voldoende voor 100m met 10Gbps

Enige reden om Cat6a te nemen is als je 10Gbps denkt nodig te hebben en je kabel gaat langer dan 60m zijn. Ik heb nog nooit een kabel van >30m gezien in een reguliere gezinswoning.

Belangrijk is wel dat het goede kabel is, dus:
- kabel met stugge kern tussen meterkast en de verblijfsruimtes.
- zuiver koperen (Cu, niet CCA/CCS) aders.
- 22-24AWG dikte (lager getal = dikker)
- afgemonteerd op geschikte contactdozen, dus geschikt voor Cat6(a) stugge kabel van de gekozen kabeldikte.

Als je deze specificaties niet ziet op een kabel of op montagematerialen, niet kopen.

U/UTP kabel is meer dan goed genoeg, alle vormen van shielding en foil (S/FTP etc) zijn overbodig voor thuissituatie, maken de kabel onnodig duur, lastiger om mee te werken en je loopt bij verkeerde installatie risico op aardelussen.
We (gezin 4 personen) zijn geen groot gebruikers van internet, maar ik ben wel voorstander van dat het goed geregeld is en enige tijd mee kan dus enigszins toekomstbestendig is. Huis is uit jaren 70, dus geen nieuwbouw. Ik hoop dat het een duidelijk verhaal is. :? (voor mij begint het nu ergens op de lijken). Reuze benieuwd naar jullie reacties!
Cat6 is voldoende voor snelheden tot 10Gbps, dus daar kun je even mee vooruit.

Wil je voorbereid zijn op snelheden >10Gbps? Dat gaat op dit moment alleen met glasvezel met datacenter montagemateriaal. Tenzij je een volslagen malloot bent zoals ik :+ die al dan niet beroepsmatig met dit soort zooi wil rommelen kun je het voor nu beter bij Cat6 houden.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1