Hallo allemaal,
ik sta voor een uitdaging: zelf het WiFi netwerk aanleggen in mijn huis. Lekker zelf doen dus. Met 0-kennis van WiFi en -netwerk heb ik heb ik her en der informatie ingewonnen. Ik ben tot de conclusie gekomen dat onderstaande boodschappenlijstje zal moeten voldoen voor mijn doel. Dit wil ik graag even toetsen bij de online experts op Tweakers.
Mijn dank is op voorhand groot voor jullie input en bijdrage aan dit succes.
Vanaf hier begint het project. De modem/router van de provider wil ik met een kabel (1) verbinden met een switch (2). Vanaf deze switch trek ik drie kabels (3) door mijn huis naar drie WiFi punten (4)
1 naar 1/3 WiFi punt + TV [circa 4 meter vanaf meterkast];
1 naar 2/3 WiFi punt achterin huis [circa 9 meter vanaf meterkast en 10 meter van punt 1/3];
Op uitgang WiFi punt 2/3 wil ik een Eufy-Homebase bedraad op aansluiten ivm camera.
1 naar 3/3 WiFi punt boven op 1e verdieping [circa 9 meter vanaf meterkast]
Spul dat ik wil gaan kopen:
(1) Delock 83841 SATA 6 GB/s 50 cm
(2) Netgear MS308 switch (wil graag ruimte houden voor eventuele extra aansluitingen)
(3) Equip 404521 100m Cat6 U/UTP (UTP) Grijs netwerkkabel
+ Nedis RJ45-Connector FTP CAT6 10 Stuks + Krimptang
(4) TP-Link Deco X50 3-pack router
Extra vragen:
1) De AP’s hebben een ingang en een uitgang. Bij WiFi punt 1/3 staat ook mijn TV welke ik bedraad wil aansluiten. Heb ik dan nog een apparaatje nodig om de kabel te splitsen naar input TV + input AP?
2) is de Cat6 kabel voldoende, of moet dit al Cat6a zijn, zo ja welke?
We (gezin 4 personen) zijn geen groot gebruikers van internet, maar ik ben wel voorstander van dat het goed geregeld is en enige tijd mee kan dus enigszins toekomstbestendig is. Huis is uit jaren 70, dus geen nieuwbouw. Ik hoop dat het een duidelijk verhaal is.
(voor mij begint het nu ergens op de lijken). Reuze benieuwd naar jullie reacties!
ik sta voor een uitdaging: zelf het WiFi netwerk aanleggen in mijn huis. Lekker zelf doen dus. Met 0-kennis van WiFi en -netwerk heb ik heb ik her en der informatie ingewonnen. Ik ben tot de conclusie gekomen dat onderstaande boodschappenlijstje zal moeten voldoen voor mijn doel. Dit wil ik graag even toetsen bij de online experts op Tweakers.
Mijn dank is op voorhand groot voor jullie input en bijdrage aan dit succes.
Wat wil ik:
zelf ben ik helemaal klaar met die TeleCom-afzetters en ik wil een oplossing aanleggen waarbij ik gemakkelijk jaarlijks kan wisselen van provider. In mijn geval gaat het KPN en Delta zijn. Ook wil ik goede WiFi in mijn nieuwe huis.Situatie:
binnenkort ontvang ik de sleutel van het huis en dezelfde dag komt er een telecom-monteur langs om WiFi aan te sluiten. Zij hebben hiervoor een modem/router opgestuurd en verzorgen de aansluiting. De glasvezel kabel is al doorgetrokken tm de meterkast.Vanaf hier begint het project. De modem/router van de provider wil ik met een kabel (1) verbinden met een switch (2). Vanaf deze switch trek ik drie kabels (3) door mijn huis naar drie WiFi punten (4)
1 naar 1/3 WiFi punt + TV [circa 4 meter vanaf meterkast];
1 naar 2/3 WiFi punt achterin huis [circa 9 meter vanaf meterkast en 10 meter van punt 1/3];
Op uitgang WiFi punt 2/3 wil ik een Eufy-Homebase bedraad op aansluiten ivm camera.
1 naar 3/3 WiFi punt boven op 1e verdieping [circa 9 meter vanaf meterkast]
Spul dat ik wil gaan kopen:
(1) Delock 83841 SATA 6 GB/s 50 cm
(2) Netgear MS308 switch (wil graag ruimte houden voor eventuele extra aansluitingen)
(3) Equip 404521 100m Cat6 U/UTP (UTP) Grijs netwerkkabel
+ Nedis RJ45-Connector FTP CAT6 10 Stuks + Krimptang
(4) TP-Link Deco X50 3-pack router
Extra vragen:
1) De AP’s hebben een ingang en een uitgang. Bij WiFi punt 1/3 staat ook mijn TV welke ik bedraad wil aansluiten. Heb ik dan nog een apparaatje nodig om de kabel te splitsen naar input TV + input AP?
2) is de Cat6 kabel voldoende, of moet dit al Cat6a zijn, zo ja welke?
We (gezin 4 personen) zijn geen groot gebruikers van internet, maar ik ben wel voorstander van dat het goed geregeld is en enige tijd mee kan dus enigszins toekomstbestendig is. Huis is uit jaren 70, dus geen nieuwbouw. Ik hoop dat het een duidelijk verhaal is.