Waterleiding gebarsten in garage

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:42

IkWilbert

Het is mij!

Topicstarter
Vanmorgen wilde ik het water weer op de wasbak in de garage zetten.

Echter spoot het water uit de koud waterleiding. Er zit een gaatje aan de achterkant van de leiding.

Ondanks dat ik het water eraf heb gehaald aan het begin van de winter...

Hoe voorkom ik dit een volgende keer? Ik lees over een warmtelint maar de buizen zitten erg dicht op de muur... gaat dat passen? Nog andere opties?

Betreft nieuwbouw van okt 2023.
De garage is ongeïsoleerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pEOyHTi0G7Wu53P2M0igH-y-DhA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3TDIhje2huERg1mMY9N7LkFL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gGN0atYYPvxvJmSDNpiG9nZxxeQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rlfa4crQnMSTZ2uT6goeATfV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mHbuqA7H38HGrIbyFrxfRKQMy4M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cwUv6P8jlhXvif7lyHpThYky.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QIkzna8KOhRbOHLMYARJtkL_MNI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QKo192FmlmEiHUmx3SIDKYMh.jpg?f=fotoalbum_large

I intend to live forever. So far, so good.

Alle reacties

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Heb je alleen de druk van de leiding gehaald of ook het water eruit laten lopen? Want anders helpt het niet veel natuurlijk.

Gezien de leiding nu toch stuk is en er een nieuw stuk tussen moet, zou ik het wat verder van de muur laten lopen zodat je ze kunt isoleren met buisisolatie. En zorgen dat je ze kunt aftappen. Neem aan dat het geen -10 wordt daar dus een warmtelint zou niet nodig hoeven te zijn.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• Keltie
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:38
IkWilbert schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:01:
Vanmorgen wilde ik het water weer op de wasbak in de garage zetten.

Echter spoot het water uit de koud waterleiding. Er zit een gaatje aan de achterkant van de leiding.

Ondanks dat ik het water eraf heb gehaald aan het begin van de winter...

Hoe voorkom ik dit een volgende keer? Ik lees over een warmtelint maar de buizen zitten erg dicht op de muur... gaat dat passen? Nog andere opties?

Betreft nieuwbouw van okt 2023.
De garage is ongeïsoleerd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Water er alleen afgehaald of ook de kraan leeg laten lopen?

Heb zelf bij m’n vriendin een aantal jaar op rij de buiten douche mogen repareren omdat ze wel het water eraf haalde maar de buizen vol met water liet staan.

Edit:
M’n bovenbuurman was net iets sneller :D

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:25
Als er nog water in de leidingen zit, dan vriezen deze kapot. Als er nu niets voorzien is om de leidingen leeg te maken, dan word dat sowiezo een klusje. Je wil de leiding leeg krijgen tot onder de vorstgrens (60cm diep voor 100% zekerheid).

Op het laagste punt (kruipruimte, of in een put met wat grind rond, zodat het water kan wegtrekken) wil je een aftapkraantje (altijd aan denken om deze op en en dicht te draaien), of een leegloopventiel (gaat vanzelf open als je de leiding afsluit en even de kraan in de wasbak open zet).

Als dat geen optie is, zou je ook een aansluiting kunnen plaatsen en de leiding leegblazen met een compressor (wordt blijkbaar vaak gedaan bij beregening, al snap ik niet waarom ze niet gewoon een leegloopventiel mee ingraven).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14:33
Duidelijk met de bovenstaande antwoorden, je had nog water in je leiding. Dat moet er uit tijdens vorst.

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:46
Wij hadden hier afgelopen winter van alle buitenkranen de druk er af gehaald en leeg laten lopen.
Kranen open laten staan en alsnog hing er een ijspegel aan de kraan.
Daarom laten wij dus ook de kraan open staan, mocht er nog water in zitten kan het er alsnog (deels) uit.

• IkWilbert

IkWilbert

Het is mij!

Topicstarter
Ik heb uiteraard ook het water eruit laten lopen, dus de kranen open gezet en toen in de waterleiding dichtgezet onder de vloer.

Blijkbaar is toch wat water achter gebleven? Kan dat? En hoe krijg ik dat eruit de volgende keer?
ik had de kranen ook gewoon open laten staan.

[ Voor 19% gewijzigd door IkWilbert op 09-03-2026 12:51 ]

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Doorblazen met een compressor doen wij hier altijd. Dan moet je wel een aftappunt hebben waar je een luchtpistool oid kunt opzetten. Dan alle kranen open (of 1-voor-1) en dan de leidingen leeg blazen.

Als je nu alleen de kranen hebt opengezet, maar niets hebt afgetapt of doorgeblazen blijft er altijd water achter.

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14:33
IkWilbert schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:50:
Ik heb uiteraard ook het water eruit laten lopen, dus de kranen open gezet en toen in de waterleiding dichtgezet onder de vloer.

Blijkbaar is toch wat water achter gebleven? Kan dat? En hoe krijg ik dat eruit de volgende keer?
ik had de kranen ook gewoon open laten staan.
Water loopt uit zichzelf niet naar boven de kraan uit, dus tenzij je een aftappunt hebt waar je hem hebt dichtgezet staat de leiding gewoon vol water.

• IkWilbert

IkWilbert

Het is mij!

Topicstarter
XelaRetak schreef op maandag 9 maart 2026 @ 13:00:
[...]

Water loopt uit zichzelf niet naar boven de kraan uit, dus tenzij je een aftappunt hebt waar je hem hebt dichtgezet staat de leiding gewoon vol water.
Ja dan is het dat inderdaad geweest. Bedankt, ik zal even met de installateur overleggen hoe we dit kunnen aanpakken.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Fietspomp op het aftappertje en even pompen. Met 2 minuten is je leiding leeg.
Pagina: 1