Prioriteiten stellen warmtepomp of zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tridder505
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 09-03 20:55
Beste mede tweakers,

Wanneer jullie een redelijke geïsoleerde jaren 70 met 160m2 woning kopen. Met vloer en spouwisolatie, hr++ glas hebben en een verduurzamingsbudget hebben van 15k; (zolder doen we zelf), cv ketel is 12 jaar oud.

Waar zal jullie voorkeur naar uitgaan.
1. Overgaan op all electric warmtepomp systeem met dynamische energiecontract en doorsparen voor zonnepanelen
Of
2. Overgaan op zonnepanelen en doorsparen voor een all electric warmtepomp systeem

Ik hoor graag welke optie jullie zouden kiezen en of er nog andere alternatieven waar ik mogelijk nog niet over heb nagedacht!

[ Voor 5% gewijzigd door Tridder505 op 09-03-2026 12:29 ]

Alle reacties

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:07
Afhankelijk van factoren.

Een belangrijke factor: hoe oud is de cv-ketel.
Andere factoren: energieprijzen (helaas zeer onvoorspelbaar momenteel) en terugleverkosten, eventuele elektrische auto waarmee terugleverkosten beperkt kunnen worden.

Als de ketel al wat ouder is, dan zeker die warmtepomp. Anders heb je straks het geld aan zonnepanelen besteed en gaat misschien volgend jaar je ketel stuk. Kun je die warmtepomp op dat moment niet kopen en zit je met uitgaven aan een nieuwe ketel waardoor de warmtepomp nog verder uit zicht raakt.

Bij genoemd gasverbruik heb je, na plaatsing van een warmtepomp bovendien na een jaar of 3 al weer genoeg aan energiekosten bespaard om een stuk of 12 zonnepanelen aan te schaffen.

Daar bovenop: op de warmtepomp krijg je subisidie. Dat bedrag krijg je gewoon op de rekening gestort en kun je dus óók gebruiken om, nadat het is uitbetaald, zonnepanelen mee aan te schaffen.

[ Voor 39% gewijzigd door Ivow85 op 09-03-2026 10:52 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:09

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Tridder505 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:29:

Ik hoor graag jullie hersenspinsels of andere alternatieven waar ik mogelijk nog niet over heb nagedacht!
Wat is nu precies je vraag?
Je hebt twee alternatieve investeringen, maar je wilt ook andere horen...?

in dat geval heb je eigenlijk de twee meest relevante genoemd, en aangegeven dat Isolatie en Beglazing al geregeld is;
Als je andere optie wil horen, zou zou kunnen kijken of er op het gebied van Ventilatie, Warmwater-voorziening en eventueel Verlichting te verbeteren zijn; maar ik vermoed dat de eerder genoemde twee punten gewoon de meest relevante verbeterpunten zijn en je prioriteit moeten hebben.

Indien je wilt weten wat de beste optie van die beiden is; in dat geval hebben we te weinig informatie, zoals de voorgaande poster al zei. Dat is afhankelijk van de huidige is-toestand en je huidige kosten.

[ Voor 19% gewijzigd door RM-rf op 09-03-2026 10:59 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:16
In de huidige markt zou ik geen van beide overwegen. Een nieuwe CV kopen, eventueel hybride, dat zou mijn eigen keus zijn.

Bespaar het geld en doe er wat leuks mee!

[ Voor 16% gewijzigd door turkeyhakan op 09-03-2026 11:48 ]

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:19
Een paar panelen om in je eigen behoefte te voorzien al dan niet met een regeling om niet terug te leveren is imho nog best interessant.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

turkeyhakan schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:48:
In de huidige markt zou ik geen van beide overwegen. Een nieuwe CV kopen, eventueel hybride, dat zou mijn eigen keus zijn.

Want het gaat zo lekker met de gasprijs?

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Met een warmtepomp zonder PV zou ik voor een vast contract gaan, niet dynamisch.

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Ik zou gaan voor een kleine thuisbatterij met wat zonnepanelen erop aangesloten, dat kost de kop niet en maakt al een flinke deuk in je energierekening

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:55

Sport_Life

Solvitur ambulando

Voor 15k heb je ongeveer 15k WP pv panelen, daar heb je helemaal niks aan zonder hoog verbruik (warmtepomp en laadpaal). Dus dat is sowieso geen optie.

Een warmtepomp werkt wel het beste bij vloerverwarming, heb je dat ? Zo ja dan is de keuze ontzettend makkelijk.

Je zou eventueel beide kunnen overwegen met een gunstige lening bij warmtefonds

[ Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 09-03-2026 21:20 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:59
turkeyhakan schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:48:

Een hybride is wel het slechtste wat je iemand kunt adviseren.
En een nieuwe CV zal niet onder dat verduurzamingsbudget vallen.

@Tridder505 Zoals anderen al aangeven zou ik gaan voor de all electric WP.
Al vind ik de optie zonnepanelen icm accu ook wel een goede (@HandyLumberjack), maar dat is dan wellicht tzt de tweede stap, zoals @Ivow85 aangeeft. Of als tweede stap wat @jbhc aangeeft, maar een paar panelen.

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:19
Over een warmtepomp zou ik bijzonder goed nadenken. De besparing lijkt aanzienlijk ten opzichte van gas maar dan moet je wel aan de voorwaarden voldoen (Een zeer goed geisoleerd huis, een WTW systeem, voldoende grote radiatoren welke geschikt zijn voor lage temperatuur verwarming, geen of een zeer beperkte nachtverlaging) en over onderhoud en reparaties hoor je niemand (bijvoorbeeld als het expansie ventiel stuk gaat ben je al snel een hele dag werk verder) en vervanging van zo'n ding over 20 jaar hoor je helemaal niemand over. Een ketel kost iets van €1.000,- een warmtepomp kost een veelvoud van dat. Persoonlijk vraag ik mij enorm af hoe dat straks over een jaar of 15 zal gaan als iedereen die dingen moet gaan vervangen.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:53
Truus01 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:10:
[...]

Een hybride is wel het slechtste wat je iemand kunt adviseren....
Dat denk ik ook.
Een belangrijke besparing van je warmtepomp is het afschaffen van je gas aansluiting waarmee je ook al je kosten op de gasaansluiting zelf bespaart.
Bij hybride heb je alsnog die gas aansluiting nodig.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• HandyLumberjack
  • Nu online
jbhc schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:50:
Over een warmtepomp zou ik bijzonder goed nadenken. De besparing lijkt aanzienlijk ten opzichte van gas maar dan moet je wel aan de voorwaarden voldoen (Een zeer goed geisoleerd huis, een WTW systeem, voldoende grote radiatoren welke geschikt zijn voor lage temperatuur verwarming, geen of een zeer beperkte nachtverlaging) en over onderhoud en reparaties hoor je niemand (bijvoorbeeld als het expansie ventiel stuk gaat ben je al snel een hele dag werk verder) en vervanging van zo'n ding over 20 jaar hoor je helemaal niemand over. Een ketel kost iets van €1.000,- een warmtepomp kost een veelvoud van dat. Persoonlijk vraag ik mij enorm af hoe dat straks over een jaar of 15 zal gaan als iedereen die dingen moet gaan vervangen.
Zolang je afgifte maar om kan gaan met relatief lage temperaturen om de boel warm te houden werkt een warmtepomp over het algemeen prima.

En juist bij huizen welke wat minder geïsoleerd zijn valt er met een warmtepomp meer te besparen.

• HandyLumberjack
  • Nu online
GarBaGe schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:53:
[...]

Dat denk ik ook.
Een belangrijke besparing van je warmtepomp is het afschaffen van je gas aansluiting waarmee je ook al je kosten op de gasaansluiting zelf bespaart.
Bij hybride heb je alsnog die gas aansluiting nodig.
Als je ieder jaar slim switcht van energieleverancier kun je met de cashback de vastrecht kosten grotendeels compenseren.

Pagina: 1