Vraag

• Amplifiction
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-03 19:01
Ik zoek een receiver ter vervanging van mijn huidige.

Lang geleden heb ik in verschillende fases (na ongeveer evenveel studentenjobs) een 5.1 systeem samengesteld, bestaande uit
  • Receiver: Pioneer VSX-D511, die na een kwarteeuw trouwe dienst de geest aan het geven is.
  • Front speakers: JBL Northridge E60 vloerstaanders
  • Center speaker: Infinity Beta C250
  • Rear speakers: JBL ATX20
  • Subwoofer: Infinity Alpha Junior Sub II
Een redelijk bonte mix, weet ik nu, maar dat is wat het is.

Tweede uitdaging: de kamer/akoestiek. De speakers staan opgesteld in een vierkant van +- 4 x 4m, in een hoek van een L-vormige kamer die aan de rechter- en achterzijden nog heel wat meters doorloopt. (Maw de speakers staan waar beide benen van de L elkaar ontmoeten.)

Wat is je budget?
800€. Dit is geen harde limiet, eerder de indruk dat in deze prijsklasse de toestellen zitten met een goede prijs/kwaliteitverhouding, met een nadruk op bouw- en geluidskwaliteit.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om
via een PC films/series te kijken en muziek (Spotify) te streamen. Tot nu toe deed ik dat via S/PDIF, maar dat wordt HDMI. Ook heb ik begrepen dat hedendaagse receivers in staat zijn zelfstandig Spotify te streamen, dus dat is een plus.

Zowat alle modellen die ik heb bekeken, lijken instelbaar en bedienbaar te zijn mbv een smartphone (Android) app. Daar ga ik zeker gebruik van maken.

Bonuspunten voor Chromecast en DAB, maar beide zijn geen must.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik twijfel vooral tussen de Sony TA-AN1000 en de Denon AVR-X2800H. De Yamaha RX-V6A is ook in de running, al is dit vooral om de prijs.

Hier een vergelijking van de drie: https://tweakers.net/pric.../1600770;1871342;1941836/

Ik heb mijn installatie altijd prima vinden klinken, maar ik laat me vertellen dat room correction een grote verbetering kan betekenen tov mijn huidige receiver, zeker gezien de opstelling/akoestiek die ik eerder beschreef. Het grootste verschil zit waarschijnlijk tussen wel en geen room correction. Toch zou er nogal wat verschil zijn tussen de verschillende systemen:
  • Dirac Live en Audyssey MultEQ XT32 zouden de kroon spannen, maar die vind ik enkel op dure modellen die in mijn ogen overkill zijn voor een 5.1 systeempje dat vlot gevoed kan worden.
  • Audyssey MultEQ XT (zonder 32) zou voor mijn situatie (speakermix en akoestiek) the next best thing zijn.
  • Andere systemen zoals Sony's D.C.A.C. IX en Yamaha's YPAO R.S.C. zouden minder geschikt zijn.
Audyssey MultEQ XT is dan ook de voornaamste reden waarom de Denon in de running is, hoewel de Sony me overall de beste receiver van de drie lijkt: op papier + ondersteunt als enige Chromecast. Beide merken zouden een goede reputatie hebben wat betreft duurzaamheid/bouwkwaliteit.

De Yamaha zou een minder neutraal geluid produceren, en spreekt me daarom minder aan.

Welke vragen heb je hier nog over?
  • Klopt bovenstaande of sla ik de bal mis?
  • Zijn er grote verschillen tussen de Android apps van deze modellen?
  • En natuurlijk: welke receiver koop ik best? Een van de drie, of toch nog een andere? Waarom?

Beste antwoord (via Amplifiction op 11-03-2026 16:13)

• Duster_42
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:47
Ik heb al bijna 30 jaar verschillende receivers in mijn bezit gehad. Ben begonnen met een Technics pro-logic receiver in 1997, vervolgens een Dolby Digital/DTS Sony in 1999, 3 keer een Yamaha 2003-2005-2015, de voorlaatste keer een Onkyo in 2018 en in december 2025 weer een Onkyo met DIRAC. Van al deze receivers is met Dolby Digital 5.1 de laatste Onkyo met DIRAC superieur aan de overige receivers. Ik heb er net als jou een oude JBL Northridge serie aan hangen en ze komen weer tot leven. De dialoog uit de center is nog nooit zo duidelijk en helder geweest. Dat komt naar mijn menig echt door het room correction software DIRAC live. Ik heb een duurdere RZ50 van Onkyo, boven jou budget. Bij Smits Anrhem is nog een tweede kans Onkyo TX Nr7100 te koop voor 829E ook met DIRAC live. Ik heb geen ervaring met DENON, maar hier moet je een DIRAC licentie erbij kopen. Meest belangrijke is toch uiteindelijk de kamer waar de luidsprekers in staan en DIRAC wordt toch gezien als de standaard voor room correction.

Alle reacties

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-03 14:45
Ik heb alweer een paar jaar geleden mijn receiver gekocht en ben toen voor de Denon AVR-X1600H gegaan. Niet met een 5.1 setup, maar een 5.1.2 setup. En dat is ook niet helemaal waar, want eigenlijk is het een 5.2.2 setup, maar omdat de X1600H geen twee afzonderlijke sub outputs heeft is het dus 1 kanaal over twee speakers.

Ik ben destijds voor de Denon gegaan omdat deze op papier de beste prijs/kwaliteitsverhouding had. Tevens had ik met Onkyo slechte ervaringen. Waaronder de receiver moeten factory resetten om HDMI-CEC weer werkend te krijgen. En met Sony idem. Daar kreeg ik pas 3 jaar na aankoop een functie die tijdens de verkoop was beloofd. Door Sony op de website :F. Dan kun je zeggen dat ik geen belofte moet kopen, maar daarom heb ik dit merk wel overgeslagen.

In tegenstelling tot deze merken heeft de Denon mij nog geen enkele keer in de steek gelaten. De receiver heeft nieuwe functies gekregen via firmware updates en krijgt nog steeds regelmatig automatisch firmware updates. Alles werkt, inclusief de door jou genoemde kamercorrectie. Sterker nog, dat werkt erg goed. Atmos werkt na het inregelen ook goed en zou ik nu niet meer willen missen. Idem voor DTS Neural:X die het geluid 'upscaled' naar 5.1.2.

Ik heb dus geen XT32 omdat dat ook buiten mijn budget viel. Dirac was er destijds al helemaal niet voor de middenmoters. Echter moet je voor Dirac nog een aparte kalibratiemicrofoon kopen. Dat wordt een duur geintje :X.

De smartphone app gebruiken we nauwelijks. Die vind ik bij Denon ook wat ondermaats. Tegelijkertijd is HEOS wel aan te sturen met Home Assistant of Music Assistant als je dat hebt of interessant vind.

Geluid is ook een kwestie van smaak. Wat jij mooi vind, kan ik als onprettig ervaren. Ik ben in ieder geval best een aantal weken bezig geweest om het e.e.a. te tunen.

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:26
Ik zou voor de X1800H DAB gaan dan, je mist namelijk niet veel vergeleken met de x2800.
Persoonlijk is dirac niet interessant voor je, de microfoon kost je ruim 110 euro. dan een standaard 40 euro?
dan de licentie, moet je wel de full version nemen, 500+... koop voor dat geld eerder betere speakers/sub

Ook het prijsverschil tussen de avr modellen is ruim 170 euro.
Wellicht kun je die 170 euro in de akoestiek gebruiken!

( ik wist wel welke keuze ik zou maken)

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:33

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Daarnaast ga je geen enkel verschil horen tussen de receivers, als ze op gelijk volume staan afgesteld en je alles op pure direct (of een vergelijkbare benaming) instelt.

DAB is vooral leuk als je geen FM kunt ontvangen (of wilt verbeteren) en als je geen provider tuner kunt of wilt gebruiken. Binnenshuis is DAB echter niet ideaal. Nu de meeste zenders ook gewoon via internet te beluisteren zijn op een receiver, kun je eventueel DAB dus ook als optie laten vallen.

Waarvoor wil je Chromecast gebruiken? Als de receiver Spotify Connect heeft dan is op hetzelfde thuisnetwerk zitten als je telefoon (wifi en/of lan) al voldoende om alles aan te sturen en hoeft je telefoon niet te casten.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Amplifiction
alex3305 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 22:43:
Ik heb alweer een paar jaar geleden mijn receiver gekocht en ben toen voor de Denon AVR-X1600H gegaan.
Dat is een klinkende referentie voor Denon. Thanks!
Eskimoo schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:13:
Ik zou voor de X1800H DAB gaan dan, je mist namelijk niet veel vergeleken met de x2800.
Daar heb je een punt, alleen dacht ik dat ik minstens 90W speakervermogen nodig heb voor mijn 90W JBL Northridge E60 speakers. Mijn huidige receiver biedt 100W.
Jorgen schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:59:
Waarvoor wil je Chromecast gebruiken?
Voor het streamen van video vanaf Android telefoons, occasioneel voor gezinsleden of bezoekers. Ik heb dit benoemd als pluspunt omdat een losse Chromecast niet veel moet kosten, maar het is natuurlijk net iets handiger als dit ingebakken zit.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:33

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Speakervermogen is wat er in theorie door kan gaan, niet wat ze nodig hebben.

Nu meten al die fabrikanten van versterkers/receivers hun vermogen en weerstand op creatieve manieren, die nauwelijks iets zeggen over de praktijk. Je kunt ze veilig negeren als je gewoon gangbare merken van versterkers/receivers en speakers op elkaar aansluit.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:19
Ik heb diverse AVRs gehad.

Als film en serie liefhebber is mijn voorkeur altijd geweest Sony en Yamaha.

Jaren ook meerdere Denon en Marantz maar die trokken mij elke keer niet zo. Niet dat die slecht waren of klonken maar de UI is gewoon niks voor mij.

De Sony had ik binnen no time lekker klinken en met Denon en Marantz bleef ik maar bezig en raak ik altijd verdwaald in de menus.

De Yamaha is uitgebreid qua UI en kan ik me wel in vinden.

Gebruik nu ook een plugin uit HACS voor de Yamaha in HA, die is ook nice. Nu ligt de afstandsbediening van de AVR in een lade en heb ik een digitale via HA.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

Acties:
  • Beste antwoord

• Duster_42
Ik heb al bijna 30 jaar verschillende receivers in mijn bezit gehad. Ben begonnen met een Technics pro-logic receiver in 1997, vervolgens een Dolby Digital/DTS Sony in 1999, 3 keer een Yamaha 2003-2005-2015, de voorlaatste keer een Onkyo in 2018 en in december 2025 weer een Onkyo met DIRAC. Van al deze receivers is met Dolby Digital 5.1 de laatste Onkyo met DIRAC superieur aan de overige receivers. Ik heb er net als jou een oude JBL Northridge serie aan hangen en ze komen weer tot leven. De dialoog uit de center is nog nooit zo duidelijk en helder geweest. Dat komt naar mijn menig echt door het room correction software DIRAC live. Ik heb een duurdere RZ50 van Onkyo, boven jou budget. Bij Smits Anrhem is nog een tweede kans Onkyo TX Nr7100 te koop voor 829E ook met DIRAC live. Ik heb geen ervaring met DENON, maar hier moet je een DIRAC licentie erbij kopen. Meest belangrijke is toch uiteindelijk de kamer waar de luidsprekers in staan en DIRAC wordt toch gezien als de standaard voor room correction.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:38
Amplifiction schreef op maandag 9 maart 2026 @ 19:00:
Mijn huidige receiver biedt 100W.
Opgegeven vermogen is meer dan x Watt. Je moet weten hoe dit vermogen is gemeten om appels met appels te vergelijken. Waarbij ook het vermogen wat je speakers nodig zouden hebben niet op deze manier werkt. Mijn advies, laat vermogen los als je de technische kant niet kent. Vergelijk gaat dus mogelijk scheef en in praktijk is het zo spannend niet. Met 90 dB en 8 Ohm is de JBL geen lastige speaker om aan te sturen.
Voor het streamen van video vanaf Android telefoons,...
Build in Chromecast doet volgens de handleiding van Sony alleen audio, geen video.
Duster_42 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:14:
... Ik heb geen ervaring met DENON, maar hier moet je een DIRAC licentie erbij kopen.....
Aanvullend: DIRAC is gebonden aan het device. Oftewel na alle extra kosten van microfoon en de add-ons van Dirac mag je DIRAC weer opnieuw aanschaffen als je de receiver weg doet.

Om de genoemde merken weer wat in balans te brengen: hier eenmaal Onkyo gehad met out of the box een HDMI Board issues (bekend probleem toentertijd). Vervangen door een Denon 2809 en sindsdien tot tevredenheid Denon gehad. Nu staat er een AVC-A1H te spelen.

[ Voor 41% gewijzigd door FeaR op 11-03-2026 12:57 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Duster_42
De DENON AVC-A1H is een beest van een receiver en in een heel andere prijsklasse dan een ONKYO NR-7100 of de RZ50. Die HDMI problemen met ONKYO spelen vooral bij oudere receivers van voor 2017/18. In mijn voorlaatste model (TX-NR696) zat een nieuwe ontworpen HDMI board en heb er in 7 jaar nul problemen mee gehad. Met techniek is dat natuurlijk nooit een zekerheid, alles kan kapot gaan. De reden voor de ONKYO RZ50 was vooral dus de gratis DIRAC licentie. DIRAC werkt uit de doos met de meegeleverde puck microfoon. Beter is natuurlijk om een UMIK-1 microfoon aan te schaffen en te calibreren via de labtop. Met de puck microfoon waren de resulaten al zoveel beter dan ik ooit met de andere receivers het gehoord. Ik woon in een nieuwbouw huis met betonnen muren, houten vloeren en luxaflex op de ramen. Ik hoorde altijd een echo in de surround, gemuffelde dialoog met vaak boomy bass uit de sub. Na de eerste meting was het door DIRAC allemaal eruit gefilterd en klonk het als geheel gewoon veel beter. De ONKYO bevat itt een DENON ook een ingebouwde chromecast

• FeaR
Duster_42 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:27:
De DENON AVC-A1H is een beest van een receiver en in een heel andere prijsklasse dan een ONKYO NR-7100 of de RZ50.
Puur om aan te geven dat ik content ben met Denon, vanaf goedkopere series al. Niet genoemd als alternatief voor TS.
Die HDMI problemen met ONKYO spelen vooral bij oudere receivers van voor 2017/18.
Mijn Onkyo indruk was van rond 2010. Genoemde problemen zijn nu inderdaad niet meer aan de orde. Meerdere factoren waren voor mij reden om het merk te laten liggen. Zoals genoemd de ervaring bij de aanschaf van mijn eerste serieuze receiver (DOA), daarbij de duur (meerdere modeljaren) van de HDMI en DTS problemen en het niet al te stabiele verleden van het merk. Maar allemaal persoonlijk en veelal gevoel, qua prijs/features kan je niet om Onkyo heen.
De reden voor de ONKYO RZ50 was vooral dus de gratis DIRAC licentie.
"Gratis", Onkyo levert Dirac Live. Naast Live heb je nog Bass Control (en eventueel ART) om het hele DIRAC pakket compleet te maken. Wederom, niets tegen alleen de basis. Het is de Full bandwidth-versie (niet Limited). En, zoals genoemd, inbegrepen bij Onkyo van duizend euro waar Marantz en Denon je het hele DIRAC pakket laten kopen (ook op devices van duizenden euro's...).
Ik woon in een nieuwbouw huis met betonnen muren, houten vloeren en luxaflex op de ramen.
(Deels) herkenbaar. Hier hielp een vloerkleed ook aanzienlijk. Moet wel in je interieur passen natuurlijk...
De ONKYO bevat itt een DENON ook een ingebouwde chromecast.
Net als bij Sony, alleen audio. Logisch bij een receiver, wordt het een losse Chromecast voor TS.

[ Voor 10% gewijzigd door FeaR op 11-03-2026 15:31 ]

• Amplifiction
Duster_42 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:14:
Bij Smits Anrhem is nog een tweede kans Onkyo TX Nr7100 te koop voor 829E ook met DIRAC live.
Bedankt voor de tip. Ik heb nog wat gelezen over de TX-NR7100, even bij de winkel geïnformeerd, en besloten ervoor te gaan. Prijs/kwalitatief was het erg aanlokkelijk. Ik bleef maar goede dingen horen over Dirac Live, dus wil het gewoon proberen.
FeaR schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:25:
Net als bij Sony, alleen audio. Logisch bij een receiver, wordt het een losse Chromecast voor TS.
Dat is wel jammer gezien de ingebouwde netwerkverbinding (LAN/WLAN) en HDMI out van beide receivers. Ik had gedacht/gehoopt dat dit gewoon volwaardige Chromecast zou opleveren. Nou ja, dan maar een losse. Er zijn meer dan voldoende HDMI poorten :)

Bedankt aan iedereen voor het advies en de reacties. Ik heb mooie referenties gezien voor verschillende merken, en ben ervan overtuigd dat meerdere goede bouw- en geluidskwaliteit bieden. En dus gaf de featureset de doorslag. Wat de bouwkaliteit/levensduur betreft heeft de TX-NR7100 alvast grote schoenen te vullen, maar wie weet/hopelijk heb ik er opnieuw meer dan twintig jaar genot van :) Ik ben benieuwd!

[ Voor 6% gewijzigd door Amplifiction op 11-03-2026 16:20 ]

• Duster_42
Ben benieuwd naar je ervaringen met de ONKYO. Als ik nog een tip mag geven en je eventueel nog wat budget over hebt, zou je ook kunnen kijken naar een andere gebruikte centerspeaker die beter bij je JBL E60 past. Op marktplaats staat een mooie JBL EC35 3-weg center (heb ik zelf ook) te koop voor <100 euro. De center speaker is eigenlijk de belangrijkste speaker in de hele surround setup en zorgt voor ~80% van het geluid. Die infinity is een 2-weg speaker en past minder goed bij je JBLs. Dialoog, spreiding van het geluid is vaak beter met een 3-weg center. Weinig fabrikanten maken tegenwoordig nog betaalbare 3-weg center speakers. De enige zijn eigenlijk Paradigm, KEF, Revel of Sonus faber, maar dan zit je vaak al aan het andere eind van het prijsspectrum.

• Amplifiction
Duster_42 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 12:46:
Op marktplaats staat een mooie JBL EC35 3-weg center (heb ik zelf ook) te koop voor <100 euro.
Leuk idee. Heb dezelfde dag nog gekeken maar kon geen EC35 vinden op Marktplaats of vergelijkbare sites. Ook bij Smits konden ze me hiermee niet helpen.
Duster_42 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 12:46:
Ben benieuwd naar je ervaringen met de ONKYO.
Ik heb hem uiteindelijk nog maar drie dagen geleden ontvangen. Nadat ik mijn bestelling had geplaatst, liet Smits Arnhem me weten dat de tweede kans niet meer beschikbaar was. Voor het opleggen van 25€ kon ik in de plaats een nieuwe krijgen. Vreemd, gezien er geen vuiltje aan de lucht was toen ik contact had met de winkel kort voor ik mijn bestelling deed. En vooral omdat die tweede kans nog steeds online staat: https://www.smitsarnhem.nl/tx-nr7100-2ekans. Dat heb ik hen ook gezegd, maar een echt antwoord heb ik hierop niet gehad. Bovendien lieten hun antwoorden enige tijd op zich wachten. Gezien de prijs met toelage nog steeds goed was en ik inmiddels zwart op wit had dat een eventuele retour zou meevallen, ben ik er alsnog voor gegaan.

Mijn indruk van het toestel is tot nu toe is matig. Het eerste dat me opviel is dat de behuizing hier en daar te wensen overlaat, vooral omdat de metalen case niet overal goed aansluit op de achterkant.

Echte schoonheid zit vanbinnen natuurlijk, te beginnen met de firmware. Die updaten was een kleine ramp. In essentie een combinatie van netwerkfouten (terwijl de verbinding gewoon in orde was) en quasi onvindbaarheid van downloads voor update via usb. Uiteindelijk is het gelukt, maar het heeft onnodig lang geduurd. Ook andere aspecten van de software hebben geen goede indruk nagelaten. Voorbeelden:
  • Foutmeldingen die zich tijdens de Dirac Live-meting eerst voordoen, maar bij opnieuw proberen niet meer.
  • Er zijn drie Dirac slots, maar één meting overschrijft alle drie.
  • Ik kan enkel verhinderen dat de receiver in standby gaat wanneer ik twee settings op verschillende plaatsen aanpas.
  • (Gebrekking Engels)
Naar Dirac Live was ik het meest benieuwd. Bij het afspelen van films via PC hoor ik geen verschil tussen Dirac aan of uit. Kan zijn omdat het maar over 48 Hz gaat. Muziek via Spotify Connect klinkt dan weer levendiger indien Dirac uit staat. Het is goed mogelijk dat ik over Dirac nog wat heb bij te leren. Zo was het me tijdens de (9 punt) meting niet erg duidelijk waar ik de micro juist moest zetten. De enige indicatie die ik daarover kreeg, was een prentje in achteraanzicht dat mij weinig zei. Ik heb inmiddels op YouTube een filmpje van Dirac over de meting gezien en heb niet de indruk dat de plaatsing erg nauw komt. In elk geval tweede volledige (9 punt) meting gedaan, maar indruk blijft dezelfde. Verder weet ik dat ik het Dirac profiel manueel kan tunen, maar van een top notch kalibratie verwacht ik nu net dat dit niet nodig is. Dirac Live is wat mij betreft dan ook geen succes.

Bij Spotify Connect had ik net wél een wauw-effect. De kwaliteit bij rechtstreeks vanaf het net streamen tov vanaf een PC is zonder meer next level. Ondanks het gebruik van FxSound op die PC. Ook het gemak waarmee ik vanaf mijn smartphone Spotify kan starten op de receiver apprecieer ik, ook al staat die receiver in standby.

Ook Chromecast is een plus. Op mijn oude versterker had ik een Bluetooth-dongle aangesloten. Die was in praktijk enkel geschikt voor audio, gezien dit geluid niet in sync was met video. Dat is niet veranderd met Onkyo’s built-in Bluetooth. Chromecast lost dit op: audio via receiver + video op extern scherm zijn mooi in sync.

De Onkyo biedt uiteenlopende luistermodi aan, en dat is mooi: Dolby- en THX-varianten, direct, (all channel) stereo, enz. Mijn oude Pioneer had ook uiteenlopende varianten, inclusief Prologic II en eigen “Advanced Surround” modi. Eerlijk gezegd mis ik die laatste. Dat is natuurlijk een kwestie van smaak.

Tot slot een observatie die me enige zorgen baart: de Onkyo “klikt” regelmatig in bedrijf. Het gaat om dezelfde kliks die hij maakt bij uit standby komen en in standby gaan. Dat gebeurt onder andere wanneer ik het volume beduidend wijzig, of wanner er vanuit HDMI (PC) input een tiental seconden geen geluid is gekomen. Is dat normaal? Mijn Pioneer is die kliks in bedrijf pas beginnen maken na > 20 jaar. (Later begon bij dat klikken de front left soms uit te vallen.) Dat is net de reden waarom ik naar een nieuwe receiver op zoek ben gegaan.

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:26
Aan het verhaal te lezen is dit al geen goede start van nieuwe apparatuur.
best jammer eigenlijk! maar je kan het altijd nog retour sturen, en een ander merk proberen toch?
Zelf heb ik een denon x3800h. deze heeft ook spotify connect, eventueel dirac live, maar moet je kopen.
Maar ook mijn receiver klikt 1x wanneer ik boven en bepaald volume kom.
Nu heb ik een externe amp die alles doet. maar ook dan blijft het.

Kortom, schijnbaar is dit normaal. wellicht iets met eco mode?

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:19
Amplifiction schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 13:52:
[...]

Leuk idee. Heb dezelfde dag nog gekeken maar kon geen EC35 vinden op Marktplaats of vergelijkbare sites. Ook bij Smits konden ze me hiermee niet helpen.

[...]

[..]
Tot slot een observatie die me enige zorgen baart: de Onkyo “klikt” regelmatig in bedrijf. Het gaat om dezelfde kliks die hij maakt bij uit standby komen en in standby gaan. Dat gebeurt onder andere wanneer ik het volume beduidend wijzig, of wanner er vanuit HDMI (PC) input een tiental seconden geen geluid is gekomen. Is dat normaal? Mijn Pioneer is die kliks in bedrijf pas beginnen maken na > 20 jaar. (Later begon bij dat klikken de front left soms uit te vallen.) Dat is net de reden waarom ik naar een nieuwe receiver op zoek ben gegaan.
Als je het volumen harder/zachter zet kan het zijn dat er een voedingrails bij- of omgeschakeld wordt. Dat klikken zijn de relais die omschakelen, dat is volkomen normaal eigenlijk.

*sowieso

• Duster_42
Jammer dat je niet tevreden bent met de Onkyo. Room EQ kan ook erg afhankelijk van de soort speakers die erop zijn aangesloten. Soms kun je het inderdaad erger maken dan juist beter. Het is ook af en toe wat tweaken en hier en daar wat handmatige aanpassingen doen. Met de 9-punt meting is het belangrijkste dat je de microfoon op oorhoogte houdt en ~50cm van positie wisseld tussen elke meting. De klik hoor ik ook met mijn huidige en vorige onkyo bij aan/uit zetten en soms bij het veranderen van volume (heeft idd zoals hierboven te maken met verandering van de current in de voeding, niet iets om zorgen over te maken). De JBL EC35 staat op gereserveerd zie ik net. Je zou ook kunnen gaan voor een gebruikte JBL ES25C, is de serie na de Northridge en te koop voor 50Euro op Marktplaats. Misschien is een 2e kans Denon X2700h of een Sony Ta-An1000 een beter optie voor je? Ze staan allebei op de Smits Website onder 2e kans. Ik heb in het verleden ook te maken gehad met de twijfelachtige verkooptechnieken van Smits. Iets wat op de website te koop staat voor een goede deal is vaak niet meer te koop. Na contact proberen ze je een duurder/nieuwer model aan te smeren. Succes met je zoektocht!

• Amplifiction
Eskimoo schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:07:
Aan het verhaal te lezen is dit al geen goede start van nieuwe apparatuur.
best jammer eigenlijk! maar je kan het altijd nog retour sturen, en een ander merk proberen toch?
Zelf heb ik een denon x3800h. deze heeft ook spotify connect, eventueel dirac live, maar moet je kopen.
Maar ook mijn receiver klikt 1x wanneer ik boven en bepaald volume kom.
Nu heb ik een externe amp die alles doet. maar ook dan blijft het.

Kortom, schijnbaar is dit normaal. wellicht iets met eco mode?
Ik heb de Onkyo inderdaad aangemeld voor retour. De Denon X1800H DAB is tot nu toe mijn favoriet. Zoals aanbevolen door jou overigens. Ook van anderen heb ik veel goede dingen gehoord over Denon.

Ik neem even aan dat de Spotify Connect-ervaring gelijkaardig is aan die van Onkyo. Zoals ik vorige keer schreef, is die me goed meegevallen om twee redenen: de audiokwaliteit, en het gemak waarmee ik vanuit de Android Spotify app de receiver kon aansturen. (Komt uit standby, gaat direct in Connect modus en begint te spelen.) Zijn hier Denon-gebruikers die kunnen beamen dat Denon gelijkaardig is? Ik besef dat audiokwaliteit subjectief is, maar ik zou die van Spotify Connect op de Onkyo zonder meer als top omschrijven. Denon-gebruikers ook? (Mijn Spotify-kwaliteitssetting is overigens “zonder verlies”.)

In reviews lees ik hier en daar dat de algemene audiokwaliteit van de AVR-X1800H (kort door de bocht) goed genoeg is. In deze lees ik bv “Mid-range audio response can be thin”. Opnieuw een vraag zonder objectief antwoord, maar is hier iets van aan? Kan je horen dat het om een instapmodel gaat?

Om die reden is mijn oog in tweede instantie (opnieuw) gevallen op de Sony TA-AN1000, die net wordt geprezen owv superieure kwaliteit (What Hi-fi, Avforums). Maar dan weer inbindt op features, ook tov de Denon: geen DAB/FM, TuneIn of Spotify-alternatieven. Weet iemand verder of Sony bediening via een dedicated app biedt? Sony Music Center misschien?

• FeaR
Amplifiction schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 19:41:
[...]
Zijn hier Denon-gebruikers die kunnen beamen dat Denon gelijkaardig is?
Yes. Mits natuurlijk goed ingesteld dat netwerk de receiver uit stand-by mag halen.
Kan je horen dat het om een instapmodel gaat?
Voor mijn gevoel leg je te veel neer bij de receiver. Vanwaar zou je horen aan de receiver dat het een instapper is? Je setup bestaat uit twee merken speakers, mogelijk hoor je dat eerder. De basis is twee JBL E60, niets tegen die speakers maar ik zou daar geen receiver van duizenden euro's aan hangen, geld zou ik dan liever in andere speakers stoppen. Om nog iets te noemen naast receiver of speakers: akoestiek.

Ik ben mijn home cinema begonnen met een instap Sony receiver en een 5.1 set van Magnat. Sony receiver is vervangen door een mid-end Denon en ik merkte geen verschil. Toen ik de Magnat wisselde voor Focal Chorus 800W serie was er wel aanzienlijk verschil. Alles in verhouding/weet je zwakste schakel.
Weet iemand verder of Sony bediening via een dedicated app biedt? Sony Music Center misschien?
Web handleiding van genoemde Sony over genoemde software: https://helpguide.sony.ne...ontents/TP1000937586.html

Geen idee qua werking van de app. Ik heb meerdere receivers en bronnen gehad met een remote app maar de remote fysiek bedienen was altijd sneller.
Amplifiction schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 13:52:
[...]
De klik die je hoort bij inschakelen is het activeren van de eindtrappen. Kan ook tijdens gebruik gebeuren als je naar een bron/media wisselt die meer kanalen heeft ten opzichte van de vorige bron. De klik bij verhogen van het volume had ik nog niet van gehoord maar dat is inderdaad zoals genoemd de ECO-mode die daarvoor zorgt. ECO-mode die op je ex Onkyo niet was uit te schakelen. Check de handleiding van Denon en Sony of ECO uit kan worden gezet zodat je van dit issue af bent. Mijn Denon kan het maar het zal niet de eerste keer zijn dat opties per serie verschillen.

[ Voor 51% gewijzigd door FeaR op 28-03-2026 20:21 ]

Pagina: 1