Vraag

• Amplifiction
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:09
Ik zoek een receiver ter vervanging van mijn huidige.

Lang geleden heb ik in verschillende fases (na ongeveer evenveel studentenjobs) een 5.1 systeem samengesteld, bestaande uit
  • Receiver: Pioneer VSX-D511, die na een kwarteeuw trouwe dienst de geest aan het geven is.
  • Front speakers: JBL Northridge E60 vloerstaanders
  • Center speaker: Infinity Beta C250
  • Rear speakers: JBL ATX20
  • Subwoofer: Infinity Alpha Junior Sub II
Een redelijk bonte mix, weet ik nu, maar dat is wat het is.

Tweede uitdaging: de kamer/akoestiek. De speakers staan opgesteld in een vierkant van +- 4 x 4m, in een hoek van een L-vormige kamer die aan de rechter- en achterzijden nog heel wat meters doorloopt. (Maw de speakers staan waar beide benen van de L elkaar ontmoeten.)

Wat is je budget?
800€. Dit is geen harde limiet, eerder de indruk dat in deze prijsklasse de toestellen zitten met een goede prijs/kwaliteitverhouding, met een nadruk op bouw- en geluidskwaliteit.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om
via een PC films/series te kijken en muziek (Spotify) te streamen. Tot nu toe deed ik dat via S/PDIF, maar dat wordt HDMI. Ook heb ik begrepen dat hedendaagse receivers in staat zijn zelfstandig Spotify te streamen, dus dat is een plus.

Zowat alle modellen die ik heb bekeken, lijken instelbaar en bedienbaar te zijn mbv een smartphone (Android) app. Daar ga ik zeker gebruik van maken.

Bonuspunten voor Chromecast en DAB, maar beide zijn geen must.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik twijfel vooral tussen de Sony TA-AN1000 en de Denon AVR-X2800H. De Yamaha RX-V6A is ook in de running, al is dit vooral om de prijs.

Hier een vergelijking van de drie: https://tweakers.net/pric.../1600770;1871342;1941836/

Ik heb mijn installatie altijd prima vinden klinken, maar ik laat me vertellen dat room correction een grote verbetering kan betekenen tov mijn huidige receiver, zeker gezien de opstelling/akoestiek die ik eerder beschreef. Het grootste verschil zit waarschijnlijk tussen wel en geen room correction. Toch zou er nogal wat verschil zijn tussen de verschillende systemen:
  • Dirac Live en Audyssey MultEQ XT32 zouden de kroon spannen, maar die vind ik enkel op dure modellen die in mijn ogen overkill zijn voor een 5.1 systeempje dat vlot gevoed kan worden.
  • Audyssey MultEQ XT (zonder 32) zou voor mijn situatie (speakermix en akoestiek) the next best thing zijn.
  • Andere systemen zoals Sony's D.C.A.C. IX en Yamaha's YPAO R.S.C. zouden minder geschikt zijn.
Audyssey MultEQ XT is dan ook de voornaamste reden waarom de Denon in de running is, hoewel de Sony me overall de beste receiver van de drie lijkt: op papier + ondersteunt als enige Chromecast. Beide merken zouden een goede reputatie hebben wat betreft duurzaamheid/bouwkwaliteit.

De Yamaha zou een minder neutraal geluid produceren, en spreekt me daarom minder aan.

Welke vragen heb je hier nog over?
  • Klopt bovenstaande of sla ik de bal mis?
  • Zijn er grote verschillen tussen de Android apps van deze modellen?
  • En natuurlijk: welke receiver koop ik best? Een van de drie, of toch nog een andere? Waarom?

Alle reacties

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:16
Ik heb alweer een paar jaar geleden mijn receiver gekocht en ben toen voor de Denon AVR-X1600H gegaan. Niet met een 5.1 setup, maar een 5.1.2 setup. En dat is ook niet helemaal waar, want eigenlijk is het een 5.2.2 setup, maar omdat de X1600H geen twee afzonderlijke sub outputs heeft is het dus 1 kanaal over twee speakers.

Ik ben destijds voor de Denon gegaan omdat deze op papier de beste prijs/kwaliteitsverhouding had. Tevens had ik met Onkyo slechte ervaringen. Waaronder de receiver moeten factory resetten om HDMI-CEC weer werkend te krijgen. En met Sony idem. Daar kreeg ik pas 3 jaar na aankoop een functie die tijdens de verkoop was beloofd. Door Sony op de website :F. Dan kun je zeggen dat ik geen belofte moet kopen, maar daarom heb ik dit merk wel overgeslagen.

In tegenstelling tot deze merken heeft de Denon mij nog geen enkele keer in de steek gelaten. De receiver heeft nieuwe functies gekregen via firmware updates en krijgt nog steeds regelmatig automatisch firmware updates. Alles werkt, inclusief de door jou genoemde kamercorrectie. Sterker nog, dat werkt erg goed. Atmos werkt na het inregelen ook goed en zou ik nu niet meer willen missen. Idem voor DTS Neural:X die het geluid 'upscaled' naar 5.1.2.

Ik heb dus geen XT32 omdat dat ook buiten mijn budget viel. Dirac was er destijds al helemaal niet voor de middenmoters. Echter moet je voor Dirac nog een aparte kalibratiemicrofoon kopen. Dat wordt een duur geintje :X.

De smartphone app gebruiken we nauwelijks. Die vind ik bij Denon ook wat ondermaats. Tegelijkertijd is HEOS wel aan te sturen met Home Assistant of Music Assistant als je dat hebt of interessant vind.

Geluid is ook een kwestie van smaak. Wat jij mooi vind, kan ik als onprettig ervaren. Ik ben in ieder geval best een aantal weken bezig geweest om het e.e.a. te tunen.

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:50
Ik zou voor de X1800H DAB gaan dan, je mist namelijk niet veel vergeleken met de x2800.
Persoonlijk is dirac niet interessant voor je, de microfoon kost je ruim 110 euro. dan een standaard 40 euro?
dan de licentie, moet je wel de full version nemen, 500+... koop voor dat geld eerder betere speakers/sub

Ook het prijsverschil tussen de avr modellen is ruim 170 euro.
Wellicht kun je die 170 euro in de akoestiek gebruiken!

( ik wist wel welke keuze ik zou maken)

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:16

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Daarnaast ga je geen enkel verschil horen tussen de receivers, als ze op gelijk volume staan afgesteld en je alles op pure direct (of een vergelijkbare benaming) instelt.

DAB is vooral leuk als je geen FM kunt ontvangen (of wilt verbeteren) en als je geen provider tuner kunt of wilt gebruiken. Binnenshuis is DAB echter niet ideaal. Nu de meeste zenders ook gewoon via internet te beluisteren zijn op een receiver, kun je eventueel DAB dus ook als optie laten vallen.

Waarvoor wil je Chromecast gebruiken? Als de receiver Spotify Connect heeft dan is op hetzelfde thuisnetwerk zitten als je telefoon (wifi en/of lan) al voldoende om alles aan te sturen en hoeft je telefoon niet te casten.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Amplifiction
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:09
alex3305 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 22:43:
Ik heb alweer een paar jaar geleden mijn receiver gekocht en ben toen voor de Denon AVR-X1600H gegaan.
Dat is een klinkende referentie voor Denon. Thanks!
Eskimoo schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:13:
Ik zou voor de X1800H DAB gaan dan, je mist namelijk niet veel vergeleken met de x2800.
Daar heb je een punt, alleen dacht ik dat ik minstens 90W speakervermogen nodig heb voor mijn 90W JBL Northridge E60 speakers. Mijn huidige receiver biedt 100W.
Jorgen schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:59:
Waarvoor wil je Chromecast gebruiken?
Voor het streamen van video vanaf Android telefoons, occasioneel voor gezinsleden of bezoekers. Ik heb dit benoemd als pluspunt omdat een losse Chromecast niet veel moet kosten, maar het is natuurlijk net iets handiger als dit ingebakken zit.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:16

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Speakervermogen is wat er in theorie door kan gaan, niet wat ze nodig hebben.

Nu meten al die fabrikanten van versterkers/receivers hun vermogen en weerstand op creatieve manieren, die nauwelijks iets zeggen over de praktijk. Je kunt ze veilig negeren als je gewoon gangbare merken van versterkers/receivers en speakers op elkaar aansluit.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Pagina: 1