Vraag

• luc schoors
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 15-03 09:59
Beste,

Sinds kort heb ik een **digitale meter** en wil ik mijn installatie uitbreiden met **batterijen**.

Belangrijk: ik mag **niets wijzigen aan mijn bestaande PV-installatie**, omdat ik anders mijn certificaten verlies (België). Mijn huidige omvormers moeten dus **blijven zoals ze zijn**.

### Huidige installatie

* PV piekvermogen: **± 8500 W**
* Omvormers: **2 × SMA Sunny Mini Central SMC 4600A**
* De omvormers sturen momenteel **monofase over 2 fasen** naar het net.
* Aan deze configuratie mag **niets gewijzigd worden**.

### Wat ik wil bereiken

Ik wil dat de stroom van mijn zonnepanelen:

1. **Eerst mijn batterijen oplaadt**
2. **Pas naar het net gaat wanneer de batterijen vol zijn**
3. Mijn woning kan voeden bij stroomuitval (**off-grid mogelijkheid**)

Mijn woning heeft **3-fasige aansluiting** en ik wil dat de batterijen ook **3-fase stroom kunnen leveren**.

### Gepland Victron systeem

Ik wil werken met Victron omdat dit off-grid en ESS goed ondersteunt.

Componenten die ik momenteel voorzie:

* **3 × Victron MultiPlus-II 48V 6.5 kVA 100A** (3-fase systeem)
* **Victron Cerbo GX MK2**
* **2 × Victron Lynx DC Distributor**
* **Victron VM-3P75CT energiemeter**
* Batterijbank van ongeveer **25 kWh**

Daarnaast natuurlijk de nodige **kabels, zekeringen en beveiligingen**.

### Mijn vraag

Wat ik nog mis is een **duidelijk elektrisch schema** van hoe dit correct aangesloten moet worden, rekening houdend met:

* bestaande **SMA omvormers (AC-coupled)**
* **3-fase Victron MultiPlus-II**
* batterijbank ± **25 kWh**
* mogelijkheid tot **off-grid werking**

Heeft iemand ervaring met een **gelijkaardige Victron ESS + bestaande SMA installatie** en eventueel een **schema of referentieopstelling**?

Alle hulp of voorbeelden zijn welkom.

Alvast bedankt!

Luc

Alle reacties

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:19

Blokker_1999

Full steam ahead

Dag @luc schoors

Dat aan je installatie niets gewijzigd mag worden is uiteraard niet helemaal correct. Er zijn spelregels in plaats, maar je mag wel degelijk aanpassingen maken. Anders zou je bij defecten ook heel je investering in essentie verliezen. Maar dat gebeurt natuurlijk onder strikte voorwaarden.

Zelf ben ik net volop bezig met het ontwerpen en bestellen van wat ik nodig heb, en ik heb in essentie uit noodzaak gekozen voor een niet hybride setup. De zonnepanelen liggen op het dak, de omvormers staan op zolder en er zijn niet echt hybride omvormers die compatibel zijn met de huidige strings van mijn zonnepanelen (550Vp door lange strings). Beetje zonde van dan ook nog eens de zonnepanelen te moeten gaan herbekabelen om die strings te gaan inkorten gewoon zodat ik een hybride omvormer zou kunnen plaatsen die ik daarna ook niet echt kan gaan gebruiken in de winter met een variabel energie contract om te laden op goedkope momenten en ontladen op dure momenten.

3x Victron 6.5kVA is in Belgie ook niet zomaar toegestaan. Het maximale omvormervermogen in je woning zonder bijkomende administratie is 10kVA voor een 3 fasige aansluiting (en 5kVA voor monofase). Je mag tot 25kVA gaan, maar zal dan vooraf bij je netbeheerder om toestemming moeten vragen. En dan bestaat de kans dat er eerst een studie zal uitgevoerd moeten worden om na te gaan of er ruimte is op het elektriciteitsnet in je buurt voor dat vermogen. Bijkomend wordt je met een vermogen van meer dan 10kVA niet langer als een consument aanzien, maar als energieleverancier. Je zal je dan moeten registreren als zelfstandige ondernemer en je gaat nog eens belastingen moeten betalen over alles wat je op het net injecteert. En het maakt niet uit dat je doel is om nul op de meter te houden met de batterijen, het is dat je in staat bent om het te doen, dat die verplichting er is.

Wil je daarnaast off-grid kunnen werken, besef dan wel dat heel je elektrische binnenhuisinstallatie overhoop gehaald moet worden. Heb je hiervoor de nodige ruimte in je zekeringkast? Na je digitale meter loopt de elektriciteitskabel in de basis eerst naar een differentiaalinrichting. Van daaruit zal je dan door moeten gaan naar je ESS systeem waarna de wederkerende kabel van het ESS systeem dan de rest van je installatie zal kunnen voeden. En gegeven het vermogen waarover je spreekt zijn dat geen dunne elektricteitsdraadjes. Dat wordt 2x een 5G6 kabel trekken van je verdeelbord richting ESS.

No keyboard detected. Press F1 to continue.