kan geen Gmail meer installeren in Outlook op laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jeronimo1968
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:04
Ik heb Outlook geïnstalleerd op mijn laptop, waarop ik verschillende emailaccounts heb staan.
Een paar dagen geleden kreeg ik geen email meer binnen op mijn Gmail acoount via dit programma (de webversie van Gmail en de app Mail (iPhone) haalden deze mail wel gewoon binnen).
De andere email-accounts werkten ook prima via Outlook.
Hierop heb ik mijn Gmail-account verwijderd van Outlook, maar nu lukt het mij niet meer om Gmail er terug op te zetten.
Ik krijg steeds de melding:
Uw Google-account is niet ingesteld met IMAP. Mogelijk moet u wijzigingen aanbrengen in uw Gmail-instellingen.
Mijn Gmail-instellingen staat echter gewoon op IMAP.
Als ik mijn Gmail-account instel via "account handmatig instellen > Microsoft 365, krijg ik na opnieuw opstarten van Outlook de melding: De naam komt niet overeen met een naam in de adreslijst.

Iemand enig idee hoe Gmail weer te installeren in de Outlook-app op mijn laptop?

Alvast bedankt,
Jeroen

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10
Microsoft Office LTSC Standaard 2024

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
https://hosting.nl/suppor...-2016-en-hosted-exchange/
Hier staat iets over het wijzigen van het register, maar dit betreft een oudere versie (2016) (deze uitleg komt niet overeen met mijn register)

Alle reacties

• jeronimo1968
Zojuist, bij wijze van test, ook mijn icloud email verwijderd uit Outlook; Ook deze is met geen mogelijkheid meer terug te zetten...Nu krijg ik de melding:
Niet aangemeld bij de inkomende (IMAP)-server. Controleer uw e-mailadres en wachtwoord en probeer het opnieuw.
Heb Office al een keer opnieuw geïnstalleerd, maar ook dat werkt niet...

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Staat MFA cq passkey aan in je Google omgeving? Dan is tenminste een app pasword nodig, niet je loginpasswprd.

Outlook “new” of de klassieke outlook? En je te authenticeren: “ouderwets” username/password, username/app password, of oauth (zegmaar een Google loginscherm waarna je Outlook bepaalde rechten geef op de mailbox).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• jeronimo1968
Ik heb geen Passkey aangemaakt voor Google.
Het gaat om de klassieke Outlook.
Er wordt niet om een wachtwoord gevraagd: Als ik hem automatisch probeer te installeren krijg ik de melding:
Uw google account is niet ingesteld met IMAP. Mogelijk moet u wijzigingen aanbrengen in uw Gmail instellingen.

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Je moet in je Google account een app password aanmaken indien je gebruik wilt maken van Outlook Classic en IMAP wilt gebruiken.
  1. Maak een app password aan op https://myaccount.google.com/apppasswords
  2. Geef het "apparaat" een herkenbare naam zoals Outlook Classic
  3. Noteer / kopieer plak password even in een kladblok venster
  4. Stel in Outlook Classic een klassiek profiel in, ik doe dit meestal via klassieke Configuratiescherm, Mail (Microsoft Outlook)
  5. Maak een nieuw profiel, kies bij instellingen IMAP en gebruik onderstaande instellingen
Gebruikersgegevens: Je naam
Email adres: je gmail adres
Type account: IMAP
Server voor inkomende e-mail: imap.gmail.com
Server voor uitgaande e-mail: smtp.gmail.com

Gebruikersnaam: je gmail adres
Wachtwoord: vul hier het app wachtwoord in
Wachtwoord onthouden: aan
Beveiligd-wachtwoordverificatie (SPA is verplicht): aan
Kies voor meer instellingen...
Ga naan tabblad Server voor uitgaande e-mail
Voor de server voor mijn uitgaande e-mail (SMTP) is verificatie vereist: aan
Dezelfde instellingen gebruiken als voor mijn inkomende e-mail

Ga naar tabblad Geavanceerd en wijzig de poortnummers en versleutelings instellingen
Inkomende e-mail (IMAP) : 993
Versleuteling: SSL/TLS
Uitgaande e-mail (SMTP): 587
Versleuteling: START TLS

Verzonden items
Geen kopieën van verzonden items opslaan: aan

Vervolgens OK en Volgende, de verbindingsinstellingen worden gecontroleerd en als alles nu goed is ingesteld zou de test moeten lukken
Daarna op Voltooien klikken en de openstaande vensters sluiten met OK
Daarna zou je Outlook moeten kunnen opstarten met dat profiel

Vervolgens krijg je een waarschuwingsbalk dat je Microsoft Office toegang moet geven om wijzigingen in je Gmail mailbox uit te kunnen voeren. Klik op de balk en volg de aanwijzingen op het scherm. Je moet een vinkje zetten om Microsoft Office services berichten te kunnen ophalen, wijzigen en verwijderen en dan op Doorgaan klikken in het browser venster.
Daarna zou IMAP moeten werken, dat doet het tenminste bij mij.

[ Voor 18% gewijzigd door akimosan op 09-03-2026 23:47 ]