Reparatieplicht bij casco schade?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pareidolia
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 09-03 13:09
Hallo allemaal,

Ik heb een auto die volle casco - all risk bij ABN verzekerd is. Ik wil de auto verkopen, en ik heb iemand die geïnteresseerd is.

De auto heeft parkeerschade (deuk + krassen). Diegene die mijn auto wilt kopen zegt dat ik mag de schade bij de verzekering claimen en het geld in mijn zak stoppen, zodat hij kan minder bieden en dan de auto laten repareren in een andere land.

Ik heb de polis voorwaarden gelezen en vind eigenlijk niks over reparatieplicht. Ik snap het wel dat ik moet eigen risico betalen en accepteren dat ik voor 5 jaar meer premie ga betalen.

Maar kan ik het geld houden en dan direct de auto verkopen zonder reparatie?

Bedankt voor jullie hulp!

Alle reacties

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:25
De verzekering betaald de factuur of regelt dit direct met het herstel bedrijf, ze geven niet op voorhand een zak geld, lijkt mij. Daarbij, je premie gaat waarschijnlijk dusdanig omhoog dat het niet perse de moeite waard is voor jou

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

pareidolia schreef op zondag 8 maart 2026 @ 20:08:
Hallo allemaal,

Ik heb een auto die volle casco - all risk bij ABN verzekerd is. Ik wil de auto verkopen, en ik heb iemand die geïnteresseerd is.

De auto heeft parkeerschade (deuk + krassen). Diegene die mijn auto wilt kopen zegt dat ik mag de schade bij de verzekering claimen en het geld in mijn zak stoppen, zodat hij kan minder bieden en dan de auto laten repareren in een andere land.

Ik heb de polis voorwaarden gelezen en vind eigenlijk niks over reparatieplicht. Ik snap het wel dat ik moet eigen risico betalen en accepteren dat ik voor 5 jaar meer premie ga betalen.

Maar kan ik het geld houden en dan direct de auto verkopen zonder reparatie?

Bedankt voor jullie hulp!
Laat die potententieel geïnteresseerde koper dan eens een rëeel bod op je auto uitbrengen in de huidige status. Hij kan dan zélf de reparaties uit laten voeren zonder dat jij er bonus/malus tredes bij je huidige verzekeraar op in boet.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

"Nee bedankt, je mag bieden naar de huidige waarde en dan komen we er wel uit en zo niet verkoop ik de auto aan iemand anders."

Even aangenomen dat je schade recent is en je die inderdaad nog mag claimen. Waarom al die moeite doen terwijl je het ook niet kunt doen en de auto kunt verkopen voor iets minder maar niet met een hogere premie hoeft te zitten?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:33
Klinkt als een hoop gedoe om onder aan de streep maximaal (een paar) honderd euro over te houden.

Spel en typfouten voorbehouden

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01:37
De verzekeraar verdient altijd aan jou. Dus mocht mocht jij €800 claimen dan zal de verzekeraar ervoor zorgen dat je premie verhoging uitkomt op meer dan €800, dat je eigenlijk bijv. €950 terugbetaalt.

Waarom zou je dat willen doen voor de verkoper? Als de verkoper dan €800 minder biedt dan ga je daar gewoon op achteruit.

Ik zou lekker wachten op een koper zonder rare poespas / gedoe }:O

Don't let perfect be the enemy of good.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Niet aan beginnen. Auto verkopen "as is".

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:40
Dit zou ik nooit doen. Je gaat achteruit in schade vrije jaren (moet je weer jaren opbouwen en kan je zo 5 jaar kosten) + je premie gaat maandelijks omhoog waarschijnlijk. Want een no-claim beschermer bestaat bijna niet meer. Dus onder aan de streep kost het je na jaren waarschijnlijk zelfs meer. Dus laat hem lekker een normaal bod doen

En uitbetalen doen ze niet snel meer ook, maar gaat via de schadehersteller om dit soort “fraude” te voorkomen.

[ Voor 14% gewijzigd door Passie-m op 08-03-2026 20:28 ]

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
@pareidolia
waarom vraag je het niet aan de verzekeraar?
zijn kunnen je vertellen wat de voor en nadelen zijn, en hoeveel je premie omhoog gaat.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• pareidolia
jack zomer schreef op zondag 8 maart 2026 @ 20:28:
@pareidolia
waarom vraag je het niet aan de verzekeraar?
zijn kunnen je vertellen wat de voor en nadelen zijn, en hoeveel je premie omhoog gaat.
Dit is inderdaad werk voor morgen, ik ga de topic updaten met de antwoord.

Bedankt allemaal voor jullie antwoorden, het blijkt geen goede idee.

• pareidolia
Net met de verzekering gebeld: ten minste bij ABN is er geen reparatieplicht en als ik eigen risico betaal dan krijg ik de schadevergoeding en hoef niet de reparatie uit te voeren.

Dus niet so shady.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:04
DrNizeGuy schreef op zondag 8 maart 2026 @ 20:13:
De verzekering betaald de factuur of regelt dit direct met het herstel bedrijf, ze geven niet op voorhand een zak geld, lijkt mij. Daarbij, je premie gaat waarschijnlijk dusdanig omhoog dat het niet perse de moeite waard is voor jou
Dat is niet waar. De verzekering verzekert de waarde van je voertuig. Als je iets krijgt en je voertuig is daardoor 3000 euro minder waard, dan keren ze 3000 euro uit (na een schadebepaling van een expert) en dan mag je daar mee doen wat je wil.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Je zult alsnog een offerte moeten laten maken bij een officieel schadeherstelbedrijf. En die offerte is niet gratis (als je de schade niet laat repareren).

Heb je die kosten ook meegenomen?

Wat is de afweging tussen bonus/malus trede teruggang en de 'winst' die je behaalt op het al dan niet te verkrijgen bedrag van je verzekeraar?
Ook staat dan wel geregistreerd dat je een schade geclaimd hebt. Wat uiteindelijk wel gevolgen kan hebben voor een volgende keer dat je iets claimt...

Mooie Plaatjes   

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:10

-tom-562

Oliesjeik

ehtweak schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:05:
Je zult alsnog een offerte moeten laten maken bij een officieel schadeherstelbedrijf. En die offerte is niet gratis (als je de schade niet laat repareren).

Heb je die kosten ook meegenomen?

Wat is de afweging tussen bonus/malus trede teruggang en de 'winst' die je behaalt op het al dan niet te verkrijgen bedrag van je verzekeraar?
Ook staat dan wel geregistreerd dat je een schade geclaimd hebt. Wat uiteindelijk wel gevolgen kan hebben voor een volgende keer dat je iets claimt...
Hoezo is een offerte niet gratis, het hele idee van een offerte (of het liefst, meerdere) is dat je prijzen kunt vergelijken?
N=1, maar ik heb zo'n zelfde geval gehad. Parkeerschade buiten mijn schuld, offerte laten maken door een schadehersteller en die ingediend bij mijn tussenpersoon. 2 dagen later stond het geld op mijn rekening en heb ik de schade zelf voor 95% kunnen wegpoetsen, het geld heb ik zelf gehouden.
Ik ben later bij de schadehersteller langs geweest met een doos saucijzenbroodjes

Vaak bu'j te bang!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Mijn (n=2) ervaringen van de laatste 4 jaar is, dat de offerte in rekening gebracht wordt.
En die moet ook betaald worden. Hetzij rechtstreeks verrekend via de verzekeraar, hetzij eerst betaald en later verrekend als het schadebedrag uitgekeerd wordt (al dan niet rechtstreeks).
Was toch al ruim 150 euro alleen al voor de offerte.

(dat was zowel bij ANWB als bij ABN/AMRO autoverzekering).

In het ene geval werd het schadebedrag uitbetaald en waren de kosten van de offerte voor mijn eigen rekening, omdat ik toen de schade niet liet herstellen. En de auto verkocht werd, met schade.
In het andere geval, schade werd wel hersteld, heb ik idd niks te maken gehad met het zelf moeten betalen van de offerte. Maar het bedrag voor het opmaken van die offerte stond wel degelijk op de totaalfactuur (en werd in mindering gebracht omdat de schade bij hetzelfde bedrijf werd hersteld).

[ Voor 38% gewijzigd door ehtweak op 09-03-2026 10:33 ]

Mooie Plaatjes   

Pagina: 1