• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:49

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
TL:DR / mijn vragen:
Momenteel hebben wij (via een tussenpersoon):
- Opstalverzekering
- Inboedelverzekering
- Aansprakelijkheidsverzekering particulieren
- Rechtsbijstand
- Overlijdensrisicoverzekering

Zelf geregeld:
- Autoverzekeringen

Echter heb ik het gevoel dat de autoverzekeringen beter geregeld worden omdat we deze actief beheren en bij de tussenpersoon hebben we geen actieve services voor beheer, maar is het zelf beheren ook lastiger.
  • Hebben jullie de verzekeringen via een tussenpersoon of regelen jullie die zelf (via vergelijkingswebsite?)?
  • Betalen jullie hier maandelijks voor of per uur adviesgesprek?
  • Heeft iemand al eens overwogen of een tussenpersoon wel nut heeft voor een normaal gezin?
Het lange verhaal:
Wij hebben ongeveer 5 jaar geleden een hypotheek aanvraag gedaan via een financieel dienstverlener.
Bij de hypotheek hebben we toen overlijdensrisicoverzekering, opstal, inboedel en rechtsbijstand ook via hen geregeld.

De autoverzekeringen heb ik toen afgehouden, gezien ik die jaarlijks vergelijk via independer en ik die het liefste zelf kan regelen bij aanschaf/verkoop van auto's, dat werkt voor mij sneller.
Daarnaast kon je ook voor '12,50 per maand' een service bij kopen waarbij je om de 2,5 jaar een 'updategesprek hebt' en om de 5 jaar een 'uitgebreid updategesprek' om te kijken of de verzekeringen nog bij ons passen. Daarvoor hebben wij gepast, dat leek relatief duur, dan zou ik liever advies per uur inkopen (indien nodig).

Nu kreeg ik een mail van de financieel dienstverlener gezien we 5 jaar geen contact meer gehad hebben en de 'garantie tegen onderverzekering' afloopt.

Persoonlijk vindt ik het fijn om zelf om het jaar de verzekeringen door te lopen via independer om te kijken waar we kunnen besparen / evalueren welke verzekeringen nodig zijn.
Maar omdat wij geen service afnemen (maar wel verzekeringen) bij de tussenpersoon, mis ik een soort van flexibiliteit.
Het aanpassen van de verzekeringen gaat in principe via hun en ik geloof dat ze dat ook niet gratis doen.

Daarnaast valt het mij op dat ook de verzekeringen die via de tussenpersoon afgesloten zijn, nog veel bepalingen hebben m.b.t maximale verzekerde bedragen, uitsluitingen en gevallen waarin enkel de dagwaarde uitgekeerd wordt.
Mocht al het meubilair in ons huis verdwijnen/affikken, we hebben alles via marktplaats, dus geen bonnetjes en lage dagwaarde, zouden we dan 'snel' nieuw meubilair moeten regelen, hebben we mogelijk beperkte dekking en zijn we toch nog veel geld kwijt.

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:21
Wij hebben alles via een tussenpersoon geregeld. En die persoon heeft zichzelf al heel goed terugverdient.

Zo is er een keer een 13 jarige achterop de auto gereden. Vanwege de leeftijd ben ik wettelijk de schuldige maar dat betekend niet dat het mij schadevrije jaren mag kosten.

Ooit een stadsbus gehad die achteruit tegen mijn auto aan had gereden. Chauffeur had de schade niet doorgegeven, heerlijk dat alles geregeld werd.

Idem als je wat afwijkende zaken wilt verzekeren, ga dan maar uitzoeken hoe en wat. Bleek dat de woning die ik verhuurde prima was verzekerd maar zonnepanelen die wegwaaide dus niet omdat de woning was verhuurd. Tussenpersoon prima mee geholpen.

We betalen hier deels jaarlijks iets voor maar bij nieuwe zaken ook een eenmalig bedrag. Hangt er een beetje vanaf wat het is.

Online iets afsluiten is misschien goedkoper maar dan moet je wel alles gaan doorlezen zodat je goed weet waarvoor je wel of niet verzekerd bent. En alles doorlezen dat doen de meeste mensen niet ;-)

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Klinkt wel als lastige scenario's inderdaad.

Bij het laatste auto-ongeval heb ik alles direct met de autoverzekeraar geregeld, die konden ook alles netjes uitleggen.
En bij het laatste conflict heeft de tussenpersoon eigenlijk alleen het nummer van de rechtsbijstand doorgegeven en heb ik direct met hun alles afgehandeld.
MrNOnamE schreef op zondag 8 maart 2026 @ 19:37:
Online iets afsluiten is misschien goedkoper maar dan moet je wel alles gaan doorlezen zodat je goed weet waarvoor je wel of niet verzekerd bent. En alles doorlezen dat doen de meeste mensen niet ;-)
Dat zou ik overigens bij een tussenpartij alsnog doen, of je moet aan tafel echt alle mogelijke problemen gaan bespreken?
Scheelt dat wij eigenlijk niets bijzonders hebben, alleen het huis moet goed verzekerd zijn.

Maar het punt lijkt een beetje dat een tussenpersoon het vooral makkelijker maakt om af te sluiten (waarvan ik twijfel of het de kosten waard is), maar jij geeft aan dat ze ook helpen bij het afhandelen van claims? Wel een goed punt.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik wist niet eens dat dit met een tussenpersoon kon :+ Zie er ook geen meerwaarde van in. We zijn in Nederland al kampioen in verzekeren, mooi verdienmodel. Ik vergelijk elk jaar de prijzen en stap dus ook regelmatig over. Maar ik heb alleen de volgende verzekeringen:

- Opstalverzekering
- Inboedelverzekering
- Autoverzekering.

De eerste 3 sluit ik altijd af bij één verzekeraar zodat ze in geval van schade nooit naar elkaar kunnen wijzen. Ik kijk jaarlijks altijd even waar ik de hoogste cashbacks krijg en wat dus netto het voordeligst is, en natuurlijk of de dekking nog toereikend is.

Ik vind het altijd wel leuk om voor de laagst mogelijke maandlasten te gaan.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026 - 09-03-2026 Officieel 🪦🪦🪦

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:33
Wij hebben alles via een tussenpersoon geregeld. En die persoon heeft zichzelf al heel goed terugverdient.

[...]

Alles wat die tussenpersoon afsluit zal je toch ook moeten lezen?

Of heb je nu geen flauw idee hoe en wat er allemaal in je polissen staat en geloof je je tussenpersoon op zijn blauwe ogen dat hij alles goed voor je heeft geregeld?

Spel en typfouten voorbehouden

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Ik twijfel ook erg over de rechtsbijstand, we hebben recent een occasion gekocht en dit jaar willen we mogelijk de tuin (laten) verbouwen en/of wellicht de warmtepomp vervangen, dus we zien daar wel wat potentiële conflicten.

Overlijdensrisico is meer zodat de vrouw niet op straat staat bij overlijden, was geloof ik ook een vereiste bij afsluiten van de hypotheek. Het idee is om die verzekering wel te stoppen op het moment dat het huis grotendeels afgelost is.

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Het voelt inderdaad ergens wel als penny-wise, pound-foolish om alles zelf online te regelen.
Gevoelsmatig ben ik bang om niet goed verzekerd te zijn.

Maar als ik rationeel nadenk, het enige wat ze kunnen doen is adviseren en bemiddelen, maar uiteindelijk draait het om wat er in je polis staat en wat die maandelijks kost.

Ergens vindt ik het prima om zelf verzekeringen te vergelijken en in geval van conflicten direct contact op te nemen met de verzekeraars, zeker als dat mij vooraf geld scheelt.

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:17

Zo is er een keer een 13 jarige achterop de auto gereden. Vanwege de leeftijd ben ik wettelijk de schuldige maar dat betekend niet dat het mij schadevrije jaren mag kosten.

Ooit een stadsbus gehad die achteruit tegen mijn auto aan had gereden. Chauffeur had de schade niet doorgegeven, heerlijk dat alles geregeld werd.

Idem als je wat afwijkende zaken wilt verzekeren, ga dan maar uitzoeken hoe en wat. Bleek dat de woning die ik verhuurde prima was verzekerd maar zonnepanelen die wegwaaide dus niet omdat de woning was verhuurd. Tussenpersoon prima mee geholpen.

We betalen hier deels jaarlijks iets voor maar bij nieuwe zaken ook een eenmalig bedrag. Hangt er een beetje vanaf wat het is.

Een tussenpersoon levert geen rechtsbijstand tenzij anders afgesproken. Jij bent zo te zien verzekerd voor verkeersrechtsbijstand. Een tussenpersoon regelt ook vrijwel niets behalve het adviseren van de juiste verzekeringen. Anno 2026 vrijwel overbodig.

Heb je verkeersrechtsbijstand of gewoon rechtsbijstand waar verkeer inbegrepen zit dan regelen ze dit al voor je. De tussenpersoon zal vast alleen de documenten hebben doorgestuurd naar de rechtsbijstand.

Ik heb zelf hier 15 jaar een tussenpersoon gehad omdat ik het hem gunde, maar sinds 3 maanden terug ben ik met de bezem overal doorheen gegaan en per maand 120 euro minder kwijt voor een hogere dekking voor mijn auto, motor, inboedel, opstal, aansprakelijkheidsverzekering en rechtsbijstand.

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
com2,1ghz schreef op zondag 8 maart 2026 @ 20:59:
Ik heb zelf hier 15 jaar een tussenpersoon gehad omdat ik het hem gunde, maar sinds 3 maanden terug ben ik met de bezem overal doorheen gegaan en per maand 120 euro minder kwijt voor een hogere dekking voor mijn auto, motor, inboedel, opstal, aansprakelijkheidsverzekering en rechtsbijstand.
Hmm, ja dan kun je op twee kanten besparen, op het advies én op de maandelijkse kosten.

In principe draait alles om de dekking (polis) en maandelijkse kosten, gezien ze zelf ook wat willen verdienen moeten ze dan dubbel zo veel kunnen besparen en denk niet dat de marges op verzekeringen zo groot zijn.

Bij het servicecontract zitten wel andere voordelen zoals hulp bij het invullen van formulieren en controle op correct ontvangen vergoedingen en het onderhouden van contact met verzekeraar. Maar persoonlijk heb ik niet zo'n moeite met die items.

Het is ergens ook wel jammer dat ze alleen verzekeringen/hypotheken verkopen, het zijn geen financieel adviseurs die breder advies kunnen geven rondom beleggingen e.d.

• Glitch
  • Niet online
Als je je autoverzekering kunt Independeren (nieuw werkwoord :p), kun je dat voor je andere verzekeringen toch ook? :)

Bekijk de verschillende verzekeringen met de dekking die je wil op Independer of andere vergelijker, en kijk wat het verschil is met de huidige kosten van de verzekeringen via de tussenpersoon. Zie je gelijk wat er wel (of niet) aan de strijkstok blijft hangen. Voor de service (5 jaar geen contact gehad :/) hoef je het blijkbaar niet te doen.

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Glitch schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:55:
Als je je autoverzekering kunt Independeren (nieuw werkwoord :p), kun je dat voor je andere verzekeringen toch ook? :)
Ja eens, ik was op zoek naar ervaringen van anderen.
Glitch schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:55:
Bekijk de verschillende verzekeringen met de dekking die je wil op Independer of andere vergelijker, en kijk wat het verschil is met de huidige kosten van de verzekeringen via de tussenpersoon. Zie je gelijk wat er wel (of niet) aan de strijkstok blijft hangen. Voor de service (5 jaar geen contact gehad :/) hoef je het blijkbaar niet te doen.
Klopt, ik heb berekend dat ik zo'n €25/maand kan besparen.

En ja, ik wou vooraf die services niet bijkopen omdat die ~€15,-/maand kosten.

Ik ben wel benieuwd of ze €40,- per maand zouden kunnen besparen (theoretisch gezien) anders ben ik altijd goedkoper uit met het zelf regelen.

Enige voordeel zou anders zijn dat ze om de 2,5 jaar een updategesprek hebben en ze zouden helpen indien er claims zijn. Maar ook dat lukt mij wel zelf.

Klinkt vooral alsof een tussenpersoon handig is voor mensen:
- gemak belangrijker vinden dan kosten
- die geen zin hebben om zich te verdiepen in vergelijken
- het niet durven zonder advies
- complexe verzekeringen nodig hebben

Maar als je zelf:
- kosten belangrijker vindt dan gemak
- Doelbewust je uitgaven in de gaten houdt en eens (per twee) jaar bijstelt
- Tijd wil/kan nemen om rustig polissen naast elkaar te leggen
- Geen lastige verzekeringen nodig hebt
- Geen probleem vindt om zelf claims uit te voeren

Dan kun je het beter zelf regelen en alleen in uitzonderlijke situaties eenmalig advies inkopen?

• Glitch
  • Niet online
Klinkt als een mooie conclusie :)

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:34
Accretion schreef op zondag 8 maart 2026 @ 19:20:
TL:DR / mijn vragen:
Momenteel hebben wij (via een tussenpersoon):
- Opstalverzekering
- Inboedelverzekering
- Rechtsbijstand
- Overlijdensrisicoverzekering

Zelf geregeld:
- Autoverzekeringen

Echter heb ik het gevoel dat de autoverzekeringen beter geregeld worden omdat we deze actief beheren en bij de tussenpersoon hebben we geen actieve services voor beheer, maar is het zelf beheren ook lastiger.
  • Hebben jullie de verzekeringen via een tussenpersoon of regelen jullie die zelf (via vergelijkingswebsite?)?
  • Betalen jullie hier maandelijks voor of per uur adviesgesprek?
  • Heeft iemand al eens overwogen of een tussenpersoon wel nut heeft voor een normaal gezin?
Het lange verhaal:
Wij hebben ongeveer 5 jaar geleden een hypotheek aanvraag gedaan via een financieel dienstverlener.
Bij de hypotheek hebben we toen overlijdensrisicoverzekering, opstal, inboedel en rechtsbijstand ook via hen geregeld.

De autoverzekeringen heb ik toen afgehouden, gezien ik die jaarlijks vergelijk via independer en ik die het liefste zelf kan regelen bij aanschaf/verkoop van auto's, dat werkt voor mij sneller.
Daarnaast kon je ook voor '12,50 per maand' een service bij kopen waarbij je om de 2,5 jaar een 'updategesprek hebt' en om de 5 jaar een 'uitgebreid updategesprek' om te kijken of de verzekeringen nog bij ons passen. Daarvoor hebben wij gepast, dat leek relatief duur, dan zou ik liever advies per uur inkopen (indien nodig).

Nu kreeg ik een mail van de financieel dienstverlener gezien we 5 jaar geen contact meer gehad hebben en de 'garantie tegen onderverzekering' afloopt.

Persoonlijk vindt ik het fijn om zelf om het jaar de verzekeringen door te lopen via independer om te kijken waar we kunnen besparen / evalueren welke verzekeringen nodig zijn.
Maar omdat wij geen service afnemen (maar wel verzekeringen) bij de tussenpersoon, mis ik een soort van flexibiliteit.
Het aanpassen van de verzekeringen gaat in principe via hun en ik geloof dat ze dat ook niet gratis doen.

Daarnaast valt het mij op dat ook de verzekeringen die via de tussenpersoon afgesloten zijn, nog veel bepalingen hebben m.b.t maximale verzekerde bedragen, uitsluitingen en gevallen waarin enkel de dagwaarde uitgekeerd wordt.
Mocht al het meubilair in ons huis verdwijnen/affikken, we hebben alles via marktplaats, dus geen bonnetjes en lage dagwaarde, zouden we dan 'snel' nieuw meubilair moeten regelen, hebben we mogelijk beperkte dekking en zijn we toch nog veel geld kwijt.
Een tussenpersoon verdient geld aan jouw polis, de provisie. Als particulier moet dat tegenwoordig zelfs op de offerte staan, dus als je een vergelijk opvraagt weet je exact wat zij er aan overhouden (meestal ergens tussen de 15 en 25% van de bruto premie).

Dus een extra abonnement is gewoon een verdienmodel van de adviseur, bovenop de provisie.

Vergelijk het met een schilder of timmerman, veel zou je zelf ook wel kunnen doen maar de vraag is hoeveel tijd en moeite je er zelf in wil steken. Dat is bij verzekeringen in de basis niet veel anders, zeker bij relatief simpele particuliere verzekeringen. Een autoverzekering bij partij A is niet veel anders dan bij partij B. Bij een tussenpersoon mag je echter wel meer service verwachten dan bij een internetverzekeraar én dit hoeft echt niet veel duurder te zijn.

Over je laatste stuk; qua maximale verzekerde bedragen en qua dagwaarde, dat zal bij een rechtstreekse verzekeraar niet veel anders zijn. Je mag immers nooit beter worden van een verzekering.

1+15 | PS5

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:50
Accretion schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:20:
[...]

Ja eens, ik was op zoek naar ervaringen van anderen.

[...]

Klopt, ik heb berekend dat ik zo'n €25/maand kan besparen.

En ja, ik wou vooraf die services niet bijkopen omdat die ~€15,-/maand kosten.

Ik ben wel benieuwd of ze €40,- per maand zouden kunnen besparen (theoretisch gezien) anders ben ik altijd goedkoper uit met het zelf regelen.

Enige voordeel zou anders zijn dat ze om de 2,5 jaar een updategesprek hebben en ze zouden helpen indien er claims zijn. Maar ook dat lukt mij wel zelf.

Klinkt vooral alsof een tussenpersoon handig is voor mensen:
- gemak belangrijker vinden dan kosten
- die geen zin hebben om zich te verdiepen in vergelijken
- het niet durven zonder advies
- complexe verzekeringen nodig hebben

Maar als je zelf:
- kosten belangrijker vindt dan gemak
- Doelbewust je uitgaven in de gaten houdt en eens (per twee) jaar bijstelt
- Tijd wil/kan nemen om rustig polissen naast elkaar te leggen
- Geen lastige verzekeringen nodig hebt
- Geen probleem vindt om zelf claims uit te voeren

Dan kun je het beter zelf regelen en alleen in uitzonderlijke situaties eenmalig advies inkopen?
Wij hebben ook alles via een tussenpersoon, diverse voertuigen, opstal, WA, rechtsbijstand.
Ik heb het wel eens vergeleken met andere verzekeraars, ik zou nog geen €10,- per maand kunnen besparen en dat is mij de moeite wel waard van een tussenpersoon.
Inderdaad, geen gedoe, hier heb je het schadeformulier, zoek het maar uit. Nieuwe auto verzekeren? Even een mailtje en het is per direct geregeld.
Eigenlijk gemakzucht dus.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:35

de Peer

under peer review

Ora et Labora schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:50:
[...]
Ik heb het wel eens vergeleken met andere verzekeraars, ik zou nog geen €10,- per maand kunnen besparen
Dat betwijfel ik. Wel eens naar Deck gekeken?

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Ja, mijn situatie is wel ruk, de tussenpersoon doet alleen actief iets met een contract van ~€15,- per maand.

Ik kan mijn verzekeringen dus niet zelf aanpassen en zou dan de tussenpersoon hiervoor moeten betalen?

Momenteel zou ik €25,- per maand kunnen besparen als ik het via independer regel. Ben benieuwd wat er uit het komende gesprek komt, eigenlijk zouden ze dan €40,- moeten kunnen besparen voordat het de moeite waard zou zijn om ze maandelijks €25,- te betalen, want die €15,- kan ik ook besparen.
[...]
Ik heb het wel eens vergeleken met andere verzekeraars, ik zou nog geen €10,- per maand kunnen besparen
Maar je betaalt niets aan de tussenpersoon?
Of neem je eens in de zoveel tijd een consult af?
[...]
Inderdaad, geen gedoe, hier heb je het schadeformulier, zoek het maar uit. Nieuwe auto verzekeren? Even een mailtje en het is per direct geregeld.
Eigenlijk gemakzucht dus.
Persoonlijk vindt ik juist zelf beheren van de autoverzekeringen veel makkelijker, hoef niemand te bellen of te mailen, hoef niet te wachten op een antwoord.
Pagina: 1