Vraag

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:05
Mijn vraag
Ik heb een Goodwill omvormer en die kan ik met de SEMS+ app uitlezen.
Wat mij opvalt is dat wat er volgens de omvormer wordt opgewekt grofweg het dubbele is dan wat de P1/Slimme meter aangeeft terug te leveren.

Mijn idle verbruik thuis is zo'n 350-400 watt dus een klein verschil is begrijpelijk maar nu lijk ik de helft kwijt te raken die ik niet kan verklaren.

Iemand vaker gezien?

...

Alle reacties

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:58
Je raakt het niet kwijt, maar dat is gewoon de energie die je zelf direct verbruikt.
In deze tijd van het jaar is de opbrengst van de zonnepanelen niet heel groot, dus het kan prima dat je daarvan al de helft zelf gebruikt.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:01

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@koentjuh1987 P1-meter teruggeleverd vermogen (W) = Omvormer opgewekt vermogen (W) - in huis verbruikt vermogen (W) (mits je meer opwekt dan je in huis verbruikt)
Dus het teruggeleverde vermogen is altijd lager dan het vermogen wat de omvormer laat zien,
ook bij een Goodwe omvormer.
YMMV

P.S.: De app laat natuurlijk niet het momentane vermogen zien (gemiddeld per 5 minuten als ik me niet vergis)

[ Voor 7% gewijzigd door dunklefaser op 08-03-2026 19:05 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:05
dunklefaser schreef op zondag 8 maart 2026 @ 18:38:
@koentjuh1987 P1-meter teruggeleverd vermogen (W) = Omvormer opgewekt vermogen (W) - in huis verbruikt vermogen (W).
Dus het teruggeleverde vermogen is altijd lager dan het vermogen wat de omvormer laat zien,
ook bij een Goodwe omvormer.
YMMV

P.S.: De app laat natuurlijk niet het momentane vermogen zien (gemiddeld per 5 minuten als ik me niet vergis)
Goodwe is het idd. Thnx. (autocorrect..)

Eens met voorgaande reacties maar als ik in de app een geleverd vermogen aflees van zo'n 2,4 kw zou ik op mijn slimme meter (zonder speciale apparatuur toch ook zon 2 kw terug moeten leveren aan het net. Mijn idle verbruik is 350-400 watt koelkast etc..

nu is dat verschil minimaal de helft... en kan dat niet verklaren... (zeker als ik mijn avond/nachtverbruik zie en even als benchmark gebruik voor het idle verbruik). Gebruik van koffieapparaat etc heb ik uitstaan en niet meegenomen in deze beschouwing.

...

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:01

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@koentjuh1987 Meten is weten: Ik zou heel bot de omvormer even kort uitschakelen.
Dan zie iig wat je actueel verbruik in huis is op de P1-meter.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@koentjuh1987

Heb je op de groep waar je omvormer op zit misschien ook een 'S0' aansluiting (feitelijk een externe kWh meter welke middels S0 vóór de slimme meter uitgelezen kan worden door een 'P1 meter')?

[ Voor 18% gewijzigd door Will_M op 08-03-2026 19:10 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:33
koentjuh1987 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 18:27:
Wat mij opvalt is dat wat er volgens de omvormer wordt opgewekt grofweg het dubbele is dan wat de P1/Slimme meter aangeeft terug te leveren.
En kijk je dan naar de aantal Watt die de omvormer ingaat vanaf de zonnepanelen of uit de omvormer komt?

Kan natuurlijk best zijn dat je omvormer meer energie aangeboden krijgt dan hij aangeboden krijgt en met Goodwe kan je ze beiden uitlezen.

Heb je trouwens iets als Home Assistant draaien? Dan kan je makkelijk allerlei grafieken maken om meer inzicht te krijgen.

Spel en typfouten voorbehouden

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:21
Schakel al je groepen, behalve die van de zonnepanelen uit. En controleer of de twee vermogens gelijk zijn.
Pagina: 1