Optrekkend vocht buitenmuur i.c.m. houtskeletbouw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sanderbofficial
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 09-03 22:05
Wij hebben een woning uit "96. de woning is HSB; de buitenmuur is opgemetseld, er is spouwventilatie aanwezig en ook is er een vochtwerend doek (zichtbaar als je in de spouw kijkt via de roostertjes)

Nu is de buitenmuur op sommige plekken nat (optrekkend vocht?) Kan het houtskelet nat zijn? of is deze voldoende beschermd? Woning is gebouwd volgens bouwbesluit.

Is dit een gevalletje buitenmuur impregneren/injecteren en nieuwe voegen? of is het HSB ook mogelijk flink aangetast?

PS: Onderste laag stenen is donker van zichzelf, gewoon andere kleur steen.

graag jullie meningen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H_Mpt0lr8m0pvF17BPYDWULiUkk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UAww1JxMrEaDbKXdS6HZYU5f.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KoM7eGbTreVLM5LcwuWc2I3xS9E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZlIhY2wJKIZUR7BZDPbIlul9.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Sanderbofficial op 08-03-2026 15:46 ]

Alle reacties

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 06:49

DIY

In buitenspouwbladen worden horizontaal dpc folies gelegd om optrekkend vocht tegen te houden. Voor je met lapmiddelen als impregneren aan de gang gaat eerst de oorzaak achterhalen.

Vragen die je kunt onderzoeken: is het vocht probleem recent ontstaan? Waar komt het vocht (ineens) vandaan voordat het door de muur word opgezogen? Veel hoger grondwaterpijl dan voorheen? HWA word niet goed afgevoerd? Tuin opgehoogd en loopt het water nu naar de gevel ipv er van weg? Of komt het misschien van boven. Dakgoten lek?

Als je de oorzaak hebt achterhaalt kan je beter bepalen of je hsb ook risico loopt en eventueel dat verder gaan onderzoeken.

[ Voor 43% gewijzigd door DIY op 08-03-2026 17:02 ]

• Sanderbofficial
Dankjewel voor je reactie, kan ik wat mee!

Als ik het zo lees is een HSB constructie goed beschermd tegen vocht dus, volgens mij waren de woningen uit 96 ook van goede kwaliteit. Ik wil vooral gewoon weten of de constructie geen gevaar loopt, in huis zelf nergens vocht te meten met de vochtmeter in elk geval.

tzt laten we inderdaad de oorzaak onderzoeken.

• DIY

DIY

Sanderbofficial schreef op zondag 8 maart 2026 @ 17:00:
Als ik het zo lees is een HSB constructie goed beschermd tegen vocht dus
Ik bedoelde je buitenspouwblad (de muur dus). Onder de hsb zou inderdaad ook iets van een dpc folie moeten zitten. We hebben recent op het forum meerdere voorbeelden gezien dat de hsb onder het maaiveld zat en de vochtwering niet (optimaal) was. Het is dus wel een zorg, al is het een goed teken dat het binnen goed droog is.
Het beste vraag je de bouwtekeningen bij de gemeente op, dan kun je zien hoe de constructie is opgebouwd en of je een risico loopt.

Laten onderzoeken is natuurlijk prima, maar zelf op onderzoek uitgaan is gratis. Het vocht moet ergens vandaan komen. De foto’s zijn erg klein, dus lastig om iets uit op te maken. Bakgoot doorgerot? De stoep bij de achterdeur lijkt ook nat?

[ Voor 8% gewijzigd door DIY op 08-03-2026 18:42 ]

• Sanderbofficial
zou het evt. ook opspattend regenwater kunnen zijn? Kruipruimte is kurkdroog, dakgoten zijn ook in goede staat. Of geeft opspattend water een ander beeld?

• DIY

DIY

Meestal is dat tot een 30cm hoogte en de vlekken lijken tot de hoogte vd deurklink te komen?

Verder zou je onder de bakgoot geen opspattend water mogen hebben.
Pagina: 1