Geluidsoverlast galerijflat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kiwi15
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 18:42
Wij wonen nu drie jaar in een nieuwbouwcomplex met koopwoningen. We wonen met twee pubers op de tweede en derde verdieping, met toegang via een galerij. Onder die galerij liggen de slaapkamers van de benedenwoningen. Omdat het nieuwbouw is met veel beton en niet de hoogste bouwkwaliteit, werkt de galerij als een klankkast. Geluid van buiten, zoals van het voetbalveld, kunnen we goed buiten houden door ramen te sluiten, maar dreunende geluiden via de galerij dringen makkelijk door. Aan onze kant wonen meerdere gezinnen met jonge kinderen, en op mooie dagen laten ze die vaak op de galerij spelen. Dat is begrijpelijk, maar het gaat van gewoon spelen tot voetballen en steppen – soms al om 8 uur ’s ochtends. Die dreunende geluiden zijn erg hinderlijk en maken het lastig om te werken of ontspannen.Twee benedenburen hebben er in de appgroep al eens iets van gezegd, en wij hebben de ouders ook aangesproken omdat het vooral voor onze deur gebeurt. Maar na een week of twee begint het weer opnieuw. Een verzoek aan het VvE-bestuur om bewoners te herinneren aan het huishoudelijk reglement werd weggewuifd (“spelende kinderen zijn toch gezellig?”) – er lijkt weinig begrip voor onze situatie. We snappen natuurlijk dat de kinderen willen spelen – die van ons waren vroeger ook druk, maar wij gingen dan even naar buiten. We houden zelf ook rekening met andere bewoners: we klussen bijvoorbeeld niet ’s avonds, omdat kleine kinderen dan slapen. Aan de akoestiek van het gebouw kunnen we helaas weinig doen. Er ligt een mooi plein voor het complex, maar sommige ouders laten hun kinderen daar niet alleen heen. Omdat het om meerdere gezinnen gaat, voelt het lastig om steeds opnieuw iets te zeggen – je wilt ook niet de “zeurende buren” zijn. We zijn benieuwd hoe andere bewoners van galerijflats dit ervaren:
– Wordt spelen op de galerij bij jullie toegestaan of beperkt?
– Is het redelijk om te vragen om ook met onze rust rekening te houden?
– Hoe kun je dit het beste bespreekbaar maken zonder ruzie te krijgen?

Alle reacties

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Een galerij is om te lopen, niet om te spelen. Dat zou toch iedereen die een beetje rekening met anderen wil houden moeten weten.
Er lijkt speelruimte genoeg te zijn rondom het complex en er lijkt iets in het huishoudelijk reglement te staan.
Jij ervaart overlast, ik neem aan dat er meer bewoners zijn die dat dan ook ervaren. Handen ineen slaan en samen naar de VVE stappen. Wanneer er daarna geen verbetering optreedt is er maar een alternatief: verhuizen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Kiwi15
Ik vrees dat verhuizen niet echt een optie is, in de huidige markt... 😣

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:20
Niet teveel credits aan het bestuur geven. Iedereen is lid van de VvE en heeft (nagenoeg) dezelfde stem in het geheel (afhankelijk van grootte woonoppervlakte meer of minder aandeel in stemronden).
Kijk eens wat in de splitsingsakte en/of huishoudelijk reglement staat, en spreek de ouders van de spelende kinderen er gewoon op aan. Spelende kinderen zijn best leuk, totdat het als overlast wordt ervaren.
Staat er niks in reglement of splitsingsakte, dan volgende vergadering agendapunt met beslissing warop gestemd wordt van maken. Dan wordt het aan het reglement toegevoegd (kan ook 20 jaar na bouwen nog).
De uitdrukking "naar de VVE stappen" is ietwat uit lijn, iedere eigenaar is "de VVE" en het bestuur heeft niks meer of minder in de melk te brokkelen dan de rest. WIj hebben een voorzitter gehad die dacht dat hij koning op de apenrots was, maar dat klopt niet (ovverigens vaak ondankbaar werk, bestuurslid...).

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Typisch tweakers topic..

Ga hem toch maken; Maar wat verwacht je dan in een galerijflat? Waar je met vele hutjemutje op elkaar zit.

Je bent al geluid van buitenspelende kinderen vanaf het speelveld aan het blokkeren, wamt dat is lastig, nu is het op de galerij en straks is het gestommel van rennende kinderen bij de buren?

Dat je ermee zit wil ik niet wegstoppen, alleen is de keuze om een flat te kopen is dan nogal bijzonder.

• Kiwi15
Geluid van het speelveld vinden we helemaal niet erg - wagner het toch een keer stoort doen we de ramen dicht. Maar ja, we hadden gewoon niet verwacht dat een galerij als speelplaats gebruikt zou worden. In een gang an de binnenkant van een gebouw zou dat toch ook niet de norm zijn?

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20:21
@Kiwi15 tja kijk eens terug naar de speelfase van je eigen kinderen, speelden die ook altijd keurig en enkel in de speeltuin met fluisterend stemgeluid?

Overlast door spelende kinderen hoort er nou eenmaal bij en zolang dat geen extreme vormen aan neemt, denk ik niet dat je geklaag effect heeft.

Een beetje kind met fantasie ziet overal een speeltuin in: gang, zandbak of garagebox; het maakt niet uit ;) Ik denk dat je als ouder anno 2026 blij moet zijn dat het grut überhaupt "buiten" speelt ipv dat ze als zombies vastgelijmd zitten aan het dichtsbijzijnde scherm.

Er zit altijd verschil tussen wat mensen "normaal" of "acceptabel" vinden en die ruimte zal eerder voor zorgen dat je als zeurpiet word bestempeld dan dat er echt gedragsverandering plaats gaat vinden.

Je woont tenslotte in een gallerijflat met gezinnen en geen zorgflat voor ouderen of een klooster.

Houd het bij jezelf; zoek afleiding tijdens de overlast, neem zelf geluidsisolatiemaatregelen of overweeg te verhuizen.

[ Voor 15% gewijzigd door kwibox op 08-03-2026 18:29 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik denk dat je wat meer moet accepteren, het is immers een flat en kinderen spelen blijkbaar gelukkig nog buiten. Heb geduld, over een paar jaar is het over (en zijn er weer andere dingen die je niet zullen bevallen).

Risico van een flat.

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:24

Aganim

I have a cunning plan..

Is het geen optie om de ouders eens uit te nodigen te komen luisteren als de kinderen aan het spelen zijn? Soms wilt het zelf ervaren van de overlast helpen omdat ze simpelweg geen idee hebben hoe het bij een ander klinkt en daardoor het probleem bagatelliseren.

• Yaksa
  • Nu online
kwibox schreef op zondag 8 maart 2026 @ 18:23:
Overlast door spelende kinderen hoort er nou eenmaal bij .
Je woont tenslotte in een gallerijflat met gezinnen en geen zorgflat voor ouderen of een klooster.
Hoezo kan overlast als 'normaal' worden gezien?
Je hebt er als ouders maar voor te zorgen dat je eigen kinderen geen overlast voor anderen veroorzaken.
TS geeft ook aan dat ze het lawaai van het voetbalveldje (wat er neer gelegd is zodat kinderen buiten kunnen spelen) niet als overlast ervaart.
Maar wel het voetballen en bonken op de galerij.
Ik ben opgevoed met de regel dat ik geen overlast voor anderen mag veroorzaken en dat ik respect heb voor (en luister naar) mensen die ouder (en verstandiger) zijn dan mij.
We zijn een samenleving, met de nadruk op samen, maar de laatste jaren zie ik de samenleving afglijden naar een individualistisch ikke, ikke, ikke en de rest kan stikke model. En dat vind ik jammer, het helpt de maatschappij als geheel niet en het helpt de kinderen niet die straks helemaal niet meer weten wat samenwerking is.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:59
@Kiwi15
De galerij is gemeenschappelijk dus kan de VVE hiervoor regels opstellen via het HR.
Dus inbrengen op de ALV en hiervoor laten stemmen. Als hier voldoende steun voor is, wordt dit de nieuwe regel.

En andere optie is met de bewoners die de hinder veroorzaken in gesprek gaan.

• emoeloe
  • Laatst online: 14:56
Yaksa schreef op zondag 8 maart 2026 @ 18:56:
[...]

Je hebt er als ouders maar voor te zorgen dat je eigen kinderen geen overlast voor anderen veroorzaken.
TS geeft ook aan dat ze het lawaai van het voetbalveldje (wat er neer gelegd is zodat kinderen buiten kunnen spelen) niet als overlast ervaart.
Ik ben opgevoed met de regel dat ik geen overlast voor anderen mag veroorzaken en dat ik respect heb voor (en luister naar) mensen die ouder (en verstandiger) zijn dan mij.
We zijn een samenleving, met de nadruk op samen, maar de laatste jaren zie ik de samenleving afglijden naar een individualistisch ikke, ikke, ikke en de rest kan stikke model. En dat vind ik jammer, het helpt de maatschappij als geheel niet en het helpt de kinderen niet die straks helemaal niet meer weten wat samenwerking is.
Je laatste punt is natuurlijk ook wel de andere kant op te maken, samen dus dat betekent dat je niet altijd perfect je eigen wens kan hebben en soms ook wat moet accepteren van anderen.

Ja je bent misschien opgevoed (al is ouder verre van altijd wijzer), maar betekent dat dat je nooit geluid mocht maken buiten en altijd naar de buurman moest luisteren? Ook kinderen verschillen, degene die zich perfect aan de regels houden zijn niet per definitie een aanwinst voor onze samenleving.

Hoe iemand geluid ervaart verschilt gewoon, en er is zeker wel een normaal geluid wat je moet accepteren. Op een online topic is het (zoals altijd met deze topics) niet te peilen hoeveel geluid er echt is, en zie je dat dit altijd uitmondt in 'alle overlast is een samenlevingsprobleem' vs 'geluid hoort er bij ga in een bos wonen' discussie.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:58
Ik vind het redelijk te vragen dat er geen kinderen spelen voor 9:00 of na 20:00 in de galerij - dat zijn immers toch tijden dat ze in bed horen of ontbijten (op de leeftijd dat het acceptabel is dat ze op een galerij spelen).

Maar gewoon "overdag", tja, dat gaat een moeizaam verhaal worden denk ik.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:54
Kiwi15 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 15:09:
Een verzoek aan het VvE-bestuur om bewoners te herinneren aan het huishoudelijk reglement werd weggewuifd
Ik pik deze er even uit, @Yaksa noemde deze zin ook al. Wat staat er dan in dat reglement waar je bewoners aan wil herinneren? Niet rennen op de galerij? de galerij is alleen om van binnen naar buiten te lopen?
Als er regels zijn waaruit blijkt dat de galerij geen speeltuin is dan moet je maar even wel die 'zeurende buurman' zijn en daar op blijven hameren. Daar zijn die regels toch voor. Als jij je vuilniszak telkens bij de buren tegen de gevel zet gaan ze je ook op de regels wijzen dat dat niet mag.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Grove den
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 08-03 20:55
Wilke schreef op zondag 8 maart 2026 @ 19:20:
Ik vind het redelijk te vragen dat er geen kinderen spelen voor 9:00 of na 20:00 in de galerij - dat zijn immers toch tijden dat ze in bed horen in ontbijten (op de leeftijd dat het acceptabel is dat ze op een galerij spelen).

Maar gewoon "overdag", tja, dat gaat een moeizaam verhaal worden denk ik.
Ik zou inderdaad inzetten op waar je het meeste overlast van ervaart. Is dat sochtend? Savonds? Voetballen? Steppen?

Probeer daarover het gesprek aan te gaan of als het echt nodig is regels op te stellen met de vve.
Dan kan je kijken of je er gezamenlijk uit kan komen, zodat de kinderen kunnen blijven spelen en jij minder overlast ervaart.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:58
Het zijn kinderen op een gallerijflat, wat verwacht je anders?

Niet lullig bedoeld maar enige overlast hoort er binnen redelijke grenzen en tijden gewoon bij, eisen dat kinderen niet meer spelen is imo niet realistisch.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
[...]

Je beredeneerd nu wel bijzonder.

Vroegah speelde je ook op de portieken, met de rest van alle buurtkinderen, speelde je bij iedereen thuis, kon je bijna bij iedereen wat drinken of eten, behalve bij die rare en die enge buur. Je speelde in de bosjes, plein, winkelgebied en speelde tot laat buiten en iedereen kende je. Kattenkwaad, tja je had dan ook altijd die ene zeurende buur.

Juist nu heb je ikke ikke ikke mentaliteit van iedereen, een stuk meer dan die ene zeurende buur helaas, en wordt er verwacht dat kinderen stil zijn, je buren je vooral je niet gedag zeggen en als ze in huis lopen dat vooral niet doen als jij aan het werk bent, want dat stoort de rust. De ander vind dat elk kind een muffle op moet en dat het speeltuintje weg moet want dat kan wel eens overlast veroorzaken door hangjeugd.

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Als je geen overlast wilt ervaren, dan is een hutje op de hei de beste oplossing.
Wil je niet in een hutje op de hei wonen, dan hoort de rest er bij.

Op de hei wonen dieren en hebben ook vaak een kleine variant die ook graag willen spelen.
Als je de natuur vreselijk vindt dan toch maar weer dat flatje.

ICE ICE Baby

• Vannos
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:42
Misschien voegt het niet veel toe aan dit topic maar wil het wel even kwijt.

Een jaar of 7 terug heb ik ook in een flat gewoond 3 hoog ik op de 2e verdieping. Destijds fulltime werkend, dus avonds en in het weekend was ik toe aan rust.

Je voelt hem al aankomen, boven ons woonde een jonge gozer die vaak zijn vrienden uitnodigde en onder ons een alcohol verslaafde en werkeloos en illegaal radio aan het maken was.

Rust in die flat hadden we zelden, altijd hoorde wij wel wat zelfs het geplas van de bovenbuurman.
In het begin kon ik het redelijk accepteren maar ik hoorde steeds meer kleine geluidjes. Zodra de boven buurman een feestje had gingen wij uit ellende maar een rondje rijden of naar de bioscoop. Zijn liefdes leven was ook duidelijk hoorbaar, en zodra meneer weer eens een weekend weg was een kamer deur niet goed had dicht gedaan en deze het hele weekend stond te klapperen.

Vroeg slapen zat er vaak niet in, zelfs met oordoppen kwamen bepaalde geluiden gewoon binnen.

Als ik jou verhaal zo lees heb je alleen overdag last. Ik zou zeggen zolang je je nachtrust nog hebt zou ik persoonlijk niet al te veel klagen.

• Charli
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 17:01
Vorkie schreef op zondag 8 maart 2026 @ 19:55:
[...]

Vroegah speelde je ook op de portieken, met de rest van alle buurtkinderen, speelde je bij iedereen thuis, kon je bijna bij iedereen wat drinken of eten, behalve bij die rare en die enge buur. Je speelde in de bosjes, plein, winkelgebied en speelde tot laat buiten en iedereen kende je. Kattenkwaad, tja je had dan ook altijd die ene zeurende buur.

Juist nu heb je ikke ikke ikke mentaliteit van iedereen, een stuk meer dan die ene zeurende buur helaas, en wordt er verwacht dat kinderen stil zijn, je buren je vooral je niet gedag zeggen en als ze in huis lopen dat vooral niet doen als jij aan het werk bent, want dat stoort de rust. De ander vind dat elk kind een muffle op moet en dat het speeltuintje weg moet want dat kan wel eens overlast veroorzaken door hangjeugd.
Je bagatelliseert de overlast enorm, en je weet niet eens de volledige situatie van TS. Samen in een flat wonen betekent rekening met elkaar houden. Het accepteren van leefgeluiden, en het accepteren dat je niet oneindig geluid kan produceren. Als TS elke avond gaat timmeren en boren als hobby of als TS met zijn vrienden elke avond in de gang van de flat op een klapstoel bier gaat drinken gaan de buren dat waarschijnlijk ook niet leuk vinden. Een gang in een galerijflat is geen speelplaats, en als ik TS zijn reactie lees is er genoeg speelruimte rondom het gebouw te vinden.

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:46

Fe2O3

Ja das roest

Mja omgevingsgeluiden en leefgeluiden horen erbij, al helemaal in een galerij flat.

Bij overlast, denk aan gillen als een debiel (sommige kinderen zijn echt compleet niet opgevoed) of rommel maken kan je er als volwassene zeker wat van zeggen.

De rest heb je mee te leven. Sowieso zitten ze op school tot 15:00, toch, anders kan je eens bij de leerplicht informeren ^^

Als VVE hier iets mee doen behalve er wat van zeggen is enorm knullig en zal voor een echt slechte sfeer gaan zorgen.

Even dubbelchecken, je bent toch niet zo'n thuiswerker die eigenlijk op kantoor zou moeten zitten omdat thuis helemaal niet zo'n rustige werkplek blijkt te zijn?

Dum de dum

• Yaksa
  • Nu online
Fe2O3 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:23:
Als VVE hier iets mee doen behalve er wat van zeggen is enorm knullig en zal voor een echt slechte sfeer gaan zorgen.
Ik denk eerder dat er een slechte sfeer ontstaat wanneer iedereen in een dergelijke woonomgeving totaal geen rekening houdt met de andere bewoners.
Ik woon (gehuurd) in een appartementengebouw met meerdere woonlagen en de woningbouwvereniging heeft gewoon leefregels opgesteld waar iedereen zich aan zou moeten conformeren. Ik heb daar helemaal geen problemen mee en de medebewoners ook niet. De sfeer in het complex is prima, we zorgen er samen voor dat we prettig kunnen wonen.

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17:11

Jorissie87

No diggity

Laten we nu geen welles/nietes discussie ontketenen over of overlast gegrond is, ik denk niet dat TS daar op zit te wachten. De situatie is zoals beschreven en gevraagd wordt om tips.

Uit je verhaal lees ik dat de mededeling/vraag om rekening te houden met gemaakte afspraken over overlast vooral plenair plaatsvinden. In de algemene buurtapp en op de VVE-vergaderingen voelen mensen om wie het gaat zich mogelijk niet genoeg aangesproken. Probeer (eventueel samen met andere mensen die overlast ervaren) een directe terugkoppeling te geven aan de ouders om wie het gaat. Mogelijk is men dan meer bereid rekening te houden. Let goed op de toon dus geef concreet aan wat er gebeurt, wat de impact voor jullie is en wat de eerder gemaakte afspraken zijn (en waar terug te vinden). Laat emotie buiten dit gesprek. Succes!

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 240Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:19
hoevenpe schreef op zondag 8 maart 2026 @ 19:52:
[...]

Het zijn kinderen op een gallerijflat, wat verwacht je anders?

Niet lullig bedoeld maar enige overlast hoort er binnen redelijke grenzen en tijden gewoon bij, eisen dat kinderen niet meer spelen is imo niet realistisch.
Als er wat geluid op redelijke tijden, binnen de grenzen en met een normale frequentie is dat geen overlast. Dat zijn leefgeluiden.

Echter, als het te vaak gebeurd, te lang of te hard is het wel overlast. Kinderen die iedere dag om 8 uur de hele galerij bij elkaar gillen vind ik wel overlast. Dat het af en toe gebeurd, oke.

Zoals eerder aangeven wordt het steeds meer als normaal gevonden dat kinderen overlast veroorzaken. Dat is het absoluut niet. Als ouder heb je ook de verantwoordelijkheid om anderen zo min mogelijk tot last te zijn met het feit dat je kinderen hebt. Hoort bij de opvoeding van je kinderen lijkt me.

Zelfs zonder kinderen hoor je rekening met elkaar te houden. Zo zorgen we ervoor dat het voor iedereen leefbaar is.

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:54
offtopic:
Fantastisch, kinderen die buiten spelen in plaats van achter de tablet zitten!
Verder is hierboven alles wel gezegd. Leven en laten leven, maar er mag best een grens aan zitten. Zeker als die grens ook voor collega-buren wordt bereikt, is de TS misschien niet gewoon 'die ene zuurbuur' maar heeft hij een terecht punt. Het lastige is natuurlijk wel dat als je 1 gezin in het gareel krijgt, daarna de volgende op de verdieping komt wonen en je misschien van voren af aan moet beginnen...

Overigens kan ik je uit ervaring vertellen dat kleine stepjes over de stoep voor een 'gewone' eensgezinswoning óók een t*ringherrie maken :|

[ Voor 12% gewijzigd door sjroorda op 09-03-2026 17:37 ]

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:30

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Vorkie schreef op zondag 8 maart 2026 @ 19:55:
[...]

Ik ben de eerste 12 jaar van mijn leven opgegroeid in een flat en daar was het juist heel normaal dat je niet op de gang en galerij ging lopen kloten. Die was om naar binnen en naar buiten te gaan, niet om in te spelen. Als ik dat wel deed of teveel herrie maakte dan kreeg ik op m'n kop van m'n ouders.

Buiten op het trapveldje en bij de speeltoestellen mocht je uit je dak gaan, maar in de flat moesten wij ons geowon gedragen. Dat vond ik toen als kind ook niet raar ofzo.

• brammerd21
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:29
En iets van een brede mat op de galerij leggen? Tegen het dempen voor jullie deur, en wellicht tegen het steppen.

• Yaksa
  • Nu online
brammerd21 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 17:29:
En iets van een brede mat op de galerij leggen? Tegen het dempen voor jullie deur, en wellicht tegen het steppen.
Een galerij is in geval van nood (brand bijvoorbeeld) ook een vluchtroute. Die moet je vrijhouden van alle materialen. En al helemaal van brandbare materialen.

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:24

Aganim

I have a cunning plan..

brammerd21 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 17:29:
Dat is een obstakel voor mensen die slecht ter been zijn c.q. in een rolstoel zitten, dat moet je niet willen.

Daarnaast is het de vraag of het effectief is, toen ik nog in een appartement woonde dreunde het gestamp van spelende kinderen ook gigantisch door. Daar viel technisch eigenlijk niets aan te doen. Het geluid van rennende kinderen dreunde via de constructie van de flat door tot in de appartementen, iemand die aan het ene uiteinde van de gallerij rende hoorde je in een appartement aan het ander uiteinde. Een mat doet daar eigenlijk niets tegen.

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Toen ik een galerijflat woonde had ik een buurvrouw aan het eind die oma was van een aantal kids. Toen ik die aansprak op de herrie, en dat de galerij heel erg doordreunt in de woningen was kreeg ik dat ook terug; "Het zijn maar kinderen, die moeten toch spelen", zei hun moeder toen.
Oke, vertel dan waar je woont, dan kom ik ook even bij jou voor de deur stampgeluiden maken. Vervolgens heb ik deze kinderen nooit meer gehoord :D

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Pagina: 1