Vraag

• Sjoerd_J
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 10:55
Hey allemaal!

Dit is misschien vloeken in de kerk (Macbook overwegen)..., maar toch is mijn interesse gewekt door de aankondiging van Apple, namelijk over de Macbook Neo.

Ik overweeg om mijn oude Acer Aspire 7 (i5-9300H, GTX 1050, 8GB RAM) te vervangen voor deze MacBook. De Acer is inmiddels 7 jaar oud en voelt gewoon verouderd aan en wordt sloom. Ook wil ik eens eens ervaren hoe de Apple laptops aanvoelen. Al helemaal nu ze de sterke (eigen) chips hebben.

Over mij:
Ik doe de master Data Driven Business en ga daarna aan de slag als data- of business analist.
Ik weet uiteraard dat ik waarschijnlijk een laptop van de zaak krijg, maar voor the time being...en ik zoek een nieuwe dagelijkse laptop.

Wat ik dagelijks doe:
• Een beetje coderen in Python (pandas, numpy, Streamlit),
• Excel en MS Office.
• Youtube, netfliix etc
• Powerpoints maken, wetenschappelijk onderzoek
Verder ben ik veel onderweg en vind ik portability en batterijduur belangrijk.

Mijn overweging:
- MacBook Neo (A18 Pro, 8GB, 256GB) — €599 (als student zijnde)

Mijn twijfels:
- Voldoet hij aan mij eisen/is hij passend bij mijn gebruik?
- Wordt 8GB RAM op de Neo een bottleneck bij data-analysewerk? (grote DataFrames, meerdere apps tegelijk)
- Zijn er macOS-beperkingen waar ik als (toekomstig) data analist tegenaan loop?
- Hoe zit het met Power-BI?
- Moet ik als windows gebruiker erg aan Macos wennen?
- Is de Neo (naar verwachting) een goede dagelijkse laptop?

Ik weet dat bijvoorbeeld een M5 Air op de lange termijn de veiligere keuze is, maar €499 vs €999 is als student een groot verschil. Benieuwd wat jullie denken — vooral als je zelf in de data-wereld werkt en een Mac gebruikt!

Alvast bedankt! 🙏

[ Voor 10% gewijzigd door Sjoerd_J op 08-03-2026 16:40 ]