Vraag

• Sjoerd_J
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 31-03 11:55
Hey allemaal!

Dit is misschien vloeken in de kerk (Macbook overwegen)..., maar toch is mijn interesse gewekt door de aankondiging van Apple, namelijk over de Macbook Neo.

Ik overweeg om mijn oude Acer Aspire 7 (i5-9300H, GTX 1050, 8GB RAM) te vervangen voor deze MacBook. De Acer is inmiddels 7 jaar oud en voelt gewoon verouderd aan en wordt sloom. Ook wil ik eens eens ervaren hoe de Apple laptops aanvoelen. Al helemaal nu ze de sterke (eigen) chips hebben.

Over mij:
Ik doe de master Data Driven Business en ga daarna aan de slag als data- of business analist.
Ik weet uiteraard dat ik waarschijnlijk een laptop van de zaak krijg, maar voor the time being...en ik zoek een nieuwe dagelijkse laptop.

Wat ik dagelijks doe:
• Een beetje coderen in Python (pandas, numpy, Streamlit),
• Excel en MS Office.
• Youtube, netfliix etc
• Powerpoints maken, wetenschappelijk onderzoek
Verder ben ik veel onderweg en vind ik portability en batterijduur belangrijk.

Mijn overweging:
- MacBook Neo (A18 Pro, 8GB, 256GB) — €599 (als student zijnde)

Mijn twijfels:
- Voldoet hij aan mij eisen/is hij passend bij mijn gebruik?
- Wordt 8GB RAM op de Neo een bottleneck bij data-analysewerk? (grote DataFrames, meerdere apps tegelijk)
- Zijn er macOS-beperkingen waar ik als (toekomstig) data analist tegenaan loop?
- Hoe zit het met Power-BI?
- Moet ik als windows gebruiker erg aan Macos wennen?
- Is de Neo (naar verwachting) een goede dagelijkse laptop?

Ik weet dat bijvoorbeeld een M5 Air op de lange termijn de veiligere keuze is, maar €499 vs €999 is als student een groot verschil. Benieuwd wat jullie denken — vooral als je zelf in de data-wereld werkt en een Mac gebruikt!

Alvast bedankt! 🙏

[ Voor 10% gewijzigd door Sjoerd_J op 08-03-2026 16:40 ]

Beste antwoord (via Sjoerd_J op 16-03-2026 14:43)

• g4wx3
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-03 12:44
Voor 600euro is er bijna niets dat in de buurt komt van de macbook neo.
Maar bekijk de optie voor een 2de hands macbook met 16GB RAM.
Ja je zult erg moeten wennen aan de interface van Mac OS tov Windows, de betreft dan vooral de finder, maar de finder heeft veel mogelijkheden en instellingen om filebeheer beter te doen dan op windows. (kleurtjes, quicklook, bestanden verplaatsen terwijl ze open zijn, etc.)
Instellingen zul je gewoon even moeten doorgaan om de laptop naar je hand te zetten.

Office voor mac moet normaal redelijk overeenkomen met office voor windows.
Programeren zal je meer plezier hebben dan op windows.
powerbi geen ervaring mee, maar het bestaat voor mac.
Vroeger waren er wel eens dingen die niet werken (zoals VBA macro's, ik denk dat dat is opgelost)

Portability en batterijduur is er geen andere winner.

Ik raad je apple aan, ook al heb ik al 15jaar zelf geen apple meer, (tussen 2012 en 2020 waren ze problematisch) ik ben wel tevreden van mijn vivobook ryzen 5 uit 2020, ik draai windows en linux

http://www.softfocus.be/

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• g4wx3
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-03 12:44
Voor 600euro is er bijna niets dat in de buurt komt van de macbook neo.
Maar bekijk de optie voor een 2de hands macbook met 16GB RAM.
Ja je zult erg moeten wennen aan de interface van Mac OS tov Windows, de betreft dan vooral de finder, maar de finder heeft veel mogelijkheden en instellingen om filebeheer beter te doen dan op windows. (kleurtjes, quicklook, bestanden verplaatsen terwijl ze open zijn, etc.)
Instellingen zul je gewoon even moeten doorgaan om de laptop naar je hand te zetten.

Office voor mac moet normaal redelijk overeenkomen met office voor windows.
Programeren zal je meer plezier hebben dan op windows.
powerbi geen ervaring mee, maar het bestaat voor mac.
Vroeger waren er wel eens dingen die niet werken (zoals VBA macro's, ik denk dat dat is opgelost)

Portability en batterijduur is er geen andere winner.

Ik raad je apple aan, ook al heb ik al 15jaar zelf geen apple meer, (tussen 2012 en 2020 waren ze problematisch) ik ben wel tevreden van mijn vivobook ryzen 5 uit 2020, ik draai windows en linux

http://www.softfocus.be/

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Of 8GB RAM voldoende is bij wat jij ermee doet kan je natuurlijk beter zelf bepalen. Je hebt het nu ook, loop je vaak tegen RAM beperkingen aan, specifiek met die zaken? En dan zal een Neo vast wat minder RAM van zichzelf gebruiken, maar hoeveel jouw programmas gebruiken zal weinig veranderen.

Het andere ding is het schermformaat: Jij hebt nu 15.6", met naar minder dan 13" gaan verlies je een ~30% schermoppervlakte. Maar je krijgt er een hoop draagbaarheid voor terug. Dat is jouw eigen afweging weer om te maken, en hangt er bijvoorbeeld ook vanaf of je een scherm op je bureau hebt staan waar je hem op aan kan sluiten als je thuis werkt.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Denk dat je even goed moet onderzoeken of Power Bi op een Mac werkt heb ik zelf geen ervaring mee en zal afhankelijk zijn of het Cloud based is Zelfde geld voor VBA. Voordeel van een 2e hands Macbook (Air) is vooral dat je met Fusion een Windows VM kan draaien indien nodig. Verder snap ik je keuze en overweging maar doe zelf goed onderzoek of alles wat je nodig hebt er ook echt op draait.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.