Geluiddemper op WTW afvoer om geluid buiten te dempen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• brammh
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-03 17:09
Ik ervaar teveel geluid buiten bij de afvoer van mijn WTW. Het geluid komt van de WTW motor, geen lucht stroming / suizen. Dat hoor je ook, maar aanzienlijk zachter.
WTW is goed ingeregeld qua debiet, daarnaast wissel ik tussen de standen afhankelijk van luchtvochtigheid en CO2. Het is een Stiebel Eltron WTW LWZ-W 600, mijn inziens prima ingesteld. En volgens mijn installateur ook geen defecte motor / lagers etc.

WTW staat in mijn kelder, en ik ga met 200mm pvc door de tuin om de invoer te koelen/verwarmen. Dit heeft natuurlijk niets met de aanvoer te maken, maar goed ik heb de 2 buizen langs elkaar liggen (in retrospect had ik de afvoer beter op m'n dak kunnen maken). Betekend dus dat de afvoer pijp ergens boven het maaiveld omhoog komt. De route van de buis zal een meter of 20 zijn met allemaal 45graden bochten behalve rechtstreeks boven de WTW waar een 90 graden bocht zit.

Ik 2 inno geluiddempers geprobeerd, maar door de blokkade in het kanaal gaat de WTW alleen maar harder werken wat resulteert in meer motor geluid.
Volgende stap die ik wil proberen is een buisdemper net na de WTW (een goede met 10cm mineraalwol, 60cm lang), echter lees ik dat deze niet bedoeld zijn voor afvoer. Klopt dat, kan ik deze niet op de afvoer zetten? gaat toch niet condenseren aangezien de lucht naar buiten gaat.

Iemand tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lg-8xby1BWhkTOJ0TmUqHPyRjU8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VSqeTJwR6LEfas81dN4fiiqn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dvFGpIHXWFhgQu0W8NsFbcLkVA8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wBTWFfjdLDASc9atGSn2Oh9o.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:48

martijn v o

Certified by Enphase.

In de montage handleiding staat dat de kanalen met een flexibel moeten worden aangesloten en dat die ik ook niet.

Verder moet je een demper kiezen die het geluid dempt, en omdat te weten zul je moeten uitzoeken welke octaafband er geluid maakt wat je wil dempen. Het dempen van lage tonen werkt namelijk anders dan de hoge tonen.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:12
Een non-woven geluidsdemper op die afvoer zal al een wereld van verschil maken. Heb ik ook en het werkt prima.