HSB en uitsparing deur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:44
Ik kom er even niet uit m.b.t. de uitsparing die je doet bij een deur met HSB.

Overal staat HSB wil je niet onder het maaiveld hebben en dat vind ik prima, maar hoe dan.

Bovenkant straatwerk even als +0
Daar wil ik een dorpel laten aansluiten van a 3 cm (+20)
HSB is 140x38 hout
HSB rust op een rand Ytong blokken.
Ytong blokken kriigt afhangend DPC folie waarop de HSB komt.

Die uitsparing voor de dorpel kan dan toch niet anders dan dat er ook een uitsparing in de ytong rand komt om HSB boven maailveld te houden? Moet je dan met het dpc folie wat speelser worden om dat netjes af te werken?

Alle reacties

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07:05

DIY

Je zult moeten zoeken naar een voor jou passend principe detail. Op Archidat staan er veel maar als je met een ytong rand werkt kun je ook kijken naar de details zoals de uni van gent die heeft uitgewerkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4AxweIkqSKFos1jqcago4mGAKFw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IjhUZHlLPNH8rGUfW6a0DVkT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door DIY op 08-03-2026 17:26 ]

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 11:47
Ik snap je vraag niet helemaal, veel hangt af van de opbouw...
De DPC plaats je tussen Ytong en HSB, bij je dorpel hangt het af van de opbouw/waar deze op rust.
De zijkant (in de uitsparing) kan je ook "inpakken" met iets waterkerend (dpc is hier misschien niet zo handig voor, stug en glad) maar niet per se nodig, hangt ook weer af van materiaal en montagewijze van je deur...

• Furion2000
@robotomizer wat meer context
Rondom ytong op de fundering. Met dpc ertussen rust de HSB hierop. Deze dus +-100 (boven het maaiveld)
Tot de rand van de fundering komt nog een stukje isolatie om op te vullen en dan kantplank als waterkering.

Tot zover heb ik dus een waterdichte rand tot boven maaiveld. Wandopbouw is volgens mij niet relevant?

Vervolgens ga ik over de deur nadenken en dan komen de vraagtekens. Ik wil de dorpel +20 tov tegelwerk hebben zodat er niet een hoge opstap komt. Dan moet er volgens mij gewoon een uitsparing komen zoals je ook al aangeeft. Ik dacht eigenlijk aan dezelfde opbouw maar dan de ytong gewoon wat minder hoog maken niet +100 maar -10 tov van het tegelwerk. Daarnaast op zoek naar materiaal wat de hoeken van die uitsparing dan weer waterdicht maken (vloeibaar rubber of iets dunners dan dpc). Foamglas ipv ytong zie ik het nut niet zo van in.

Vervolgens een dorpel erop van 30 die dus 10 onder het tegelwerk zit.

In de tekening van @DIY zit het maailveld (tegelwerk) dan tegen de dorpel aan.

Het is dus meer een vraag om bevestiging of eventuele dingen die ik vergeten ben.

[ Voor 3% gewijzigd door Furion2000 op 09-03-2026 08:56 ]

• rubeuhh
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:02
Ik zit in een gelijkaardig bouwproces op dit moment en bij mij staan de deuren en ramen op een purenit ipv Ytong. De kader van de deur beneden steek licht over de purenit aan de buitenkant en het is dan de bedoeling om hierop aan te sluiten met de dorpel. Zo heeft deze geen enkele invloed op de structuur van het huis zelf. Hieronder een foto en hier kun je dit licht op zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DWYDNM6-9VaidJvvhihjKYfVt-Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9YrYGJRt0wB02nXXbW6QgLh6.jpg?f=fotoalbum_large

• Furion2000
rubeuhh schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:02:
Ik zit in een gelijkaardig bouwproces op dit moment en bij mij staan de deuren en ramen op een purenit ipv Ytong. De kader van de deur beneden steek licht over de purenit aan de buitenkant en het is dan de bedoeling om hierop aan te sluiten met de dorpel. Zo heeft deze geen enkele invloed op de structuur van het huis zelf. Hieronder een foto en hier kun je dit licht op zien.
Dit zag ik gisteren ook voorbij komen volgens mij. Als ik het goed zie zit je hele HSB en deuren eigenlijk maar net 20 boven het maaiveld straks? Vervolgens hang je afhangende dorpels VOOR de deuren en ramen?

De onderkant je deur is maar een randje van 10 lijkt het waardoor er geen uitsparing nodig lijkt te zijn. In mijn kozijn zit waarschijnlijk de dorpel in het kozijn verwerkt. Zit nu even te denken dat op +20 zitten met de hele Ytong rand en vervolgens daarop de een dorpel van 20 dik ook gaat werken.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:59

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Het gaat erom dat hsb niet onder het maaiveld (nivo van de tuin) zit zodat als er ergens een klein lekje zit en eventueel je tuin onder water staat niet je hout half onder water komt te staan. in basis is de bovenkant van de Beganegrondvloer dus al goed in veel gevallen en daar komt de onderregel ook in veel gevallen. Als dat niet kan kan je bv Ytong gebruiken om zonder al te grote koude brug de regel wat hoger te krijgen. waar een (deur)kozijn zit is de ytong dan lager of geheel afwezig, dat kozijn staat dan bv op een kantplank. dit soort dingen kan je het beste gewoomn tekenen er is geen standaard oplossing er is veel mogelijk en het praat veel makkelijker als je er een vraag over hebt.

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 11:47
Dus als ik het goed begrijp loopt de kantplank ook onder de deur/dorpel door?

Dan zou ik rond en onder je dorpel iets doorlopen & waterkerend voorzien, epdm of een ander waterkerend membraan. Soepel en gemakkelijk te plooien en lijmen.

Omdat het oppervlak van je tegels buiten hoger ligt dan de onderkant van je dorpel zorg je best dat deze laag goed aansluit op de kantplank. Best ook een stuk naar beneden laten doorlopen, lager dan de onderkant van de buitenstenen zodat tussensijpelend water de ruimte heeft om verder te zakken.

• rubeuhh
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:02
De deur zit straks inderdaad maar 20cm boven het maaiveld. Dat is alsnog 50cm hoger dan het straatniveau. De dorpels hangen straks voor de deur. Dat zijn dan ook volledige vlakke dorpels zonder opstaande kant. Hoe dat dan zit bij jouw deur als dat erin verwerkt zit weet ik natuurlijk niet. Ik kan nog wel eens bij mijn buren kijken hoe dat daar is uitgevoerd, maar uit mijn hoofd is dat gelijkaardig aan mijn constructie.

• Furion2000
Tekening
Zo is het rondom - ytong boven straatwerk uit laten komen met een kantplank (deze is niet getekend). Deze doorsnede is om aan te geven wat er gebeurd bij een borderbak, straatwerk zit hoger.

Zelfgemaakte schets
Groen is kantplank (maar volgens mij is straatwerk bandje ook prima als je dpc/alternatief laat afhangen. Als in niet van uit gaan dat kantplank waterdicht is)
Rood is dus waterdicht membraan waar ik de ytong en isolatie mee wil afwerken

Dus onderkant dorpel net onder straatwerk niveau (zou ook gelijk kunnen) en de ytong zit dus net onder straatwerk niveau.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vHn4wUGhujtaOy9HcCfXz3h5Cog=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gqmKKK2TYAe8Cb9e4Ui0Bg2v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4AbnKVnLTsgWRFTWFIIOIke9EsY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I8oQ9hyYMfXQilUva1TLX8b5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Furion2000 op 09-03-2026 11:44 ]

Pagina: 1