CachyOS Dual Gpu lastig installeren.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-03 00:01
Ben een beetje door de wiki van cachyos aan het door struinen geweest.
Om te zien of dat ik bepaalde dingen niet ben vergeten in te stellen.

Nou zag ik dat je ook gebruik kan maken van Hybrid graphics.

Nou heb ik een Zen 4 processor R7 7800x3d en een AMD videokaart (rx9070 16GB)

https://wiki.cachyos.org/configuration/dual_gpu/

Toen ben ik bij het stukje KDE geeindigd omdat ik dit gebruik.

sudo pacman -S switcheroo-control
sudo systemctl enable --now switcheroo-control

(dat bovenstaande ingevoerd)

Nou moet ik het volgende doen:

After having execut commands, ried both right click on the desktop entry you want on your desktop or in the application menu then go to “Properties” -> “Application” -> “Advanced Options”.

You should have “Run using dedicated graphics card” checkbox checked.

Right muis klik snap ik nog. Heb geen idee wat ze met desktop entry bedoelen.
Als ik namelijk op de desktop met rechte muis doe.. Zie ik geen opties voor ` properties`

Heb geen idee waar ik deze afbeelding kan vinden in mijn os.

Afbeeldingslocatie: https://wiki.cachyos.org/_astro/plasma-prime.CY7wUvbC.jpg

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Alle reacties

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:39

Nakebod

Nope.

Desktop entry is stiekem gewoon het icoontje op je desktop :)
Dus echt op het icoontje rechtsklikken, en niet op lege ruimte.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat wil je nou precies doen? Switcheroo is bedoelt voor laptops. Die hebben tegenwoordig niet meer dat de aparte videokaart de externe aansluiting aanstuurt, maar alles qua beeld via de iGPU loopt. De aparte videokaart kan de rendering overnemen, maar fysiek blijft het scherm op de iGPU. Door Switcheroo daar te gebruiken, kan je dus games spelen omdat je die door de dedicated GPU laat renderen. Het 'resultaat' wordt dan door de iGPU getoond.

Jij hebt een desktop met aparte fysieke aansluitingen voor schermen die naar elke GPU afzonderlijk gaat. Hier gaat switcheroo niet echt wat mee kunnen doen.

Commandline FTW

• Robin4
Ik wil de gpu van de processor inzetten voor simpeler taken.
En de Dgpu alleen wanneer dat nodig is voor het zwaardere werk.

Dan bespaard het aanzienlijk wat meer stroom en kosten.

Overigens was dit op windows 10 niet zo heel moeilijk te doen met de Software van AMD.
Wil ook niet meer terug naar windows, dus wil het natuurlijk op arch werkend krijgen.

[ Voor 13% gewijzigd door Robin4 op 08-03-2026 15:40 ]

• Robin4
Nakebod schreef op zondag 8 maart 2026 @ 08:06:
Desktop entry is stiekem gewoon het icoontje op je desktop :)
Dus echt op het icoontje rechtsklikken, en niet op lege ruimte.
Heb ik ook al geprobeerd. Maar zag nergens iets overeen komen met `Properties`

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Maar waar heb je je scherm fysiek ingestoken? Daarbij, hoeveel stroom denk je te besparen?

Voor het idee, ik heb een 7700X met een 7900XTX. De iGPU gebruikt al zo'n 25-35 Watt, terwijl er 1 klein scherm op aangesloten is dat alleen maar een paar widgets toont (sensor panel). De grote videokaart draait vlak op 80-81 Watt en stuurt 2 schermen aan met hoge resolutie en er speelt een livestream. Ik ga meer stroom besparen als ik de iGPU volledig uitschakel dan dat ik alles daar door laat lopen. Want de aparte videokaart zal hoe dan ook in idle meer stroom gebruiken dan de iGPU terwijl het niks zou doen. Het stoppen/sluiten van de livestream verandert namelijk niks in 't gebruik van de grote videokaart.

Mijn advies is dan ook om echt te gaan kijken wat je verschil in Windows is/was en of je daar echt op jaar basis veel mee gaat winnen. Want ik denk dat het een kwestie van centen is. Je kan meer besparen als je je lampen later aanzet of vroeger naar bed gaat. Of de laders van je telefoon uit het stopcontact haalt als die niet nodig zijn.

Commandline FTW

• Merik
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:00
Met even snel rondkijken denk ik niet dat dat mogelijk is. 10 jaar terug was er AMD Crossfire, toen de opvolger MGPU die ietsje minder was, maar voor nieuwe GPU's schijnt er niets te zijn. Als ik goed lees wat je wilt doen.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@Merik, CrossFire was om twee GPU's samen te laten werken voor betere performance, de tegenhanger van Nvidia SLI. Met maar 2 CU's op de 7800X3D heb je daar niks aan qua performance verbeteringen. Juist het tegenovergestelde.

TS vraag om de 9070 in principe 'uit' te houden totdat 'ie er iets op wil laten draaien om stroom te besparen. Maar dat werkt zo niet op een desktop.

Commandline FTW

• Merik
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:00
Hero of Time schreef op zondag 8 maart 2026 @ 19:56:
TS vraag om de 9070 in principe 'uit' te houden totdat 'ie er iets op wil laten draaien om stroom te besparen. Maar dat werkt zo niet op een desktop.
Ahso, dat stuk niet goed gelezen in de OP. Ik wist niet dat er zo'n tool was.

Misschien dat het niet gerelateerd is, maar bij Corectrl (GPU overclock software) is het nodig een boot optie aan te zetten om volledige controls te hebben. Zie https://gitlab.com/corectrl/corectrl/-/wikis/Setup - het stukje 'Full AMD GPU controls'. Het klinkt wel als een gek probleem, misschien werkt de GPU manager tool gewoon goed maar wordt een (of beide) van de GPU's niet herkend.
Pagina: 1