Vochtmeter stucwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Leii
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12-03 15:33
Hi allen,

Ik heb een vochtmeter gekocht om te kunnen zien of ons stucwerk droog is in nieuwbouwwoning. Misschien een beetje een stomme vraag, maar bij welk percentage is het droog genoeg? Via Google lees ik verschillen percentages, o.a. bv 1%. Wat ik ook verwarrend is, ik heb 'm in onze huidige woning ook in de muren gestoken en kom dan ook percentages tegen van 3, 6 en 12%. 1% red ik dus ook niet, dus lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat ik dat ooit in ons stucwerk ga meten.

Alvast bedankt!

Alle reacties

• Riesss
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:08
Ik heb het ook gedaan en kreeg ook variërende resultaten. Stucwerk wat anderhalf jaar droog is en al geverfd is, geeft nog vocht aan op mijn meter. Ik heb het maar als referentie gebruikt ipv een meting waar ik op kon vertrouwen.

• silencedkill
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:13
Ik kan helaas niet helpen met de vochtmeter, doch ik meen mij te herinneren dat een stucadoor mij ooit verteld heeft 5% om te kunnen schilderen met het beste resultaat. De truc die ik meestal gebruik bij stucwerk is:
  • Droog stuc veranderd van kleur, meer grijs/roze.
  • Afhankelijk van hoe groot de oppervlakte is, als de ramen gesloten worden en er is verwarming, check voor condens op de ramen.
  • Stucwerk moet droog aanvoelen, koud maar niet té koud en al helemaal niet damp. Van wat diezelfde stucadoor mij verteld heeft is het belangrijk ook de hoeken van de muren te controleren want die hebben de neiging om meer/langer water vast te houden. Wat mij logisch lijkt toen hij dat vertelde, water heeft de neiging om te 'kruipen'.
  • Voor snelle(re) droging de kamer deels verwarmen en zorgen voor luchtcirculatie maar nooit een heat fan rechtstreeks op een muur zetten, die creëert (interne) barsten en het spinnenweb effect.
  • Vuistregel is 1mm per dag droging. Enige idee hoe dik de laag is, min of meer?
Hopelijk helpt dat toch iets.

• Leii
Riesss schreef op zondag 8 maart 2026 @ 01:09:
Ik heb het ook gedaan en kreeg ook variërende resultaten. Stucwerk wat anderhalf jaar droog is en al geverfd is, geeft nog vocht aan op mijn meter. Ik heb het maar als referentie gebruikt ipv een meting waar ik op kon vertrouwen.
En op basis waarvan had je uiteindelijk de keus gemaakt dat het droog genoeg was?

• Leii
silencedkill schreef op zondag 8 maart 2026 @ 08:02:
Ik kan helaas niet helpen met de vochtmeter, doch ik meen mij te herinneren dat een stucadoor mij ooit verteld heeft 5% om te kunnen schilderen met het beste resultaat. De truc die ik meestal gebruik bij stucwerk is:
  • Droog stuc veranderd van kleur, meer grijs/roze.
  • Afhankelijk van hoe groot de oppervlakte is, als de ramen gesloten worden en er is verwarming, check voor condens op de ramen.
  • Stucwerk moet droog aanvoelen, koud maar niet té koud en al helemaal niet damp. Van wat diezelfde stucadoor mij verteld heeft is het belangrijk ook de hoeken van de muren te controleren want die hebben de neiging om meer/langer water vast te houden. Wat mij logisch lijkt toen hij dat vertelde, water heeft de neiging om te 'kruipen'.
  • Voor snelle(re) droging de kamer deels verwarmen en zorgen voor luchtcirculatie maar nooit een heat fan rechtstreeks op een muur zetten, die creëert (interne) barsten en het spinnenweb effect.
  • Vuistregel is 1mm per dag droging. Enige idee hoe dik de laag is, min of meer?
Hopelijk helpt dat toch iets.
Qua kleur moet ik zeggen dat die al redelijk snel bijtrok. Het gaat om de plafonds. Die waren eerst echt grijs en daarna werd het steeds witter.
De condities varieerden helaas nog omdat we geen advies hadden meegekregen en gelijktijdig moesten werken. We hadden eerst (helaas achteraf dom) de ramen dicht gelaten omdat was gezegd in zo'n energiezuinig huis de ventilatie z'n werk moest doen. We hebben op een gegeven moment ook de vloerverwarming op 15 graden gezet omdat we PVC gingen leggen en dit weekend is de tegelzetter bezig en daarvoor moesten we ook vloerverwarming uitzetten. Inmiddels wel bouwdroger gehuurd en vorig weekend meer ramen open gehad.

12 tm 14 feb hebben ze gestuct. Hoe dik weet ik niet, zal ik eens vragen.

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:38
Leii schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 21:18:
Hi allen,

Ik heb een vochtmeter gekocht om te kunnen zien of ons stucwerk droog is in nieuwbouwwoning. Misschien een beetje een stomme vraag, maar bij welk percentage is het droog genoeg? Via Google lees ik verschillen percentages, o.a. bv 1%. Wat ik ook verwarrend is, ik heb 'm in onze huidige woning ook in de muren gestoken en kom dan ook percentages tegen van 3, 6 en 12%. 1% red ik dus ook niet, dus lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat ik dat ooit in ons stucwerk ga meten.

Alvast bedankt!
Weet je zeker dat het een schaal in procenten is? Je hebt ook allerlei vochtmeters die wel met een schaal 0-100 werken, maar dat zijn géén procenten. Een score <30 is dan al droog.

Na een maand zou stucwerk in de meeste gevallen echt wel droog (genoeg) moeten zijn hoor :)

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:47
Soms heb je ook 2 standen op een meter. 1 voor hout en voor muren/steen. Dus kijk even welke meter je hebt en welke stand. En wat voor een type meter. (Met van die pinnetjes bijvoorbeeld)

Bij stucwerk kan je vaak ook wel zien als het mooi egaal wegtrekt en geen donkere grijze natte plekken meer heeft.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:07
Meerdere malen gers gestuukte muren gesaust en behangen. Nooit gemeten.
Als alles egaal wit is en niet meer het donkere/grijze is getrokken naar mijn idee droog genoeg.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:50
Welke vochtmeter heb je?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:11

JvS

Ik heb hem zelf ook

pentaw1nz schreef op zondag 8 maart 2026 @ 10:09:
Meerdere malen gers gestuukte muren gesaust en behangen. Nooit gemeten.
Als alles egaal wit is en niet meer het donkere/grijze is getrokken naar mijn idee droog genoeg.
Ja ik heb ook nog nooit naar vochtmeters gekeken (en ik houd van harde cijfers kan ik je vertellen :)). Stucwerk wordt zeer duidelijk VEEL lichter als het droog is (begint vaak in het midden van muren, altijd op de dunste plekken) en je ziet het duidelijk droger worden tot de dikste plekken droog zijn. Ik geloof de vuistregel is 1 dag per mm stucwerk minimaal.

Aks de kleuromslag compleet is, heb ik altijd (succesvol) direct geschilderd. Ik denk dat je meer problemen en kopzorgen veroorzaakt dan oplost met een muurvochtmeter, want die oplossing is er volgens mij al. Kijk naar de blijvende kleuromslag van de muur. Die moet blijvend licht en egaal zijn.

Zo ziet drogend er uit (midden-rechtsboven lijkt al goed droog)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yiUtOrwCyVHK-aEt1XvuL034_W8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ALpPLTfXF3T9zzxmr4peAdA3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door JvS op 08-03-2026 10:19 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

Op mijn vochtmeter staat achterop een tabel met de bijbehorende percentages voor zowel hout als steen.

Maar als er een maand geleden gestuct is, en je niet tussendoor een zwembad feest hebt gehouden in je woning, en er geen 50cm stuc op zit, dan moet het echt al lang droog zijn. Vorig jaar rond deze tijd was ik ook aan het stucken in mijn woning, en had toen geen verwarming. Sommige plekken zat het best dik op om gaten op te vullen. Na 2 weken was alles echt droog.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:11

JvS

Ik heb hem zelf ook

LankHoar schreef op zondag 8 maart 2026 @ 10:27:

Maar als er een maand geleden gestuct is, en je niet tussendoor een zwembad feest hebt gehouden in je woning, en er geen 50cm stuc op zit, dan moet het echt al lang droog zijn. Vorig jaar rond deze tijd was ik ook aan het stucken in mijn woning, en had toen geen verwarming. Sommige plekken zat het best dik op om gaten op te vullen. Na 2 weken was alles echt droog.
De muur tussen mijn huis en dat van de buren is scheef en de aannemer had de stuccer de opdracht gegeven dat alles haaks moest zijn na stuccen. Stucwerk was aan de bovenkant >3cm dik. Dat heeft toen wel riant meer dan 2 weken geduurd (was jan/feb, goed geventileerd, er was alleen geen verwarming die aan kon).

Na een maand moet het meestal wel droog zijn ja :)

[ Voor 3% gewijzigd door JvS op 08-03-2026 10:53 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Als je de ramen dicht hebt gehad en maar tot 15 graden gestookt hebt dan zou ik die tijd niet meetellen in hoelang het al aan het drogen is. Zeker in nieuwbouw waar sowieso nog veel vocht inzit droogt stucwerk langzamer.

Goedkope vochtmeters zijn prima om een verschil indruk te krijgen, absolute waardes zeggen weinig.

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

JvS schreef op zondag 8 maart 2026 @ 10:52:
[...]

De muur tussen mijn huis en dat van de buren is scheef en de aannemer had de stuccer de opdracht gegeven dat alles haaks moest zijn na stuccen. Stucwerk was aan de bovenkant >3cm dik. Dat heeft toen wel riant meer dan 2 weken geduurd (was jan/feb, goed geventileerd, er was alleen geen verwarming die aan kon).

Na een maand moet het meestal wel droog zijn ja :)
3 cm is ook wel onmeunig veel :P Hoewel ik bij de CV ketel ook een gat had wat makkelijk nog groter was. Ging net zoveel stuc in dat gat als de rest van het CV-hok. Geen idee wat daar had gezeten maar flink gat :+

@Leii nog even over ventileren/verwarmen. Normaliter wil je of ventileren met wat raampjes op een kier hier en daar, terwijl de verwarming op 15+ graden draait. Of je wilt alles juist dicht houden, en dan een bouwdroger + heater plaatsen. Zo heb ik een flinke vochtschade opgelost afgelopen winter. Je wilt niet een bouwdroger plaatsen en de ramen open, dat werkt inefficiënt, aldus het bedrijf wat mij de bouwdroger/heaters heeft verhuurd.

Maar dit lijkt me in jouw geval allemaal niet meer nodig, het zou droog moeten zijn, en als het al en paar dagen of langer droog oogt en voelt dan zou ik daar ook gewoon van uit gaan ;)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:47
Even heel simpel gedacht.
Je hebt de meter al "geijkt" in je huidige woning. Als je daar in de buurt komt in de nieuwe woning is het droog genoeg.
En het is ook van belang wat je met de muren gaat doen.
Voor sausen is het al gauw droog genoeg. Als je er folie behang op wil plakken dan moet het goed droog zijn, ook dieper in de muur.

[ Voor 3% gewijzigd door JukeboxBill op 08-03-2026 11:56 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Riesss
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:08
Leii schreef op zondag 8 maart 2026 @ 08:05:
[...]

En op basis waarvan had je uiteindelijk de keus gemaakt dat het droog genoeg was?
Op basis van dat alles een week lang egaal wit was én de RV vochtigheid in de ruimte weer laag (40%).
De vochtmeter heb ik maar bestempeld als “indicatief en geen idee”. Was wel een met hout/building stand. Van VONROC. tsja..
Pagina: 1