Wat is precies "veilig" online ?

Pagina: 1
Acties:
  • 439 views

Vraag

• eelco_v
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-03 17:46
disclaimer Hopelijk wordt ook deze thread niet metteen verwijderd wordt na een eerdere poging van andere tweaker om dit onder de ogen te brengen van deze community ..

Mijn feitelijk vraag is dus een inhoudelijke gesprek over data verzameling, autonomie en "veiligheid".

De originele linkedin post gaat over het "onbeveiligd" delen van jouw thuis netwerk gegevens door een internet leverancier en tevens een bug waarbij je je rechten kan escaleren op het apparaat (modem).

Mocht je de post willen lezen dan adviseer ik een "search op google" naar Odido en analytics, ook
in deze post wordt erop gewezen :

https://www.security.nl/p...een+probleempje+bij+Odido

eelcoV

Alle reacties

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:20

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Zoals al gemeld in 1 van de comments onder de post van jouw link: dat staat in de gebruiksvoorwaarden netjes vermeld.
M.Onderzoeken van klachten of storingen met verbruiksgegevens en netwerkbeheer.

Bij vast en mobiel internet: de datum, het tijdstip en
de duur van een internetsessie en het IP-adres.
Bij mobiel internet ook het aantal MB’s dat je
verbruikt (zowel down- als uploaden) en het IMEI-nummer van het toestel waarmee je internet, het
simkaartnummer en de zendmast waarmee je als
eerste verbonden bent.
Bij vast internet ook de postcode.
Bij vast internet worden gegevens uit het modem
verzameld:
• Het SSID zoals geconfigureerd op het modem.
• Ethernet MAC-adressen van het modem en van
de apparatuur die verbonden is met het modem
• IP-adressen die worden uitgegeven door het
modem aan de daarmee verbonden apparatuur.
• De naam van de apparatuur, bijvoorbeeld
“Laptop 1234”.
Ik verwacht dat zo ongeveer elke grote ISP zoiets heeft/gebruikt

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

eelco_v schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 15:34:

Mijn feitelijk vraag is dus een inhoudelijke gesprek over data verzameling, autonomie en "veiligheid".
Je vraag is een gesprek?

Okay ik denk dat je dit (overigens) leuke onderzoekje wil bediscussiëren. Topicstarter trapt af. Ik zou overigens niet weten wat dit met digitale autonomie te maken heeft, wat sowieso een bullshitbingowoord is als je het mij vraagt.

[ Voor 16% gewijzigd door Boudewijn op 07-03-2026 15:46 ]

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Begrijp ik het zo goed: Er is een artikel op linkedin dat gelezen moet worden, maar welk artikel moet men zelf google'en met zelf te bedenken keywords?

[ Voor 9% gewijzigd door JJ Le Funk op 07-03-2026 15:52 ]

d:)b :henk d:)b

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• eelco_v
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-03 17:46
Ik begrijp digitale autonomie als zijnde eigenaar van jouw privee gegevens en mede gebruik ervan door anderen voor commerciele doeleinden (met en zonder expliciete toestemming).

- in welke mate heb je hier zelf nog inzicht op/over
- hoeveel vak kennis dien je te hebben om bovenstaande zelfstandig te controleren
- wie is verantwoordelijk/aansprakelijk

Wanneer ik een beetje begrijp wat hier gebeurt is het alsof je een service afneemt, zeg internet dienst verlening, en deze sturen digitaal mensen langs om oa bij jou in huis te kijken wat voor apparaten je allemaal bezit / gebruik van maakt. Ook mogen zij kijken hoe deze apparaten voor persoonlijk gebruik wellicht een naam in je huishouden gekregen hebben etc...

In mijn omgeving zijn velen niet Nerd of technisch onderlegd. Hetgeen betekend dat ze dus
enkel op goed vertrouwen met een leverancier in zee gaan ...

In die context reageert onze Minister zo op de persoonlijke verantwoordelijkheden van mensen over hun (digitale) privee domein ...

Een en ander is mijninziens scheef gegroeid tussen privee domein, commerciele belangen en een overheid die toch ook zou moeten beschermen.

https://www.security.nl/p...ervolgschade+te+voorkomen

eelcoV

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik ken het onderzoek en probeer met je mee te denken maar kun je wat concreter worden?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Klinkt als een prima onderwerp om te discussieren, maar begin dan ajb zelf met meer dan een linkdrop: een inhoudelijke gesprek over dataverzameling, autonomie en "veiligheid" lijkt me helemaal prima. eelco_v in "Wat is precies "veilig" online ?" is een begin

Of als je over precies dit probleem wil praten: begin daar inhoudelijk over. <-- waarbij een artikel op de frontpage in dit geval meer voor de hand ligt, ik ben zo vrij geweest de redactie hier op te wijzen, met wat extra aandachtspunten erbij .

Maar begin daar mee, nu gaat het meteen offtopic. ik sluit deze, maar heb er geen probleem mee als er een inhoudelijke nieuwe topicstart met argumenten komt over dat eerste.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Aanvulling: andere topic was niet verwijderd (ik snapte 'm al niet) maar samengevoegd: Juup in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie"

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.