Systeemplafond met geringe opbouwhoogte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:51
Ik ga mijn plafond vervangen en nu sta ik dus voor de keuze waarmee. Mijn wensen zijn als volgt:
  • Vanwege de bereikbaarheid van leidingen e.d. zou ik graag een systeemplafond willen (wel een "mooi" systeemplafond, dus niet van die 60x60 tegels zoals in een kantoor).
  • Verder wil ik zo min mogelijk hoogte opgeven. De constructie waar het plafond aan bevestigd wordt bestaat uit houten draagbalken van de vloer erboven.
Weet iemand een goed product hiervoor? Ik heb wat gezocht, maar van bijv. Rockfon (https://www.rockfon.nl/producten/ophangsystemen/) zijn de hoogtes meestal 38 mm of meer. Daarboven heb je volgens mij nog méér ruimte nodig om de platen schuin in te steken en erop te leggen. Ik denk dat dat minimaal zo'n 15 cm wordt?

De draagbalken van de vloer erboven hebben hart-op-hartafstand van zo'n 60 cm. Als ik precies die afstand aanhoud, met een profiel op elke draagbalk, kan ik dan de ruimte ertussen niet gebruiken voor het insteken van de platen?

Of misschien is er een ander soort systeem? Misschien iets speciaal voor onder draagbalken?

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:58
wat is de reden dan je leidingen bereikbaar wil houden? normaal lopen die van punt a naar punt b en zijn vanaf die punten bereikbaar.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:51
No Hands schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 17:01:
wat is de reden dan je leidingen bereikbaar wil houden? normaal lopen die van punt a naar punt b en zijn vanaf die punten bereikbaar.
Eigenlijk vanwege de toekomstige aanleg van leidingen op de bovenverdieping. Daar kan best een paar jaar overheen gaan. Daarnaast is het natuurlijk heel handig voor spotjes en dingen als access points alarmsystemen of bewegingsmelders.

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 07-03 17:10
Een mooi systeemplafond, right

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Is een cloud ceiling wat?

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:24
Een spanplafond is in principe te verwijderen, maar gaat dan wel in z'n geheel. En het doek is misschien niet meer herbruikbaar.
Bovendien heb je geen brandscherm tussen onder- en bovenverdieping.
Bij een systeemplafond moet je daar ook op letten. Niet elke tegel is brandwerend.

Verder zijn er ook panelen die je met metalen beugeltjes (onzichtbaar) kan monteren en ook weer los kan halen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Pagina: 1