Sinds ruim een jaar hebben we een Hybride warmtepomp (een Elga Ace Monoblock) van 6kW, die ons huis goed warm houdt, zonder dat we daarbij nog gas verbruiken.
We gebruiken onze CV-ketel nu eigenlijk uitsluitend voor SWW (en als backup voor als het lang -10 wordt denk ik). Ons gasgebruik voor SWW is best fors. Afgelopen jaar was dat 380 M³. We hebben twee badkamers, met in beide een forse regendouche en we hebben een hydrofoorpomp (een DAB esybox mini). We zijn met z'n drieën, met een puberdochter die van douchen houdt.
Ik twijfel over verdere verduurzaming en ik ben op dit moment bezig in ons "voor"kelder. Dat is een kelder van ongeveer 3×2 meter en ongeveer 205cm hoog. Aan één kant daarvan ben ik nu IKEA keukenkasten aan het maken van 200cm hoog. Misschien kan ik wel één kast laten vervallen en daar een warmtepompboiler neerzetten.
Ik heb gekeken naar een Atlantic Explorer van 240 liter. Ik heb geen idee of dit aantal liters goed passend is voor ons gezin.
Er zijn nog wel een paar uitdagingen:
Wat vinden jullie? Nu doorpakken met verduurzamen en aan de warmtepompboiler? Of in de toekomst de hybride warmtepomp vervangen voor full electric?
We gebruiken onze CV-ketel nu eigenlijk uitsluitend voor SWW (en als backup voor als het lang -10 wordt denk ik). Ons gasgebruik voor SWW is best fors. Afgelopen jaar was dat 380 M³. We hebben twee badkamers, met in beide een forse regendouche en we hebben een hydrofoorpomp (een DAB esybox mini). We zijn met z'n drieën, met een puberdochter die van douchen houdt.
Ik twijfel over verdere verduurzaming en ik ben op dit moment bezig in ons "voor"kelder. Dat is een kelder van ongeveer 3×2 meter en ongeveer 205cm hoog. Aan één kant daarvan ben ik nu IKEA keukenkasten aan het maken van 200cm hoog. Misschien kan ik wel één kast laten vervallen en daar een warmtepompboiler neerzetten.
Ik heb gekeken naar een Atlantic Explorer van 240 liter. Ik heb geen idee of dit aantal liters goed passend is voor ons gezin.
Er zijn nog wel een paar uitdagingen:
- Vanuit de kelder zou ik de warmwaterleiding om kunnen draaien als tracé. Maar dan heb ik een dood stuk leiding vanaf de badkamer op zolder naar de CV-ketel (ook op zolder). Ik denk dat ik die leiding kan afdoppen door een gat te zagen in het plafond van de badkamer die in de verdieping eronder is.
- In de kelder loopt een afvoerbuis op 180cm hoogte. De afvoer van de WBP moet dan waarschijnlijk met een opvoerpompje.
- Ik heb de kelder al redelijk afgewerkt, maar kan waarschijnlijk wel een koof openmaken om daar een extra elektragroep doorheen te trekken.
- Deze kelder is verbonden met onze "grote" kelder. Die is ongeveer 4×12 meter groot. Aan de voorkant heb ik in die kelder een ventilatierooster waar ik - denk ik - een ventilatiebox op wil hangen om zo actief lucht naar buiten te blazen. Er zal dan lucht uit de woning getrokken worden. Is het verstandig om 1 of 2 doorvoeren naar buiten te maken voor de WBP? Of laat ik 'm lucht pakken uit de kelder? Of alleen een afvoer en 'm dan laten afzuigen uit de kelder; dan hoef ik misschien niet eens een afzuigbox in de grote kelder(?). Probleem is wel dat ik in die grote kelder aan houtbewerking doe en dat dit gepaard gaat met het nodige aan stof. Dat zou juist weer pleiten voor onderdruk in de grote kelder.
Wat vinden jullie? Nu doorpakken met verduurzamen en aan de warmtepompboiler? Of in de toekomst de hybride warmtepomp vervangen voor full electric?
[ Voor 15% gewijzigd door orf op 07-03-2026 14:24 ]