Toon posts:

X-server Display problemen onder Debian 2.2r3

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey, ik heb wat X-server Display problemen onder Debian 2.2r3

MEt xf86config alles geconfigged, alleen nu kan ik geen gebruikmaken van de hogere x-servers. alleen 256 kleuren 640x480 krijg ik draaiend. Andere resoluties geven foutmeldingen dat de x-server nie gestart kan worden. :(

Ik heb een NECfe700 + een S3 trio 4MB kaart dus de hardware kan het aan, waarom blijft die Xserver dan zeggen dat ie niet kan starten en hoe los ik dat op? thanks

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 18:05
Welke versie van X?, heb je wel alle resoluties aangegeven in /etc/X11/XF86Config(-4)?

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik dus de laastse Debian 2.2r3 weet zo niet wat voor versie daarbij zit (ik denk de laatste)

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Waarschijnlijk weet de X-server niet dat je hardware het aankan. Wat je het beste kunt doen is ff in /etc/X11/XF86Config kijken. Daar staat een gedeelte over je monitor in. Check of dat goed staat. Eventuele info kun je krijgen met "man XF86Config".

Kijk ook of de hoeveelheid geheugen op je videokaart goed staat ingesteld in de configuratie.

Verwijderd

Topicstarter
ok, ik heb dat bestand even geopen met VI en de settings gecontroleerd die xf86config naar deze file heeft geschreven, het klopt inderaad allemaal (geheugen enzo staat allemaal goed)

Het werkt echt alleen als ik standaard x-server kies met 16 kleuren op 640x480 alle andere 29 keren dat ik iets heb geprobeerd deed ie het niet..

• Valium

Valium

- rustig maar -

Je hebt X versie 3.3.6. (check maar met dpkg -l | grep 3.3)
Hmmm, ik denk dat ik, ondanks je beperkte info, weet wat het probleem is. Je hebt niet alle pakketten geïnstalleerd staan. Je moet het pakket: xserver-s3v en misschien xserver-svga nog installeren.

Post anders ff je hele log. Daar kunnen we wat meer mee.

Verwijderd

yep met valium eens je hebt waarschijnlijk een gewone x-server draaien ......

doe een apt-get install xserver

met xviddetect kun je bepalen welke grafische kaart je hebt en welke package je moet installeren.

afhankelijk van je video kaart moet je de passende xserver
installeren. een paar mogelijkeheden ..

x11/xserver-8514
x11/xserver-agx
x11/xserver-fbdev
x11/xserver-i128
x11/xserver-mach32
x11/xserver-mach64
x11/xserver-mach8
x11/xserver-mono
x11/xserver-p9000
x11/xserver-rage128
x11/xserver-s3
x11/xserver-s3v
x11/xserver-svga
x11/xserver-sis
x11/xserver-vga16

Verwijderd

Topicstarter
Ok. Ik heb dus nog geen internet verbinding dus dat grep zal wel niet werken (aangezien dat via internet werkt of zit ik hier ook weer fout?)

Ik zal ff de server herstarten en de log rommel hier posten als reply. Ik heb alleen Debian CD1 (install cd) geinstalled dus het zou best kunnen dat die drivers op een andere cd staan.

Anyway de logfile volgt in 10minuten, thanks!

Verwijderd

je had een s3virge kaart toch ?

dan moet je deze installeren...
xserver-s3v
anders deze xserver-s3

met apt-get kun je ook van je cd installeren ....
moet je ff /etc/apt/sources.list aanpassen.

en anders doe je het met dpkg ;)

groet

Verwijderd

grep werkt niet via internet hoor. ;)
grep print gewoon regels waarin het patroon voorkomt dat je erachter opgeeft.

Zorg dat als je xf86config gebruikt, dat je op een gegeven moment bij de resolutie instellingen de volgorde goed hebt.
Dus eerst 1024X768, dan 800x600 en pas daarna 640x480;
Standaard wordt dat andersom gedaan namelijk, waardoor hij automatisch 640X480 pakt.

Probeer anders eens met <Ctrl>-<Alt>-<+> en <Ctrl>-<Alt>- <-> van resolutie te veranderen als je in X zit.
Let op dat je wel de min en plus van je nummerieke toetsenbord pakt.

Verwijderd

Topicstarter
Klopt een S3Virge DX
Ik kan die log files alleen niet helemaal vinden hier..

Het klopt inderdaad die versie. Waar vindt ik de xserver log files onder debian?

Overigens heb ik ook al een paar keer de juiste server gekozen bij xf86config (S3 en S3V server geven beide de melding dat ze niet kunnen starten)

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:10
Op donderdag 20 september 2001 15:40 schreef Icculus het volgende:
Klopt een S3Virge DX
Ik kan die log files alleen niet helemaal vinden hier..
Het klopt inderdaad die versie. Waar vindt ik de xserver log files onder debian?
ik denk iets van /var/log/Xblabla (ik weet het niet precies, want ik gebruik geen X in Debian)

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

Topicstarter
Ok. Ik heb met grep vanaf de cd xserver-s3 geinstalled.. En bij de vraag of deze standaard moet worden ja gekozen.

Nou had ik de stille hoop dat de xserver zou werken :)( ik weet het heel naaief om zoiets over linux te denken :D)

maar goed mijn nieuwe error message is als volgt:

S3: S3 Virge chipset: please use XF86_S3V server

*** None of the configured devices where deteced ***
Fatal Server error:
no screens found
X connection to :0.0 broken (explicit kill or server shutdown)

<b>S3: S3 Virge chipset: please use XF86_S3V server</b>
Ik moet dus schijnbaar de S3v server installen, dat ga ik nu doen.. daarna post ik de xserver error log

Verwijderd

Topicstarter
hij doet het nu..
ik kreeg eerst nog een melding dat het ramdac niet goed gekozen was dus dat heb ik maar laten zitten (enter) nu werkt ie.. met <alt> + kan ik naar een hogere (fatsoenlijke resolutie) cool.. thanks..

btw... zit er ook een explorer alike ding in debian? ik ben namelijk redhat gewent.

HTTPD kan ik niet vinden met whereis.. dus die is schijnbaar niet geinstalled.. zal ik wel met grep kunnen doen (anders brand ik dat ff op een cdrw, mounten uipakken en installen in debian)

ik wil m'n debian machine (1.0 ghz athlon TB 15 GB maxtor disk en 256 MB ram ) als webserver gebruiken. KAn iemand me wat directions geven waar ik dan moet beginnen? (aanmaken user directory's enzo?) verder ga ik met mijn vragen even dit heerlijk informatieve forum doorzoeken!

• Valium

Valium

- rustig maar -

Op donderdag 20 september 2001 15:33 schreef nelske het volgende:
[...]
Dus eerst 1024X768, dan 800x600 en pas daarna 640x480;
Standaard wordt dat andersom gedaan namelijk, waardoor hij automatisch 640X480 pakt.
[...]
Zoals Nelske al zei kun je de volgorde veranderen. Als je dat doet in je config, dan start hij meteen in de hogere Reso's.

Voor een webservertje heb je pakketten als php apache en perl nodig. Een handige site voor jou is: http://www.debian.org/distrib/packages . Daar kun je info vinden over packages. De 1e search is voor pakketnamen en omschrijvingen. De 2e is voor bestanden in pakketten.
Als explorer-variant heb je in X: gmc, kfm, of als je de nieuwe (testing of unstable) distro van Debian gebruikt heb je Konqueror of Nautilus.

Verwijderd

gewoon apache installeren ...

als je internet connectie hebt ....
gebruik je apt-get install apache

ff deze regels in je /etc/apt/sources.list zetten dan kun je zo via inet installeren.

deb ftp://ftp.debian.nl/debian potato main contrib non-free
deb ftp://ftp.debian.nl/debian-non-US potato/non-US main contrib non-free
deb ftp://ftp.debian.nl/debian-security potato/updates main contrib non-free

fungus
Pagina: 1