Extra lamp aan hotelschakeling toevoegen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pont Max
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-03 15:52
Ik wil binnenkort de onderkant van de vaste trap naar de zolder gaan stucen. In dit stucwerk wil ik een aantal spots verwerken die gelijk geschakeld zijn met de lamp op de overloop op de eerste verdieping. Ik kom er alleen niet uit hoe ik dit moet doen qua extra bedrading.

Nu heb ik beide schakelaars losgehaald om te zien hoe de huidige bedrading er uit ziet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oFPFV999p8ZfAWS6X2sLUzy6ol8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Tuj5kYXskouplLe8HLZ9mCr.jpg?f=fotoalbum_large

In de schakelaar beneden is een fasedraad onderin de schakelaar bevestigd en bovenin twee schakel draden.

In de schakelaar op de overloop van de eerste verdieping is eenzelfde aansluiting te zien, alleen deze bestaat uit drie zwarte schakeldraden.

De spots wil ik aansluiten met een simpele brandwerende spotjes kabel. Deze heeft regulier enkel fase en nul (blauw en bruin/zwart).

Ik kan deze draad op de onderste schakelaar bevestigen na wat slijpwerk. Of op de overloop vanuit de centraal doos

Als proef heb ik, zoals op de foto te zien is, een losse fitting aangesloten met een peertje. Als ik die op de twee overbleven posities van de schakeldraad monteer is de lamp wel hotel geschakeld, maar precies andersom als de huidige lamp. Ik wil ze graag beiden tegelijk aan en uit schakelen. Wat moet ik dan veranderen aan de huidige aansluiting?

Alle reacties

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-03 15:44

Croga

The Unreasonable Man

Wat had je zelf al opgezocht Max?

Officieel heet zoiets een Wisselschakeling en het internet staat aardig vol van hoe je zoiets aansluit.
Zie bijvoorbeeld deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bGl1JsA438keCgT2ww3qJGpj_Vc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JMuUjkvWXXU2yOwFDUgIY85o.jpg?f=user_large

Ofwel: De twee schakeldraden lopen van knop naar knop, 1 keert er terug bij de lamp. Als je dus meer lampen aan wilt sluiten zul je dat moeten doen op de ene schakeldraad die níet van knop naar knop gaat, of gewoon vanuit de centraaldoos bij de huidige lamp.

• hhj
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:52

hhj

of parallel aan de lamp die er al is...

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:59
Spotjes aansluiten gelijk met de schakeldraad (zwart) die naar de lamp op je overloop gaat . Dan gaan ze gelijk met de lamp aan . Blauw(nul) aansluiten(moet wel binnen zelfde groep blijven

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:23

samo

yo/wassup

Cybersijp schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 17:58:
Spotjes aansluiten gelijk met de schakeldraad (zwart) die naar de lamp op je overloop gaat . Dan gaan ze gelijk met de lamp aan . Blauw(nul) aansluiten(moet wel binnen zelfde groep blijven
Met een hotelschakeling heb je twee schakeldraden die naar boven lopen. Of op de één staat spanning, of de ander. Dus aan/uit zit aan het uitende van de schakeling, waarschijnlijk boven. Daar moet je de aansluiting maken naar je spotjes.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana