Dragende balken, of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Groamer
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 28-03 08:24
Hallo medeklussers,

Recent hebben wij twee nieuwe dakkapellen laten plaatsen. Nu de zolder kaal is, zit ik na te denken over hoe ik de boel af wil werken. Als het mogelijk is, wil ik graag een open plafond voor een ruimtelijke gevoel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HSCTXm8cVbKtsCFhLwloHY--Dag=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QLgYzMHT6OeyaGNVyakMQFQa.jpg?f=fotoalbum_large

Nu hebben wij dus balken tussen de gordingen. Tegen deze balken zaten voorheen platen gemonteerd voor de afwerking. Tussen de balken en de gordingen zitten op sommige plekken lood. Ik vermoed om de boel netjes waterpas te krijgen. De balken kan ik met mijn hand torderen zonder dat ik echt kracht zet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SuK5ZuNska2zUKg1ZLKlsPckooo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TkVjMKpS1KPFz28MrhBGGwZG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4vXdR7qS_OQHK9k6X7Wg1cTkySw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zmBgVDNtgESm7zwu4lzQh1MF.jpg?f=fotoalbum_large

In de bouwtekeningen van de vorige dakkapel zie ik deze balken niet terugkomen. Ik vermoed daarom dat ze geen onderdeel zijn van de draagconstructie, maar zeker weten doe ik het niet. Ik overweeg sowieso om een constructeur naar het geheel te laten kijken, maar ik ben benieuwd naar jullie mening.

Ik heb twee bovenaanzicht foto's van het dak toegevoegd. Degene MET de handtekening is van het bedrijf die de dakkapel heeft geplaatst in '87. Degene ZONDER is hoe de woning is opgeleverd in de jaren 70. Geen idee of jullie daar wat aan hebben, haha.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X7DbCg_Zkn51mlqu6PhFmgSB2-0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eb2hqBr2fXWcWsbDlD7THhBS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ocDqW7Wz-YZ3hEI2VkW173Vy7Bk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FBIRtmDNIU3CdyMJiDd04p4l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SfNafHi5zT25ltYi1p0_l3U72GM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3lS8fv74NQz4WCWECB9GS3DF.jpg?f=fotoalbum_large

Wat denken jullie? Laten hangen of slopen?

Alle reacties

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:52
Die balken lijken daar alleen geplaatst te zijn om het voormalig verlaagde plafond te dragen.

Spel en typfouten voorbehouden

• DPeters
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 00:06
Als ze alleen aan de gordingen vastzitten zoals op de eerste foto lijkt dragen ze niks. Lijkt me idd bedoeld voor het plafond. Bij twijfel is een constructeur altijd slim maar dit zou ik wel aandurven.

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Ik heb een vergelijkbare dakconstructie gehad zonder deze balken. Dus het design bestaat waarin die balken niet dragend zijn. Ziet er ook niet dragend uit gezien hoe het bevestigd is. Hooguit zwaar uitgevoerd voor de functie. Dit slechts ter info uiteraard.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

• Yofresh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:01
(jarig!)
Laat er een constructeur naar kijken. Dit moet je niet zelf willen uitzoeken.

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 20:35
Kan er prima uit, zoals je zelf al concludeerde en @FredvZ , @DPeters en @Dinictus208 voor je bevestigen.

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:30
Ze dragen toch niets op de foto...

• acehighhugo
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-03 12:19
Ik ga twee dakkapellen laten plaatsen en heb daarvoor een constructeur ingeschakeld (vooral om te kijken hoe ik het plafond iets kan verhogen). Hij kwam met een berekening waarbij ik soortgelijke balken als bij jou op de foto (+18mm underlayement erop) moet plaatsen, vooral ter versteviging van het dak, zodat het niet gaat schuiven etc. Misschien is dat het bij jou ook? Wel gek dat de balken aan de gordingen vastzitten, dat zou niet moeten normaal gesproken.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-03 21:37

_Arthur

blub

De gordingen dragen het dak. Niet deze dwars balkjes die op stukjes lood rusten. De laatste foto waarbij een rondje staat met #1, zegt al genoeg.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Bij bepaalde kappen zitten er dergelijke balken als drukbalken in.
Die zorgen dat de kap niet inzakt, je ziet het volgens mij wel vaak bij de wat grotere scharnierkappen.

Hoe dan ook, dat lijkt me hier niet het geval.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:32
als ze iets deden voor constuctie zouden ze trekkracht opvangen. maar ze lijken met slechts spijkers vast te zitten. als er trekkracht op kwam trekken die spijkers er zo uit.
dan had het met bouten of metalen strippen vast gezeten.
Dit kan er wel af denk ik.

• Hendrik53
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-03 21:31
Dit zijn geen dragende balken. Waarschijnlijk zelfs hergebruikte balken. Gewoon verwijderen.
Maar ernstiger is alle loshangende folie. Het dak moet aan de BINNENZIJDE dampdicht zijn. Dus kieren dichten, ook tussen de dakplaten. En de folie moet tegen het dakbeschot, of aan de binnenkant van eventuele isolatieplaten.
De reden: door damptransport gaat de vochtiger binnenlucht condenseren op weg naar de koudere buitenlucht. Hierdoor gaat je dakplaat, spaanplaat, opzwellen en rotten. Bij deze platen zit aan de buitenkant vaak een groen 'plakbandje' om de naden te dichten, maar dat werkt niet en die zijn na 20 jaar kapot.

[ Voor 4% gewijzigd door Hendrik53 op 11-03-2026 17:06 ]

• Groamer
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 28-03 08:24
Hendrik53 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:05:
Dit zijn geen dragende balken. Waarschijnlijk zelfs hergebruikte balken. Gewoon verwijderen.
Maar ernstiger is alle loshangende folie. Het dak moet aan de BINNENZIJDE dampdicht zijn. Dus kieren dichten, ook tussen de dakplaten. En de folie moet tegen het dakbeschot, of aan de binnenkant van eventuele isolatieplaten.
De reden: door damptransport gaat de vochtiger binnenlucht condenseren op weg naar de koudere buitenlucht. Hierdoor gaat je dakplaat, spaanplaat, opzwellen en rotten. Bij deze platen zit aan de buitenkant vaak een groen 'plakbandje' om de naden te dichten, maar dat werkt niet en die zijn na 20 jaar kapot.
Bedankt voor de tip! De folie heb ik nog niet bevestigd, dus die zal ik bij het afwerken netjes verwerken zoals je suggereert.
Pagina: 1