Vraag

• soundslike26
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 19:55
Ik volg vele websites voor een betere keuze van smartphones, maar ik vraag me al jaren af ​​waarom er bij het testen van telefoons zo'n enorme focus ligt op het scherm en de camera.

Ik snap echt niet waarom niemand (behalve What Hi-Fi voor zover ik weet) geïnteresseerd is in hoe een smartphone klinkt (met oordopjes of een headset). Voor muziek, voor gamen, voor bellen. Soms is er maar één zinnetje over de kwaliteit van de luidsprekers. Terwijl er wel enorme discussie zijn over max TOPS 48 of 50 en andere futiele minidetails en of de camera nu 4 of 5 keer kan inzoomen.

Terwijl ik denk dat elke gebruiker vele uren per dag naar muziek luistert, video kijkt MAAR DUS OOK VIDEO LUISTERT, (video)belt of gamet. Niemand weet hoe telefoons tegenwoordig zich tot elkaar verhouden qua geluids-, muziek- of spraakkwaliteit.

Juist nu is dit extra belangrijk, met de recent verbeterde wifi en bluetooth in sommige telefoons: belangrijk vanwege de recent 'lossless' mogelijkheden van Spotify.

Kunt iemand uitleggen waarom testers en mensen in vrijwel alle fora totaal geen interesse hebben in de kwaliteit van de meest gebruikte functie van telefoons?

Alle reacties

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-03 12:22
Ik denk dat veel mensen hun smartphone met name voor het streamen van spotify, YouTube en what not gebruiken. Die audio is bijna altijd een +/- 128 kbps stream omwille van data. Ik vermoed ook dat meeste smartphonefabrikanten niet de beste D/A-converters gebruiken, mocht de smartphone nog een audiojack hebben. Als je de smartphone icm een Bluetooth-koptelefoon gebruikt dat ben je overgeleverd aan de kwaliteit van de D/A-converter in deze koptelefoon.

Ik denk dat er voor fabrikanten weinig tot geen markt is om zich hier heel druk over te maken. Een investering in de audio van een smartphone vraagt om een investering in research en development voor de fabrikant. Ik verwacht dat ze dat niet zo snel zullen doen omdat een fabrikant niet opeens veel meer toestellen hierdoor gaat verkopen. Bij een camera of scherm is dat anders: dat is heel visueel en wezenlijk voor een potentiële klant.

• soundslike26
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 19:55
Ik ken de doorsnee-kwaliteit geluidskwaliteit van YouTube niet, maar de genoemde 128 kbps is een mediumkwaliteit bij Spotify: je kunt nog drie niveaus hoger: naar 160 kbps, 320 kbps en 24 bits ('lossless'): het kwaliteitsverschil is enorm. Nog niet gesproken over echte lossless van Tidal. Dus is het de vraag hoe smartphones in staat zijn die aangeboden kwaliteit te vertalen in muziekkwaliteit. Maar ook: hoe goed is bv de kwaliteit van video/films, spraakkwaliteit van telefoongesprekken. Ik hoor vrij vaak mensen op straat etc bijna schreeuwen in hun telefoon; mss kan toch worden getest hoe goed de kwaliteit van stem, geluid en muziek is.