Vraag

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-03 07:35
Mijn vraag
Met een nieuwe cheap build, krijg ik geen beeld, zowel niet via HDMI als VGA (brrrrr). Doordat ik geen beeld of andere indicatie heb en helaas ook geen andere onderdelen om dingen uit te sluiten, zoek ik naar slimme diagnostische trucs om toch verder te kunnen. Iemand handige tips?

Relevante software en hardware die ik gebruik
ASUS PRIME B650M-A WIFI II moederbord
AMD Ryzen 5 8600G Processor met voor nu de stock cooler
be quiet! System Power 11 450W PSU
Lexar DDR5 Thor 2x16GB 6000 LD5U16G60C38BG-RGD
Chieftect AZ-01B-OP mini tower
Samsung 990 Evo Plus 2 TB SSD

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb dus gewisseld tussen VGA en HDMI, geen resultaat. Als je de boel aanslingert, gaan wel alle fans draaien, het memory geeft van die mooie, verlopende kleurtjes, maar geen beeld.

Ik heb geprobeerd met en zonder SSD, 1 geheugen reepje ipv 2 en ook zonder geheugen. De banken die ik gebruikt heb, zijn bank A2 voor 1 reep, bank A2 en B2 voor de dubbele portie.

De CPU wordt echt genoemd in het overzicht van Asus: https://www.asus.com/moth...ame=PRIME-B650M-A-WIFI-II

De G versie heeft echt een GPU, dus dat kan het niet zijn.

CPU zit in de socket met de driehoekjes op dezelfde plek, handle goed teruggeduwd, cooler er goed op geschroefd (en om en om straks gedraaid).

Alle reacties

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Hoogsensitief autist, ofzo.

Heeft het moederbord de juiste BIOS voor de processor? Af-fabriek heeft de B650 chipset altijd support voor 7000 series maar hogere series is niet standaard.

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:11
PageFault schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 10:41:
Mijn vraag
Met een nieuwe cheap build, krijg ik geen beeld, zowel niet via HDMI als VGA (brrrrr). Doordat ik geen beeld of andere indicatie heb en helaas ook geen andere onderdelen om dingen uit te sluiten, zoek ik naar slimme diagnostische trucs om toch verder te kunnen. Iemand handige tips?
Je kan kijken of CAPS lock van het toetsenbord (bedraad) werkt/reageert, dat is dan een indicatie dat het systeem in ieder geval correct heeft gestart/gepost.

Een keer volledig CMOS resetten via deze procedure proberen:
Stekker eruit, CMOS batterij eruit en CMOS pinnen kortsluiten/jumperen voor langere tijd.

Let wel op dat bij de eerste keer starten na een Bios/CMOS reset het soms erg lang kan duren voordat het systeem echt start vanwege geheugen training.

Wat ik lees heeft dit board geen aparte diagnostic LEDS maar een Q-LED Core systeem voor diagnose.
Misschien kan je daar wat uit halen?
Asus: FAQ of Q-LED Core

Beeper/speaker aansluiten is ook nog een optie, maar die heeft tegenwoordig niet iedereen meer beschikbaar.

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:24
Gebruik bios flashback om de nieuwste bios erop te zetten.