Wanneer ben ik aan een 3-fasen aansluiting toe ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• cvdw
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:41
Ik ben me aan het oriënteren op een thuisaccu en vraag me af of ik bij mijn huidige 1-fase aansluiting van 35 ampère moet blijven of moet overstappen naar een 3-fasen van 3x 25 ampère aansluiting.
Het komt maar sporadisch voor dat er een groep uitvalt. Ik kook op een eenvoudige inductiekookplaat en verwarm met een airco van 6 kW beneden en een aparte unit van 3,5 kW op de bovenste verdieping. Op mijn dak liggen 12 zonnepanelen met een stringomvormer.
Ik heb ook een wasmachine, vaatwasser en oven, maar verder geen grootverbruikers in huis, alleen nog twee kinderen die gamen. Mijn verbruik vorige maand was ongeveer 1000 kWh.

Nu wil ik een plug-in thuisaccu kopen en vraag me af wat de beste keuze is: zo laten of verzwaren naar 3x 25 ampère in plaats van de huidige 1x 35 ampère.

Hoe weet ik wanneer verzwaren zin heeft?

Alle reacties

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
De enige kosten die je hebt zijn de ombouw van je groepenkast. Hoeft niet heel veel te zijn.

De aansluitkosten van de netbeheerder zijn identiek voor 1x35 of 3x25A.

35A is 8050 watt maximaal, met je beide airco;s volle bak aan zullen ze zo'n 3000 Watt max gebruiken, 12 zonnepanel leveren waarschijnlijk 4000 watt terug MAAR je mag dat er niet vanaf trekken, je moet in de Electrotechniek de waarde van de PV en ACCU optellen bij je gebruik, je groepenkast moet de uitgerust zijn om 50A te verwerken, dat is nu waarschijnlijk niet zo.

Een plug-in accu zou ik omwille van de enorme omzet verliezen niet doen, gewoon kiezen voor een permanente accu die iets meer capaciteit heeft, dat levert gemak/voordeel straks als salderen weg valt.

Ik zou echt niet nadenken en blind overgaan naar 3 fasen.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
cvdw schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 20:16:
Mijn verbruik vorige maand was ongeveer 1000 kWh.

Ik mag hopen dat dit een foutje is. 1000kWh per maand betekent constant ongeveer 1500W trekken...

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik ben me aan het oriënteren op een thuisaccu en vraag me af of ik bij mijn huidige 1-fase aansluiting van 35 ampère moet blijven of moet overstappen naar een 3-fasen van 3x 25 ampère aansluiting.
Het komt maar sporadisch voor dat er een groep uitvalt. Ik kook op een eenvoudige inductiekookplaat en verwarm met een airco van 6 kW beneden en een aparte unit van 3,5 kW op de bovenste verdieping. Op mijn dak liggen 12 zonnepanelen met een stringomvormer.
Ik heb ook een wasmachine, vaatwasser en oven, maar verder geen grootverbruikers in huis, alleen nog twee kinderen die gamen. Mijn verbruik vorige maand was ongeveer 1000 kWh.

Nu wil ik een plug-in thuisaccu kopen en vraag me af wat de beste keuze is: zo laten of verzwaren naar 3x 25 ampère in plaats van de huidige 1x 35 ampère.

@sypie

Ik vind dat dik gedrukte zinnetje uit de OP eerder 'alarmerend'. Hoezo valt er nú (al?) 'sporadisch' een groep uit én vindt de TS dat schijnbaar ook nog wel een soort van oké :?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:26
Airco beneden 6000W
Airco boven 3500kW
Wasmachine 2350W
Vaatwasser 2300W
Inductiekookplaat 7200W
Oven 2000W

Totaal 23350W als alles aan zou staan.
Reken even ouderwets met 60% gelijktijdigheid.
23350W x 0,6 = 14000W. => 14kW

Je mag maximaal 35A x 230V = 8kW trekken.

Dus je had al lang op 3x25A moeten zitten.
Dan mag je 3x230Vx25A = 17kW trekken.

Liander heeft er een keuzehulp voor als je in Liander gebied zit. (Voer willekeurig adres in Arnhem in en je kan sowieso er een advies uit krijgen, wat in jou geval gegarandeerd 3x25A is)
https://keuzehulp-kleinverbruik.web.liander.nl/

Kosten zijn:
Ombouw van je groepenkast, wat dat is ligt eraan, maar sowieso een nieuwe hoofdschakelaar.
Kan dat er meer moet gebeuren, reken dat iemand er sowieso een paar uur zoet mee is als je het zelf niet kan.
Aansluiten 3 fase door je netbeheerder, was pas geleden in mijn geval €370 ongeveer.

[ Voor 23% gewijzigd door RobbieT op 06-03-2026 20:59 ]

• Fritso
  • Registratie: September 2023
  • Nu online
RobbieT schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 20:55:
Airco beneden 6000W
Airco boven 3500kW
Wasmachine 2350W
Vaatwasser 2300W
Inductiekookplaat 7200W
Oven 2000W

Totaal 23350W als alles aan zou staan.
23350W x 0,6 = 14000W. => 14kW

Je mag maximaal 35A x 230V = 8kW trekken.

Dus je had al lang op 3x25A moeten zitten.
Dan mag je 3x230Vx25A = 17kW trekken.

Liander heeft er een keuzehulp voor als je in Liander gebied zit. (Voer willekeurig adres in Arnhem in en je kan sowieso er een advies uit krijgen, wat in jou geval gegarandeerd 3x25A is)
https://keuzehulp-kleinverbruik.web.liander.nl/

Kosten zijn:
Ombouw van je groepenkast, wat dat is ligt eraan, maar sowieso een nieuwe hoofdschakelaar.
Kan dat er meer moet gebeuren, reken dat iemand er sowieso een paar uur zoet mee is als je het zelf niet kan.
Aansluiten 3 fase door je netbeheerder, was pas geleden in mijn geval €370 ongeveer.
Die 6 en 3,5kW voor de airco's is het afgegeven vermogen, niet wat ze opnemen uit het net. Dat is ongeveer een factor 4 lager, dus reken met ongeveer 1,5 + 1 = 2,5kW max opgenomen vermogen.

• cvdw
@rvdgaag bedankt voor de duidelijke uitleg.
@sypie om precies te zijn was het 1189 kWh
@Will_M ziet er idd gek uit zo zoals ik het schreef, ik bedoel eigenlijk als ik enkele grootgebruikers tegenlijk aan heb staan valt de groep eens uit, is echter maar 4x gebeurd. Ik vind dat idd oké want dat wil zeggen dat de veiligheid in de groepenkast goed werkt.
@RobbieT bedankt voor de link, precies waar ik op zoek naar ben.

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:26
Fritso schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 21:16:
[...]

Die 6 en 3,5kW voor de airco's is het afgegeven vermogen, niet wat ze opnemen uit het net. Dat is ongeveer een factor 4 lager, dus reken met ongeveer 1,5 + 1 = 2,5kW max opgenomen vermogen.
Doen we het sommetje opnieuw, maakt voor het resultaat niet echt uit:
Airco beneden 1500W
Airco boven 1000kW
Wasmachine 2350W
Vaatwasser 2300W
Inductiekookplaat 7200W
Oven 2000W

Totaal 16350W als alles aan zou staan.
16350W x 0,6 = 9810W. => 9,8kW

Nog steeds ruim meer dan de maximale 8kW die acceptabel is.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Los van de airco's, en die verbruiken nou niet zoveel, is het allemaal echt heel standaard wat TS heeft. Dan zou iedereen op 3 fase moeten zitten.

Als ik TS was zou ik eens kijken waarom die groep soms uitvalt, want dat is echt niet normaal. Zolang je hoofdzekering er niet uit gaat is je aansluitwaarde geen probleem (en uiteraard, dat voorkom je liever, maar mijn punt is dat de zekering die er uitvliegt soms niet opgelost wordt door naar 3x25A te gaan, tenzij het de hoofdzekering is).

[ Voor 54% gewijzigd door Sissors op 06-03-2026 21:27 ]

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:00

DropjesLover

Dit dus ->

sypie schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 20:29:
[...]

Ik mag hopen dat dit een foutje is. 1000kWh per maand betekent constant ongeveer 1500W trekken...
Dat trek ik ook met onze warmtepomp in januari, al komt die nooit boven de 2200W (elektrisch) verbruik uit.
De TS zegt te verwarmen met een 6kW airco, dus dat komt wel overeen.

Laat ik zo zeggen, met 3 x 25A zit je in ieder geval eigenlijk nooit verlegen om stroom. Je kan je hoofdverbruikers ook mooi verdelen over de fasen, zoals de airco op fase 1 en je keuken verdelen over fase 2 en 3.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
DropjesLover schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 21:26:
[...]
Laat ik zo zeggen, met 3 x 25A zit je in ieder geval eigenlijk nooit verlegen om stroom. Je kan je hoofdverbruikers ook mooi verdelen over de fasen, zoals de airco op fase 1 en je keuken verdelen over fase 2 en 3.
Dat is minder een 'kunnen' dingetje en meer een 'moeten'. Wat dat betreft is 1x35A makkelijker ;)

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:00

DropjesLover

Dit dus ->

Sissors schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 21:28:
[...]

Dat is minder een 'kunnen' dingetje en meer een 'moeten'. Wat dat betreft is 1x35A makkelijker ;)
Eigenlijk wel jammer dat 1x50A of 1x 80A niet kan, maar dat zijn ook wel serieuze stromen als er iets niet goed gaat, of gevaar bij een gesmolten zekering vervangen (mespatroon, en sowieso extra maatregelen nemen boven de 63A).

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

DropjesLover schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 21:47:
[...]

Eigenlijk wel jammer dat 1x50A of 1x 80A niet kan, maar dat zijn ook wel serieuze stromen als er iets niet goed gaat, of gevaar bij een gesmolten zekering vervangen (mespatroon, en sowieso extra maatregelen nemen boven de 63A).
Afhankelijk van het type net-zekering (automaat of smeltzekering) zou de TS kunnen overwegen om een aantal groepen middels B20 (of zelfs C20) alamats af te gaan zekeren. Maar zonder volledig inzicht in de gehele groepenkast is dat ook weer.... Op eigen risico :9

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01:14
Ik weet haast wel zeker dat het voor je thuisaccu niet nodig is echter meten is weten.
Kijk dus of je via je slimme meter je vermogen kan loggen (p1 poort) per 5sec. Hier zijn verschillende mogelijkheden voor. Ik zit ook op 35A en zeg altijd maximaal 2 grote apparaten tegelijk aan. (los van de airco's). Dat gaat toch nog toe goed.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:31
cvdw schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 21:20:
@Will_M ziet er idd gek uit zo zoals ik het schreef, ik bedoel eigenlijk als ik enkele grootgebruikers tegenlijk aan heb staan valt de groep eens uit, is echter maar 4x gebeurd. Ik vind dat idd oké want dat wil zeggen dat de veiligheid in de groepenkast goed werkt.
Als jij met een groep een eindgroep bedoelt die uitvalt, dan gaat een verandering naar een 3 fase aansluiting niet helpen, dat kan zelfs ervoor zorgen dat een fase sneller uitvalt als het niet goed uitgesplitst is. Zolang je niet thuis elektrisch laad dan denk ik ook niet dat je hier aan gaat komen en denk ik dat naar 3 fase gaan weinig zin heeft.

Maar een stekker accu zou wel kunnen verhelpen dat je boven het totale vermogen komt uit het net en wat in de eerste post staat zo zitten de installaties niet in elkaar. De groepenkast is qua bekabeling sowieso zwaarder uitgevoerd (maar kabel dikte wel controleren) en stel je zou max 7500W uit het net kunnen halen ivm afzekering en je levert nog 2500W met zonnepanelen, dan trek je pas teveel uit het net als je meer dan 10.000W vermogen opneemt. Maar een beveiliging kijkt naar natuurlijk niet naar.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:34
Je beste keus is waarschijnlijk gewoon geen accu kopen want wat heb je er aan?

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:57
RobbieT schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 21:21:
[...]Doen we het sommetje opnieuw, maakt voor het resultaat niet echt uit:
Airco beneden 1500W Airco boven 1000kW Wasmachine 2350W Vaatwasser 2300W Inductiekookplaat 7200W Oven 2000W
Totaal 16350W als alles aan zou staan.
16350W x 0,6 = 9810W. => 9,8kW
Nog steeds ruim meer dan de maximale 8kW die acceptabel is.
Een theoretische berekening en optelsom zegt niets over wat de dagelijkse praktijk bij TS is.
Die 60% gelijktijdigheidberekening is ook discutabel, zowel wasmachine als vaatwasser als inductiekookplaat verbruiken het volle vermogen niet de hele tijd dat ze aanstaan.
Bovendien zal TS zelf ook wel weten dat veel zware verbruikers op een groep er toe kan leiden dat de groep uit slaat. Da's op zich helemaal niet erg, een elektrische installatie is daar op ontworpen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• cvdw
Het is inderdaad een eindgroep die af en toe uitvalt (vier keer in twee jaar) als ik per ongeluk te veel apparaten tegelijk aanzet. De reactie van @Antonl91 zet me echter toch weer aan het denken. Aangezien het een eindgroep is, is het lastig om de stroomverdeling te controleren. Ik heb geen zin om kabels te trekken, of begrijp ik zijn antwoord verkeerd?

[ Voor 17% gewijzigd door cvdw op 07-03-2026 09:41 ]

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10:37

Jan2023

KISS

@sypie om precies te zijn was het 1189 kWh
Je kan beter inzetten op stroom besparen , je verbruik is behoorlijk hoog.
Zat hier vorige maand op 469 KWh , en de vrijstaande toko wordt dan 24/7 op 21 graden gehouden door een warmtepomp.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:31
cvdw schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 09:40:
Het is inderdaad een eindgroep die af en toe uitvalt (vier keer in twee jaar) als ik per ongeluk te veel apparaten tegelijk aanzet. De reactie van @Antonl91 zet me echter toch weer aan het denken. Aangezien het een eindgroep is, is het lastig om de stroomverdeling te controleren. Ik heb geen zin om kabels te trekken, of begrijp ik zijn antwoord verkeerd?
Wat zit er allemaal op die eindgroep? Want misschien is het wel nodig om kabels te trekken. Stel je voor je hebt een vaatwasser en een oven op een groep, dat gaat niet.

En om groepen op andere fases te zetten is relatief makkelijk, dat gaat vanuit de groepenkast maar dan moet je wel weten hoe de verdeling zit. Is er bijv geen beunhaas geweest die de airco's allebei op dezelfde stopcontacten groep bijgeplaatst heeft?

En je kunt wel een verzwaring willen, maar afhankelijk van de regio en beschikbaarheid personeel zal je denk ik wel achteraan staan. Lijkt mij zinvoller om te kijken of je zelf tot een goede oplossing kunt komen.

[ Voor 17% gewijzigd door Antonl91 op 07-03-2026 10:29 ]

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Paar punten:

Is die 1189kWh je eigen verbruik? Of alleen je verbruik van het net? En indien het net, alleen import of netto (gesaldeerd)?

Maar blijft, 1189kWh in een maand is echt wel veel. Als je op gemiddelde zoekt kom je tegen de 4000kWh per jaar uit. Nu is dat tegenwoordig sterk afhankelijk van hoe je verwarmd, kookt en rijdt maar toch. Zelf zit ik ook wel iets hoger door bewuste keuze om wat netwerk infra thuis te draaien ipv een cloud abbo. Maar als je niet je EV veel thuis laadt blijft ik het echt wel veel vinden. Want als ik dat beetje doortrek kom ik op 12.000kWh per jaar uit, dus 3x gemiddeld.

Met elektrisch verwarmen en elektrisch koken is 3-fase naar mijn idee wel verstandig. De Nederlandse aansluiting is niet zo heel groot en het helpt met het spreiden van de netbelasting. Maar dat lijkt me hier dus nog niet zo'n enorm issue.

1x per half jaar een automaat eruit door overbelasting vind ik wel heel veel. Dat zou naar mijn idee wel reden moeten zijn om naar de groepenverdeling en staat/ouderdom van de meterkast te kijken. En dus wat te shuffelen of groepen bij te plaatsen. Maar dat heeft dus niets te maken met je netaansluiting.
Pagina: 1