Quooker Pro3 VAQ met normale mengkraan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• snifrrr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06-03 13:25
Ik heb hier een quooker pro3 vaq staan die ik nog over heb vanuit een ander project. Nu is de kraan die daarbij hoort stuk.

Nu zat ik te denken om deze quooker in de garage neer te zetten, omdat daar nu alleen koud water aanwezig is. Is het mogelijk om deze quooker ook op een gewone mengkraan te hebben, zodat ik koud en warm water heb, als een soort boiler. Ik heb daar uiteraard geen kokend water nodig.

Alle reacties

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 06-03 17:07
Volgens mij is een Quooker Pro3 vaq uitgevoerd met een [koud IN] en [kokend UIT] en heeft geen [warm UIT] zoals een Quooker Combi. Dus nee, dit lijkt mij niet mogelijk.

Ik zou hem via Marktplaats verkopen, want van de opbregst koop je makkelijk een goedkopere close-in boiler van Daalderop, etc.

[ Voor 27% gewijzigd door Theo74 op 06-03-2026 12:18 ]

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

• snifrrr
Theo74 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:17:
Volgens mij is een Quooker Pro3 vaq uitgevoerd met een [koud IN] en [kokend UIT] en heeft geen [warm UIT] zoals een Quooker Combi. Dus nee, dit lijkt mij niet mogelijk.

Ik zou hem via Marktplaats verkopen, want van de opbregst koop je makkelijk een goedkopere close-in boiler van Daalderop, etc.
Dit is een ouder type denk. Het heeft maar 1 uitgang voor kokend heet water.

Zou het niet gewoon werken als ik een gewone mengkraan aansluit koud op koud water en warm water op de quooker.

IN deze quooker gaat koud water in en zat er officieel alleen een quooker het water kraan bij, dus 1 uitgang.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-03 15:08
Voor zover ik weet leveren alle quooker boilers enkel kokend water, degenen waar je ook "warm maar niet té warm" water uit haalt hebben een thermostatisch mengventiel die kokend en koud water mengt. Zie de aansluitschema's.

Dus wat je zoekt is zo'n mengventiel.

[ Voor 4% gewijzigd door naftebakje op 06-03-2026 12:28 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• snifrrr
Wat zou er gebeuren als ik die quooker warm water op de warm water aansluit van een mengkraan?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-03 15:08
Mengkraan is gemaakt voor max 60°, en je stopt er dan 100° door. Alles wat zwakker is naar temperatuur toe (dichtingen bijvoorbeeld) zal sneller slijten met kans op waterballet.

En spectaculaire klankeffecten als iemand zijn handen wil wassen met warm water, met mogelijks zware gevolgen ('onvrijwillige slagen en verwondingen' lijkt me vlot aantoonbaar, als je willens wetens kokend water door een normale onbeschermde kraan laat komen op de handen van de poetsvrouw, een vriendje wat komt spelen, een klusjesman die even iets kwam herstellen, ...).

Vooral dat laatste. Niet doen! Niemand verwacht zijn handen keihard te verbranden onder de kraan.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10:29

DIY

Om verbranden te voorkomen zou je net als bij een zonneboiler een thermostatisch mengventiel tussen de quooker boiler en de warmwater aansluiting van de mengkraan kunnen zetten. Deze is geschikt tot een ingangstemperatuur van 100graden:

https://www.solar-nu-webs...x-100-c-1351-0-31-01.html

[ Voor 3% gewijzigd door DIY op 06-03-2026 16:43 ]

Pagina: 1