Custo slimme brievenbus: mijn ervaring na 2 jaar gebruik

Pagina: 1
Acties:
  • 473 views

• logic00
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:19
Ik wil graag mijn ervaring delen met een Custo slimme brievenbus na ongeveer twee jaar gebruik. De constructiekwaliteit van de brievenbus zelf vind ik goed, maar mijn ervaring met de technologie en de betrouwbaarheid is helaas minder positief.

Levering
De levering duurde aanzienlijk langer dan verwacht. Waar oorspronkelijk een levertermijn van ongeveer 8 weken werd gecommuniceerd, werd dit uiteindelijk bijna 6 maanden.

Mechanische en bouwkundige aspecten
Tijdens het gebruik heb ik enkele praktische problemen ondervonden:
  • Bij hevige regen wordt de binnenkant van de brievenbus soms nat.
  • De klep van de brievenbus lijkt een kleine montagefout te hebben, wat mogelijk bijdraagt aan het vochtprobleem.
  • Het slot werd ondertussen al eens vervangen.
  • Een scharnier van de deur moest ook vervangen worden omdat de brievenbus niet meer goed kon sluiten.
Om het vochtprobleem enigszins te beperken kreeg ik van Custo een rooster dat in de brievenbus geplaatst kan worden zodat brieven niet rechtstreeks op de bodem liggen.

Problemen met de slimme module
De grootste problemen heb ik met de elektronische module. Sinds het begin werkt de module niet altijd stabiel. Af en toe reageert de brievenbus niet meer en is een reset nodig om alles opnieuw te laten functioneren. In de loop van de tijd heb ik deze resets steeds vaker moeten uitvoeren.

Sinds oktober 2025 reageert de module zelfs helemaal niet meer. Na het opladen van de batterij en een reset lijkt er wel een reboot plaats te vinden (LED-flash en geluid), maar daarna reageert de brievenbus op geen enkele actie meer:
  • de sensor detecteert geen beweging
  • de LED gaat niet aan
  • de QR-code kan niet gescand worden
Ondersteuning en toekomstige module
In de communicatie met Custo wordt meermaals aangegeven dat er gewerkt wordt aan een nieuwe versie van de module. De verwachte timing daarvan is echter meerdere keren verschoven:
  • aanvankelijk zomer 2025
  • later eind 2025
  • vervolgens maart 2026
Momenteel lijkt er geen duidelijke planning meer te zijn. Als tijdelijke oplossing werd voorgesteld om een magnetisch slot te installeren, maar persoonlijk vind ik dat minder passend voor een product dat als slimme brievenbus wordt gepositioneerd.

Software en gebruikservaring
Een punt dat ik zelf lastig vind, is dat bepaalde basisfunctionaliteiten afhankelijk blijven van de fabrikant. Bijvoorbeeld:
  • een remote reset van de module kan niet door de gebruiker zelf uitgevoerd worden (wel door Custo zelf)
  • een reset door de gebruiker kan alleen via de fysieke knop binnenin de brievenbus. Wanneer het slot of de module niet meer reageert, kan dit dus lastig worden.
Abonnementsmodel
Voor bepaalde functies werkt de brievenbus met een abonnement. Dat is op zich niet ongebruikelijk bij slimme apparaten. Maar het resetten/herstarten van de brievenbus zou iedereen met de app moeten kunnen uitvoeren. Dit is een optie die nu noch gratis noch betalend beschikbaar is.

Huidige situatie
Door de verschillende technische problemen is de brievenbus voor mij nooit echt volledig betrouwbaar geweest. Pakketleveranciers hebben sinds oktober 2025 de gewoonte om pakketten (met een extra dag vertraging) in postpunten af te leveren.

Ik ben daarom aan het bekijken welke alternatieven er bestaan. Maar ik ben ook benieuwd of andere gebruikers gelijkaardige ervaringen hebben, want ik lees weinig recente ervaringen van Custo brievenbussen, althans ik vind er geen.

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:58

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Wat ik mij dan afvraag: Wáárom moet een brievenbus 'slim' zijn?
We ontvangen nauwelijks nog post. Daar volstaat een simpele brievenbus toch ook voor? Goed slot er op, en desnoods een simpele camera ophangen (indien mogelijk).
En voor pakketten is een pakketbus noodzakelijk.

En tsja, wéér een abbonnement om bepaalde functies te gebruiken. Dat wil je toch ook niet?

Mijn muziekcollectie op Discogs

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:25
Nyarlathotep schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:37:
Wat ik mij dan afvraag: Wáárom moet een brievenbus 'slim' zijn?
We ontvangen nauwelijks nog post. Daar volstaat een simpele brievenbus toch ook voor? Goed slot er op, en desnoods een simpele camera ophangen (indien mogelijk).
En voor pakketten is een pakketbus noodzakelijk.

En tsja, wéér een abbonnement om bepaalde functies te gebruiken. Dat wil je toch ook niet?
Van wat ik zo zie wordt het een slimme brievenbus genoemd maar is het eigenlijk meer een slimme pakketbus (met toevallig ook een opening voor brieven). En het nut van een pakketbus snap ik dan wel. Of je die nou echt graag 'slim' wil, met abonnement-systeem - daar kan je inderdaad wel over het nut ervan discussieeren.

Edit: wellicht past het verhaal van TS dan ook beter in dit topic:
De pakketbus als oplossing voor de online shopper
...ipv als losse ervaringspost hier.

[ Voor 9% gewijzigd door vanaalten op 06-03-2026 12:51 ]

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:55

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Dit topic gaat inderdaad dicht, reviews kunnen op veel andere plekken, maar niet hier.

Dit topic is gesloten.