Goedkope videokaart voor werk, Linux

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-03 21:33

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een goedkope videokaart voor werk. Ik doe vooral veel programmeren in verschillende IDE's. Zo heel af en toe een klein beetje Onshape. Ik gebruik hoofdzakelijk Linux, specifiek met KDE Plasma, dus het is belangrijk dat het daar een beetje stabiel is. Ik heb nu een Geforce GT1030 met 2 display outputs die ik combineer met een Intel IGP die ook 2 outputs heeft, maar drivers blijven geneuzel als je daaraan begint. Ik krijg soms spontaan ruzie met Nvidia drivers, en dat kost gewoon tijd die ik nuttiger kan besteden. Belangrijkste eisen zijn vooral: geen geneuzel met 3 monitors, en stabiliteit.

Budget is zo goedkoop mogelijk. Maar laten we zeggen 100-150 euro als ik zelf kijk naar videokaarten.

Ik heb niet echt een merkvoorkeur, anders dan geen Nvidia. Ik heb gezien dat een Intel Arc A310 of A380 wel goedkoop is en al gauw best wat monitor outputs biedt. Maar als ik zo rond Google zie ik best wat problemen. Onder andere iets met gehalveerde framerates vanaf kernel 6.12 of 6.13 wat dan met ene DSB te maken lijkt te hebben, en Firefox dat crasht. Maar misschien vind ik alleen de slechte ervaringen of in deze issues al opgelost?

Anders moet ik naar AMD kijken. Maar dan zie ik vooral de Radeon Pro WX 3200, maar die is stokoud en komt uit de tijd dat AMD pas net begon te snappen hoe je een enigszins bruikbare driver moet maken. Of je hebt de RX 6400 of RX 6500XT, maar die hebben maar 2 outputs waardoor ik het moet combineren met Intel. Wellicht is dat een betere ervaring dan bij Nvidia, waarschijnlijk wil het wel werken op Wayland, maar helemaal een goed gevoel geeft me dat ook niet.

Mijn huidige systeem heeft een Asus TUF Gaming H570-Pro WiFi met een i7-11700.

Alle reacties

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-03 23:29
Je moet in de pricewatch even zoeken op AMD chip, niet op AMD als producent van de kaart zelf.

Ik zou sowieso voor AMD gaan vanwege de opensource drivers.

Als snelheid er verder weinig toe doet, wellicht uitvoering: Sapphire Pulse AMD Radeon RX 6400 of even tweedehands op marktplaats kijken.

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Wilke schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:40:
Je moet in de pricewatch even zoeken op AMD chip, niet op AMD als producent van de kaart zelf.

Ik zou sowieso voor AMD gaan vanwege de opensource drivers.

Als snelheid er verder weinig toe doet, wellicht uitvoering: Sapphire Pulse AMD Radeon RX 6400 of even tweedehands op marktplaats kijken.
Ik heb inderdaad gezicht op AMD als chip. Maar er zijn dan nog niet echt geweldige opties. De RX 6400 waar jij naar linkt heeft bijvoorbeeld maar 2 display outputs. Dan moet ik het dus alsnog combineren met mijn Intel IGP. Misschien dat dat wel goed gaat op Wayland, ik doe het nu ook met Nvidia en Nvidia is veel meer gedoe (dat is juist waarom ik ervan weg wil), maar het zit me niet helemaal lekker.

Intel drivers zitten overigens ook gewoon in de kernel, net als AMD. Beiden doen wel aan open source. Het is vooral Nvidia die vervelend is. Ik heb alleen vraagtekens bij de kwaliteit van de Intel drivers.

Tweedehands doe ik liever niet. Teveel ervaringen met stervende GPU's, en het hele punt is dat ik een stabiel systeem moet hebben.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

In de prijsklasse die je hebt aangegeven is er helaas niks meer tegenwoordig.
Intel, Nvidia noch AMD maken momenteel kaarten in die categorie dus wat er daar te koop is, is veelal oud.

Eigenlijk heb je twee mogelijkheden:
- Accepteer tweedehands en blijf binnen budget
- Verhoog je budget

De goedkoopste kaart die je als huidige generatie zou kunnen beschouwen is de Intel Arc B570. Meer dan genoeg outputs maar kost wel minimaal €230.

Ja de oude Arc A380 zou ook een optie kunnen zijn, maar dat is dus een oudere kaart. Het zal vast prima werken.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
nelizmastr schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:58:
Intel, Nvidia noch AMD maken momenteel kaarten in die categorie dus wat er daar te koop is, is veelal oud.

- Verhoog je budget

De goedkoopste kaart die je als huidige generatie zou kunnen beschouwen is de Intel Arc B570. Meer dan genoeg outputs maar kost wel minimaal €230.

Ja de oude Arc A380 zou ook een optie kunnen zijn, maar dat is dus een oudere kaart. Het zal vast prima werken.
Tweedehands lijkt me niet handig gezien de eis voor stabiliteit. De A380 is nog wel relatief recent. Goed, een paar jaar oud. Maar zeker met open kernel drivers lijkt me dat wel beter dan een veel oudere GT1030 met proprietary drivers. Alleen moeten die drivers wel een beetje degelijk zijn.

• jazzozo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-03 17:17
Zet je over je stigma rondom tweedehands heen en tik via V&A een tweedehands RX570, 580 of recenter een RX6600 op de kop bij een betrouwbare tweaker met genoeg 5 sterren reviews.

In de huidige markt maak je het met jouw budget onmogelijk om iets te vinden wat voldoet aan jouw eisen. Ik zou in ieder geval je echt willen aanraden om voor een AMD kaart te gaan. De Intel’s hebben nog wat gekkigheden hier en daar in Linux. AMD is gewoon echt plug & play.

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Als het voor mij thuis was zou ik wel sneller tweedehands kijken. Maar dit is wel bedrijfsmatig. Als de levensduur korter is betekent dat dat ik niet alleen een videokaart kwijt ben, maar ook een of zelfs meerdere werkdagen. Ik weet niet of mijn baas daar heel blij van wordt.

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:13

Kheos

FP ProMod
Amanoo schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:24:
Als het voor mij thuis was zou ik wel sneller tweedehands kijken. Maar dit is wel bedrijfsmatig. Als de levensduur korter is betekent dat dat ik niet alleen een videokaart kwijt ben, maar ook een of zelfs meerdere werkdagen. Ik weet niet of mijn baas daar heel blij van wordt.
De baas is wel blij dat jij koppig Linux blijft gebruiken met alle gevolgen van dien? Of de baas heeft iedereen koppig een laptop gegeven die niet compatibel is met Linux?
Moet de baas er niet voor zorgen dat jij je werk kunt doen? Waarom kijk jij dan naar videokaarten en niet de baas? En waarom is er maar 150 euro budget als het toch voor de baas is? Ben jij niet al lang een veelvoud van 150 euro kwijt met je gehannes met drivers?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

nelizmastr schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:58:

- Verhoog je budget

In de V&A zal vast nog wel wat te vinden zijn, lijkt me. ;)

• jazzozo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-03 17:17
“Beste baas, het budget wat je hebt voorgesteld voor een nieuwe GPU is ontoereikend. Momenteel hebben we te maken met de opmars van AI waardoor videokaarten ontzettend duur zijn geworden. Een nieuw exemplaar waarmee ik stabiel mijn werk kan doen zal tegen de €300 zijn. Anders moet ik voor tweedehands opties gaan kijken.”

uitvoering: XFX Speedster SWFT 210 AMD Radeon RX 7600 Core Edition

Ik heb ook gekeken naar de 6600 en 6600XT, maar die zijn nu nieuw zelfs duurder dan de 7600 omdat die kaarten niet meer in productie zijn.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

CH4OS schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:03:
[...]
In de V&A zal vast nog wel wat te vinden zijn, lijkt me. ;)
Staan daar nieuwe kaarten in dan
TS wil geen tweedehands, hè :P
Je baas dan voor de keuze stellen:
- €300 budgetteren i.p.v. €150
- Nieuwe PC laten bestellen met de juiste aansluitingen af fabriek zodat je geen 10j oude 1030 hoeft te gebruiken

De uren derving is nu wel zodanig dat beide opties reëel zijn mijns inziens.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

nelizmastr schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:18:
Staan daar nieuwe kaarten in dan
TS wil geen tweedehands, hè :P
Ah, dat kwam in de latere reacties pas naar boven, vandaar dat ik het gemist had.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:14

Croga

The Unreasonable Man

Mijn vorige werkgever:

Croga: "Ik heb 32GB geheugen nodig voor wat ik doe"
Baas: "Uitbreiden gaat niet omdat we leasen maar deze andere laptop van €3000 heeft het wel"
Croga: "Hmmmmm is dat niet wat overkill?"
Baas: "Weet ik niet, hij is al besteld want zelfs 5% productiviteitswinst is in een jaar tijd meer dan die €3000"

Mijn huidige werkgever::
Baas: "Okay, over 2 weken is de nieuwe laptop klaar"

Als een baas echt moeilijk gaat doen over een nieuwe videokaart dan heeft ie echt geen flauw benul van hoe je economisch keuzes maakt....

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Kheos schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:00:
[...]

De baas is wel blij dat jij koppig Linux blijft gebruiken met alle gevolgen van dien? Of de baas heeft iedereen koppig een laptop gegeven die niet compatibel is met Linux?
Moet de baas er niet voor zorgen dat jij je werk kunt doen? Waarom kijk jij dan naar videokaarten en niet de baas? En waarom is er maar 150 euro budget als het toch voor de baas is? Ben jij niet al lang een veelvoud van 150 euro kwijt met je gehannes met drivers?
Die vragen over Linux kan je ook over Windows stellen. Genoeg software en workflows die ofwel beter werken op Linux, ofwel gewoon niet op Windows. Windows gaf ook meer dan genoeg obstructies die veel tijd kostten. En we targetten ook vaak (embedded) Linux apparaten. Dan is een Linux development machine vaak ook prettig. Ik heb wel WSL geprobeerd, maar transparant is dat ook niet. Vooral als het ook hardware access moet hebben. Momenteel zie ik onze elektrotechnici ook schoorvoetend Linux dual booten omdat je bij bijvoorbeeld ROS echt niet vrolijk wordt van Windows.

Mijn baas is vaak vrij druk. Het is makkelijker om zelf het uit te zoeken en dan de gevonden oplossing te bespreken. Anders is de kans groot dat het op een to do lijstje wordt vergeten.

Ik heb geen heel hard budget, maar deze klasse is wel de richting waarin het in discussies opging. Maar ik zal het idee meenemen dat we toch een duurdere kaart moeten overwegen. Als ik ermee aan kom dat ik het heb geprobeerd, maar geen goede oplossing voor minder geld kon vinden is het wel makkelijker om de baas te overtuigen.

[ Voor 7% gewijzigd door Amanoo op 06-03-2026 16:22 ]

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:13

Kheos

FP ProMod
Croga schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:27:
Mijn vorige werkgever:

Baas: "Uitbreiden gaat niet omdat we leasen maar deze andere laptop van €3000 heeft het wel"
Croga: "Hmmmmm is dat niet wat overkill?"
Baas: "Weet ik niet, hij is al besteld want zelfs 5% productiviteitswinst is in een jaar tijd meer dan die €3000"

Mijn huidige werkgever::
Baas: "Okay, over 2 weken is de nieuwe laptop klaar"

Als een baas echt moeilijk gaat doen over een nieuwe videokaart dan heeft ie echt geen flauw benul van hoe je economisch keuzes maakt....
Dat. Ik snap ook niet dat er maar 150 euro budget is, maar dat er wel al over gediscussieerd is. Als er 2 mensen over de prijs van een videokaart gaan discussiëren moet die discussie zelf niet lang duren eer die discussie zelf meer dan 150 euro kost.
Pagina: 1