Elektra voor off-grid huis in Italiaanse Alpen

Pagina: 1
Acties:

• lucash
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:40
Wij zijn sinds kort eigenaar van een huisje in de Italiaanse Alpen waar we binnenkort gaan wonen. Dit huis is volledig off-grid. Momenteel is er net genoeg elektra voor de verlichting (1 zonnepaneel met een 12v accu). Ik wil hier zelf de elektra gaan aanleggen. Het is een klein huisje met een relatief kleine energiebehoefte.

Allereerst wil ik de zonnepanelen icm accu gaan aanleggen. Ik ga in het begin voor 2x Victron Multiplus-II. Mocht het moeten, kan ik hier nog een derde bij plaatsen in de toekomst als de energievraag verandert of als het niet voldoende blijkt. Hetzelfde geldt voor de zonnepanelen.

Ik heb onderstaand schema gemaakt en vraag me af of ik hierin nog iets mis of anders kan doen, vandaar dit topic.

Mijn twijfels momenteel:
  • Ik ga nu uit van een Multiplus-II 4k5. Is er voor mij een meerwaarde voor de 5000? Aangezien ik niet op het net zit aangesloten is de extra A aan laadstroom niet nuttig voor mij.
  • Is het slim om nog schakelaars in dit systeem te plaatsen? En zo ja waar zou dit moeten?
Aangezien dit onze enige energievoorziening is wil ik niet besparen op onderdelen, maar ik wil ook niet onnodige onderdelen plaatsen.

Hebben jullie feedback en/of tips voor mij op dit schema? AC-kant komt later.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1rnqPXjMJQ-3fWZ5BjQh165hcQ8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ciz9FJyTFCuAydum5vOPpHe4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door lucash op 06-03-2026 10:34 . Reden: Foutje in schema ]

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Weet je al ongeveer wat je er op wilt gaan draaien? Dus verlichting, ventilatie, waterpomp etc. Gaat het huisje alleen in de zomer gebruikt worden?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• lucash
Ohja goed om ook te vermelden inderdaad.

Altijd:
- Vriezer
- Koelkast
- 1-fase inductiekookplaat
- Waterkoker
- Verlichting
- 2x Laptop
- 5G FWA Internetmodem
- Kleine warmtepompboiler (80-100L)

Bij goed weer of genoeg accu capaciteit:
- Oven
- Afwasmachine
- Televisie
- Wasmachine
- 3x extern beeldscherm voor laptops
- Stofzuiger (steelstofzuiger)
- Robotstofzuiger
- Keramische kachel als houthaard nog niet warm is

We zijn ons bewust dat we op slechte dagen niet de luxe kunnen hebben die we gewend zijn in NL en dat we sommige apparaten moeten wachten tot goede dagen.

Wel is het zo dat we heel gunstig liggen qua zon en ik de zonnepanelen op het veld kan leggen en dus ook door het jaar op 3 of 4 standen/hoeken wil gaan zetten.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

lucash schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:31:
Wij zijn sinds kort eigenaar van een huisje in de Italiaanse Alpen waar we binnenkort gaan wonen. Dit huis is volledig off-grid. Momenteel is er net genoeg elektra voor de verlichting (1 zonnepaneel met een 12v accu). Ik wil hier zelf de elektra gaan aanleggen. Het is een klein huisje met een relatief kleine energiebehoefte.

Allereerst wil ik de zonnepanelen icm accu gaan aanleggen. Ik ga in het begin voor 2x Victron Multiplus-II. Mocht het moeten, kan ik hier nog een derde bij plaatsen in de toekomst als de energievraag verandert of als het niet voldoende blijkt. Hetzelfde geldt voor de zonnepanelen.

Ik heb onderstaand schema gemaakt en vraag me af of ik hierin nog iets mis of anders kan doen, vandaar dit topic.

Mijn twijfels momenteel:
  • Ik ga nu uit van een Multiplus-II 4k5. Is er voor mij een meerwaarde voor de 5000? Aangezien ik niet op het net zit aangesloten is de extra A aan laadstroom niet nuttig voor mij.
  • Is het slim om nog schakelaars in dit systeem te plaatsen? En zo ja waar zou dit moeten?
Aangezien dit onze enige energievoorziening is wil ik niet besparen op onderdelen, maar ik wil ook niet onnodige onderdelen plaatsen.

Hebben jullie feedback en/of tips voor mij op dit schema? AC-kant komt later.

[Afbeelding]
Gaaf waarom niet direct voor een Victron RS gaan met ingebouwde MPPT, die heeft ook een hogere efficiëntie.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
lucash schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:19:
Ohja goed om ook te vermelden inderdaad.

Altijd:
- Vriezer
- Koelkast
- 1-fase inductiekookplaat
- Waterkoker
- Verlichting
- 2x Laptop
- 5G FWA Internetmodem
- Kleine warmtepompboiler (80-100L)

Bij goed weer of genoeg accu capaciteit:
- Oven
- Afwasmachine
- Televisie
- Wasmachine
- 3x extern beeldscherm voor laptops
- Stofzuiger (steelstofzuiger)
- Robotstofzuiger
- Keramische kachel als houthaard nog niet warm is

We zijn ons bewust dat we op slechte dagen niet de luxe kunnen hebben die we gewend zijn in NL en dat we sommige apparaten moeten wachten tot goede dagen.

Wel is het zo dat we heel gunstig liggen qua zon en ik de zonnepanelen op het veld kan leggen en dus ook door het jaar op 3 of 4 standen/hoeken wil gaan zetten.
Waar haal je je water vandaan? Als dat met een pomp moet dien je daar ook rekening mee te houden (afhankelijk van hoe diep grondwater zit heb je al snel een pomp die >1kW doet)

En heb je al eens gerekend of op een (reeks van) slechte dag(-en) je uberhaupt de wel noodzakelijke verbruikers draaiende kan houden? En aan welke warmtepomp ga je die warmtepompboiler aansluiten?

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:32
pagani schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:40:
[...]
En aan welke warmtepomp ga je die warmtepompboiler aansluiten?
Een warmtepompboiler sluit je niet aan op een warmtepomp ;)

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:53
Uit eigen ervaring weet ik dat het met slecht weer vaak best kan stormen in de Alpen, heb je vanuit dat oogpunt een kleine windturbine naast je zonnepanelen overwogen?

• lucash
Bedankt voor jullie reacties :D
revolution-nl schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:25:
[...]

Gaaf waarom niet direct voor een Victron RS gaan met ingebouwde MPPT, die heeft ook een hogere efficiëntie.
Heb dit gebouwd met het oog op uitbreidbaarheid waar nodig. Een MPPT is naast de RS nog wel te plaatsen, maar meer vermogen in huis moet denk ik gelijk nóg een RS zijn zonder dat ik misschien de MPPT daarvan ga gebruiken (of zie ik dat verkeerd)?
pagani schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:40:
[...]

Waar haal je je water vandaan? Als dat met een pomp moet dien je daar ook rekening mee te houden (afhankelijk van hoe diep grondwater zit heb je al snel een pomp die >1kW doet)

En heb je al eens gerekend of op een (reeks van) slechte dag(-en) je uberhaupt de wel noodzakelijke verbruikers draaiende kan houden? En aan welke warmtepomp ga je die warmtepompboiler aansluiten?
Water komt al uit een bron die gedeeld wordt met nog 2 andere huizen. Deze heeft genoeg waterdruk en hoef ik misschien enkel nog een kleine pomp bij te plaatsen als de waterdruk toch onvoldoende blijkt voor dagelijks gebruik.

Heb een berekening gemaakt en moet met dit systeem enkele dagen uitkomen met 0 opbrengst. We gaan altijd backup hebben voor koken (gaspit) en warm water (geiser op gasfles). En als het echt moet gaat de aggregaat aan.
Pompi schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:52:
Uit eigen ervaring weet ik dat het met slecht weer vaak best kan stormen in de Alpen, heb je vanuit dat oogpunt een kleine windturbine naast je zonnepanelen overwogen?
Die staat al op het huis :D weet alleen niet welk type, dat ga ik nog eens uitvogelen. Er stroomt ook een klein beekje op het terrein met redelijk wat hoogtemeters. Ik ga ook nog uitzoeken of ik niet een constante hydro-elektra kan krijgen van 100-500w.. Is toch alweer enkele kw per dag die opgewekt wordt.

@Erasmo Nog vergeten te melden dat het huis het hele jaar gebruikt gaat worden.
Pagina: 1