Wij zijn sinds kort eigenaar van een huisje in de Italiaanse Alpen waar we binnenkort gaan wonen. Dit huis is volledig off-grid. Momenteel is er net genoeg elektra voor de verlichting (1 zonnepaneel met een 12v accu). Ik wil hier zelf de elektra gaan aanleggen. Het is een klein huisje met een relatief kleine energiebehoefte.
Allereerst wil ik de zonnepanelen icm accu gaan aanleggen. Ik ga in het begin voor 2x Victron Multiplus-II. Mocht het moeten, kan ik hier nog een derde bij plaatsen in de toekomst als de energievraag verandert of als het niet voldoende blijkt. Hetzelfde geldt voor de zonnepanelen.
Ik heb onderstaand schema gemaakt en vraag me af of ik hierin nog iets mis of anders kan doen, vandaar dit topic.
Mijn twijfels momenteel:
Hebben jullie feedback en/of tips voor mij op dit schema? AC-kant komt later.
Allereerst wil ik de zonnepanelen icm accu gaan aanleggen. Ik ga in het begin voor 2x Victron Multiplus-II. Mocht het moeten, kan ik hier nog een derde bij plaatsen in de toekomst als de energievraag verandert of als het niet voldoende blijkt. Hetzelfde geldt voor de zonnepanelen.
Ik heb onderstaand schema gemaakt en vraag me af of ik hierin nog iets mis of anders kan doen, vandaar dit topic.
Mijn twijfels momenteel:
- Ik ga nu uit van een Multiplus-II 4k5. Is er voor mij een meerwaarde voor de 5000? Aangezien ik niet op het net zit aangesloten is de extra A aan laadstroom niet nuttig voor mij.
- Is het slim om nog schakelaars in dit systeem te plaatsen? En zo ja waar zou dit moeten?
Hebben jullie feedback en/of tips voor mij op dit schema? AC-kant komt later.
[ Voor 5% gewijzigd door lucash op 06-03-2026 10:34 . Reden: Foutje in schema ]