Elektra voor off-grid huis in Italiaanse Alpen

Pagina: 1
Acties:

• lucash
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-03 22:53
Wij zijn sinds kort eigenaar van een huisje in de Italiaanse Alpen waar we binnenkort gaan wonen. Dit huis is volledig off-grid. Momenteel is er net genoeg elektra voor de verlichting (1 zonnepaneel met een 12v accu). Ik wil hier zelf de elektra gaan aanleggen. Het is een klein huisje met een relatief kleine energiebehoefte.

Allereerst wil ik de zonnepanelen icm accu gaan aanleggen. Ik ga in het begin voor 2x Victron Multiplus-II. Mocht het moeten, kan ik hier nog een derde bij plaatsen in de toekomst als de energievraag verandert of als het niet voldoende blijkt. Hetzelfde geldt voor de zonnepanelen.

Ik heb onderstaand schema gemaakt en vraag me af of ik hierin nog iets mis of anders kan doen, vandaar dit topic.

Mijn twijfels momenteel:
  • Ik ga nu uit van een Multiplus-II 4k5. Is er voor mij een meerwaarde voor de 5000? Aangezien ik niet op het net zit aangesloten is de extra A aan laadstroom niet nuttig voor mij.
  • Is het slim om nog schakelaars in dit systeem te plaatsen? En zo ja waar zou dit moeten?
Aangezien dit onze enige energievoorziening is wil ik niet besparen op onderdelen, maar ik wil ook niet onnodige onderdelen plaatsen.

Hebben jullie feedback en/of tips voor mij op dit schema? AC-kant komt later.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1rnqPXjMJQ-3fWZ5BjQh165hcQ8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ciz9FJyTFCuAydum5vOPpHe4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door lucash op 06-03-2026 10:34 . Reden: Foutje in schema ]

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Weet je al ongeveer wat je er op wilt gaan draaien? Dus verlichting, ventilatie, waterpomp etc. Gaat het huisje alleen in de zomer gebruikt worden?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• lucash
Ohja goed om ook te vermelden inderdaad.

Altijd:
- Vriezer
- Koelkast
- 1-fase inductiekookplaat
- Waterkoker
- Verlichting
- 2x Laptop
- 5G FWA Internetmodem
- Kleine warmtepompboiler (80-100L)

Bij goed weer of genoeg accu capaciteit:
- Oven
- Afwasmachine
- Televisie
- Wasmachine
- 3x extern beeldscherm voor laptops
- Stofzuiger (steelstofzuiger)
- Robotstofzuiger
- Keramische kachel als houthaard nog niet warm is

We zijn ons bewust dat we op slechte dagen niet de luxe kunnen hebben die we gewend zijn in NL en dat we sommige apparaten moeten wachten tot goede dagen.

Wel is het zo dat we heel gunstig liggen qua zon en ik de zonnepanelen op het veld kan leggen en dus ook door het jaar op 3 of 4 standen/hoeken wil gaan zetten.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

lucash schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:31:
Wij zijn sinds kort eigenaar van een huisje in de Italiaanse Alpen waar we binnenkort gaan wonen. Dit huis is volledig off-grid. Momenteel is er net genoeg elektra voor de verlichting (1 zonnepaneel met een 12v accu). Ik wil hier zelf de elektra gaan aanleggen. Het is een klein huisje met een relatief kleine energiebehoefte.

Allereerst wil ik de zonnepanelen icm accu gaan aanleggen. Ik ga in het begin voor 2x Victron Multiplus-II. Mocht het moeten, kan ik hier nog een derde bij plaatsen in de toekomst als de energievraag verandert of als het niet voldoende blijkt. Hetzelfde geldt voor de zonnepanelen.

Ik heb onderstaand schema gemaakt en vraag me af of ik hierin nog iets mis of anders kan doen, vandaar dit topic.

Mijn twijfels momenteel:
  • Ik ga nu uit van een Multiplus-II 4k5. Is er voor mij een meerwaarde voor de 5000? Aangezien ik niet op het net zit aangesloten is de extra A aan laadstroom niet nuttig voor mij.
  • Is het slim om nog schakelaars in dit systeem te plaatsen? En zo ja waar zou dit moeten?
Aangezien dit onze enige energievoorziening is wil ik niet besparen op onderdelen, maar ik wil ook niet onnodige onderdelen plaatsen.

Hebben jullie feedback en/of tips voor mij op dit schema? AC-kant komt later.

[Afbeelding]
Gaaf waarom niet direct voor een Victron RS gaan met ingebouwde MPPT, die heeft ook een hogere efficiëntie.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
lucash schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:19:
Ohja goed om ook te vermelden inderdaad.

Altijd:
- Vriezer
- Koelkast
- 1-fase inductiekookplaat
- Waterkoker
- Verlichting
- 2x Laptop
- 5G FWA Internetmodem
- Kleine warmtepompboiler (80-100L)

Bij goed weer of genoeg accu capaciteit:
- Oven
- Afwasmachine
- Televisie
- Wasmachine
- 3x extern beeldscherm voor laptops
- Stofzuiger (steelstofzuiger)
- Robotstofzuiger
- Keramische kachel als houthaard nog niet warm is

We zijn ons bewust dat we op slechte dagen niet de luxe kunnen hebben die we gewend zijn in NL en dat we sommige apparaten moeten wachten tot goede dagen.

Wel is het zo dat we heel gunstig liggen qua zon en ik de zonnepanelen op het veld kan leggen en dus ook door het jaar op 3 of 4 standen/hoeken wil gaan zetten.
Waar haal je je water vandaan? Als dat met een pomp moet dien je daar ook rekening mee te houden (afhankelijk van hoe diep grondwater zit heb je al snel een pomp die >1kW doet)

En heb je al eens gerekend of op een (reeks van) slechte dag(-en) je uberhaupt de wel noodzakelijke verbruikers draaiende kan houden? En aan welke warmtepomp ga je die warmtepompboiler aansluiten?

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:02
pagani schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:40:
[...]
En aan welke warmtepomp ga je die warmtepompboiler aansluiten?
Een warmtepompboiler sluit je niet aan op een warmtepomp ;)

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:49
Uit eigen ervaring weet ik dat het met slecht weer vaak best kan stormen in de Alpen, heb je vanuit dat oogpunt een kleine windturbine naast je zonnepanelen overwogen?

• lucash
Bedankt voor jullie reacties :D
revolution-nl schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:25:
[...]

Gaaf waarom niet direct voor een Victron RS gaan met ingebouwde MPPT, die heeft ook een hogere efficiëntie.
Heb dit gebouwd met het oog op uitbreidbaarheid waar nodig. Een MPPT is naast de RS nog wel te plaatsen, maar meer vermogen in huis moet denk ik gelijk nóg een RS zijn zonder dat ik misschien de MPPT daarvan ga gebruiken (of zie ik dat verkeerd)?
pagani schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:40:
[...]

Waar haal je je water vandaan? Als dat met een pomp moet dien je daar ook rekening mee te houden (afhankelijk van hoe diep grondwater zit heb je al snel een pomp die >1kW doet)

En heb je al eens gerekend of op een (reeks van) slechte dag(-en) je uberhaupt de wel noodzakelijke verbruikers draaiende kan houden? En aan welke warmtepomp ga je die warmtepompboiler aansluiten?
Water komt al uit een bron die gedeeld wordt met nog 2 andere huizen. Deze heeft genoeg waterdruk en hoef ik misschien enkel nog een kleine pomp bij te plaatsen als de waterdruk toch onvoldoende blijkt voor dagelijks gebruik.

Heb een berekening gemaakt en moet met dit systeem enkele dagen uitkomen met 0 opbrengst. We gaan altijd backup hebben voor koken (gaspit) en warm water (geiser op gasfles). En als het echt moet gaat de aggregaat aan.
Pompi schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:52:
Uit eigen ervaring weet ik dat het met slecht weer vaak best kan stormen in de Alpen, heb je vanuit dat oogpunt een kleine windturbine naast je zonnepanelen overwogen?
Die staat al op het huis :D weet alleen niet welk type, dat ga ik nog eens uitvogelen. Er stroomt ook een klein beekje op het terrein met redelijk wat hoogtemeters. Ik ga ook nog uitzoeken of ik niet een constante hydro-elektra kan krijgen van 100-500w.. Is toch alweer enkele kw per dag die opgewekt wordt.

@Erasmo Nog vergeten te melden dat het huis het hele jaar gebruikt gaat worden.

• GMJansen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-03 23:33
Leuk, goed bezig!
(Aanvulling, ik las net pas goed je vorige comment, dus enkele vragen heb je al beantwoord)

Volgens mij heb je nog niet gezegd wanneer /hoevaak/hoeveel je van de woning gebruikt maakt.
En verwarming? Indien dat geen elektra verbruikt, en het huis wordt 365dg gebruikt, dan zou het zo maar 2500 - 3000kWh kunnen zijn. Het is net een normaal huis zeg maar😃
Dat is 7 tot 8 kWh per dag

Als ik ChatGPT vraag naar de opbrengst van 16 panelen van 420Wp in de alpen:
9000kWh op zuid, 11000-12000kWh met een tracker.
Belangrijkste punt is dec en jan: panelen op Zuid = 5,5kWh per dag. Dus met wat panelen erbij en onderstaande opmerking kun je voluit gaan.
Alleen geen electrische Sauna😉

Je hebt wel flink last van sneeuw.
Dat viel me afgelopen skivakantie weer op in Tirol.
Of verticale panelen, of zeer schuine en dan nog steeds zelf sneeuwvrij houden.
Dus nog minder opbrengst!

Dan je omvormer: je wilt denk ik op 1 fase blijven. Prima. Of je nu meerdere parallele neemt of 1 grote, maakt niet veel uit. Alleen het eigen verbruik. Dan is meerdere parallel geschakelde multiplussen wel handig: ze schakelen in cascade bij als het nodig is.
De modellen zijn vorig jaar aangepast: 4k5=4,5kW.
De 5000=5000VA, en 4000W!
Met jouw verbruik schat ik in dat je 20 tot 25A piek gebruikt.
Dus dat is 5750W dat de omvormer(s) (minimaal!) aan moet kunnen.

Voor de MPPT's: bereken alles altijd met de calculator. Vooral erg belangrijk voor koude gebieden! Die vind je hier: https://www.victronenergy.com/mppt-calculator.

Tip: neem een victron smartshunt voor een nauwkeurige SoC, ook al heeft je accu systeem/ meerdere accupacks die zelf al(!)
Dan de Lynx distributor: neem er 1 voor de ingangen (accu's en MPPT's), dan de Victron shunt, en dan een Lynx Distributor voor de Multiplussen.
Ps. Een diesel aggregaat zal wel geen optie zijn om de accu's on de wintermaanden op pijl te houden? Mocht je dat overwegen, kies dan geen Multiplussen, maar Quattro's. Die hebben daarvoor een eigen ingang.

Kijk zeker ook hier, stel je vraag hier:
Het grote Victron ontwerp topic

En wat inspiratie voor een hydroelektrische systeem:
YouTube: Twin Intake Hydroelectric System Part 4 Powering Up For The First Time

[ Voor 24% gewijzigd door GMJansen op 09-03-2026 11:44 ]

• lucash
Heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie @GMJansen :D

Om antwoord te geven op de punten die ik nog niet eerder beantwoord heb.

In m'n eigen berekening kom ik op ongeveer 4kwh per dag uit. Dat is exclusief elektrische verwarming. Die wil ik wellicht nog bijplaatsen over 1-3 jaar, zodra ik meer inzicht heb in verbruik en isolatie van het huis. En dus wat ervoor nodig is qua uitbreiding van het systeem.

De zonnepanelen staan inderdaad zuidelijk gericht. In winter is de zon echter wel al om 15u achter de berg, maar pak wel de allereerste zonnestralen mee van de dag.

Over de sneeuw: Ja en nee. Ja, sowieso meer dan in NL, maar we liggen wel aan de zuidkant van de Alpen (invloed van Mediterraanse zee), 'maar' op 750m en op het zuiden gericht. Dus niet te vergelijken met de sneeuw die in Tirol kan vallen en op grote hoogtes. Jammer maar ook weer niet :9 En daarnaast, ze komen op het veld te liggen en niet op het dak, dus gemakkelijk vrij te maken mocht er toch een sneeuwdump komen.

MPPT tracker calculator heb ik inderdaad gebruikt van Victron.

Is het opsplitsen met 2 lynxen een must of meer handig icm de shunt? Dat is puur om de data nauwkeuriger te krijgen? Ik zie dat er ook een Lynx Class-T is, dan kan ik die ook gebruiken en de class-t zekeringhouder weghalen. Die shunt is niet goedkoop :o Ik had eigenlijk gehoopt het met 1 distributor te kunnen doen.

Thanks voor de link met het hydroelektrische systeem. Dat stroompje is wel iets groter dan de mijne hehe..

----------

Ik heb er uiteindelijk ook voor gekozen om per 2 strings een combinerbox (met overspanningsbeveiliging, bliksembeveiliging en schakelaar) in te zetten die daarna via één 10mm2 kabel verdergaat naar de smartsolar. Vooral de bliksembeveiliging lijkt me geen overbodige luxe. Is er verder nog iets dat ik kan doen tegen een inductielus?

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 09:53
Sowieso niet die 4k5 nemen. Die dingen stinken enorm en Victron heeft dit nog niet opgelost.

Beter koop je dan 3x een MP 3000 in Duitsland voor ca 300 euro per stuk. Heb je 3x 4500W piek vermogen en 3x 2500W duurvermogen.

Naast je distributor zou ik ook een T-Class zekering nemen. Netste is in de Victron houder uit de Lynx serie.

Verder zou ik de Cerbo vervangen door een Raspberry met VenusOS. Goedkoper en een stuk sneller.

[ Voor 46% gewijzigd door Tillumen op 11-03-2026 16:54 ]

• GMJansen
@Tillumen , altijd fijn reallife ervaringen:-)

@lucash lucash, even je punten doornemen.
4kWh /dg en 32kWh batterij is een mooie balans voor 1 tot 2 dagen autonomie.

Puur elektrische verwarmen gaat heel hard met het verbruik. Vooral in de winter heb je je batterijcapaciteit hard nodig. Dus ben wel benieuwd hoe je dat wilt gaan doen. Maar dat is dan voor over 1-3 jr.

2 lynxen + shunt is gemak, ontzorging en uitbreidbaar. Maar geheel wat je zelf wilt en kunt maken/hoe handig ben je. Daarbij ook meteen een kritische noot: een paar honderd ampere is iets anders dan een 16A huisgroepje aansluiten.
Geen 'shortcuts', alles netjes ontvetten, op moment aandraaien, goed zekeren en de juiste kabels met de correct gekrompen kabelogen.

Mijn idee is dat je met 1 set kabels van de mppt distributiebox komt,  1 van de batterij. Dus daar heb je al een busbar nodig.  De lynx heeft er 4, dus 2 reserve.
Voor de andere kant heb je ook 2 van de 4 naar de multi's bezet. Dus dan kom je al vrij vlot op 2 lynxen.

Shunt: met 1 batterij heb je misschien(!) een nauwkeurige SoC. Met 2 wordt het al lastiger. Moet het: nee, maar het is wel erg fijn goede waardes te hebben. Dus de keus is aan jou,  en uiteraard kan het later ook nog als je batterij teveel drift.

Lynxen: een dikke koperen of nog dikkere alu plaat / busbar is natuurijk ook goed, maar ook niet goedkoop en je hebt weer losse zekeringen met de desbetreffende aansluitingen nodig. De Lynx Class-T als ingang is natuurlijk ook prima. Maar een power in met net daarvoor een zekering voor de Mppt en Class-T kan ook.

De multi's moeten ook gezekerd worden,  daar is een lynx distributor met mega fuses geschikt voor.
Ps. Pak wel 1 boutmaat, M10. Victron heeft ook nog de oude M8 variant.

Dus ja, je bespaard geld als je het niet doet,  maar je hebt wat meer kosten aan losse spullen, kabelogen/aansluitingen en zekeringhouders.

MPPT:
Goed dat je inductie en bliksem noemt.
Ik ben geen PV expert, maar weet wel 2 dingen: leg de string nooit in een lus.
Leg de pv kabels dus niet zoals je het getekend hebt, maar leg de zwarte kabel bewust naast de 'aanvoer', dus de + en - naast elkaar naar de mppt.
Hopelijk niet te verwarrend: de zwarte kabel gaat dus onder de panelen weer terug naar het meest linkse paneel, en vanaf daar samen met de rode naar de mppt.

Gestel (metalen delen) van de PV montageconstructie vereffenen (in de volksmond ook wel aarden genoemd): alles met 6mm2 soepele vertint koperdraad doorlussen.
Ik vermoed dat je een aardpen moet gaan slaan. Daarop kan dan meteen de aarde van de 230v kant/huis en de aarde van de multi's aangesloten worden.
Breng alles samen naar 1 sterpunt, vanaf daar naar de aardpen.
DC/Accu's niet aarden, maar zwevend laten.

Let er wel op dat de 2 sets van 4 panelen die parallel op 1 mppt zitten, wel in de identieke opstelling / hoek moeten liggen. De 2de set mag uiteraard anders liggen.

Als ik je tekening bekijk heb je de stroom van 70A (mppt-busbar) goed uitgerekend.
70/3= 25mm kabel, geen 6mm2!

Je vroeg nog of je schakelaars nodig hebt.
Dat is wel een dingetje.
Je moet de (condensatoren van de) multi's de eerste keer pre-chargen. Maar als de accu leeg is, en het systeem weer opstart weer opnieuw.
Dus voor elke Multi, of na de shunt is een schakelaar handig.
Zet daaroverheen (parallel) een dikke 100W gloeilamp met een drukknop schakelaar. Als de accu's leeg zijn: schakelaar uit.  Als ze weer wat lading hebben: drukknop indrukken totdat de lamp niet meer gloeit,  5-10 sec. Dan schakelaar aan.
Hoe je dat gaat doen als je er niet bent en de accu's gaan zelf weer aan als er weer PV is,  wordt je uitdaging. Laat ons weten hoe je dat oplost!

Multi's parallel vs in cascade
Victron heeft het in de handleiding over max 6 parallel. Je kunt de eerste natuurlijk ook als hoofd unit aansluiten en de opvolgende in cascade. Dan heb je het laagste standby verbruik. Handig in jouw geval.
Dan geen 18W per niks doende unit, maar iets van 2 W. Op YT zijn daar wel voorbeelden van. Ik meen dat Andy (off grid garage Australië) die opstelling heeft als je meer info wilt.

Bij een lage SoC en kritische gebruikers (diepvries ed.?) en als je niet aanwezig bent,  dan kan ik me voorstellen dat je niet kritische gebruikers uitschakeld.
Ik heb nog geen ervaring met Shelly's icm met de Cerbo, maar zelfs met het ingebouwde relais zou je, met een nog een groter relais daarop, groepen automatisch kunnen uitschakelen.

Nouja, toch nog een lange reactie geworden.
Houdt mij ook weer scherp:-)

• Wowgman
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:15
Wat een leuk project, gefeliciteerd met jullie aanwinst in de Alpen!

Wij hebben recentelijk een offgrid huis gekocht in het buitenland. Deze hebben we met een Hybride HV Solis omvormer aangesloten op een grote bank aan Pylontech H3 batterijen +- 60kWh en 18kW aan zonnepanelen. De keuze was simpel, de omvormer was €1650 destijds en kan gekoppeld worden aan een generator.

Dit jaar is de planning om nog eens 18kW panelen te plaatsen, even kijken of het door de keuring komt!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:43
Als dit voor permantente bewoning is zou ik ook een aansluiting voor een generator regelen. Al dan niet automatisch gestart.

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:24
Gaaf! Vergeet niet de fotos te uploaden als het allemaal staat (als je wilt) - ben erg benieuwd!

• Skyllaer
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 25-03 12:34
GMJansen schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 23:53:

DC/Accu's niet aarden, maar zwevend laten.
Ik raad toch even aan de accu's te vereffenen met de omvormer zelf. (veelal van de batterij naar het chassis van de omvormer)
NIET van de batterij rechtstreeks naar een aardrail gaan.
je wilt geen zwevend iets hebben tussen omvormer -> Batterij

• Valkske
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-03 11:00
Ik weet niet of het je kan helpen maar we zijn vorige herfst uit interesse op bezoek geweest bij een offgrid huisje van een koppel Nederlanders in de Franse pyreneeën, we hebben die ontdekt via de facebookgroup "Living off the grid NL" of "Living off the grid BE", een van die twee.
De meeste zijn super-gastvrij en laten met plezier hun setup zien. Praktijk ervaring is zoveel anders dan wiskundige berekeningen of chatgpt. Echt een aanrader.

[ Voor 3% gewijzigd door Valkske op 12-03-2026 11:38 ]

• Geim
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:42
Tillumen schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:49:
Sowieso niet die 4k5 nemen. Die dingen stinken enorm en Victron heeft dit nog niet opgelost.
Geldt dit ook voor de 6k5? Die had ik in mijn configuratie gepland.
Beter koop je dan 3x een MP 3000 in Duitsland voor ca 300 euro per stuk.
Ehh, da's geen geld. Nkon vraagt er ruim €200 meer voor. Heb je een linkje van een bedrijf die voor dat geld verkoopt?
Verder zou ik de Cerbo vervangen door een Raspberry met VenusOS. Goedkoper en een stuk sneller.
Mis je dan niet de VE.bus?

• bbc
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:55

bbc

Ik weet niet hoeveel voor je de batterij gerekend hebt, maar misschien kan je best ook eens naar de Dokan 32kWh of 48kWh versie kijken.

https://www.alibaba.com/p...-Solar_1601586783178.html
https://www.alibaba.com/p...attery_1601660788531.html
Er zijn aardig wat reviews te vinden op Youtube. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het zou compatibel moeten zijn met Victron.

Je kan het ding ook gaan oppikken in Duitsland, maar ze hebben ze niet meer op voorraad momenteel.
https://www.docanpower.co...2v-628ah-complete-pack-eu

• Tillumen
Geim schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 16:19:
[...]

Geldt dit ook voor de 6k5? Die had ik in mijn configuratie gepland.

[...]

Ehh, da's geen geld. Nkon vraagt er ruim €200 meer voor. Heb je een linkje van een bedrijf die voor dat geld verkoopt?

[...]

Mis je dan niet de VE.bus?
Ja beide hebben dit probleem. Het is de hars in de nieuwe aluminium trafos. Beter pak je dan de 5000 met een koperen trafo.

Voor Duitse prijzen kijk ik op idealo.de

Vaak is versturen nog wel een ding met deze zware units, binnen Duitsland vaak gratis maar daarbuiten niet of peperduur. Heb zelf goede ervaringen met parcel.nl die er pakketpunt op de grens hebben en dan voor redelijk tarief binnen Nederland verzenden.

[ Voor 28% gewijzigd door Tillumen op 12-03-2026 20:46 ]

• GMJansen
Skyllaer schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:24:
[...]

Ik raad toch even aan de accu's te vereffenen met de omvormer zelf. (veelal van de batterij naar het chassis van de omvormer)
NIET van de batterij rechtstreeks naar een aardrail gaan.
je wilt geen zwevend iets hebben tussen omvormer -> Batterij
De behuizing uiteraard wel, ik bedoel specifiek de plus of min van de accu zwevend laten.

• GMJansen
jeroen3 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 06:23:
Als dit voor permantente bewoning is zou ik ook een aansluiting voor een generator regelen. Al dan niet automatisch gestart.
Ik heb mijn verhaal ook zo neutraal mogelijk geschreven, ik kan immers niet in zijn portemonnee kijken.
Maar heb uiteraard wel de quattro genoemd. Die heeft zo'n generator ingang en kan de generator automatisch laten starten.
Uiteraard zijn er wel wat variabelen betreft type genset, brandstof, herrie en benodigd vermogen en of je deze wel autonoom wil draaien als t een kleine benzine variant is.
Maar goed, da's aan de topicstarter. ;)

• Geim
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:42
Tillumen schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:43:
[...]
Laagste die ik zie is €376 ex BTW. Komt niet in de buurt van de door jou aangegeven €300

• lucash
Tillumen schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:49:
Naast je distributor zou ik ook een T-Class zekering nemen. Netste is in de Victron houder uit de Lynx serie.
Yes die had ik al ingecalculeerd, is misschien niet heel duidelijk in m'n ontwerp, staat net na de accu in aparte (niet Lynx) zekeringhouder.
Hier twijfelde ik inderdaad ook over. Maar met alle verloopstukjes (2x ve.direct (smartsolar), 1x ve.bus(Multiplus), 1x (als shunt dan 2x) ve.can(accu)) weet ik niet of de raspberry echt zoveel goedkoper is. Wel leuker project, maar heb al zo veel projecten liggen :P

@GMJansen Thanks alweer voor je reactie. Ik heb alles doorgenomen en neem het mee in m'n ontwerp. Hieronder nog paar antwoorden/reacties :)
GMJansen schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 23:53:
Puur elektrische verwarmen gaat heel hard met het verbruik. Vooral in de winter heb je je batterijcapaciteit hard nodig. Dus ben wel benieuwd hoe je dat wilt gaan doen. Maar dat is dan voor over 1-3 jr.
Als we daar uiteindelijk voor kiezen gaat het altijd icm de houtkachel zijn. Zoals je zegt, puur elektrisch en dan ook nog off-grid gaat echt bijna niet. Dan wordt het elektrische deel puur om kortstondig te verwarmen en niet een gehele dag.
MPPT:
Goed dat je inductie en bliksem noemt.
Ik ben geen PV expert, maar weet wel 2 dingen: leg de string nooit in een lus.
Leg de pv kabels dus niet zoals je het getekend hebt, maar leg de zwarte kabel bewust naast de 'aanvoer', dus de + en - naast elkaar naar de mppt.
Hopelijk niet te verwarrend: de zwarte kabel gaat dus onder de panelen weer terug naar het meest linkse paneel, en vanaf daar samen met de rode naar de mppt.
Niet verwarrend, zo was ik het inderdaad ook van plan :) In tekening lijkt het niet zo.
Als ik je tekening bekijk heb je de stroom van 70A (mppt-busbar) goed uitgerekend.
70/3= 25mm kabel, geen 6mm2!
Oeps 8)7 Logisch ja.. Dat gaat inderdaad een dikkere kabel worden.
Je vroeg nog of je schakelaars nodig hebt.
Dat is wel een dingetje.
Je moet de (condensatoren van de) multi's de eerste keer pre-chargen. Maar als de accu leeg is, en het systeem weer opstart weer opnieuw.
Dus voor elke Multi, of na de shunt is een schakelaar handig.
Zet daaroverheen (parallel) een dikke 100W gloeilamp met een drukknop schakelaar. Als de accu's leeg zijn: schakelaar uit.  Als ze weer wat lading hebben: drukknop indrukken totdat de lamp niet meer gloeit,  5-10 sec. Dan schakelaar aan.
Hoe je dat gaat doen als je er niet bent en de accu's gaan zelf weer aan als er weer PV is,  wordt je uitdaging. Laat ons weten hoe je dat oplost!
Even hierin verdiept. Thanks voor het opwerpen van dit. Ik lees hier en daar dat je off-grid met mppt's niet steeds hoeft te pre-chargen, omdat de mppt's dit doen. Dus als de accu niet leeg is en voor wat voor reden de multiplussen afgekoppeld zijn, dan wel pre-chargen, maar als de mppt's aangaan overdag en de accu was leeg, dan doen zij het werk van de pre-charge. IK duik hier hoe dan ook nog even wat verder in.
Bij een lage SoC en kritische gebruikers (diepvries ed.?) en als je niet aanwezig bent,  dan kan ik me voorstellen dat je niet kritische gebruikers uitschakeld.
Ik heb nog geen ervaring met Shelly's icm met de Cerbo, maar zelfs met het ingebouwde relais zou je, met een nog een groter relais daarop, groepen automatisch kunnen uitschakelen.
Dit is inderdaad nog wel interessant, dat ik met relais groepen in en uit kan schakelen naarmate het accuniveau groeit of niet :D
Wowgman schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 00:48:
Wat een leuk project, gefeliciteerd met jullie aanwinst in de Alpen!

Wij hebben recentelijk een offgrid huis gekocht in het buitenland. Deze hebben we met een Hybride HV Solis omvormer aangesloten op een grote bank aan Pylontech H3 batterijen +- 60kWh en 18kW aan zonnepanelen. De keuze was simpel, de omvormer was €1650 destijds en kan gekoppeld worden aan een generator.

Dit jaar is de planning om nog eens 18kW panelen te plaatsen, even kijken of het door de keuring komt!
Thanks! Dat van jullie klinkt ook als een leuk project! Waar ongeveer hebben jullie het huis gekocht?
jeroen3 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 06:23:
Yes dat ben ik zeker van plan. Even kijken of het budget een auto-start toelaat, anders heb ik nog leuke mods gevonden om generatoren met een sleutel om te bouwen tot auto-start.
JDillinger schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 07:37:
Gaaf! Vergeet niet de fotos te uploaden als het allemaal staat (als je wilt) - ben erg benieuwd!
Zal ik doen :D
Valkske schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:36:
Ik weet niet of het je kan helpen maar we zijn vorige herfst uit interesse op bezoek geweest bij een offgrid huisje van een koppel Nederlanders in de Franse pyreneeën, we hebben die ontdekt via de facebookgroup "Living off the grid NL" of "Living off the grid BE", een van die twee.
De meeste zijn super-gastvrij en laten met plezier hun setup zien. Praktijk ervaring is zoveel anders dan wiskundige berekeningen of chatgpt. Echt een aanrader.
Thanks! Altijd leuk om dit soort projecten irl te aanschouwen en inderdaad ook de ervaringen te horen. Ik ga eens kijken of ik soortgelijke projecten in de omgeving kan vinden :)
bbc schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 16:56:
Ik weet niet hoeveel voor je de batterij gerekend hebt, maar misschien kan je best ook eens naar de Dokan 32kWh of 48kWh versie kijken.

https://www.alibaba.com/p...-Solar_1601586783178.html
https://www.alibaba.com/p...attery_1601660788531.html
Er zijn aardig wat reviews te vinden op Youtube. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het zou compatibel moeten zijn met Victron.

Je kan het ding ook gaan oppikken in Duitsland, maar ze hebben ze niet meer op voorraad momenteel.
https://www.docanpower.co...2v-628ah-complete-pack-eu
Thanks voor de tip :) momenteel ga ik uit van de NKON 32kwh accu, vooral vanwege de garantie en support. Die is meestal bij alibaba/aliexpress leveranciers wat lastiger te claimen en aangezien het voor ons belangrijk is dat we niet zonder komen te zitten voor al te lange tijd, betaal ik graag iets meer voor een adres waar ik naartoe kan.
Tillumen schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:43:
[...]

Ja beide hebben dit probleem. Het is de hars in de nieuwe aluminium trafos. Beter pak je dan de 5000 met een koperen trafo.

Vaak is versturen nog wel een ding met deze zware units, binnen Duitsland vaak gratis maar daarbuiten niet of peperduur. Heb zelf goede ervaringen met parcel.nl die er pakketpunt op de grens hebben en dan voor redelijk tarief binnen Nederland verzenden.
Thanks voor de tip. Dan ga ik denk ik toch voor de 48/5000.

Die lage prijs is zonder btw, weet jij of je dat ook kan doen als je een NL (of italiaans) factuuradres opgeeft?

• Tillumen
lucash schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 14:37:
[...]

Yes die had ik al ingecalculeerd, is misschien niet heel duidelijk in m'n ontwerp, staat net na de accu in aparte (niet Lynx) zekeringhouder.

[...]

Hier twijfelde ik inderdaad ook over. Maar met alle verloopstukjes (2x ve.direct (smartsolar), 1x ve.bus(Multiplus), 1x (als shunt dan 2x) ve.can(accu)) weet ik niet of de raspberry echt zoveel goedkoper is. Wel leuker project, maar heb al zo veel projecten liggen :P

@GMJansen Thanks alweer voor je reactie. Ik heb alles doorgenomen en neem het mee in m'n ontwerp. Hieronder nog paar antwoorden/reacties :)

[...]

Als we daar uiteindelijk voor kiezen gaat het altijd icm de houtkachel zijn. Zoals je zegt, puur elektrisch en dan ook nog off-grid gaat echt bijna niet. Dan wordt het elektrische deel puur om kortstondig te verwarmen en niet een gehele dag.

[...]

Niet verwarrend, zo was ik het inderdaad ook van plan :) In tekening lijkt het niet zo.

[...]

Oeps 8)7 Logisch ja.. Dat gaat inderdaad een dikkere kabel worden.

[...]

Even hierin verdiept. Thanks voor het opwerpen van dit. Ik lees hier en daar dat je off-grid met mppt's niet steeds hoeft te pre-chargen, omdat de mppt's dit doen. Dus als de accu niet leeg is en voor wat voor reden de multiplussen afgekoppeld zijn, dan wel pre-chargen, maar als de mppt's aangaan overdag en de accu was leeg, dan doen zij het werk van de pre-charge. IK duik hier hoe dan ook nog even wat verder in.

[...]

Dit is inderdaad nog wel interessant, dat ik met relais groepen in en uit kan schakelen naarmate het accuniveau groeit of niet :D

[...]

Thanks! Dat van jullie klinkt ook als een leuk project! Waar ongeveer hebben jullie het huis gekocht?

[...]

Yes dat ben ik zeker van plan. Even kijken of het budget een auto-start toelaat, anders heb ik nog leuke mods gevonden om generatoren met een sleutel om te bouwen tot auto-start.

[...]

Zal ik doen :D

[...]

Thanks! Altijd leuk om dit soort projecten irl te aanschouwen en inderdaad ook de ervaringen te horen. Ik ga eens kijken of ik soortgelijke projecten in de omgeving kan vinden :)

[...]

Thanks voor de tip :) momenteel ga ik uit van de NKON 32kwh accu, vooral vanwege de garantie en support. Die is meestal bij alibaba/aliexpress leveranciers wat lastiger te claimen en aangezien het voor ons belangrijk is dat we niet zonder komen te zitten voor al te lange tijd, betaal ik graag iets meer voor een adres waar ik naartoe kan.

[...]

Thanks voor de tip. Dan ga ik denk ik toch voor de 48/5000.

Die lage prijs is zonder btw, weet jij of je dat ook kan doen als je een NL (of italiaans) factuuradres opgeeft?
Je kan het naar pakketpunt van parcel.nl laten sturen. Dat is een Duits adres op de grens. Ze sturen dan door naar je NL adres. Is goedkoper dan wat webshops in DE rekenen en vrij van BTW

• lucash
Vanwege de lange levertijden momenteel bij NKON accu's ga ik voor twee 16kwh accu's van een ander merk.

Even als check: de twee 16kwh accu's moet ik parallel plaatsen en 1 kabel naar Lynx en niet de twee accu's los van elkaar naar de Lynx. Ik heb gelezen dat er 1 master BMS moet zijn en de andere slave MOETEN zijn. Klopt dat? Of kunnen de BMS'en van beide accu's op de Cerbo GX aangesloten worden en dat dit ook werkt. Er zijn namelijk twee BMS-Can aansluitingen op de Cerbo GX. Waarom zijn er anders 2?

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Nee, beide accu los aan de Lynx aansluiten. BMS kabel wel doorlussen op de master/slave methode. Je logica betreffende de tweede CAN aansluiting ontgaat mij een beetje, dan zou je bij drie of meer juist aansluitingen tekort hebben. :)

• lucash
jadjong schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 18:59:
Nee, beide accu los aan de Lynx aansluiten. BMS kabel wel doorlussen op de master/slave methode. Je logica betreffende de tweede CAN aansluiting ontgaat mij een beetje, dan zou je bij drie of meer juist aansluitingen tekort hebben. :)
Ok doe ik dat, thanks :)

En klopt. Waarom is de tweede aansluiting? Als je twee verschillende accupacks/bms-systemen erop wil aansluiten?

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-03 21:58
Soms is de Lynx niet het eerste of laatste apparaat denk ik.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
lucash schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 19:04:
[...]

En klopt. Waarom is de tweede aansluiting? Als je twee verschillende accupacks/bms-systemen erop wil aansluiten?
Het is een bus (zou je niet zeggen met die naam :+) waardoor je altijd een in/uit hebt.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:05

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

revolution-nl schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:25:
[...]

Heb je de documentatie al een gelezen van een RS, dat is een multiplus-II GX met een apart ingebouwd MPPT en een extra filter en communicatie bordje (dit volgens de documentatie van VE zelf ;)). Is natuurlijk geen slechte deal, maar dan kun je niet kiezen waar je je mppt zet.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Gunther.S
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Damic schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:51:
[...]

Heb je de documentatie al een gelezen van een RS, dat is een multiplus-II GX met een apart ingebouwd MPPT en een extra filter en communicatie bordje (dit volgens de documentatie van VE zelf ;)). Is natuurlijk geen slechte deal, maar dan kun je niet kiezen waar je je mppt zet.
en nieuwere software, configureerbaar over het netwerk (dus geen VE.Bus-USB converter meer nodig), en ondersteuning voor live firmware-updates zonder dat het systeem volledig moet worden uitgeschakeld.

Daarnaast is hij ook lichter doordat er geen klassieke transformator meer in zit. Dat maakt dat hij ook minder lawaai maakt.

MPPT moet toch sowieso in de buurt van de DC bus.

Genoeg voordelen :)
Pagina: 1