@
Tillumen , altijd fijn reallife ervaringen:-)
@
lucash lucash, even je punten doornemen.
4kWh /dg en 32kWh batterij is een mooie balans voor 1 tot 2 dagen autonomie.
Puur elektrische verwarmen gaat heel hard met het verbruik. Vooral in de winter heb je je batterijcapaciteit hard nodig. Dus ben wel benieuwd hoe je dat wilt gaan doen. Maar dat is dan voor over 1-3 jr.
2 lynxen + shunt is gemak, ontzorging en uitbreidbaar. Maar geheel wat je zelf wilt en kunt maken/hoe handig ben je. Daarbij ook meteen een kritische noot: een paar honderd ampere is iets anders dan een 16A huisgroepje aansluiten.
Geen 'shortcuts', alles netjes ontvetten, op moment aandraaien, goed zekeren en de juiste kabels met de correct gekrompen kabelogen.
Mijn idee is dat je met 1 set kabels van de mppt distributiebox komt, 1 van de batterij. Dus daar heb je al een busbar nodig. De lynx heeft er 4, dus 2 reserve.
Voor de andere kant heb je ook 2 van de 4 naar de multi's bezet. Dus dan kom je al vrij vlot op 2 lynxen.
Shunt: met 1 batterij heb je misschien(!) een nauwkeurige SoC. Met 2 wordt het al lastiger. Moet het: nee, maar het is wel erg fijn goede waardes te hebben. Dus de keus is aan jou, en uiteraard kan het later ook nog als je batterij teveel drift.
Lynxen: een dikke koperen of nog dikkere alu plaat / busbar is natuurijk ook goed, maar ook niet goedkoop en je hebt weer losse zekeringen met de desbetreffende aansluitingen nodig. De Lynx Class-T als ingang is natuurlijk ook prima. Maar een power in met net daarvoor een zekering voor de Mppt en Class-T kan ook.
De multi's moeten ook gezekerd worden, daar is een lynx distributor met mega fuses geschikt voor.
Ps. Pak wel 1 boutmaat, M10. Victron heeft ook nog de oude M8 variant.
Dus ja, je bespaard geld als je het niet doet, maar je hebt wat meer kosten aan losse spullen, kabelogen/aansluitingen en zekeringhouders.
MPPT:
Goed dat je inductie en bliksem noemt.
Ik ben geen PV expert, maar weet wel 2 dingen: leg de string nooit in een lus.
Leg de pv kabels dus niet zoals je het getekend hebt, maar leg de zwarte kabel bewust naast de 'aanvoer', dus de + en - naast elkaar naar de mppt.
Hopelijk niet te verwarrend: de zwarte kabel gaat dus onder de panelen weer terug naar het meest linkse paneel, en vanaf daar samen met de rode naar de mppt.
Gestel (metalen delen) van de PV montageconstructie vereffenen (in de volksmond ook wel aarden genoemd): alles met 6mm2 soepele vertint koperdraad doorlussen.
Ik vermoed dat je een aardpen moet gaan slaan. Daarop kan dan meteen de aarde van de 230v kant/huis en de aarde van de multi's aangesloten worden.
Breng alles samen naar 1 sterpunt, vanaf daar naar de aardpen.
DC/Accu's niet aarden, maar zwevend laten.
Let er wel op dat de 2 sets van 4 panelen die parallel op 1 mppt zitten, wel in de identieke opstelling / hoek moeten liggen. De 2de set mag uiteraard anders liggen.
Als ik je tekening bekijk heb je de stroom van 70A (mppt-busbar) goed uitgerekend.
70/3= 25mm kabel, geen 6mm2!
Je vroeg nog of je schakelaars nodig hebt.
Dat is wel een dingetje.
Je moet de (condensatoren van de) multi's de eerste keer pre-chargen. Maar als de accu leeg is, en het systeem weer opstart weer opnieuw.
Dus voor elke Multi, of na de shunt is een schakelaar handig.
Zet daaroverheen (parallel) een dikke 100W gloeilamp met een drukknop schakelaar. Als de accu's leeg zijn: schakelaar uit. Als ze weer wat lading hebben: drukknop indrukken totdat de lamp niet meer gloeit, 5-10 sec. Dan schakelaar aan.
Hoe je dat gaat doen als je er niet bent en de accu's gaan zelf weer aan als er weer PV is, wordt je uitdaging. Laat ons weten hoe je dat oplost!
Multi's parallel vs in cascade
Victron heeft het in de handleiding over max 6 parallel. Je kunt de eerste natuurlijk ook als hoofd unit aansluiten en de opvolgende in cascade. Dan heb je het laagste standby verbruik. Handig in jouw geval.
Dan geen 18W per niks doende unit, maar iets van 2 W. Op YT zijn daar wel voorbeelden van. Ik meen dat Andy (off grid garage Australië) die opstelling heeft als je meer info wilt.
Bij een lage SoC en kritische gebruikers (diepvries ed.?) en als je niet aanwezig bent, dan kan ik me voorstellen dat je niet kritische gebruikers uitschakeld.
Ik heb nog geen ervaring met Shelly's icm met de Cerbo, maar zelfs met het ingebouwde relais zou je, met een nog een groter relais daarop, groepen automatisch kunnen uitschakelen.
Nouja, toch nog een lange reactie geworden.
Houdt mij ook weer scherp:-)