Vraag

• Ynst2003
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-03 11:43
Ik zoek een budget smart phone die ALLEEN gebruikt gaat worden om Spotify te luisteren.

Eisen:
  • minimaal 64GB opslag
  • Wifi / Bluetooth
  • mogelijkheid om Spotify soepel te draaien (via apk mirror oid)
Moet een alternatief privacy vriendelijk OS kunnen draaien.
Zoals bijvoorbeeld /e/, GrapheneOS of LineageOS
Wil geen extra Google of Apple account maken.

Ik wil het gebruiken als extra telefoon en het ALLEEN gebruiken voor Spotify.

Ik heb al wat budget phones voorbij zien komen, maar die kunnen alleen hun eigen bloated OS draaien en zijn te zwak om een custom ROM van bijv. LineageOS te draaien.

Wie heeft hier ervaring mee?

//update - 18:57 - extra info:
- Voor mij is een budget smartphone, max 150 euro. (of 200 euro mocht t echt niet lukken voor 150 euro)
- ik wil het gebruiken om een Silent Disco feesten te organiseren. Mensen die het concept niet kennen, men krijgt een koptelefoon op, en je kunt op je koptelefoon kiezen welke muziek je wilt luisteren. Er zijn 3 verschillende kanalen die aangestuurd worden via BlueTooth.
- De aansturing wil ik doen via 3 smartphones en Spotify.
- De telefoons hoeven GEEN simkaart te hebben. Maar wel een mogelijkheid om te kunnen verbinden via Wi-Fi.
- de BlueTooth audio codec moet van hoge kwaliteit zijn. Je hoort echt duidelijk verschil als je op lage kwaliteit muziek luistert via de koptelefoons.

[ Voor 34% gewijzigd door Ynst2003 op 06-03-2026 18:57 ]

Alle reacties

• SanderSchaap
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 08:48
Misschien een makkelijke oplossing, wat wij ook gebruiken voor onze peuter;
- Willekeurige telefoon aankopen
- Instellen als nieuwe telefoon, uiteraard geen back up terugzetten.
- Met Google account Spotify downloaden, en direct Google account weer verwijderen
- Op Spotify alle muziek downloaden (premium wel nodig)
- Telefoon standaard op vliegtuigstand of zelfs zonder sim kaart gebruiken?
Wellicht een Pixel dan aan te raden, daar kun je vrijwel alle apps ofwel verwijderen ofwel verbergen en hebben ondersteuning voor GrapheneOS of LineageOS over het algemeen.

• ErickN
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 25-03 12:27
Niet wat je omschrijft maar kan een MP3 speler met Spotify niet precies waar je naar op zoek bent?

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:55

Nakebod

Nope.

Met GrapheneOS "beperk" je je wel tot de Google Pixel (6 en hoger), dus vallen alle andere toestellen al af.
LineageOS en e/OS zijn wat dat betreft wel veel breder ondersteund, maar bijvoorbeeld weer niet op recentere Samsung toestellen.

Dus de eerste vraag is welk OS je precies wilt. Daarna kan je pas wat gerichter zoeken naar het toestel :)

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:09
Je moet wel zorgen dat je de updates van de Spotify app krijgt, dus een geïntegreerde app winkel is wenselijk.
Daarbij zul je internet nodig hebben (via Wifi en of SIM kaart) want Spotify moet wel kunnen streamen en de DRM controleren.

Als je de telefoon echt alleen voor Spotify gebruikt zou je ook een Samsung telefoon kunnen overwegen, bijvoorbeeld de A16 4G voor 109 Euro: uitvoering: Samsung Galaxy A16 4G, 4GB ram, 128GB opslag Zwart - die kun je met alleen een Samsung account gebruiken die je alleen daarvoor aanmaakt, en uit de Galaxy Store kun je Spotify downloaden.
Uiteraard is het niet zo privacy vriendelijk als /e/ of Graphene, maar zolang je het niet verbind aan een bestaande account en alleen voor Spotify gebruikt, is er ook weinig aan data te verzamelen, en ben je goedkoop uit met iets wat de komende 7 jaar naar verwachting gewoon blijft werken (zelfs als de fabrikant stopt met updates blijft een Android versie na release 5 jaar gegarandeerd ondersteund).

• Ynst2003
ErickN schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:57:
Niet wat je omschrijft maar kan een MP3 speler met Spotify niet precies waar je naar op zoek bent?
Bedankt voor de tip. Totaal niet over nagedacht dat dit ook een optie is. Haha.

Extra informatie waarvan ik eerst dacht dat too much was om te vermelden, is misschien alsnog handig voor de context. (ook toegevoegd bij de beginpost)

- Voor mij is een budget smartphone, max 150 euro. (of 200 euro mocht t echt niet lukken voor 150 euro)
- ik wil het gebruiken om een Silent Disco feesten te organiseren. Mensen die het concept niet kennen, men krijgt een koptelefoon op, en je kunt op je koptelefoon kiezen welke muziek je wilt luisteren. Er zijn 3 verschillende kanalen die aangestuurd worden via BlueTooth.
- De aansturing wil ik doen via 3 smartphones en Spotify.
- De telefoons hoeven GEEN simkaart te hebben. Maar wel een mogelijkheid om te kunnen verbinden via Wi-Fi.
- de BlueTooth audio codec moet van hoge kwaliteit zijn. Je hoort echt duidelijk verschil als je op lage kwaliteit muziek luistert via de koptelefoons. Ik zat te kijken naar de Samsung Galaxy A16 na de tip van swhnld, maar schijnbaar is de Samsung AAC codec erg slecht; https://eu.community.sams...tooth-codec/td-p/10184292
swhnld schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:53:
Je moet wel zorgen dat je de updates van de Spotify app krijgt, dus een geïntegreerde app winkel is wenselijk.
Daarbij zul je internet nodig hebben (via Wifi en of SIM kaart) want Spotify moet wel kunnen streamen en de DRM controleren.

Als je de telefoon echt alleen voor Spotify gebruikt zou je ook een Samsung telefoon kunnen overwegen, bijvoorbeeld de A16 4G voor 109 Euro: uitvoering: Samsung Galaxy A16 4G, 4GB ram, 128GB opslag Zwart - die kun je met alleen een Samsung account gebruiken die je alleen daarvoor aanmaakt, en uit de Galaxy Store kun je Spotify downloaden.
Uiteraard is het niet zo privacy vriendelijk als /e/ of Graphene, maar zolang je het niet verbind aan een bestaande account en alleen voor Spotify gebruikt, is er ook weinig aan data te verzamelen, en ben je goedkoop uit met iets wat de komende 7 jaar naar verwachting gewoon blijft werken (zelfs als de fabrikant stopt met updates blijft een Android versie na release 5 jaar gegarandeerd ondersteund).
Ik vind het ook prima om de Spotify app via APKMirror oid te downloaden. Dan heb ik volgens mij geen Playstore oid nodig.
Maar het fijn dat je me er op wijst dat de app via Samsung sowieso voor langere tijd wordt ondersteund.

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:09
Het is als je die silent disco wil doen, dat niet alleen Spotify en de audio codec van belang zijn, maar ook de ondersteunde bluetooth versie die de verbinding met de hoofdtelefoons moet regelen.

En APK mirror kan prima, maar bij een verouderde Spotify app kan die eemee stoppen te werken, dus je moet wel regelmatig op updates controleren en die sideloaden, waarvoor sideloaden aan moet staan op de telefoons (en de beveiliging daar tegen uitgeschakeld). Nu neem ik aan dat je de telefoons niet aan de mensen geeft, dus dat gebrekkige beveiliging geen probleem zal zijn.
Maar in dat geval zou ik specifiek voor de beste hardware combinatie gaan en je helemaal niet druk maken om gegevens verzamelingen en je richten op de boel van de grond te krijgen. Onder de 200 Euro met een goede audio codec en bluetooth wordt al een hele uitdaging. Hoeveel koptelefoons moeten met 1 telefoon tegelijk kunnen verbinden?

• Ynst2003
swhnld schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 20:08:
Het is als je die silent disco wil doen, dat niet alleen Spotify en de audio codec van belang zijn, maar ook de ondersteunde bluetooth versie die de verbinding met de hoofdtelefoons moet regelen.

En APK mirror kan prima, maar bij een verouderde Spotify app kan die eemee stoppen te werken, dus je moet wel regelmatig op updates controleren en die sideloaden, waarvoor sideloaden aan moet staan op de telefoons (en de beveiliging daar tegen uitgeschakeld). Nu neem ik aan dat je de telefoons niet aan de mensen geeft, dus dat gebrekkige beveiliging geen probleem zal zijn.
klopt.

Maar in dat geval zou ik specifiek voor de beste hardware combinatie gaan en je helemaal niet druk maken om gegevens verzamelingen en je richten op de boel van de grond te krijgen. Onder de 200 Euro met een goede audio codec en bluetooth wordt al een hele uitdaging.

Ja misschien. Ik wil het gewoon allemaal hetzelfde hebben. Ik heb het al eerder gedaan met oude telefoons die ik nog had liggen. Echter omdat de een Android er op had staan en de ander iOS en de ander een oude versie van Spotify had etc. etc, was dat gewoon niet perfect. Ik wil het gewoon standaardiseren. 3 apparaten die gelijk aan elkaar zijn.

Hoeveel koptelefoons moeten met 1 telefoon tegelijk kunnen verbinden?

dit is het minste probleem.
Ik heb 3 zenders, en de koptelefoons verbinden met deze zenders. Niet rechtstreeks met de telefoons.

Telefoon 1 connect met zender 1
Telefoon 2 connect met zender 2
Telefoon 3 connect met zender 3

Alle zenders zenden uit op een eigen unieke FM frequentie (Frequentie: 863 – 925 MHz).
Iedereen binnen een straal van 200 meter van de zenders kan meeluisteren op die FM frequentie.

Dus onbeperkt aantal koptelefoons kunnen meeluisteren.
Op de koptelefoons kun je kiezen of je intunet op de frequentie van zender 1, 2 of 3.

Het gaat over deze set: https://www.djstunter.nl/...l-headset-zender-en-lader
(maar ik heb dan 3 zenders, in plaats van 1. Anders zou je maar 1 van de 3 beschikbare kanalen benutten op de koptelefoons.)

[ Voor 8% gewijzigd door Ynst2003 op 06-03-2026 20:26 ]

Pagina: 1