Sonicwall vs UDM-PRO

Pagina: 1
Acties:

• thomke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:09
Dag iedereen!

Voor de apotheek in het dorp ben ik aan het kijken voor een nieuw netwerk setup.
(alsook camera's en toeganscontrole systeem)

Ik heb reeds in een andere apotheek het hele netwerk systeem vernieuwd.
Hiervoor heb ik een UDM-PRO gebruikt als router (ook als firewall dus).

UDM-PRO systemen heb ik heel wat geïnstalleerd en heb ik dus goeie ervaringen mee.

Nu is het zo dat in die apotheek de leverancier van de computers/software ook een netwerk systeem aangeboden heeft en die heeft daar een SONICWALL voorzien.

Zijn argument is nu dat het systeem 'niet goed zal werken' met de UDM-PRO alsook dat deze niet 'veilig genoeg' zou zijn..

Met de SONICWALL heb ik geen ervaring. Maar deze lijkt mij overkill voor een apotheek en zou die leverancier gewoon graag zijn netwerk systeem verkopen / eventuele subscription fee binnen halen voor de SONICWALL.

Ik ben benieuwd naar jullie mening..
Volgens mij is de UDM-PRO meer dan genoeg (wetende dat er heel wat apotheken en andere KMO's / zelfstandigen gewoon werken met de router van hun internet provider)

Groeten,

Thomas

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

niet 'veilig genoeg' zou zijn..
Daar heeft ie een punt.

Sonicwall is een echte firewall die UDM niet.

Hoewel het in NL niet verplicht is kijk is naar HIPAA Compliance.

HIPAA Compliance is Sonicwall wel en Ubiquiti niet.

Dat is in de VS verplicht oa bij Zorgverleners. Nu weet ik niet als Apotheker onder zorgverleners valt maar hebben ook toegang tot wat gevoelige info.

Ubiquiti is GDPR Compliance dacht ik en voldoet dus.
Volgens mij is de UDM-PRO meer dan genoeg (wetende dat er heel wat apotheken en andere KMO's / zelfstandigen gewoon werken met de router van hun internet provider)
Klopt maar ook bij vele andere bedrijven. Blijft wonderlijk dat niet een na de andere hack plaats vind. Provider router 0 inzicht wat er in en uit gaat aan verkeer.

UDM-PRO al stap beter dan zn provider router maar een Forti, Zyxel, Sonicwall, Palo Alto is nog beter dat zijn echte Firewalls.

Dan heb je nog stukje kennis. Als je firewall fout inricht is het nog zo lek als een zeef.

[ Voor 26% gewijzigd door RobbyTown op 06-03-2026 08:38 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Om te bepalen wat "veililger" is moet je eerst weten wat er in het netwerk zit van de Apotheek.

Draaien daar de servers met alle patiëntgegevens: Dan is een firewall in de categorie Sonic Wall, Fortinet, etc een goed idee.

Is het slechts een verzameling desktops, laptops en printers en werkt de Apotheek verder in de cloud? Dan kan een UDM-PRO inderdaad meer dan voldoende zijn.

Spel en typfouten voorbehouden

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:15
De hardware is niet het kritische punt bij een Firewall.
Zoals @FredvZ al opmerkte het staat of valt met de kwaliteit van de inrichting, het gebruik en beheer ervan.
Firewalls zijn geen "plug and play and forget" devices.

Maar een Sonic Wall is echt wel wat capabeler dan een consumenten router zoals een UDM-PRO.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.