Vraag

• henrydenhengst
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 06-03 11:14
Hoi mede-tweakers / developers,

Ik ben bezig met het perfectioneren van mijn Homelab-omgeving op basis van Home Assistant, maar dan op de "harde manier": volledig geautomatiseerd via Ansible. Geen handmatige geknoei in de UI, maar alles in code (YAML/Python).

Het doel is een reproduceerbare stack die binnen 10 minuten op een kale server staat, inclusief security-hardening en automatische healthchecks.

De Stack:

Orkestratie: Ansible (2.10+) & Vault voor secrets.

Containers: Docker CE (Caddy, Home Assistant, Mosquitto, Zigbee2MQTT, Postgres).

Hardware: Zigbee/Bluetooth dongles (via persistent ID's).

Security: Lynis hardening & Caddy reverse proxy.

Waarom ik jullie hulp zoek:
Het project staat technisch in de steigers (zie de badges in de repo!), maar om het écht robuust te maken voor verschillende hardware-scenario's en installaties, heb ik hulp nodig van:

Testers: Heb jij een reserve-server of NUC staan? Ik zoek mensen die de installatie-playbooks willen draaien en de healthcheck-suite willen valideren op hun hardware.

Developers: Er liggen uitdagingen op het gebied van Python-scripts voor database-optimalisatie en het uitbreiden van de Ansible-rollen (bijv. Z-Wave integratie en backup-automatisering).

Nieuwsgierig?
Check de code en de status-badges op GitHub:
👉 https://github.com/henrydenhengst/homelab

Laten we samen bouwen aan een Homelab dat niet alleen werkt, maar technisch ook klopt!

Groet,
Henry
...

Alle reacties

• Oliebolleke
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 23:47
kan je meer specifiek zijn wat je nodig hebt van devs? en is dit voor commerciele doeleinden?

• henrydenhengst
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 06-03 11:14
kan je meer specifiek zijn wat je nodig hebt van devs? en is dit voor commerciele doeleinden?

Goed dat je het vraagt!

het is en blijft MIT. het is juist de bedoeling dat de gewone man met een oude computer en een paar goedies van Ali Express deze Home Assistant kan gebruiken.

Op dit moment staan deze issues open:
https://github.com/henrydenhengst/homelab/issues