Oud huisje met kleine knik in dak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• klusapie
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 05-03 23:38
Vandaag een bezichting gedaan bij een huis waar we zeer serieus in geïnteresseerd zijn. We willen graag een vrijstaand huis met een ruime tuin en mer ons budget betekent dat we een huis gaan kopen waar nog wat aan gedaan moet worden. Prima. Hebben we vrede mee.

Dit huisje staat in aardbevingsgebied , maar is "op norm verklaard", wat volgens de makelaar betekent dat de constructie nog goed is. Ziet er allemaal redelijk goed uit. Paar kleine scheurtjes in de gevel.

Maar dan het dak. Aan de enekant liggen 10 zonnepanelen en ziet het er recht uit. Aan de andere kant zitten 2 dakramen maar ik meen ook een lichte knik te zien.

Aan de binnenkant is niets te zien want het dak is geisoleerd en met grenen planken afgetimmerd. Van binnen verder geen lekkage of verdachte plekken kunnen zien.

Alleen die knik dus. Het is wel een oud huis. De vorige bewoner is overleden en de erven wonen ver weg en willen er snel van af..Ben bang dat als ik bij mn bod een voorbehoud van technische keuring zet dat ik achter het net vis. Ook lees ik dat zon keuring niet veel zin heeft omdat ze alleen op zicht keuren? Ze halen er geen pannen af om te kijken wat de reden van die knik kan zijn. Of zit ik daar mis?

Ik kan zelf best klussen. En een reparatie van een deel van het dak zie ik wel zitten. Maar een heel dak vervangen niet.

Het is voor de rest wel echt ons droomhuis.

1 foto van de kant met zonnepanelen (volgens mij geen knik). De andere 3 van de kant met kleine knik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/atExYZZJLTQM8ENU0gMAzszLL0M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IUVHjWspL4XyNlAXaQsYixT8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nee4ako9EGBd0DNTVbH-wG2KOiU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r1PARRVtC1mt1ORxQbwczKdp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hX3bGLNIRvi3_sZavlo3v6TNQmw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LVBHT9qUAtgykxQ0BnuuPDp9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hC7Qa2c6fwqShuV1HzgQSSkhznY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/avDetKtK69hkGQe60V8U31JN.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06:22
Ze gaan met een keuring niet breken, als dat is wat je bedoelt.

Wat je kan doen is rekening houden met je bod dat het kan zijn dat je het dak moet herstellen / vervangen.

Ik weet niet hoeveel het huis kost, en als dit het enige is waar je je zorgen over maakt, prima toch :)

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:59
Als je het koopt zul je de boel toch los moeten halen. Op basis van een eventueel aanwezige code in het glas van de dakramen kun je zien hoe lang het er al inzit en ook op basis daarvan een idee hebben hoe erg het is. Ik denk zelf dat ze een ligger hebben doorgezaagd en die niet voldoende ondersteund om het verzakken op te vangen waardoor het nu dus een beetje doorzakt, dat is zelf wel op te lossen door de boel los te maken en eerst te stutten zodat alles weer recht is voor je die doorgezaagde verbinding weer goed stevig hebt.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:56
Hoe spannend kan het zijn? Het is maar hout, daar kun je heel veel mee, ook zonder dat je speciale vaardigheden bezit. haal de binnenbekleding eraf op de locatie van waar je een knik ziet en bepaal wat er aan de hand is. Als het wat doorgezakt is, tikje eronder even omhoog, versterken en klaar.
Als ze in 1978 geïsoleerd hebben zonder folie kan het ook zijn dat er een stuk van je dakbeschot verrot is. Maar ook dat is weer op te lossen mettertijd. En een huis kan nog heel lang rechtop staan met een slecht dakbeschot hoor.

Een bouwkundige keuring gaat een mogelijke oorzaak niet opzoeken voor je, die gaat hooguit jouw constatering ook zien.

[ Voor 10% gewijzigd door No Hands op 06-03-2026 07:09 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Als het in aardbevingsgebied staat, dan zou je alle inspecties moeten kunnen opvragen.
Want bij aardbevingschade krijg je alleen uitgekeerd wat nog niet bekend is en dan mogelijk nog geld voor schadeherstel.

De makelaar of bewoner zou deze informatie moeten hebben.
Doen ze hier moeilijk of vaag over, dan kan het probleem veel groter zijn dan de foto’s aantonen.

Dus zoveel mogelijk informatie inwinnen bij bewoners, makelaar en nij begun (aardbevingfonds), https://www.nijbegun.nl/ .

ICE ICE Baby

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als het een oud huis is zal het dak toch een keer vervangen moeten worden?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• haya
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 10:28
Bij dat dakraam is een te kleine gording geplaatst of afwezig.
Wat ik ook eens heb meegemaakt is een dakspant met houtworm die daarbij doorzakte.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:09

Wailing_Banshee

You're Next

Als het huis volgens norm is, is het dak goed vastgemaakt aan de muren en is het dak verstijfd.
Persoonlijk zou ik me er geen zorgen over maken. Ons dak is ook niet helemaal recht (soortgelijke bouw, denk ook zo ongeveer dezelfde leeftijd) en daar is niets aan gedaan toen vorig jaar het dak helemaal verstijfd werd.

(wel geinig, die laatste foto, dat is iets wat wij niet meer hebben, bij ons is daar een stuk bijgebouwd, was altijd al benieuwd hoe dat er oorspronkelijk uit had moeten zien :D)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Wailing_Banshee schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 08:08:
Als het huis volgens norm is, is het dak goed vastgemaakt aan de muren en is het dak verstijfd.
Persoonlijk zou ik me er geen zorgen over maken. Ons dak is ook niet helemaal recht (soortgelijke bouw, denk ook zo ongeveer dezelfde leeftijd) en daar is niets aan gedaan toen vorig jaar het dak helemaal verstijfd werd.

(wel geinig, die laatste foto, dat is iets wat wij niet meer hebben, bij ons is daar een stuk bijgebouwd, was altijd al benieuwd hoe dat er oorspronkelijk uit had moeten zien :D)
Je bedoeld een boederij als dit?
Wikipedia: Kop-hals-rompboerderij

ICE ICE Baby

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Nee, die zijn een stuk of 4x groter :D

Gevonden: het is meer een keuterboerderij

@klusapie het is een leuk huis, ook een leuke omgeving. Ben er wel eens langsgereden als we met de MX5 naar huis reden. Maar je moet er wel rekening mee houden dat je echt nog wel wat werk moet verzetten en niet alleen aan (mogelijk) het dak. Maar dan kun je echt een huis hebben op een prachtige omgeving, wat helemaal van jou is.

[ Voor 7% gewijzigd door Wailing_Banshee op 06-03-2026 08:38 ]

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:16
Zou mij er ook niet echt druk om maken.. dit soort huizen moeten toch rondom uit elkaar en dan weer opbouwen met voldoende isolatie. Anders loop je er op leeg..

Dusja, dan pak je dit direct mee.. goedkoop wordt t overigens niet maar dat wist je ongetwijfeld al. Dit soort projecten is vaak aankoopprijs * 2. Hou daar rekening mee..

[ Voor 11% gewijzigd door ID-College op 06-03-2026 09:06 ]

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

ID-College schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:03:
Zou mij er ook niet echt druk om maken.. dit soort huizen moeten toch rondom uit elkaar en dan weer opbouwen met voldoende isolatie. Anders loop je er op leeg..
Nee hoor, hoeft niets uit elkaar. Er zal mogelijk aan de binnenkant wat extra isolatie toegevoegd kunnen worden (maar hier is wel geld voor beschikbaar en er is ook nog recht op de Nije Begun subsidie. Waar je wel aan moet denken is glas vervangen, zeker die kleine raampjes zullen enkel-glas zijn (en mogelijk zijn de ramen in de woonkamer oud dubbel glas).

Op basis van de ervaring van ons eigen huis (10 jaar ouder, zelfde bouw) zou ik zeggen: doen. En deze ziet er beter uit dan dat die van ons eruit zag :D

@klusapie ik wil best wel wat foto's delen over hoe ons huis er 19 jaar geleden uitzag en wat wij gedaan hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Wailing_Banshee op 06-03-2026 09:19 ]

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 11:40
Het is heel goed mogelijk dat je het dak plaatselijk moet verstevigen omdat er een draagbalk is doorgezakt, op zich hoeft dat geen probleem te zijn als je zelf handig bent. Misschien moet het dak sowieso nog extra geïsoleerd worden.

Wat ik wel zou controleren of de houten balken vrij zijn van houtworm. Als houtworm de oorzaak van de (lichte) verzakking is dan zou ik er met een grote bocht omheen lopen. Dat zou betekenen dat de rotte balk helemaal vervangen moet worden en al het andere hout behandeld moet worden. In de praktijk betekent dat het hele huis onder een gasdichte tent zetten en met een speciaal gas de houtworm doden. De onkosten zijn dan gigantisch.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:11

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Een knik in een dak kan vele oorzaken hebben, van zeer ernstig (zeldzaam) tot niets aan de hand (meestal). Op basis van een dergelijke foto kan je daar eigenlijk weinig over zeggen. maar omdat de lintvoeg er veder prima uitziet is de kans nog groter dat het onschuldig is of makkelijk op te lossen is.

Veder zegt je titel alles al: oud en knik ,ze gaan bijna hand in hand. De meest voorkomende reden voor een knik of zak is: De kruip van hout. Als je hout lang belast zal het steeds een beetje veder doorzakken. Daar is veder weinig mee aan de hand het wordt alleen steeds meer zichtbaar.
Pagina: 1