Heeft er iemand ervaring met plak ParquetVinyl ipv plak pvc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Oliebolleke
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 16-03 17:56
Ik kwam bij de vloerenboer naast plak pvc ook parquetvinyl tegen. Nu ben ik gaan zoeken op het internet en kom ik weinig tegen over dit vloertype.
Het zou PVC moeten zijn? of is het Vinyl? het zou even sterk of sterker dan plak pvc zijn? heeft iemand hier ooit van gehoord en dit geplaatst en kan mij vertellen of het inderdaad vergelijkbaar is met pvc of dat het meer op vinyl lijkt en toch erg snel kapot gaat? Ik ben verbaasd dat ik er zo weinig over kan vinden! _/-\o_

Alle reacties

• Valkje
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-03 11:47
Ik heb er ook nooit van gehoord maar op de site https://parquetvinyl.nl/nl lijkt het me meer een merknaam te zijn voor plak- en klik PVC.
Had je deze vraag niet gelijk aan de vloerenboer kunnen vragen toen je er toch was?

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:57
Klinkt als vinyl met een egoprobleempje (of met een marketingafdeling, dat komt op hetzelfde neer).

Waarschijnlijk een merkspecifieke kreet om hun premium/net iets beter dan normaal vinyl aan te prijzen, waardoor er op het internet ook niets over te vinden is.

Zou bij de leverancier vragen naar de technische eigenschappen van het spul. Begin daarbij met dikte van de top/slijtlaag, gebruiksklasse, kernmateriaal, totale dikte en afwerkingen/coatings. Met die gegevens kan je pas zinnig vergelijken met alternatieven. Als de leverancier het niet weet, is dat ook best informatief: dan is of het vinyl, of de leverancier knakenkwaliteit.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:41

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zowel vinyl als plak pvc worden gemaakt van Polyvinylchloride (PVC) in vinyl zitten normaal meer weekmakers zodat je het kan oprollen en het iets dempt tijdens het lopen. het verschil is duidelijk te voelen als je een "plank" aanraakt/ oppakt. Ik denk dat ze nu gewoon op de naam van vinyl meer plak pvc willen verkopen. waar dat volgens mij eerst juist met opzet plak pvc is genoemd vanwegen het stoffige imago van vinyl.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:52
Oliebolleke schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 21:45:
Ik kwam bij de vloerenboer naast plak pvc ook parquetvinyl tegen. Nu ben ik gaan zoeken op het internet en kom ik weinig tegen over dit vloertype.
Het is dan ook geen vloerttype: "Parquetvinyl is het pvc-vloerengamma van Lamett."
https://parquetvinyl.nl/n...or-parket-en-parquetvinyl

Lamett heeft wel vaker van dit soort commerciële uitingen. 40 jaar geleden wisten ze hele volksstammen er van te overtuigen dat hun Lamett-vloeren toch echt wel iets anders waren dan de destijds opkomende Laminaatvloeren. (voor de duidelijkheid: het waren wel degelijk laminaatvloeren).

[ Voor 26% gewijzigd door FredvZ op 07-03-2026 12:51 ]

Spel en typfouten voorbehouden