Eerste smartTV aankoop, zoek advies

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• TripleT
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 22:30
Beste tweakers, graag vraag ik advies over mijn eerste smart-tv aankoop.
Na het sneuvelen van mijn 20 jaar oude panasonic viera zoek ik een mooie 65 inch vervanger maar loop al dagen vast in alle opties en bijbehorende overwegingen

Budget: Ik koop liever iets kwalitatief goed dat lang mee gaat, dus er mag wat van af. Ik dacht dat een budget van 1500 wel genoeg zou moeten zijn

Waar wil ik het apparaat voor gebruiken: Ik heb geen streamingabos en wil de TV vooral gebruiken om films en steam games draadloos vanaf mijn PC te streamen via wifi met Plex/Steam Link. Ik snap dat via ethernet/HDMI superieur is, maar de ligging in de kamer is erg onhandig voor een kabel. Verder wou ik een streamingbox gebruiken om toch iets te doen aan privacy (onzin met een telefoon in mn broekzak weet ik, maar toch) en de tv zelf van het internet afhouden.

Ik heb zelf al wat onderzoek gedaan via o.a. best buy guides, RTings.com voordat ze er een paywall overheen gooidde, en youtube. Ik dacht origineel aan een LG G4 want ik kijk gemixed smiddags/savonds, maar de tv zou ook net wat direct zonlicht krijgen (https://imgur.com/a/gA6e0kK) wat ik lees dat slecht is voor de levensduur. Als alternatief had ik de TCL C81k in gedachten, ik zie niet veel betere value miniled opties. Ik lees dat beide TVs redelijk goed geluid hebben, dan kan ik ondertussen nog even sparen voor een sound bar. De tv zou ik gebruiken met een Nvidia shield om voorgenoemde redenen, plus de upscaling feature lijkt mij aantrekkelijk.

Mijn vragen zijn:
- Past een OLED zoals de G4 in deze ruimte qua ambient brightness en directe zoninval of is een mini-led zoals de TCL slimmer?
- Zijn mijn privacy angsten gegrond en helpt het gebruik van een streamer box hierbij?
- Is de TV + Nvidia Shield draadloos via wifi 5 LAN goed genoeg voor films kijken en gaming?

Excuus voor de lange post en alvast bedankt voor elk advies :)

Alle reacties

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:09

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Lange posts worden zeer gewaardeerd, dan heb je tenminste informatie om goed te kunnen adviseren. :)

OLED's houden niet van zonlicht, maar het is van belang hoe veel UV-straling er in het zonlicht aanwezig is. Kort gezegd: Op momenten dat jij zonnebrandcréḿe nodig hebt is het risico voor je OLED ook het hoogst en de lage winterzon of zon in de vroege ochtend is niet erg schadelijk voor een OLED. Gelukkig staat de zon in de zomer hoog en is de kans dat er licht op een televisie valt dan kleiner.

Desalniettemin is de kwestie niet te negeren, iets van zonwering is wel wenselijk. Een gordijntje in huis kan al veel oplossing.

Een Nvidia Shield draait Android en is dus het worst-kaas-scenario wat privacy betreft. Het lijkt me totaal onzinnig om de smartfuncties van een televisie te mijden en dan wel een Shield te gaan gebruiken.

Als je 1500 gaat uitgeven dan zou ik voor OLED gaan, als je besluit dat LCD noodzakelijk is vanwege de zonsituatie dan zou ik goedkoper kopen, 1500 voor een LCD uitgeven is zelden zinnig.

Wat betreft privacy: Alertheid is zeker op zijn plaats, want alle fabrikanten doen wel iets aan datavergaring, maar verschillen in de wijze waarop. In mijn ervaring is een LG redelijk privacyrespecterend te maken door alle toestemmingen van de televisie in te trekken. Ook andere merken hebben hiervoor mogelijkheden. Ik denk dat Android het meest privacyschendende besturingssysteem is, maar het is ook weer het besturingssysteem waarvan we het best weten wat het doet.

Ik hou niet van draadloze netwerken voor streamen i.v.m. de grilligheid van radiosignalen. De ervaringen kunnen verschillen afhakelijk van waar je woont en het tijdstip van de dag.

[ Voor 3% gewijzigd door dmantione op 05-03-2026 21:52 ]