Funderingsadvies schuur

Pagina: 1
Acties:

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:52
Ik heb een gebruikte Romney loods https://nl.wikipedia.org/wiki/Romneyloods gekocht. 8x11 meter.

Ik ga deze op ons erf zetten maar twijfel over de juiste fundering. De loods wordt gebruikt als stalling voor auto's, onderdelen, gereedschap, etc. Er komt geen brug of smeerput in.
Ik woon in Noord-Holland, baggervette klei is waar de bel op komt te staan. Maar wat komt er tussen die klei en die loods?
Stelcon platen, betonvloer, betonvloer met vorstrand? Wat is wijsheid en waarom? De ingesloten Wikipedia link zegt dat er nauwelijks fundering onder hoeft maar dat is misschien wel een heel algemeen uitgangspunt.

[ Voor 11% gewijzigd door No Hands op 05-03-2026 19:53 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:08
Hangt er toch een beetje van af wat voor type constructie de loods heeft.
Ik zou vooral bang zijn voor het opwaaien.. Je hebt types waar nauwelijks gewicht in zit.

Joe

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:24
Ik zou 60 cm van de klei afgraven en daar zand ingooien. Dan stelconplaten erop en dan de loods daarop monteren met ankers.

Je kunt ook een hele betonvloer gaan storten, maar voor jouw beoogde gebruik is dit een makkelijkere optie.

Die loodsen worden berekend op opwaaien, dat is misschien ook wel het maatgevende belastinggeval. Dus als je hem gewoon conform opgave vastzet (met losse ankers of een rail, dat weet ik niet), dan moet het goedkomen. Ik neem aan dat je er wel íets van informatie bijkrijgt?

• No Hands
BennieWolters schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 20:37:
Hangt er toch een beetje van af wat voor type constructie de loods heeft.
Ik zou vooral bang zijn voor het opwaaien.. Je hebt types waar nauwelijks gewicht in zit.
Ik veranker de loods uiteraard aan de grond/fundering. De constructie zelf is heel sterk maar heel licht.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:54

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Zeker weten nooit een brug? Stelconplaten. :Y goedkoop en makkelijk.

Wise enough to play the fool

• jwartena
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:44
https://www.mega-anchoreurope.com/ Met deze funderingstechniek zakt de schuur niet de grond in en vliegt de schuur ook niet de lucht in als de wind er onder slaat. Uiteraard moet er een goede constructieve verbinding zijn tussen fundering en schuur. En met een beetje handigheid doe je het zelf. Wat je in de schuur op de grond legt en of je het uitgraaft en weer met zand opvult, stelconplaten, dat stem je af op wat er in de schuur komt te staan of gedaan wordt. De schuur aan stelconplaten vastzetten is uiteraard ook een optie.

• No Hands
jwartena schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 21:43:
https://www.mega-anchoreurope.com/ Met deze funderingstechniek zakt de schuur niet de grond in en vliegt de schuur ook niet de lucht in als de wind er onder slaat. Uiteraard moet er een goede constructieve verbinding zijn tussen fundering en schuur. En met een beetje handigheid doe je het zelf. Wat je in de schuur op de grond legt en of je het uitgraaft en weer met zand opvult, stelconplaten, dat stem je af op wat er in de schuur komt te staan of gedaan wordt. De schuur aan stelconplaten vastzetten is uiteraard ook een optie.
Interessant en dat bedrijf zit geen half uur bij mijn huis vandaan.

• No Hands
teacher schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 21:18:
Zeker weten nooit een brug? Stelconplaten. :Y goedkoop en makkelijk.
Niks is zeker in het leven, alleen dat je doodgaat :) Maar is stelcon zoveel makkelijker? je moet evengoed graven en een geschikte ondergrond maken. Alleen voor beton moet je een bekisting maken en dat is met stelcon niet natuurlijk.

[ Voor 27% gewijzigd door No Hands op 05-03-2026 21:52 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:54

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Stelcon is inderdaad makkelijk en ook makkelijk weer te verwijderen. Een massief blok beton is lastiger weg te halen.
Wat je wel moet meenemen: stelcon platen zijn niet "dampdicht" dus het zal vochtig blijven in je loods.
Een piepschuimen bekisting volstorten met beton kan natuurlijk ook. Vloerverwarming erin. :)

[ Voor 4% gewijzigd door teacher op 05-03-2026 23:31 ]

Wise enough to play the fool

Pagina: 1