Wifi in de tuin (35 meter)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Nedish
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:43
Mijn vraag
Ik heb een meshnetwerk in mjn huis en gebruik 3 deco M5 units. Ik wil wifi in mijn tuin hebben op een afstand van ongeveer 35 meter. Welke opties hbb ik? Ik heb geen mogeljjkheid om powernet adaptor te gebruiken en lees veel over wifi extenders maar kom er niet goed uit.

Alle tips en info zijn welkom

Bedankt

Alle reacties

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je een accesspoint tegen de geval hangt, dan zou je toch prima dekking moeten hebben. 35 meter is als je vrij zicht hebt weinig spannend.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:00
Zoiets zou moeten werken. Vereist wel een gaatje boren door de buitenmuur (of een bestaand gaatje gebruiken) om een kabeltje te trekken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Nedish
Dank voor de suggestie snelheid lijkt wel wat laag. Of zue ik dat verkeerd?

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Nedish schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 16:34:
Misschien handig om even aan te geven wat je nodig bent aan snelheid in de tuin?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Nedish schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 16:34:
Wat wil je in vredesnaam doen dan dat 1,1Gbps een te lage throughput zou zijn? (toegegeven, in de praktijk ga je die nooit helemaal halen natuurlijk, maar dan nog zou het meer dan zat moeten zijn voor alles wat je in de tuin zou willen doen).

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:08

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Nedish

Om je wat beter te kunnen helpen hebben we wat meer informatie van je nodig. Zou je het volgende willen toevoegen:

- Wat heb je zelf al gevonden en gedaan?
- Wat voor mogelijkheden heb je in de tuin qua bekabeling?
- Wat voor apparatuur gebruik je?
- Plattegrondje o.i.d. waarop we duidelijk kunnen zien waar je wifi bereik wilt hebben

Daarnaast heb ik je titel even aangepast, zodat het iets beter de lading dekt. Als laatste zou ik je ook willen vragen om heel even je tekst door te lezen voordat je deze post. Het lijkt er nu op alsof je af en toe net op het verkeerde knopje op je toetsenbord drukt, waardoor er wellicht wat kleine spelfoutjes ontstaan in je post.

Alvast bedankt!

• Nedish
Ik heb een deco M5 mesh network in huis
Tuin is open terrein
Van huis tot achter in tuin is +/- 35 meter open terrein met 2 bomen midden in.
Ik heb momenteel geen stroom buiten maar kan eventueel stopcontact aan gevel plaatsen of netwerk kabel van deco naar buiten aanleggen, of kan er met wifi gewerkt worden?
Veel op google gezocht maat daar ben ik niet handig in.
Als u meer info nodig heb, laat het me weten.

• Nielson
  • Laatst online: 16:32
Nedish schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:19:
Als u meer info nodig heb, laat het me weten.
Wáár heb je de wifi voor nodig? Is dat voor het ontvangen van een sporadisch whatsapp berichtje, communicatie met je maairobot of wil je in de mancave achterin je tuin 8K films kunnen streamen?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Knip. Beetje flauw..

35m is niet ver, WiFi kan over open veld rustig 300m reiken. Als je nu dus geen dekking hebt achter in de tuin, zegt dat dat je isolatie WiFi tussen binnen en buiten tegenhoudt. Dat zegt gelijk dat backhaul via WiFi niet gaat vliegen. Je gaat linksom of rechtsom met een draad door die muur heen moeten.

Waar je verder rekening mee moet houden is dat outdoor line-of-sight essentieel is. Binnen kan signaal door reflecties 'de hoek om gaan', buiten gaat dat niet. Dus als die hele tuin achter de woning is, kun je het volledig dekken vanaf een AP hoog op de achtergevel. Maar je gaat daarmee niets naast of voor het huis hebben. Als je twijfelt zou een tekening van de situatie helpen.

Verder heb je nu Deco apparaten. Het ligt voor de hand om als eerste te kijken binnen hetzelfde ecosysteem. TP-Link heeft outdoor Deco units, zoals de X50 Outdoor. Je moet wel even kijken of die nog met de ondertussen behoorlijk oude M5 die je hebt kan samenwerken.

[ Voor 2% gewijzigd door rens-br op 06-03-2026 11:25 ]

Oslik blyat! Oslik!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:08

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Nedish schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:19:
Ik heb momenteel geen stroom buiten maar kan eventueel stopcontact aan gevel plaatsen of netwerk kabel van deco naar buiten aanleggen, of kan er met wifi gewerkt worden?
Ik denk dat dit de beste optie is. Netwerkkabel en stopcontact buiten aanleggen en een outdoor access point van TP-link aansluiten.

• Nedish
Powernet moet zijn powerline excuses.

N.a.v. van u post heb ik volgende link ontdekt:
https://www.tp-link.com/ar/support/faq/2248/

Wellicht ook behulpzaam voor anderen. Ik denk nu dat ik weet wat ik moet doen. X50 of X60 aanschaffen

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nedish schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:29:
Powernet moet zijn powerline excuses.

N.a.v. van u post heb ik volgende link ontdekt:
https://www.tp-link.com/ar/support/faq/2248/

Wellicht ook behulpzaam voor anderen. Ik denk nu dat ik weet wat ik moet doen. X50 of X60 aanschaffen
Hoe zijn de Deco's binnenhuis aangesloten? Bedraad of draadloos?

Het verschil tussen de X50 en X60 is hoeveel radioketens ze hebben. TLDR, als je ze bedraad aansluit biedt de X60 nagenoeg geen voordeel tov de X50. Heb je ze draadloos aangesloten, dan is de X60 wel performanter. Let op dat de X50 Outdoor in alle gevallen bedraad moet zijn omdat het via PoE gevoed wordt.

Oslik blyat! Oslik!

• Nedish
Resteert 1 vraag. Is er een voordeel om een xp50 / xp60 te gebruiken ten opzichte van een accesspoint?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nedish schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:38:
Resteert 1 vraag. Is er een voordeel om een xp50 / xp60 te gebruiken ten opzichte van een accesspoint?
Het zijn access points...

Als je een managed WiFi systeem gebruikt (zoals TP-Link's Deco, maar ook hun Omada, of Ubiquiti's UniFi of 1001 andere dergelijke systemen) wil je alles binnen zelfde systeem gebruiken.

Als je toch alles vervangt kun je voor een ander systeem kiezen, of voor unmanaged standalone apparaten (als je alles handmatig apart wilt instellen). Maar ga niet mixen: dan gaan de verschillende systemen elkaar tegenwerken.

Oslik blyat! Oslik!

• Nedish
Bedankt.
Pagina: 1