Vraag

• Twan dz
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 07:14
Wij hebben ons huis afgelopen jaren verwarmt met de Elga Toshiba warmtepomp. Solo. Draait ansich prima maar de dT is wat hoog. Dit is denk ik met name omdat de oude dikwandige 22 mm leidingen te weinig flow hebben.

Aan de wp zit 22 mm koper. Heeft het dan voor de flow nut om bijv 28 staal te pakken? Is de 22mm uit de warmtepomp zelf niet de beperkende factor?

Concreet:
Ik wil de cv leidingen vervangen voor dunwandig; 22 of 28mm?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Heb je al met de pompsnelheden gespeeld? Zie bv
https://www.familie-kleinman.nl/energie/elga-en-flow/

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Twan dz
Ja ,zeker staat op maximaal. Ik wil de leidingen vervangen. De vraag zou zijn of dat 28mm nut heeft als de warmtepomp zelf een aansluiting heeft van 22 mm.

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:04
Zit de restrictie niet ergens anders in?
Misschien radiatorkranen of een voetblok voor de vloerverwarming?

Leidingen vervangen is erg veel werk, ik zou dus eerst eens goed onderzoeken of er geen andere beperkingen in het systeem zitten die makkelijker zijn op te lossen.

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:01
Twan dz schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:36:
Wij hebben ons huis afgelopen jaren verwarmt met de Elga Toshiba warmtepomp. Solo. Draait ansich prima maar de dT is wat hoog. Dit is denk ik met name omdat de oude dikwandige 22 mm leidingen te weinig flow hebben.

Aan de wp zit 22 mm koper. Heeft het dan voor de flow nut om bijv 28 staal te pakken? Is de 22mm uit de warmtepomp zelf niet de beperkende factor?

Concreet:
Ik wil de cv leidingen vervangen voor dunwandig; 22 of 28mm?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Wat is in jouw ogen die te hoge dT?
Waarmee verwarm je; radiatoren, vloerverwarming, fancoils, een mix?
Wat is je aanvoer temperatuur vanuit de WP?
Wat zijn de aanvoer/retour temperaturen per radiator en/of de VV verdeler?

Sarcasm is my superpower! What's yours?

• Twan dz
Aanvoer van 35 graden en retour van 25.
Alleen vloerverwarming begane grond. Verdeler zonder pomp.

Ik vind alle antwoorden super fijn! Maar de enige vraag was of een leiding diameter van 28 mm nut heeft als de warmtepomp zelf een maat 22 mm heeft.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-03 22:37
Hoe ziet de route van de leiding eruit? Hoe lang is het traject, hoe veel knietjes zitten erin? Een klein stukje door 28 vervangen lost niets op, je moet eerst weten waar de bottleneck zit.

• franssie
  • Laatst online: 22:27

franssie

Save the albatross

Twan dz schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 16:56:
Aanvoer van 35 graden en retour van 25.
Alleen vloerverwarming begane grond. Verdeler zonder pomp.

Ik vind alle antwoorden super fijn! Maar de enige vraag was of een leiding diameter van 28 mm nut heeft als de warmtepomp zelf een maat 22 mm heeft.
Het zal vast wel iets uitmaken, maar geen wereld van verschil. Misschien wat geluid juist bij de overgang(en)

Verlies je niet ergens veel warmte door niet geïsoleerde leidingen - ik zou het daar zoeken. De rest van je systeem is ook smaller waarschijnlijk (28mm vloerverwarming ken ik niet). Hoe is de vloer geïsoleerd?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:39
Hoeveel vloer, hoeveel vermogen?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Twan dz
De huidige leidingen zijn nog gesoldeerd/gelast uit de jaren 70. Dus geen knietjes. Maar maar intern zijn die 15 mm ofzo. Aangezien het dikwandig is. Leidingwerk is ongeveer 6 meter. Van zolder naar beneden verdieping. 5 groepen verdeler zonder pomp. De warmtepomp heeft een maximaal vermogen van 5kw.

Maar nogmaals de vraag, voor de flow, dus indirect dT, heeft het nut om 28mm dunwandig te pakken als de warmtepomp zelf aansluitingen van 22 mm heeft. Neem aan dat het recht van de kleinste in dit geval de flow bepaald.

• franssie
  • Laatst online: 22:27

franssie

Save the albatross

nee heeft geen zin en kan alleen maar geluid opleveren, gebruik gewoon modern dunwandige buis van dezelfde diameter als de WP.

Je dT probleem zit waarschijnlijk ergens anders, maar dat wil je niet horen dus ook prima.

[ Voor 21% gewijzigd door franssie op 05-03-2026 18:26 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Ronald
Met 5kW is 28mm / dn25 helemaal niet nodig.

Hoeveel m2 vloer? Welke hart-op-hart, Welke leidingdiameter, hoeveel groepen?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:27
Twan dz schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 18:19:
De huidige leidingen zijn nog gesoldeerd/gelast uit de jaren 70. Dus geen knietjes. Maar maar intern zijn die 15 mm ofzo. Aangezien het dikwandig is. Leidingwerk is ongeveer 6 meter. Van zolder naar beneden verdieping. 5 groepen verdeler zonder pomp. De warmtepomp heeft een maximaal vermogen van 5kw.

Maar nogmaals de vraag, voor de flow, dus indirect dT, heeft het nut om 28mm dunwandig te pakken als de warmtepomp zelf aansluitingen van 22 mm heeft. Neem aan dat het recht van de kleinste in dit geval de flow bepaald.
Jij vind de vragen vervelend maar geven antwoord op jouw vraag.

Wij hebben genoeg installaties met 22cv op een warmtepomp aangesloten waar de stijgleiding was weggebouwd en deze op een pomploze verdeler hebben aangesloten. Waar de flow ruimschoots voldoende was. zelfs delta T 3 was nog haalbaar bij vermogens tot 8kW.

Moet je wel zorgen dat alles naar de stijgleiding mooi flowt en de aansluitingen naar de VV verdeler lekker ruim zijn.

Maar jouw verhaal klopt niet, jij hebt helemaal geen dunwandig CV 22mm
Jij hebt denk ik 1/2” dikwandig, da’s hetzelfde als 15mm dunwandig ong qua binnenmaat.

De buitenmaat is 21,3 mm

• Twan dz
Technician- schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 18:53:
[...]

Jij vind de vragen vervelend maar geven antwoord op jouw vraag.

Wij hebben genoeg installaties met 22cv op een warmtepomp aangesloten waar de stijgleiding was weggebouwd en deze op een pomploze verdeler hebben aangesloten. Waar de flow ruimschoots voldoende was. zelfs delta T 3 was nog haalbaar bij vermogens tot 8kW.

Moet je wel zorgen dat alles naar de stijgleiding mooi flowt en de aansluitingen naar de VV verdeler lekker ruim zijn.

Maar jouw verhaal klopt niet, jij hebt helemaal geen dunwandig CV 22mm
Jij hebt denk ik 1/2” dikwandig, da’s hetzelfde als 15mm dunwandig ong qua binnenmaat.

De buitenmaat is 21,3 mm
Excuus als mijn antwoord over komt alsof ik de vragen vervelend vind. Dit is niet mijn bedoeling.
De enige vraag die ik stel is: of 28mm dunwandig toegevoegde waarde heeft tov 22 mm dunwandig als de warmtepomp zelf een aansluiting heeft van 22mm.

Ook geef ik in de topicstart aan dikwandig te hebben, niet dunwandig. Ik wil dit juist vervangen voor dunwandig. Alleen dus de vraag of 28mm nog voor extra flow zou zorgen tov 22 mm als de wp zelf 22 mm aansluitingen heeft.

• Twan dz
franssie schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 18:24:
nee heeft geen zin en kan alleen maar geluid opleveren, gebruik gewoon modern dunwandige buis van dezelfde diameter als de WP.

Je dT probleem zit waarschijnlijk ergens anders, maar dat wil je niet horen dus ook prima.
Bedankt voor uw reactie. Ik zou dat zeker wel willen horen. Maar ik wilde in dit topic alleen weten of de diameter vergroten nog toegevoegde waarde had, u heeft daar op antwoord gegeven waarvoor dank. Isolatie ect is zeker iets waar, als de eidingen vervangen zijn nog winst op te behalen is. Ect

• Twan dz
Ronald schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 18:44:
Met 5kW is 28mm / dn25 helemaal niet nodig.

Hoeveel m2 vloer? Welke hart-op-hart, Welke leidingdiameter, hoeveel groepen?
Vloer is 45m2. 10 cm hoh en 5 groepen.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:27
Twan dz schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 21:01:
[...]

Excuus als mijn antwoord over komt alsof ik de vragen vervelend vind. Dit is niet mijn bedoeling.
De enige vraag die ik stel is: of 28mm dunwandig toegevoegde waarde heeft tov 22 mm dunwandig als de warmtepomp zelf een aansluiting heeft van 22mm.

Ook geef ik in de topicstart aan dikwandig te hebben, niet dunwandig. Ik wil dit juist vervangen voor dunwandig. Alleen dus de vraag of 28mm nog voor extra flow zou zorgen tov 22 mm als de wp zelf 22 mm aansluitingen heeft.
22 dikwandig bestaat niet he?

Het is 1/2” dikwandig of 21,3mm dikwandig.

[ Voor 3% gewijzigd door Technician- op 05-03-2026 21:12 ]

• Nnoitra
Twan dz schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 21:01:
[...]
Alleen dus de vraag of 28mm nog voor extra flow zou zorgen tov 22 mm als de wp zelf 22 mm aansluitingen heeft.
Door een dikkere leiding kan meer, dus is een hogere flow mogelijk met minder lawaai en minder pompvermogen.
Maar in eerst instantie wil je vooral meer flow door je vloerverwarming, als de dT daar al te hoog is.
Als je veel groepen hebt, of veel te lang groepen, of verstopte groepen, of een combinatie van.. dan los je het probleem niet op met een dikkere aanvoer. De bottleneck is en blijft dan je vloerverwarming.
Vandaar dat die vragen gesteld worden.

Kun je uitlezen hoeveel liters/minuut je WP echt uitspuugt?

Om uit te sluiten dat het probleem in je groepen zit, kun je ze ook eens allemaal dichtdraaien en dan steeds 1 open en even de tijd geven. Zo ze alle 5 bij langs gaan.
Als de groepen allemaal ongeveer even lang zijn, zou de dT van elke groep enigszins gelijk moeten zijn en een stuk lager dan als ze allemaal openstaan; want de volledige flow moet door 1 groep.

[ Voor 19% gewijzigd door Nnoitra op 05-03-2026 23:08 ]

• Ronald
Die vloer kan al geen 5kW opnemen. Dat houdt met 4-4,5kW wel op.

Dat vermogen kan probleemloos door dn20.

Je draait bij dT 10 en 4,5 kW maar 390/u.
En dat gaat probleemloos door zelfs 15mm dunwandig (dn13)

De huidige leiding diameter is dus niet aannemelijk als primaire beperking.

• Twan dz
Technician- schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 21:11:
[...]

22 dikwandig bestaat niet he?

Het is 1/2” dikwandig of 21,3mm dikwandig.
Helemaal gelijk. Dikwandig. Dus binnen maat is rond de 15mm gok ik.
Dus 22 dunwandig is sowieso al een upgrade, maar 28mm dunwandig, heeft dat nog toegevoegde waarde over 22mm?

• Twan dz
Nnoitra schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 23:00:
[...]

Door een dikkere leiding kan meer, dus is een hogere flow mogelijk met minder lawaai en minder pompvermogen.
Maar in eerst instantie wil je vooral meer flow door je vloerverwarming, als de dT daar al te hoog is.
Als je veel groepen hebt, of veel te lang groepen, of verstopte groepen, of een combinatie van.. dan los je het probleem niet op met een dikkere aanvoer. De bottleneck is en blijft dan je vloerverwarming.
Vandaar dat die vragen gesteld worden.

Kun je uitlezen hoeveel liters/minuut je WP echt uitspuugt?

Om uit te sluiten dat het probleem in je groepen zit, kun je ze ook eens allemaal dichtdraaien en dan steeds 1 open en even de tijd geven. Zo ze alle 5 bij langs gaan.
Als de groepen allemaal ongeveer even lang zijn, zou de dT van elke groep enigszins gelijk moeten zijn en een stuk lager dan als ze allemaal openstaan; want de volledige flow moet door 1 groep.
Door een dikkere leiding? Ik gok dat je bedoelt een grote binnenmaat? Ivm dat er nu dikwandig staal (dus dunnere binnenmaat) in ons huis zit.

Ik kan helaas niet ziet wat de liters per minuut zijn.
Wat mij opvalt is dat als ik alleen de vloerverwarming open heb staan (staat altijd open) dat ik bijvoorbeeld een aanvoer temp van 35 graden heb en een retour van 27 graden. Gemeten bij de warmtepomp. En dit dan 48 uur achter elkaar. Terwijl als ik er een radiator extra bij open zet ik een aanvoer van 32.5 en retour van 29.5 krijg.

Op de verdeler kan ik wel zien bij de 5 groepen dat er ongeveer 1.0 liter per groep door heen gaat. Dus in theorie 5 liter per minuut.

Als ik er een radiator bij open blijft die aantal liters het zelfde (ik zie wel even een kleine schommeling met het openen van een radiator maar de liters blijven ongeveer gelijk)

Hieruit de aanname dat de leiding diameter de beperkende factor is ivm dat er niet meer doorheen gaat dan die +/- 5 liters p.m.

• Nnoitra
Twan dz schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 21:28:
[...]

Door een dikkere leiding? Ik gok dat je bedoelt een grote binnenmaat? Ivm dat er nu dikwandig staal (dus dunnere binnenmaat) in ons huis zit.
Ja; Dikkere leiding = grotere binnemaat :)
Ik kan helaas niet ziet wat de liters per minuut zijn.
Wat mij opvalt is dat als ik alleen de vloerverwarming open heb staan (staat altijd open) dat ik bijvoorbeeld een aanvoer temp van 35 graden heb en een retour van 27 graden. Gemeten bij de warmtepomp. En dit dan 48 uur achter elkaar. Terwijl als ik er een radiator extra bij open zet ik een aanvoer van 32.5 en retour van 29.5 krijg.

Op de verdeler kan ik wel zien bij de 5 groepen dat er ongeveer 1.0 liter per groep door heen gaat. Dus in theorie 5 liter per minuut.

Als ik er een radiator bij open blijft die aantal liters het zelfde (ik zie wel even een kleine schommeling met het openen van een radiator maar de liters blijven ongeveer gelijk)
Een radiator die helemaal openstaat, daar stroomt het water vrij rap doorheen en door de lage aanvoer is er weinig afgifte. Dat allemaal bijelkaar betekend een hele lage dT bij de radiator.
En daardoor is de dT bij de WP uiteindelijk ook een stukje kleiner.

Die 5 liter per minuut die er nu doorheen gaat, is gewoon laag. En je had de pomp op maximaal zei je?
Volgens die link hierboven ergens zou ie dan iets van 19 liter/minuut moeten rondpompen.
Met alleen de VV open zou je dan toch echt de max per groep (zo'n 3,8 l/m) aan moeten kunnen tikken.
En zou je hoogst waarschijnlijk best wat ruis bij je leidingen horen

Dus of je vloerverwarming leidingen zitten verstopt of de knoppen op de verdeler knijpen de boel.
Hieruit de aanname dat de leiding diameter de beperkende factor is ivm dat er niet meer doorheen gaat dan die +/- 5 liters p.m.
Als het aantal liters/minuut bij de VV gelijk blijft bij het openzetten van een radiator, dan kan de WP dus meer rondpompen, anders zouden het aantal liters/minuut op de VV inkakken.
Je aanvoer leiding kan dus prima meer aan. Je VV groepen niet, en dan kom ik weer op het stukje hierboven uit.

[ Voor 14% gewijzigd door Nnoitra op 06-03-2026 22:26 ]

• Twan dz
Nnoitra schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 22:23:
[...]
Ja; Dikkere leiding = grotere binnemaat :)

[...]

Een radiator die helemaal openstaat, daar stroomt het water vrij rap doorheen en door de lage aanvoer is er weinig afgifte. Dat allemaal bijelkaar betekend een hele lage dT bij de radiator.
En daardoor is de dT bij de WP uiteindelijk ook een stukje kleiner.

Die 5 liter per minuut die er nu doorheen gaat, is gewoon laag. En je had de pomp op maximaal zei je?
Volgens die link hierboven ergens zou ie dan iets van 19 liter/minuut moeten rondpompen.
Met alleen de VV open zou je dan toch echt de max per groep (zo'n 3,8 l/m) aan moeten kunnen tikken.
En zou je hoogst waarschijnlijk best wat ruis bij je leidingen horen

Dus of je vloerverwarming leidingen zitten verstopt of de knoppen op de verdeler knijpen de boel.

[...]

Als het aantal liters/minuut bij de VV gelijk blijft bij het openzetten van een radiator, dan kan de WP dus meer rondpompen, anders zouden het aantal liters/minuut op de VV inkakken.
Je aanvoer leiding kan dus prima meer aan. Je VV groepen niet, en dan kom ik weer op het stukje hierboven uit.
Bedankt voor het antwoord!!

Even dubbelcheck. Een dikwandig stalen leiding van 21.3 mm heeft een vrij dunne binnen maat, zeg 15 mm. Door 15 mm kan 19l p/m lopen?

• Nnoitra
Twan dz schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 07:14:
[...]

Bedankt voor het antwoord!!

Even dubbelcheck. Een dikwandig stalen leiding van 21.3 mm heeft een vrij dunne binnen maat, zeg 15 mm. Door 15 mm kan 19l p/m lopen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YX1nRA5njGxUHLu2ywk3TbSxkHg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3wWcAcB0JHcMskdiBEMIor73.png?f=fotoalbum_large

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Twan dz schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 18:19:
De huidige leidingen zijn nog gesoldeerd/gelast uit de jaren 70.

[...]

Allereerst, je leidingwerk is 50+ jaar oud. Voor dikwandig staal zit je dan op de leeftijd waarbij het stuk mag gaan. De technische levensduur kan bereikt zijn. Ik zou het al preventief vervangen hebben bij de plaatsing van de WP.
Er komt dan zuurstofrijk water in het systeem wat weer extra slijtage oplevert en je plaatst een duur nieuw apparaat in vies/oud leidingwerk.

Over flow, tja, hoe vloeistof zich in een buis gedraagt is letterlijk een vak apart. Een betere uitlaat op je auto levert ook een paar procent winst op.

Een vernauwing in de buis, zoals bij een koppeling helpt niet mee, maar uiteindelijk is het een optelsom van alle weerstand. Dus die 6m is echt wel erger dan alleen een koppeling. En daarna komt ook de vloerverwarming nog, met alle weerstand die daarbij hoort. De totale weerstand bepaalt de flow, niet 1 ding (behalve een afsluiter die dicht staat :+ )

Of je nu moet gaan vervangen vind ik persoonlijk een lastig dilemma. Als dit het laatste dikwandige stuk is, dan zou ik het vervangen. Je twijfelt er aan, het is te dun voor het mooie en het is technisch afgeschreven, bij elk probleem wat je ermee hebt is de eerste gedachte 'had ik maar' of 'moet het nu toch maar'.
Zitten er echter nog radiatoren op dikwandig staal dan zou ik een beetje gaan twijfelen. Het systeem weer leeghalen gaat die stukken geen goed doen. Dus voor je het weet heb je ergens een klein lekje, moet je gaan bijvullen -> extra zuurstof erin en de volgende stap is alles vervangen.
Zitten er radiatoren direct op dit leidingwerk, dan zou ik er vanaf blijven of echt alles vervangen. Gaan koppelen op dikwandige buis is al een uitdaging, op antiek maakt dat niet beter. Maar ik zou er dan aan beginnen als er een betere aanleiding is, zoals een verbouwing of het vervangen van enkele radiatoren oid.

Voor alle fans van dikwandig staal: sorry ;)
Maar het is net als met een oude Volvo rijden, op een gegeven moment is het hobby. Ik heb niet het idee dat @Twan dz verliefd is op z'n dikwandige buis.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Twan dz schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 07:14:
[...]

Door 15 mm kan 19l p/m lopen?
Door 0.1mm kan zelfs nog 4l/m, hangt van de druk af. Bij mijn voorbeeld kun je er staal mee snijden >:)

Maar wat ik meekrijg uit de installatie handleiding van deze warmtepomp zit je een maat te klein. Ze verwachten toch wel 20mm binnenmaat, dus 22mm staal/koper of 26mm MLC.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:20
Waarom lijk.je een probleem.te zoeken dat er niet is? Delta T is niet megabelangrijk, wordt het goed warm en haal.je beetje goeie COP? Dan niks aan doen. Ik vermoed dat je leidingwerk weinig uitmaakt maar de pomp maar gewoon een beperkt vermogen heeft. Dat heeft ook veel.invloed op je maximale flow
Pagina: 1