Twan dz schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 18:19:
De huidige leidingen zijn nog gesoldeerd/gelast uit de jaren 70.
[...]
Maar nogmaals de vraag, voor de flow, dus indirect dT, heeft het nut om 28mm dunwandig te pakken als de warmtepomp zelf aansluitingen van 22 mm heeft. Neem aan dat het recht van de kleinste in dit geval de flow bepaald.
Allereerst, je leidingwerk is 50+ jaar oud. Voor dikwandig staal zit je dan op de leeftijd waarbij het stuk mag gaan. De technische levensduur kan bereikt zijn. Ik zou het al preventief vervangen hebben bij de plaatsing van de WP.
Er komt dan zuurstofrijk water in het systeem wat weer extra slijtage oplevert en je plaatst een duur nieuw apparaat in vies/oud leidingwerk.
Over flow, tja, hoe vloeistof zich in een buis gedraagt is letterlijk een vak apart. Een betere uitlaat op je auto levert ook een paar procent winst op.
Een vernauwing in de buis, zoals bij een koppeling helpt niet mee, maar uiteindelijk is het een optelsom van alle weerstand. Dus die 6m is echt wel erger dan alleen een koppeling. En daarna komt ook de vloerverwarming nog, met alle weerstand die daarbij hoort. De totale weerstand bepaalt de flow, niet 1 ding (behalve een afsluiter die dicht staat

)
Of je nu moet gaan vervangen vind ik persoonlijk een lastig dilemma. Als dit het laatste dikwandige stuk is, dan zou ik het vervangen. Je twijfelt er aan, het is te dun voor het mooie en het is technisch afgeschreven, bij elk probleem wat je ermee hebt is de eerste gedachte 'had ik maar' of 'moet het nu toch maar'.
Zitten er echter nog radiatoren op dikwandig staal dan zou ik een beetje gaan twijfelen. Het systeem weer leeghalen gaat die stukken geen goed doen. Dus voor je het weet heb je ergens een klein lekje, moet je gaan bijvullen -> extra zuurstof erin en de volgende stap is alles vervangen.
Zitten er radiatoren direct op dit leidingwerk, dan zou ik er vanaf blijven of echt alles vervangen. Gaan koppelen op dikwandige buis is al een uitdaging, op antiek maakt dat niet beter. Maar ik zou er dan aan beginnen als er een betere aanleiding is, zoals een verbouwing of het vervangen van enkele radiatoren oid.
Voor alle fans van dikwandig staal: sorry
Maar het is net als met een oude Volvo rijden, op een gegeven moment is het hobby. Ik heb niet het idee dat @
Twan dz verliefd is op z'n dikwandige buis.