KPN Glasvezel gebruiken met eigen TP Link Deco

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dejoowie
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 08-03 14:38
Voordat je denkt: "Heb je weer zo'n gast die niet kan Googlen...", ik heb voor mijn gevoel het hele internet al meerdere keren afgestruind en alles wat ik kon vinden geprobeerd. Dit is dus meer een laatste hoop dan een makkelijke manier om anderen mijn probleem op te laten lossen.

Mijn situatie is als volgt: Ik heb een inmiddels wat oudere Deco P7 set als basis voor mijn netwerk. Hierin heb ik alles geregeld en deze heeft ook eigenlijk altijd als Router gefungeerd op mijn glasvezelaansluiting van Odido. Nooit problemen gehad, altijd fijn gewerkt. Geen WiFi 7 maar wel lekker stabiel en prima voor wat ik nodig heb.
Gisteren ben ik van Odido overgegaan naar KPN. De aansluiting voor beide providers loopt via dezelfde lijn (Glaspoort in mijn geval) en het enige wat er veranderd is is dus de provider.
KPN vertelde me op voorhand al dat ik bij het overstappen de KPN box aan moest sluiten om alles gereed te maken en te registreren, waarna ik weer terug kon wisselen naar mijn Deco als router zoals altijd.

En surprise! Leugens.

Ik krijg het met geen mogelijkheid voor elkaar mijn eigen router werkend te krijgen op het ONT van KPN.
De reden dat ik dit zo graag wil is omdat de router van KPN zelf geen bridge-modus of iets heeft en dus nu op korte tijd al voor conflicten zorgt.
De snelheid met de KPN box ertussen schiet alle kanten op, uploadsnelheid regelmatig 0 (op een gigabit lijn), etc.

Nu heb ik overal al gezocht naar de juiste instellingen voor mijn Deco waarmee het wèl zou moeten kunnen. De een zegt VLAN 6 met Dynamic IP en je bent er, de ander geeft PPPoE als oplossing aan, maar dan zijn er 20 verschillende gebruikersnamen en wachtwoorden die gebruikt zouden moeten worden. Weer een ander geeft aan dat het helemaal niet kan en wordt vervolgens in de reacties tegengesproken... Je snapt waar ik heen wil.

Heeft iemand hier toevallig een soortgelijke setup met KPN wèl werkend gekregen, of misschien een idee hoe ik dit zou kunnen oplossen?

KPN Klantenservice was nogal in paniek toen de term 'vrije modemkeuze' viel en zei dat dit alleen maar geldt voor een Fritzbox die je bij hun kunt huren... Ik heb toen maar niet doorgevraagd.

De instellingen die ik al heb geprobeerd zijn als volgt:

- Internet Connection: Dynamic IP / VLAN 6 met Priority 0 (en 1)
- Internet Connection: PPPoE met user en pwd "internet" / VLAN 6 met Priority 0 (en 1)
- Internet Connection: PPPoE met user en pwd "kpn" / VLAN 6 met Priority 0 (en 1)

Dus mocht er iemand mijn reddende engel kunnen zijn, pleaaaaase laat het me weten.

Anders heb ik namelijk nog twee weken om terug te wisselen naar Odido (m'n data ligt toch al overal op straat nu dus idfc anymore), ik loop dan alleen mijn nieuwe TV mis :/

Alvast bedankt!

-J

Beste antwoord (via Dejoowie op 08-03-2026 14:39)

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online

Aganim

I have a cunning plan..

In principe kan je alles hier vinden: https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur, in het document Glasvezel Internet.

Ik kan je niet helpen met het dit in te stellen in jouw router, maar dit zijn de instellingen die je nodig hebt aldus bovengenoemde PDF:
  • PPPoE via VLAN 6 (802.1q).
  • PPPoE authenticatie PAP met een gebruikersnaam en wachtwoord (bijv. internet / internet).
  • Maximale pakket grote (mtu) 1500 bytes (rfc4638)
  • IPv4 adres + DNS servers via PPPoE verkrijgen
  • IPv6 adresreeks + DNS servers (IPv6) via DHCPv6-PD verzoek (in PPPoE). Een adres gebruiken uit reeks voor router
De gebruikersnaam/wachtwoord combi voor PPPoE maakt doorgaans niet uit, zolang je maar iets meestuurt.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online

Aganim

I have a cunning plan..

In principe kan je alles hier vinden: https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur, in het document Glasvezel Internet.

Ik kan je niet helpen met het dit in te stellen in jouw router, maar dit zijn de instellingen die je nodig hebt aldus bovengenoemde PDF:
  • PPPoE via VLAN 6 (802.1q).
  • PPPoE authenticatie PAP met een gebruikersnaam en wachtwoord (bijv. internet / internet).
  • Maximale pakket grote (mtu) 1500 bytes (rfc4638)
  • IPv4 adres + DNS servers via PPPoE verkrijgen
  • IPv6 adresreeks + DNS servers (IPv6) via DHCPv6-PD verzoek (in PPPoE). Een adres gebruiken uit reeks voor router
De gebruikersnaam/wachtwoord combi voor PPPoE maakt doorgaans niet uit, zolang je maar iets meestuurt.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:07
Wat hier boven staat. PPPOE icm VLAN 6 en willekeurige usernaam/password is voldoende. Die P7 is inmiddels 8 jaar oud, ik zou eens kijken naar een vervanging

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-03 16:48
Ik ben ex-KPN, je moet altijd de wifi van de experia-box uitzetten, je deco als "router" opgeven en ik had een apart subnet met mijn M4's in combi met een V8/V10. Nooit een probleem gehad. Wel geen 1Gb. Als je setje zo oud is, dan mist de software van de deco's hoogstwaarschijnlijk de settings die KPN wil. Ik heb het nooit geprobeerd, had dus gedurende 4 jaar zero problemen in mijn deco/kpn setup.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

(jarig!)
Aganim schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:35:
@Dejoowie
Wat niet in die pdf staat is dat er in sommige gevallen meer instellingen nodig zijn voor een werkende PPPoE verbinding:
lcp-echo-failure=5
lcp-echo-interval=20
Zonder ^ valt de verbinding na 30s weg.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:07
n8tur3 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 23:41:
Ik ben ex-KPN, je moet altijd de wifi van de experia-box uitzetten, je deco als "router" opgeven en ik had een apart subnet met mijn M4's in combi met een V8/V10. Nooit een probleem gehad. Wel geen 1Gb. Als je setje zo oud is, dan mist de software van de deco's hoogstwaarschijnlijk de settings die KPN wil. Ik heb het nooit geprobeerd, had dus gedurende 4 jaar zero problemen in mijn deco/kpn setup.
Erhh, hij heeft het over het direct aansluiten van de Deco op de NTU/ONT. Wat jij beschrijft is een poor man oplossing

• Dejoowie
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 08-03 14:38
Iedereen bedankt voor de reacties en de hulp! Ik heb het inmiddels stabiel kunnen krijgen met de KPN box er nog tussen, dat is al een fijne stap. Ik ga binnenkort met jullie tips aan de gang in de hoop dat ik hem alsnog direct op mijn Deco kan krijgen. Mocht dat dan echt nogsteeds niet willen dan wordt het zoals @mad-dog zei misschien toch tijd voor een vervangende oplossing... :')

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

(jarig!)
@Dejoowie In het ergste geval zou je een capture kunnen maken. De 2 instellingen bleken maar het begin van de problemen hier (Debian als router), er bleek meer aan de hand. Ook MTU problemen (die van de VLAN6 en fysieke interface werden niet toegepast) en IPv6 is ook nog een dingetje. Uiteindelijk mijn managed switch tussen mijn router-pc en de ONT gezet, verkeer naar 3e port mirrorren waar mijn laptop met Wireshark aan hing, daarna zelfde met de EB en ONT en weer een capture. Door de verschillen te bekijken kon ik zien waar het mis ging.

[ Voor 6% gewijzigd door Raven op 08-03-2026 18:57 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Pagina: 1