Vraag

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:52
Welke P1 meters, eventueel met aanvullende dienst, kunnen de maximale gemeten pieken in Ampere per fase rapporteren?

Het dichtste die in de buurt komt is de Sparky van Chargee, waar je in de grafiekjes kunt kijken voor de ampere per fase. Maar dan moet je nog steeds zelf op zoek naar de pieken.
In plaats van dat je voor een periode gewoon de hoogste piek ziet.
Met een slimme meter die per seconde data geeft, geeft dat veel inzicht over gebruik van aansluitingscapaciteit.

Bestaat zoiets wel? Wellicht voor de zakelijke markt met abonnement?

Uiteraard kan ik wel weer iets zelf gaan bouwen, maar het lijkt me toch dat hier wel meer vraag naar is, vooral in zakelijke wereld met kleinverbruikers aansluitingen.

Toevoeging: Met DIN rail energiemeters (met klemmen in dit geval) lukt dit ook, op een handmatige manier, daar kun je de maximale piek aflezen die gehaald is.

[ Voor 10% gewijzigd door !null op 05-03-2026 12:34 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Beste antwoord (via !null op 05-03-2026 21:49)

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:03
De iUngo heeft een Min/Max optie in zijn grafieken en de data kan ook naar een CSV bestand worden geexporteerd. Werkt volkomen lokaal zonder verdere kosten.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:03
De iUngo heeft een Min/Max optie in zijn grafieken en de data kan ook naar een CSV bestand worden geexporteerd. Werkt volkomen lokaal zonder verdere kosten.

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:11

Detmer

Professioneel prutser

!null schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:48:
Welke P1 meters, eventueel met aanvullende dienst, kunnen de maximale gemeten pieken in Ampere per fase rapporteren?

Het dichtste die in de buurt komt is de Sparky van Chargee, waar je in de grafiekjes kunt kijken voor de ampere per fase. Maar dan moet je nog steeds zelf op zoek naar de pieken.
In plaats van dat je voor een periode gewoon de hoogste piek ziet.
Met een slimme meter die per seconde data geeft, geeft dat veel inzicht over gebruik van aansluitingscapaciteit.

Bestaat zoiets wel? Wellicht voor de zakelijke markt met abonnement?

Uiteraard kan ik wel weer iets zelf gaan bouwen, maar het lijkt me toch dat hier wel meer vraag naar is, vooral in zakelijke wereld met kleinverbruikers aansluitingen.

Toevoeging: Met DIN rail energiemeters (met klemmen in dit geval) lukt dit ook, op een handmatige manier, daar kun je de maximale piek aflezen die gehaald is.
Homewizard P1 (of andere) in combinatie met Home Assistant een optie?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• !null
hanev001 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:07:
Bedankt. Deze is een stuk duurder dan andere p1 meters maar doet wel exact wat belangrijk is, max waardes voor een periode, ook als dit slechts 2 seconde gezien is.

• !null
Detmer schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:10:
[...]

Homewizard P1 (of andere) in combinatie met Home Assistant een optie?
Ja ik kan van alles gaan maken, ook een Raspberry Pi met usb p1 meter en zelf loggen.
Maar dan mis je de rest van de features weer.

Ik zocht dus iets wat dit off the shelf kan, specifiek voor bepalen werkelijke gebruikte aansluiting sterkte.