Problematiek opleveren sociale huurwoning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:52

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Ik heb niet 1-2-3 het idee wat ik met dit topic wil, maar ik wil het voornamelijk van me afschrijven. En sowieso zijn tips welkom (alhoewel ik wel weet wat de uitkomst gaat zijn waarschijnlijk)

Situatie:

Schoonmoeder overleden in januari. Zat in een sociale huurwoning. 20 januari de huur opgezegd per 1 maart. Eerst zelf alle spullen van emotionle waarde weggehaald. Het duurde lang voor de woning op Internet aangeboden werd maar er waren wel direct 130 aanmeldingen (ik overdrijf niet). 10 februari een nieuwe huurder rondgeleid, deze meneer wilde ALLES hebben, inclusief vloeren, ook inboedel. Overname formulier ingevuld en we dachten er klaar mee te zijn. Twee weken niks meer gedaan totdat we 24 februari gebeld werden door de verhuurder dat de nieuwe huurder de woning niet zou krijgen (vanwege privacy redenen mochten ze over redenen niks zeggen). Ik heb die huurder nog gecontact en zijn scheiding was nog niet rond dus hij had geen recht op de woning.

Woensdag 25 februari werd er een nieuwe huurder aangewezen. Deze heb ik wederom rondgeleid (dezelfde dag nog), hij wilde de vloeren wel hebben maar de inboedel had hij (op 2 grote kasten na) geen interesse in. Overname formulier dus opnieuw opgemaakt en op donderdag 26 februari hebben we de hele boel alsnog leeggetrokken. Dat was vijf keer rijden naar de kringloop en vuilstort met een boedelbak. Daarna hebben we op vrijdag 27 februari de laatste dingen opgehaald en de sleutels ingeleverd.

Nu belt de verhuurder mij dat nieuwe huurder (nr 2) de woning ook niet krijgt. Ze gaan nu zelf (omdat wij geen sleutel meer hebben) de 3e gegadigde rondleiden. In theorie zou het kunnen zijn dat deze de vloeren niet wil en ook de twee grote kasten niet. Dat zou betekenen dat we die 2 kasten ook nog moeten gaan afvoeren en (erger) de verlijmde PVC vloer (2023 opgeleverd) en oudere laminaatvloer moeten gaan verwijderen.

Ik heb er niet zoveel problemen mee dat dingen niet overgenomen worden maar dit hele proces is natuurlijk niet erg handig. Er is overigens bij betrekking van de woning (2023) geen opnamestaat opgemaakt. De laminaatvloer lag er al, en de twee grote kasten stonden er ook al. De PVC vloer heeft schoonmoeder er nieuw in laten leggen.

Ik ben er inmiddels zelf wel een beetje klaar mee. Maar ik heb geen poot om op te staan dus in het ergste geval moeten er weer 2 dagen vrij genomen worden en naar de woning gereisd (200km afstand enkele reis). En dan moet er weer een aanhanger gehuurd worden ook. Ik snap zelf niet zo goed dat de woning aangeboden wordt aan mensen die het achteraf niet (mogen) krijgen.

Nogmaals, ik snap dat het niet anders is maar erg handig is het allemaal niet...

Alle reacties

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02:41
Ik begrijp dat er irritatie bij komt kijken, maar je wil toch ook de zaken van schoonmoeder netjes afhandelen.

Over een paar weken ben je dit soort praktische zaken allemaal weer vergeten en blijven de hopelijk goede herinneringen aan schoonmoeder de boventoon voeren.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• Tiagoo
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13:16
Gewoon de spullen die weg moeten gratis op marktplaats zetten gratis afhalen? Hoef je zelf niks te doen :)

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Een gratis vloer is op Marktplaats dezelfde dag nog weg. Mijn dochter hoorde last- minute dat de vloer eruit moest, die nog prima was en er al lag toen zij erin trok (2 jaar eerder)

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-03 22:47
Dat is al geweest, hebben ze niets gezegd over dat er nog spullen weg moesten bij de sleuteloverdracht?
Dan zijn ze daar nu wel te laat mee.

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
Kun je niet semi-coulance krijgen vanuit de woningbouw. je hebt nu al 2x met dit bijltje gehakt en in mijn ogen al 1x heel netjes geweest om de gewijzigde plannen (buiten jouw om) nogmaals op te pakken ondanks je het geregeld had.

Daarnaast geef je aan: er is geen lijst met hoe het opgeleverd is aan jouw schoonmoeder. Dus de vloer 'lag er al toen wij hem kregen' bewijs maar van niet..

Dus ga in gesprek met de woningcorporatie met de nette onderbouwing en geef ook aan dat je er extra vrij voor moet nemen ect vanwege de afstand. ik denk in deze situatie dat er wel wat mogelijk is.

☀️12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |🔋Balans energie 48,2kWh batterij |

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Tiagoo schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:51:
Gewoon de spullen die weg moeten gratis op marktplaats zetten gratis afhalen? Hoef je zelf niks te doen :)
Daar zijn we mee begonnen toen huurder1 nog niet in beeld was (vanaf 20 januari ongeveer).. Ook kringlopen gebeld.. Maar kringlopen wilden niet langskomen en via MP (gratis afhalen) was een drama, mensen kwamen niet opdagen etc..

Die twee kasten zijn overigens het probleem niet meer.. Dan moeten we maar gewoon nog een dag daarheen icm met een boedelbak :)

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Pat911 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:08:
[...]

Dat is al geweest, hebben ze niets gezegd over dat er nog spullen weg moesten bij de sleuteloverdracht?
Dan zijn ze daar nu wel te laat mee.
Ik heb de boel overgedragen aan huurder1 en daarna aan huurder2. Officieel, met overname-formulier en akkoord.. Dat was allemaal nog VOOR de sleuteloverdracht. Inmiddels krijgt huurder2 de woning OOK niet.. Dus het gaat naar huurder3 die dan niet meer door ons maar door de huurder wordt rondgeleid.. Daar zit ook mijn pijn; Als je 130 gegadigden hebt, biedt het dan aan aan iemand die het wel gaat krijgen.. Dan kunnen wij voor de sleutel-overdracht gewoon zaken doen...

[ Voor 3% gewijzigd door FreakNL op 05-03-2026 12:24 ]

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:02

blitzkrieg

Whoop Whoop!

FreakNL schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:40:
Ik heb er niet zoveel problemen mee dat dingen niet overgenomen worden maar dit hele proces is natuurlijk niet erg handig. Er is overigens bij betrekking van de woning (2023) geen opnamestaat opgemaakt. De laminaatvloer lag er al, en de twee grote kasten stonden er ook al. De PVC vloer heeft schoonmoeder er nieuw in laten leggen.
Zonder opnamestaat mag je de woning gewoon zo achterlaten als hij nu is, dus zou het lekker het probleem van de woningbouwstichting laten. Bewijslast ligt bij de verhuurder.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-03 22:47
FreakNL schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:23:
[...]

Ik heb de boel overgedragen aan huurder1 en daarna aan huurder2. Officieel, met overname-formulier en akkoord.. Dat was allemaal nog VOOR de sleuteloverdracht. Inmiddels krijgt huurder2 de woning OOK niet.. Dus het gaat naar huurder3 die dan niet meer door ons maar door de huurder wordt rondgeleid.. Daar zit ook mijn pijn; Als je 130 gegadigden hebt, biedt het dan aan aan iemand die het wel gaat krijgen.. Dan kunnen wij voor de sleutel-overdracht gewoon zaken doen...
In principe lever je de woning niet 1 op 1 aan een nieuwe huurder, maar terug aan de verhuurder. Als die niets heeft gezegd bij het inleveren van de sleutel en de huurperiode is voorbij, dan ik het volgens mij gewoon klaar.

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik snap niet zo goed wat jij met die huurders doet, daar heb jij toch niets mee te maken?

Jij levert de woning op aan de verhuurder en samen gaan jullie akkoord met een bepaalde oplevering. Dan is voor jou de zaak gesloten.

Ver weg blijven van nieuwe huurders!

Hattrick: Thorgal Eagles

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
@Pat911 Ze hebben zeker wel wat gezegd;

Alles moet leeg en weg (ook de vloeren) ondanks dat er geen opnamestaat is. Tenzij de nieuwe huurder het overneemt. Op zich kan ik me daar ook wel in vinden (alhoewel die PVC vloer gloednieuw is) maar zorg er dan wel voor dat er contact is met een nieuwe (gegarandeerde) huurder. Volgens mij moet dat prima te regelen zijn binnen 6 weken. Zeker als er 130 gegadigden zijn.
bregweb schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:33:
Ik snap niet zo goed wat jij met die huurders doet, daar heb jij toch niets mee te maken?

Jij levert de woning op aan de verhuurder en samen gaan jullie akkoord met een bepaalde oplevering. Dan is voor jou de zaak gesloten.

Ver weg blijven van nieuwe huurders!
Dat had gekund (gaven ze ook al optie) maar dan had alles er gewoon uitgemoeten. Kaal oplevereren. Alternatief is vloer overdoen aan nieuwe huurder (zelf regelen), en dat leek mij een goed alternatief in februari.. Maar ik wist niet dat het zo'n moeizaam proces zou worden...

Op zich is de overname ook gewoon 2 keer in goed overleg geregeld..

[ Voor 47% gewijzigd door FreakNL op 05-03-2026 12:36 ]

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10:05
Vervelend probleem, ik kan je helemaal begrijpen.
Voor wat het waard is: De woningstichting waar ik pas ook de huur heb opgezegd, heeft als standpunt dat ze gladde vloeren, mits veilig en zonder grove gebreken standaard overnemen als Stichting. Je kunt er dan alleen geen geld meer voor beuren bij een eventuele nieuwe huurder. Daarmee " kocht ik" wel zekerheid; de vloer was nu van de stichting, als de nieuwe huurder de vloer niet wilde, was het de stichting die hem dan moet verwijderen.

De mevrouw legde uit dat dit veel beter werkte voor beide partijen, omdat de situatie die jij nu meemaakt helaas niet op zichzelf staat.

Ik hoop dat je met wat coulance kunt regelen, en anders even door die zure appel heen en het daarna snel vergeten.

Gwindorian's Diablo Profiel

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:15
FreakNL schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:34:
Volgens mij moet dat prima te regelen zijn binnen 6 weken. Zeker als er 130 gegadigden zijn.
Grote kans natuurlijk dat dit allemaal volgens vaste regeltjes moet verlopen en ze dus niet willekeurig gewoon een huurder mogen kiezen maar dat ze moeten toewijzen aan persoon X, en als dan blijkt dat X de boel niet voorelkaar heeft / kan krijgen, krijgt Y de kans en ga zo maar door. Ik heb daar bij sociale huur wel vaker flink wat tijd over heen zien gaan wanneer aspirant huurders aan de voorkant alles in orde lijken te hebben, maar aan de achterkant niet, al dan niet omdat ze initieel niet helemaal eerlijk waren geweest om zo meer kans te maken......

Wel vervelend voor jou natuurlijk nog altijd.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Ik hoop dat wie de nieuwe huurder ook wordt ze iig de vloeren overnemen. Ik zie overigens weinig reden dat ze dat niet doen, zeker de pvc vloer ligt er prima bij. De oude laminaat heeft wat krassen maar die ligt op de slaapkamers…

Die twee kasten, tja desnoods geef ik de nieuwe huurders 100 euro als ongemakkengeld ofzo..

Ik ga nu nog niet in conclaaf met de huurder (wil niet op de zaken vooruit lopen).

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:45
je hebt de sleutels ingeleverd
je hebt de huur opgezegd en de datum van opzegging is geweest
er is geen getekend bewijs van hoe je moeder de woning ooit aantrof
ze hebben 'gezegd' dat de vloer eruit moet.

Kortom, jij hebt niks meer met ze te maken en er is nergens geschreven en ondertekend bewijs. Klaar toch?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:19

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Kijk ook even in de voorwaarden. De PVC vloer is namelijk verlijmd, en dat zou kunnen betekenen dat die er niet uit hoeft. Volgens mij gaat het doorgaans alleen om 'nagelvaste' en losse zaken.

Je hebt je 2 keer coulant opgesteld. Dat huurders om wat voor redenen dan ook af moeten zien van de huur is niet jouw probleem. En de datum van 1 maart is inmiddels al verstreken.

Maargoed, voor mij is het alweer 20 jaar geleden die hele sociale huurmolen, dus misschien zijn de regels al veranderd.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:13

Qwerty-273

Meukposter

Als je ziet hoe sommige woningbouw organisaties omgaan met hun klanten, verwacht ik een factuur die je over een maand of wat zal krijgen voor de kosten die ze hebben moeten maken om de woning kaal op te leveren aan de nieuwe huurder.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:45
Qwerty-273 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 14:46:
Als je ziet hoe sommige woningbouw organisaties omgaan met hun klanten, verwacht ik een factuur die je over een maand of wat zal krijgen voor de kosten die ze hebben moeten maken om de woning kaal op te leveren aan de nieuwe huurder.
en die factuur kun je betwisten, er zijn geen afspraken op papier en de sleutel is op tijd ingeleverd.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
No Hands schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 14:09:
je hebt de sleutels ingeleverd
je hebt de huur opgezegd en de datum van opzegging is geweest
er is geen getekend bewijs van hoe je moeder de woning ooit aantrof
ze hebben 'gezegd' dat de vloer eruit moet.

Kortom, jij hebt niks meer met ze te maken en er is nergens geschreven en ondertekend bewijs. Klaar toch?
Als er inderdaad geen opnamestaat is, zou ik ze een berichtje sturen dat je de woning opgeleverd hebt conform artikel 7:224 BW en verder met je leven gaan. Heb je nog borg tegoed?

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Borg kan me ook gestolen worden. Ik heb geen idee eigenlijk, ik heb alles doorzocht (digitaal en papier) maar heb daar niks over kunnen vinden.

Dit gaat me verder ook niet over geld, maar ik (we) willen er ook gewoon een keer klaar mee zijn.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-03 23:13
Hangt er een beetje van af hoe lang je schoonmoeder daar gewoond heeft en in welke staat het nu is.
Vaak worden dergelijke woningen helemaal aangepast naar moderne standaarden en dat betekent soms een flinke verbouwing (en na de verbouwing een hogere huur uiteraard). Dan is het een beetje onzin van de stichting om jou te verplichten om de vloer er uit te halen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-03 19:08
Klinkt alsof je 2 keuzes hebt.

1. Het netjes houden en contact met de verhuurder houden, desnoods vragen om een sleutel en zelf alles eruit halen = einde gezeur. Dan krijg je niet over 3 weken weer de vraag of je iets alsnog eruit kan halen.

2. Tegen de verhuurder dat je er klaar mee bent en je borg terug wilt. Mocht hij van mening zijn dat er nog iets uit moet dat je dan een getekend oplever document wilt hebben. Daarna lekker negeren. Het ergste wat kan gebeuren is dat de verhuurder op jouw kosten de vloer en de kasten eruit wilt halen. Hiervoor moeten ze dan offertes opvragen en deze gaan overleggen met jou. Ze mogen het niet weghalen en later zomaar de rekening sturen. Mocht de offerte te hoog zijn kun je dan altijd nog beslissen het zelf te doen. Terwijl dit alles speelt staat de woning leeg en vangen ze geen huur. Al heel snel wordt het aantrekkelijker om geen contact meer met jou op te nemen. Het wordt dan het probleem van de nieuwe huurder.

Ik zou voor jezelf nagaan waar je het meeste rust van krijgt. Je geeft aan dat je het wilt afsluiten, dan zou ik kiezen voor de manier waarop je dat kunt doen. Sterkte ermee!

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

• Oliebolleke
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 01:10
Klinkt vooral alsof de verhuurder het proces niet echt strak heeft geregeld. Dat er twee keer een kandidaat afvalt nadat jij al een overnameformulier hebt geregeld en zelfs alles hebt leeggehaald, is natuurlijk gewoon heel onhandig.

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:49
Misschien een beetje een vreemde gedachte...

Jij hebt de spullen overgedaan aan iemand en daar is ook voor getekend. Dan is het toch jouw bezit niet meer?
De nieuwe eigenaar van de spullen heeft er toch voor getekend en is dan de eigenaar (al is deze niet de huurder)

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Vaak staat er op zo'n overnameformulier wel een clausule dat het pas van toepassing is na tekenen huurcontract.
Pagina: 1