Spouw wel of niet isoleren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22:22
Goeiemorgen,

In het bezit van een jaren 30 woning (tweekapper) met ca 90m2 ongeisoleerde spouw van ca. 4cm. Voegwerk is 5 jaar geleden vernieuwd en gevel is geïmpregneerd.
Ik denk sindsdien na over het vullen met eps-parels, maar lees ook over de risico's op vochtdoorslag. Diverse bedrijven over de vloer gehad in de afgelopen jaren, maar de "inspectie" blijft bij het boren van 1-2 inspectiegaatjes (op 90m2) en de conclusie dat de spouw puinvrij is en het uiteraard geen probleem oplevert, maar wel aanzienlijke besparing. Ook het duurzaam bouwloket geeft dit aan. Toch twijfel ik nog, doordat het moeilijk is terug te draaien. Tips/Advies gewenst!

[ Voor 15% gewijzigd door PVPaneel op 05-03-2026 10:01 ]

Alle reacties

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:53
Je gevel is geïmpregneerd, dus er komt geen vocht binnen. Ventilatietekort zou nu al problemen geven (en beteren door betere isolatie) dus ook geen probleem.

Zolang je geen vorstgevoelige stenen hebt (buitenmuur wordt kouder) is spouwisolatie een no-brainer. Gewoon doen (goed bedrijf, reviews checken uiteraard).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• DNLK
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-03 17:14
Ligt eraan hoe handig jezelf bent, naïef hoe ik een paar jaar geleden was, heb ik de spouw laten vol blazen met EPS zonder degelijke controle, resultaat: vocht doorslag ter hoogte van mijn voormalige keuken, door vervuiling in de spouw. Uiteindelijk zelf de spouw open gemaakt en de vervuiling eruit gehaald, vocht probleem opgelost, wel nog een stuk isolatie wat ik nu mis in de spouw.

Advies, koop zo inspectie camera en controleer het zelf goed, als het allemaal schoon is, lekker laten isoleren. Je hebt ook mooie reparatiemortel in een kit tube, daarmee maak je de gaten zo weer dicht.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 04:57

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Met de juiste hulp middelen kan je meer zien door die paar gaten dan je denkt. daarnaast kijkt men als het goed is op de meest verdachte plekken. dus in 99,9% van de gevallen is een paar gaten boren en kijken voldoende. Zelf zou ik bij twijfel gewoon zelf de hele spouw nalopen. Als de spouw veder schoon is, dan is isoleren in basis risico vrij.

[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 05-03-2026 10:05 ]

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:44
Ik en mijn buurman met kopgevel (buurman heeft dit in 2010 geregeld) met supafil , via Nuon.
En tot op heden bevalt dit prima en geen vocht doorslag.
Ik heb me er toen totaal niet mee bezig gehouden , maar door recente toestanden met een bepaalde iso , even google gebruikt op supafil , en deze komt er heel goed uit, dus kijk even op google.
Succes.

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 05:24
Hier ook Knauf Supafil. Het is een middel op basis van glas i.p.v.. olie. Dat is ook beter.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Pagina: 1