*waarschuwing - braindump incoming*
De tijd van terugverdienen aan je overschot zonnestroom is lang en breed gepasseerd en lijkt op de korte termijn ook niet meer terug te komen. Door de teruglever boetes die ongeveer gelijk zijn aan de vergoeding is de keuze om wel of niet terug te leveren financieel om het even. Deze situatie heeft mij aan het denken gezet wat ethisch en lange termijn slim is om te doen. Ik heb een paar argumenten voor en tegen "pro bono" terugleveren bedacht.
Argumenten voor terugleveren:
De tijd van terugverdienen aan je overschot zonnestroom is lang en breed gepasseerd en lijkt op de korte termijn ook niet meer terug te komen. Door de teruglever boetes die ongeveer gelijk zijn aan de vergoeding is de keuze om wel of niet terug te leveren financieel om het even. Deze situatie heeft mij aan het denken gezet wat ethisch en lange termijn slim is om te doen. Ik heb een paar argumenten voor en tegen "pro bono" terugleveren bedacht.
Argumenten voor terugleveren:
- Alle energie die op het net komt moet gebruikt worden, als ik 1kWh het net op "forceer" door terug te leveren zal ergens anders de opwek moeten verminderen om het net in balans te houden. Afhankelijk van welke bron van opwek hierdoor terugschakelt heb ik dus een kleine invloed op hoe duurzaam het net is.
- Het instellen van "nul terugleveren" vereist extra hardware (compatibele P1 meter) en vereist een netwerk verbinding en wat configuratie. Dit is een eenmalige investering en voor de meeste mensen hier een kleine moeite.
- Wanneer er actief stroom opwek uit een paneel "getrokken" wordt zal het paneel in de volle zon een paar graden koeler zijn dan wanneer er geen stroom geleverd kan worden. Alle energie die een paneel potentieel kan leveren zal in warmte omgezet worden als deze niet gebruikt wordt. Dit zal een klein effect hebben op de degradatie van de panelen over de volledige levensduur (30j+). De uitkomst van een indicatieve AI berekening is dat er een temperatuur verschil van 3-6 graden verwacht kan worden voor een 400Wp paneel in volle zon. Het effect op de degradatie is heel klein, maar wel leuk om eens over na te denken.
- Als we het toch over kleine voordelen hebben zal ik het ijsje wat je aan het einde van het jaar kan kopen met je terugleververgoeding ook meetellen.
- Door de opwek te limiteren aan eigen gebruik zal de omvormer minder hard hoeven werken en zal deze een lagere temperatuur houden en mogelijk langer mee gaan. Helaas kan ik geen informatie vinden over de echte invloed van gebruik t.o.v. levensduur, maar over het algemeen is een lagere temperatuur en minder schommeling positief voor levensduur van elektronica. Ik verwacht dat bij een overgedimensioneerde omvormer van een gerenommeerd merk deze impact relatief klein zal zijn, maar wel groter dan de meeste argumenten vóór terugleveren.
- Als het net tarief ten tijden van het terugleveren hoger is dan de 0,002ct die ik er voor terug krijg kan dat betekenen dat mijn energie leverancier van dit verschil kan profiteren. Ik zie de meeste energie leveranciers niet als instanties die onnodig financieel gesteund moeten worden en dus beschouw ik dit als argument tegen. Mogelijk kan dit ook positief geïnterpreteerd worden, ik sta open voor tegen argumenten.