Leek zoekt verduidelijking met bestaande thuisaccu + panelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Themperror
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-03 13:26
Hallo, ik heb al een tijd terug bij ZelfBesparen Zonnepanelen (5+ jaar terug) en een Thuis Accu (~1+ jaar terug) gehaald, nu is een paar weken geleden ZelfBesparen failliet gegaan en werkt de thuis accu niet meer.. Het BBT systeem dat ze hebben is overgezet naar BBOLT, maar daar vragen ze een abbonnement van 6,50 per maand om gebruik te maken van uberhaubt het zelf-verbruik systeem.. Dat lijkt mij bijna afzetterij..

Nu heb ik de zonnepanelen met een Enphase systeem, en dat werkt allemaal nog prima, allee de accu doet nu niets, de vraag is hoe ik deze dus werkend krijg (lokaal het liefst) zodat het gewoon zelf-consumptie wordt, en of ik dat als techneut (maar wel leek kwa electriciteit) dat uberhaubt moet proberen..

Kwa hardware heb ik dus 8 440W zonnepanelen met omvormers, die gaan dan naar een eigen groep in de meterkast, de Thuisaccu is 15KWH en zit via een Growatt omvormer, die gaat met een ethernet kabel en P1 aansluiting naar een apart doosje + 2 groepen langs de meterkast...

Moet ik op een manier dus de zonnepanelen direct op de Growatt aansluiten (de PV aansluitingen?) zou dit willen werken.. of zou ik idealiter mijn meterkast met rust kunnen laten en dit anders voor elkaar kunnen krijgen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GUCLrirvT63hftzZC0bThcPmsMo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VA2N6qoQJ4ttEgH06oEn51di.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lG-ZmfXoqeVSRph7rre2tlcC2-k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sPMs2cikygOrnRHYrx9wwoaZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7x5HT3NOQ92W-AAfCgrnZYBSv80=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ug8lIGui6JzcMuesWFW7ltXJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5I-qvrRo97ZCw2I8e7chy9yPrh8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/htB2LnL6auyglGv2Kn5WU14c.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door Themperror op 04-03-2026 23:17 ]

Rig: AMD Ryzen 9950X3D, 96GB DDR5 6000Mhz, MSI Ventus X3 OC RTX5090

Alle reacties

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:41

Ersus

Zuid-Limburg

Ik denk zelf dat wat foto’s van de installatie wel kunnen helpen. Type plaatjes zijn wel handig van batterij en omvormer en de aansluitingen.

[ Voor 10% gewijzigd door Ersus op 04-03-2026 23:22 ]

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:05

paQ

De CAN zal ws naar de BMS van je accu gaan, en de RS485 communiceren met de EMS (BBOX?) gok ik zo.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05:04
Ik heb deze setup hier thuis, maar zonder BBOX. Ik stuur het aan vanuit Home Assistant.

Ik denk dat je eerst je Growatt moet zien te bereiken via de Growatt App. Deze SPH omvormer heeft standaard geen internetaansluiting, hiervoor moet je een Shinelink/ShineWifi aanschaffen die je in de USB-poort van de omvormer plugt. Daarna kun je hem aan internet/wifi koppelen

[ Voor 38% gewijzigd door storeman op 05-03-2026 09:35 . Reden: Typo's en verduidelijkingen ]

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Dan zal de BBox er tussenuit moeten maar dan vooreerst checken wat de growatt zelf kan

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Themperror
paQ schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 23:23:
De CAN zal ws naar de BMS van je accu gaan, en de RS485 communiceren met de EMS (BBOX?) gok ik zo.
dat klopt, die zit aan de accu verbonden, de andere gaat richting meterkast naar dat BBOX ding

• Themperror
Ersus schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 23:19:
Ik denk zelf dat wat foto’s van de installatie wel kunnen helpen. Type plaatjes zijn wel handig van batterij en omvormer en de aansluitingen.
Welke zoek je precies? het enigste uit de accu zijn 3 kabels, 2 stroomkabels (+ en -), die ethernet kabel. Of misschien had je de post nog unedited gezien

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Themperror schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 23:36:
[...]

Welke zoek je precies? het enigste uit de accu zijn 3 kabels, 2 stroomkabels (+ en -), die ethernet kabel. Of misschien had je de post nog unedited gezien
Psies gekruist

• paQ

paQ

Themperror schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 23:34:
[...]

dat klopt, die zit aan de accu verbonden, de andere gaat richting meterkast naar dat BBOX ding
Dan zoals hierboven staat. Wat er / waardoor het niet meer werkt, is omdat de BBox nu niets meer uitvoert.
Je zult de BMS dus moeten vertellen wat ie moet doen, Bijv middels settings in de growatt, of zelf wat fabrieken in Home assistant of tal van andere kant en klare EMS-en die je op een Pi installeert bijv.

• Themperror
paQ schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 00:07:
[...]

Dan zoals hierboven staat. Wat er / waardoor het niet meer werkt, is omdat de BBox nu niets meer uitvoert.
Je zult de BMS dus moeten vertellen wat ie moet doen, Bijv middels settings in de growatt, of zelf wat fabrieken in Home assistant of tal van andere kant en klare EMS-en die je op een Pi installeert bijv.
Dus wat ik begrijp is dat ik nog meer apparatuur nodig heb om dit voor elkaar te krijgen? Of kan ik dmv een ethernet kabel naar de PC gewoon in een pagina van de growatt zelf alles goed zetten (zoals bij een router/modem?)

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

storeman schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 23:26:
Ik heb deze setup hier thuis, maar zonder BBOX. Ik stuur het aan vanuit Home Assistant.

Ik denk dat je eerst je Growatt mortnzien te breieken via een app, bijv dmv een shinelink. Daarna kun je die bbox moet afkoppelen en kun je in de basis zaken regelen in de Growatt app.
Misschien kun je de vraagsteller uitleggen hoe je eea hebt aangesloten en hoe je tot de HA integratie bent gekomen.

• paQ

paQ

Themperror schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 08:13:
[...]

Dus wat ik begrijp is dat ik nog meer apparatuur nodig heb om dit voor elkaar te krijgen? Of kan ik dmv een ethernet kabel naar de PC gewoon in een pagina van de growatt zelf alles goed zetten (zoals bij een router/modem?)
De EMS (Energy Management System) stuurt de BMS (battery management system) van je accu aan.
Dus die zegt: ga nu laden, verbruik nu, exporteer, enz.
Die EMS valt nu weg, dus zodra je dat vervangt voor "iets" van regeling, dan werkt alles weer.

• storeman
Ersus schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 08:48:
[...]

Misschien kun je de vraagsteller uitleggen hoe je eea hebt aangesloten en hoe je tot de HA integratie bent gekomen.
De eerste stap is om de modus van de SPH-omvormer te kunnen aanpassen. Vanuit daar kan de TS verder gaan kijken waar de behoeftes liggen. Wel jammer dat de TS niet reageert op mijn reactie, die toch behoorlijk on-topic is.

• Themperror
storeman schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 09:37:
[...]

De eerste stap is om de modus van de SPH-omvormer te kunnen aanpassen. Vanuit daar kan de TS verder gaan kijken waar de behoeftes liggen. Wel jammer dat de TS niet reageert op mijn reactie, die toch behoorlijk on-topic is.
Sorry ik doelde niet op je te negeren, er waren wat andere posts en ik checkte Tweakers vooral even tussendoor..

Maar als ik je begrijp heb ik een apart apparaatje nodig? Kan ik niet een van de 5 andere ethernet poorten gebruiken om de Growatt op het netwerk aan te sluiten via ethernet?

• Themperror
Ik begrijp de reply niet, maar om dan even compleet te zijn kwa afbeeldingen/setup:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aAr0fWH2Nkai-GUHxYVTiPc8Tz0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cuNIUenGxps110swtAG6ZsKv.jpg?f=fotoalbum_large
Vergeef de rotzooi in de meterkast :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vYwamunL7FzqzOqe4rvhkHN3d8Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BQmDBy905PWwr1GDQdo9lb67.jpg?f=fotoalbum_large

Her growatt model:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D-K3hYxFq77JZR9AO7XJtoDsv5E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6IcR4L2c0HkjTBybk0D3Kql6.jpg?f=fotoalbum_large

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Themperror schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:53:
[...]

Ik begrijp de reply niet, maar om dan even compleet te zijn kwa afbeeldingen/setup:
[Afbeelding]
Vergeef de rotzooi in de meterkast :)
[Afbeelding]

Her growatt model:
[Afbeelding]
Sorry idd duidelijker uitgedrukt. Bericht was gekruist
Dank voor de xtra pics.

• storeman
@Themperror De ethernetpoorten zijn om ze met elkaar te laten praten en om hem via modbus aan te sturen. Dat kun je ook doen, maar dat is verre van eenvoudig. Dit zou je trouwens ook gewoon in de handleiding kunnen lezen ;).

Een eenvoudigste manier is om een Shinelink (netwerkkabel) of ShineWifi (draadloos) aan te schaffen. Kost een paar tientjes en dan heb je het snel weer aan de praat. Ingewikkelder kan ook, maar dan moet je dus met modbus gaan stoeien. Je huidige bbox praat ook via Modbus met de omvormer.

Zo op het oog is het een Growatt SPH. Het modelnummer zegt mij niet zoveel, heb je ook een typenummer?

• Themperror
storeman schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:50:
@Themperror De ethernetpoorten zijn om ze met elkaar te laten praten en om hem via modbus aan te sturen. Dat kun je ook doen, maar dat is verre van eenvoudig. Dit zou je trouwens ook gewoon in de handleiding kunnen lezen ;).

Een eenvoudigste manier is om een Shinelink (netwerkkabel) of ShineWifi (draadloos) aan te schaffen. Kost een paar tientjes en dan heb je het snel weer aan de praat. Ingewikkelder kan ook, maar dan moet je dus met modbus gaan stoeien. Je huidige bbox praat ook via Modbus met de omvormer.

Zo op het oog is het een Growatt SPH. Het modelnummer zegt mij niet zoveel, heb je ook een typenummer?
Ik zit atm op kantoor dus kan het niet verifieeren, maar aan de fotos te zien lijkt het idd een SPH model wat ik verder er ook van google, ik heb zelf 3 fase maar weet niet of dat meteen ook op de growatt omvormer slaat.

Maargoed, stel ik haal die ShineLink/Wifi (toevallig een linkje van waar ik die een beetje handig kan bestellen?)

Dan gok ik dat ik hem moet loskoppelen van de bbox kwa modbus aansluiting, maar moet ik dan nog wat doen met die groepen/zekeringen?

Ik zou denken dat ik dan die ShineLink aan Growatt en de P1 moet hangen, en dan de groepen intact kan Houden, en die BBOLT dus dan eigenlijk verder voor niks in de kast kan zitten?

[ Voor 18% gewijzigd door Themperror op 05-03-2026 14:54 ]

• storeman
Oh, shit. Ik ging er vanuit dat je al een meter had, maar dat doet die bbox natuurlijk. De sph werd in mijn geval geleverd met een chint meter die via rs485 aan de omvormer hangt. Ik kom hier vanavond op terug.

• Themperror
Geen haast, alvast bedankt voor de informatie zover in iedergeval

• storeman
Ik heb je OT nog eens goed gelezen, eigenlijk heb je een hele rare setup:
- Zonnepanelen met Enphas
- Hybride omvormer

Om tot een goed regelbare omvormer te komen heb je nodig:
- Chint RS485 meter, deze moet in je meterkast geplaatst worden. Deze werd bij mij meegeleverd met de omvormer
- Een connectiemodule (shineLink/ShineWifi)

Idealiter zou je inderdaad je zonnepanelen aan je omvormer willen koppelen, maar dat zou betekenen dat je alle panelen los moet halen om je Enphase te verwijderen.

De meter plaats je in de meterkast, de huidige kabel zou je moeten kunnen hergebruiken om de meter en omvormer met elkaar te laten praten. Ik zie geen opties om dit slimmer/handiger te doen.

• Themperror
Mijn enphase werkt in iedergeval prima, zie (nog) geen reden om daar vanaf te gaan, ik weet eerlijk gezegd ook niet of die kabels het uberhaubt redden naar de omvormer aangezien ze nu dus naar de meterkast gaan..

Maakt het nog uit dat die niet aan de omvormer hangen?

> Chint RS485 meter, deze moet in je meterkast geplaatst worden. Deze werd bij mij meegeleverd met de omvormer

Ok ja ik kreeg dus dat BBOLT ding erbij, ik zou eens navraag kunnen doen daar of die te hergebruiken is voor locale doeleinden...

Nja de "rare" setup komt denk ik omdat dit meerdere jaren uit elkaar gedaan is (zonnepanelen van 5+ jaar oud, en een redelijk nieuwe setup voor accu..)

• storeman
Het rare vind ik eraan dat je een hybride omvormer hebt, waar ook nog 2 strings zonnepanelen aan kunnen. Via Enphase krijg je AC230. Deze SPH wil DC 200-1000V. Dus je enphase ga je er nooit aan kunnen koppelen.

Een Growatt SPA of andere batterijomvormer was logischer geweest als er geen zonnepanelen aan hangen.

• Themperror
Ok, dan was er nog mijn laatste vraag:

Maakt het dan uit dat mijn zonnepanelen niet aan de omvormer hangen maar via enphase gaan?
(huidige setup heeft namelijk wel gewerkt dus.. ik vermoed dat het niet uit zal maken?)

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Niet hulpvol, maar wat een ongelooflijke bende is de hele installatie en dan bedoel ik niet alleen de meterkast. Hoe dat accu systeem gemaakt is... Wat PVC voor de sier aan de muur, tiewraps for the win en een veel te korte aarde draad.

• Themperror
Dus ik heb even het kapje eraf gehaald, misschien dat het dingen nog duidelijker maakt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KeUMltSwpM0fmEbIET3CdS7PAXA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aGHoIQOna88GppI7eVunDl9V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OMXb4MVTlzWMshBTxOVhVVwQonA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qAVG9jc5TETnY1xyofj5YwMj.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb ook via nmap/Wireshark gekeken of ik remotely bij de BBOX kan komen, maar het lijkt erop dat alle poorten dicht zijn / geen services. replied wel op pings maar kan er verder niks mee.

Dus @storeman , aangezien je er veel vanaf lijkt te weten, ga ik het met zo'n shinelink en een chint meter het hiermee redden? aangezien ik de zonnepanelen niet direct op de omvormer kan zetten (althans zo lijkt het)

Ik heb via de webportal nog een model naam van de Growatt gevonden: Growatt SPH 10000TL3 BH-UP

• Themperror
Hmm interessant, het lijkt er op dat als ik de BBOX van het netwerk blokkeer, dat de batterij begint op te laden, zou ie terugvallen op zelfconsumptie? Als dat zo zou zijn dan is het probleem eigenlijk opgelost, dan blokkeer ik hem permanent van het netwerk.., zal het eens in de gaten houden vandaag

• storeman
Die heb ik ook hangen.

Zit de BBOX ook nog aan je slimme meter? Aangezien deze zelf niet over een meter lijkt te beschikken? Of zitten er nog ergens CT-klemmen?

Interessant om te zien dat ie begint te laden. Doet ie dan NOM? Andere moet je dus de netwerk toegang gaan gebruiken om je accu te sturen, dat zou een bijzondere workaround zijn.

• Themperror
Ik weet niet wat NOM is, maar ik kan ook niks inzien nu, hij lijkt te laden met wat ik ruwweg gok dat de zonnepanelen doen nu..

de BBOX zit met de P1 aan de meter dus ik denk dat dat je antwoord is?

• storeman
NOM=nul op de meter.

De BBOX leest dus je p1 poort uit en stuurt adh daarvan je SPH aan. Even kijken op je slimme meter of deze ongeveer op 0 draait, dan zal ie dus inderdaad NOM draaien.

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 31-03 13:10
I.p.v. losse energiemeter plaatsen kun je ook printplaat/module gebruiken die signaal van P1 poort gebruikt om een energiemeter na te bootsen.

• xtrme
  • Laatst online: 07:22
Heb het even gemist

Maar die utp netwerk kabel in de bbox gaat die naar je router? Of naar de omvormer (dit zou mooi zijn want dat is de Communicatie kabel.

Wat je dan nodig hebt

Is een inline smart meter

En een shinebox

En dan kun je via de growatt de instellingen aanpassen en krijg deze jou gebruik via ct klemmen binnen

https://www.solar-bouwmarkt.nl/smart-meter-in-line-3-fase.html smart-meter-in-line-3-fase.html

https://www.solar-bouwmarkt.nl/shinelink-voor-x-series.html

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 02-04 23:29
Die BBOX modbus is gelabeld als 485-B maar zit in de omvormer op 485-3. Ik weet niet of daar iets veranderd is? Verder zou ik persoonlijk ver wegblijven van apparaten die je in de cloud moet bedienen / accounts aanmaken. Ik zou een ander apparaat zoeken die de p-meter gegevens doorgeeft aan de omvormer en de oude kabels hergebruiken (dus niet draadloos)

De zonnepanelen direct op de omvormer ( ik weet niet zeker of dat met dit model zo is) heeft als voordeel dat de PV panelen DC zijn en de accu ook en direct wordt geladen. Nu zet de Enphase het om naar AC met een verlies en daarna zet de Growatt het weer om van AC naar DC weer met een verlies. Als je schaduw hebt zou ik die Enphase gewoon laten zitten.

Nu ik erover nadenk. Hoe wordt het bij stroomuitval geregeld. Wat doen die Enphase dan. Ik denk uitgeschakeld. Als ze direct op de Growatt zitten zal je huis doordraaien en de overige stroom je accu in vloeien.

• Themperror
xtrme schreef op zondag 8 maart 2026 @ 09:32:
Maar die utp netwerk kabel in de bbox gaat die naar je router? Of naar de omvormer (dit zou mooi zijn want dat is de Communicatie kabel.
Zoals in de fotos te zien is is de Growatt alleen via modbus aangesloten , deze gaat naar de BBOX, de BBOX zit vervolgens met ethernet op de router
Willempie27 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 10:09:
Die BBOX modbus is gelabeld als 485-B maar zit in de omvormer op 485-3. Ik weet niet of daar iets veranderd is? Verder zou ik persoonlijk ver wegblijven van apparaten die je in de cloud moet bedienen / accounts aanmaken. Ik zou een ander apparaat zoeken die de p-meter gegevens doorgeeft aan de omvormer en de oude kabels hergebruiken (dus niet draadloos)
Ik heb persoonlijk niks aangepast hier, ik zou niet weten wat alles doet, ik weet dat ik kort na installatie de batterij niet oplaadde, en dat kwam blijkbaar omdat die in de verkeerde 485 poort zat (had de installateur gedaan), toen ie dus in 485-3 zat werktte alles ineens.

---

De overige vrage heb ik geen antwoord op, ik ben altijd geweest van "Ik laat dit regelen door die bedrijven, en alles dan werkt is het goed". Als ik in alles dat ik wil eerst maanden lang theoretisch onderzoek moet doen en alle stof leren, dan kom ik ook nergens.. Nou dus achteraf in dit geval niet 'heel' handig geweest, maar je zou denken dat omdat beide dingen door hetzelfde bedrijf gedaan zijn, dat het wel enigsinds fatsoenlijk in elkaar zou zitten...

[ Voor 24% gewijzigd door Themperror op 08-03-2026 10:39 ]

• Themperror
Willempie27 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 10:09:
De zonnepanelen direct op de omvormer ( ik weet niet zeker of dat met dit model zo is) heeft als voordeel dat de PV panelen DC zijn en de accu ook en direct wordt geladen. Nu zet de Enphase het om naar AC met een verlies en daarna zet de Growatt het weer om van AC naar DC weer met een verlies. Als je schaduw hebt zou ik die Enphase gewoon laten zitten.
Verder nog met de zonnepanelen, ik heb (micro?) omvormers bij de panelen zelf, klopt dit verhaal dan nog? Ik vermoed dat de micro-omvormers dan de DC van de panelen meteen omzetten naar AC, en dat de enphase dit dan niet zelf doet?

• Themperror
storeman schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 14:47:
NOM=nul op de meter.

De BBOX leest dus je p1 poort uit en stuurt adh daarvan je SPH aan. Even kijken op je slimme meter of deze ongeveer op 0 draait, dan zal ie dus inderdaad NOM draaien.
Na wat debugging lijkt het er op dat hetvolgende gebeurt:

1. Levering van de zonnepanelen gaat direct tegen mijn huidig gebruik op ( 400W van zonnepanelen en 600W gebruik == netto 200W gebruik op meter)
2. mits negatief, gaat het gebruik op 0W en het overschot naar de thuis batterij (die laadt dan op)

Nou staat mijn batterij de laatste paar dagen rondom 10% (feitelijk leeg aangezien hij niet lager gaat dan dit) en heb ik hem via de growatt naar ~24% zien gaan op wat mooie zonnige momenten, wat betekent dat er in iedergeval ook weer verbruik af gaat (dit heb ik ook waargenomen in de avonden), ik heb dit alleen nog niet op de meter bekeken, maar ik kan me niet voorstellen dat ie de accu leegtrekt en dat alsnog naar mijn kostten gaan :P

Dus wat dit hele verhaal eigenlijk lijkt te betekenen.. is mits ik alles goed heb, het simpelweg blokkeren van de BBOLT BBOX naar het internet er op lijkt te resulteren dan het naar "self consumption" modus verspringt. Nou heb ik ook vanuit alle reacties hier begrepen dat deze setup nonstandaard is, de shinelink is mischien nog wel iets om naar te kijken, maar om 150+ euro uit te geven voor een andere meter lijkt me 'voor nu' nog even iets te, aangezien het lijkt te werken..

[ Voor 18% gewijzigd door Themperror op 08-03-2026 16:43 ]

• storeman
Helder. Ik kom op 100 euro investering (shinewifi 25 + chint meter 75, via stralendgroen). Ik heb zelf de shinewifi geflashed met de openinvertergateway firmware, zodat ie alleen lokaal via mqtt met home assistant praat.

Ik heb op die manier inzicht en de mogelijkheid om AC te laden of juist te ontladen.

In jouw setup zou ik zelf niet zo snel alle sturing van laadvermogen via HA laten lopen, dan zou je iedere seconde dit bij moeten sturen dmv een automation of script.

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 31-03 13:10
Als je niet teveel wil aanpassen, kijk dan naar bijvoorbeeld dit:
https://smart-stuff.nl/product/p1-naar-modbus-dongle/
Dan hoef je dus geen meter in je groepenkast te gaan (laten) inbouwen.

• Themperror
brambo123 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:47:
Als je niet teveel wil aanpassen, kijk dan naar bijvoorbeeld dit:
https://smart-stuff.nl/product/p1-naar-modbus-dongle/
Dan hoef je dus geen meter in je groepenkast te gaan (laten) inbouwen.
Lijkt veel dingen nodig te hebben waarvan ik eigenlijk allemaal niet weet of dit wel gaat werken of niet.. voornamelijk de "Let op!" sectie:
Heeft u het idee om de dongle te gebruiken in plaats van een kWh meter in combinatie met een omvormer dan kan dit problemen geven.
ivm de uitlees snelheden lijkt..

Pagina: 1