Leek zoekt verduidelijking met bestaande thuisaccu + panelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Themperror
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:22
Hallo, ik heb al een tijd terug bij ZelfBesparen Zonnepanelen (5+ jaar terug) en een Thuis Accu (~1+ jaar terug) gehaald, nu is een paar weken geleden ZelfBesparen failliet gegaan en werkt de thuis accu niet meer.. Het BBT systeem dat ze hebben is overgezet naar BBOLT, maar daar vragen ze een abbonnement van 6,50 per maand om gebruik te maken van uberhaubt het zelf-verbruik systeem.. Dat lijkt mij bijna afzetterij..

Nu heb ik de zonnepanelen met een Enphase systeem, en dat werkt allemaal nog prima, allee de accu doet nu niets, de vraag is hoe ik deze dus werkend krijg (lokaal het liefst) zodat het gewoon zelf-consumptie wordt, en of ik dat als techneut (maar wel leek kwa electriciteit) dat uberhaubt moet proberen..

Kwa hardware heb ik dus 8 440W zonnepanelen met omvormers, die gaan dan naar een eigen groep in de meterkast, de Thuisaccu is 15KWH en zit via een Growatt omvormer, die gaat met een ethernet kabel en P1 aansluiting naar een apart doosje + 2 groepen langs de meterkast...

Moet ik op een manier dus de zonnepanelen direct op de Growatt aansluiten (de PV aansluitingen?) zou dit willen werken.. of zou ik idealiter mijn meterkast met rust kunnen laten en dit anders voor elkaar kunnen krijgen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GUCLrirvT63hftzZC0bThcPmsMo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VA2N6qoQJ4ttEgH06oEn51di.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lG-ZmfXoqeVSRph7rre2tlcC2-k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sPMs2cikygOrnRHYrx9wwoaZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7x5HT3NOQ92W-AAfCgrnZYBSv80=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ug8lIGui6JzcMuesWFW7ltXJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5I-qvrRo97ZCw2I8e7chy9yPrh8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/htB2LnL6auyglGv2Kn5WU14c.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door Themperror op 04-03-2026 23:17 ]

Rig: AMD Ryzen 9950X3D, 96GB DDR5 6000Mhz, MSI Ventus X3 OC RTX5090

Alle reacties

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Ik denk zelf dat wat foto’s van de installatie wel kunnen helpen. Type plaatjes zijn wel handig van batterij en omvormer en de aansluitingen.

[ Voor 10% gewijzigd door Ersus op 04-03-2026 23:22 ]

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

De CAN zal ws naar de BMS van je accu gaan, en de RS485 communiceren met de EMS (BBOX?) gok ik zo.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:08
Ik heb deze setup hier thuis, maar zonder BBOX. Ik stuur het aan vanuit Home Assistant.

Ik denk dat je eerst je Growatt mortnzien te breieken via een app, bijv dmv een shinelink. Daarna kun je die bbox moet afkoppelen en kun je in de basis zaken regelen in de Growatt app.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Dan zal de BBox er tussenuit moeten maar dan vooreerst checken wat de growatt zelf kan

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Themperror
paQ schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 23:23:
De CAN zal ws naar de BMS van je accu gaan, en de RS485 communiceren met de EMS (BBOX?) gok ik zo.
dat klopt, die zit aan de accu verbonden, de andere gaat richting meterkast naar dat BBOX ding

• Themperror
Ersus schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 23:19:
Ik denk zelf dat wat foto’s van de installatie wel kunnen helpen. Type plaatjes zijn wel handig van batterij en omvormer en de aansluitingen.
Welke zoek je precies? het enigste uit de accu zijn 3 kabels, 2 stroomkabels (+ en -), die ethernet kabel. Of misschien had je de post nog unedited gezien

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Themperror schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 23:36:
[...]

Welke zoek je precies? het enigste uit de accu zijn 3 kabels, 2 stroomkabels (+ en -), die ethernet kabel. Of misschien had je de post nog unedited gezien
Psies gekruist

• paQ
  • Nu online

paQ

Themperror schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 23:34:
[...]

dat klopt, die zit aan de accu verbonden, de andere gaat richting meterkast naar dat BBOX ding
Dan zoals hierboven staat. Wat er / waardoor het niet meer werkt, is omdat de BBox nu niets meer uitvoert.
Je zult de BMS dus moeten vertellen wat ie moet doen, Bijv middels settings in de growatt, of zelf wat fabrieken in Home assistant of tal van andere kant en klare EMS-en die je op een Pi installeert bijv.

• Themperror
paQ schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 00:07:
[...]

Dan zoals hierboven staat. Wat er / waardoor het niet meer werkt, is omdat de BBox nu niets meer uitvoert.
Je zult de BMS dus moeten vertellen wat ie moet doen, Bijv middels settings in de growatt, of zelf wat fabrieken in Home assistant of tal van andere kant en klare EMS-en die je op een Pi installeert bijv.
Dus wat ik begrijp is dat ik nog meer apparatuur nodig heb om dit voor elkaar te krijgen? Of kan ik dmv een ethernet kabel naar de PC gewoon in een pagina van de growatt zelf alles goed zetten (zoals bij een router/modem?)

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

storeman schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 23:26:
Ik heb deze setup hier thuis, maar zonder BBOX. Ik stuur het aan vanuit Home Assistant.

Ik denk dat je eerst je Growatt mortnzien te breieken via een app, bijv dmv een shinelink. Daarna kun je die bbox moet afkoppelen en kun je in de basis zaken regelen in de Growatt app.
Misschien kun je de vraagsteller uitleggen hoe je eea hebt aangesloten en hoe je tot de HA integratie bent gekomen.

• paQ
  • Nu online

paQ

Themperror schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 08:13:
[...]

Dus wat ik begrijp is dat ik nog meer apparatuur nodig heb om dit voor elkaar te krijgen? Of kan ik dmv een ethernet kabel naar de PC gewoon in een pagina van de growatt zelf alles goed zetten (zoals bij een router/modem?)
De EMS (Energy Management System) stuurt de BMS (battery management system) van je accu aan.
Dus die zegt: ga nu laden, verbruik nu, exporteer, enz.
Die EMS valt nu weg, dus zodra je dat vervangt voor "iets" van regeling, dan werkt alles weer.

Pagina: 1