Vlakbouw spoelbak verwijderen tbv nieuwe

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Wij hebben en Reginox spoelbak met zwarte coating die in korte tijd als een gek is gaan loslaten. We willen die daarom eruit halen en een nieuwe plaatsen, ik heb al contact gehad met Reginox en dit model is (behalve de versie met coating) nog courant en gewoon als RVS te verkrijgen in exact dezelde maat.

Maar nu komt het: ik krijg met geen mogelijkheid de bak los. Het is een vlakbouw dus ligt gelijk met het stenen aanrecht en van bovenaf is er geen mogelijkheid er iets tussen te krijgen. Van onderen zit de bak zelf gewoon erg in de weg, alles wat er potentieel tussen zou passen moet een hoekje om en de ruimte is maar ±1cm, ik heb de bouwmarkt uitgepluist en rondgevraagd maar niemand die iets hiervoor wist.

Hieronder de spoelbak en hoe het er van onder uitziet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/525yZjM6dtIOEiSIU3KQWGZNVCs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rNLWWY6StKvm24e3PNLRnFlx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HTNQOqFWSRiIZjG6unLTB4UVVX8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CtihXrOGPGZr3GhpLYpgoLyX.jpg?f=fotoalbum_tile
Wat ik ook geprobeerd heb is met een föhn de rand van zowel boven als onder verwarmen in de hoek om zo een beetje werking te krijgen, maar er zit geen beweging in te krijgen. Waar ik ook mee te maken heb is dat het aanrechtblad van echt steen is en maar ±1-1,5cm dik is dus aan de bovenkant durf ik ook niet zomaar er iets tussen te forceren, als het aanrechtblad beschadigd ben ik verder van huis.

Ik heb ook al 2 installatie/loodgietersbedrijven die ik nota bene al ken ernaar gevraagd maar die zien deze klus niet zitten, te klein zeggen ze. En om zomaar iemand van werkspot ofzo in te huren vind ik ook een te groot risico op het krijgen van een beunhaas.

Nu heb ik als idee om van binnenuit met de dremel precies op de vouw of er net iets onder door te slijpen, dan zou ik bij de rand moeten kunnen komen, maar hoe haal je die los? Ik betwijfel of heet maken en er iets tussen wroeten genoeg gaat zijn gezien de kit waarmee het vastzit. Er zijn namelijk geen schroeven of iets dergelijks gebruikt, puur kit.

Ook zag ik wel middeltjes om kit los te weken, maar dat schijnt juist met een stenen aanrechtblad niet verstandig te zijn en ik las dat het soms niet eens helpt omdat itt een wasmeubel in je badkamer de kit niet open en bloot ligt maar tussen aanrecht en spoelbak gedrukt zit met zeer weinig tot geen ruimte (los van de kit aan de rand van onder die inmiddels weggesneden is).

Kortom: wie heeft de gouden tip? Of wat kan ik het beste doen?

Alle reacties

• LtApocalypse
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 06:52
Je moet er niet iets tussen proberen te doen. Als de bak niet vastzit met andere klemmen oid dan moet de kit loslaten als je er rustig genoeg kracht opzet. Bij mij liet de kit makkelijk los maar je kan er ook een autokrik onder zetten en dan rustig een plankje omhoog draaien.

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-03 23:36

Klippy

Still Game

Eens met bovenstaande, lijkt me de beste optie.
Het lijkt gewoon kit op de foto. Dat plakt wel, maar ook niet zó goed dat je het niet los zou krijgen met druk van beneden.

Anders met een rubber hamer een paar tikken tegen de onderkant van de bak. In het ergste geval slijp je de bak door, dan kan je met een tang naar binnen trekken.

Ik heb een vergelijkbare situatie met een vrij dun keramisch blad en de spoelbak zit alleen gekit. Ik vermoed dat dit hier niet anders is.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13:19
Is er niks waarmee je die coating kan verwijderen/oplossen?

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:18
Deze spoelbak nu 2x gemonteerd, en hij ligt inderdaad verlijmd met kit onder de rand die gelijk ligt met je aanrecht blad. Dat is een best brede rand (1 cm, uit mijn hoofd maar kijk gerust in de montagehandleiding). Aangezien je dadelijk ook weer waterdicht wilt monteren zou je die kit er toch van af moeten krijgen, heb je niet nog een stuk aanrecht blad waar je een proefje kunt maken met een oplossingsmiddel voor kit?
Alternatief is bak voorzichtig los slijpen en dan met visdraad kijken of je "erdoor" komt zodat je de kit in ieder geval los kunt snijden met de draad.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-03 22:00
Mensen verkijken zich op hoe goed kit houdt, de kracht wordt heel goed verdeeld over het oppervlak, ik heb me met gewone sanitairkit al regelmatig verbaasd hoe lomp je moet doen om een verder loshangende wastafel eraf te krijgen, terwijl je dan toch een flinke hefboom hebt (wat hier dus niet zo is).

Opties met een krik, de kans is denk ik toch wel >0 dat het steen knapt in plaats van de kit loslaat. Heel groot is die kans vast niet, maar ik weet ook niet of ik 'm aan zou durven.

Dus, op zoek naar iemand die handig is met het kleinste model slijptol?

Je zegt dat het blad maar 1,5 cm is. Dus je kunt een lijn zetten op zeg eens 3 cm vanaf boven, horizontaal een stuk van een van de zijkanten inslijpen (verticaal teveel risico dat je het blad beschadigt). Als je dan ziet dat je nog hoger kunt, nog een stukje horizontaal eraf - en de laatste 2-3 cm omhoog slopen/knippen met een stevige tang. Of als je gewoon een vierkant uit de bak slijpt kun je daarna met een ijzerzaagje bij het bovenste stukje - daarmee kun je niet zo snel te lomp doen. Het staal is niet dik, ik verwacht niet dat een ijzerzaag (hand) daar problemen mee heeft. Als je eenmaal een beginnetje hebt waar de rand doormidden is, kun je gericht heel lokaal trekken (met een tang), en dan is kit ineens niet sterk.

Het is btw. geen optie om dit lekker het probleem te maken van degene die de keuken installeerde (desnoods tegen betaling)? Want dit zijn idd wel van die klusjes die niet mis moeten gaan.

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Ik zou die bak bovenaan rondom doorhalen met een knabbelschaar, die haal je voor een paar tientjes bij de Lidl (webshop) of een bouwmarkt. Dat is lang niet zo geweldadig als een slijptol. Denk aan de vonken die lekker inbranden in je tegels of glas. Daar heb je hiermee geen last van.

Evt dan met de dremel de resterende 'bovenrand' doorslijpen en kijken of je er een houten wig tussen kan krijgen en zo rondom de kitrand volgen.

De kit kan je met sterk touw wel doorsnijden als je er eenmaal bij kan.
Ik zou dit gewoon zelf doen, iemand anders zoeken kost al meer tijd dan de klus zelf.
Succes met de klus!

[ Voor 8% gewijzigd door Skynett op 04-03-2026 22:23 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:44
Als ik zo van onder zie kan je inderdaad de bak er wel uit dremelen. En dan met een stanlymes de kit doorsnijden. Of iets van oplos proberen maar dan kan je er al een heel stuk beter bij.
Daarna mag je schrapen om de rest kit te verwijderen maar moet niet al te onmogelijk zijn zo.

Je hoeft niet van onder te slijpen, je ziet dat die hoek van 90 graden vrij van het blad ligt dus je kan gewoon van binnen uit de bak die hoek van 90 volgen. Alleen niet te diep duiken met je slijpschijf. doe er anders een stukje hout tussen dan kan het ook gewoon niet dieper gaan.

[ Voor 34% gewijzigd door Torched op 04-03-2026 22:24 ]

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Niet helemaal je vraag, maar zo oud zijn die spoelbakken toch niet?
Is er geen garantie of recht op reparatie? Want zelfs als je buiten de 2 jaar zit zou je kunnen verwachten dat een spoelbak veel langer meegaat. Er is dus zeker nog wel iets neer te leggen bij de leverancier.

Verder: Vastgezet met high-tack kit, dat spul wil wel. Heetmaken met een goede fohn helpt wel ja (of wachten totdat het buiten weer 30+ is ook). Die moet je er wel uit kunnen krijgen.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:16

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dit is waarschijnlijk vastgezet met een polymeerkit. Dan is eigenlijk alleen mechanisch te verwijderen, het lost niet op.
Je beste optie is lossnijden met staaldraad. Tape de randen van het blad af, maak ergens aan de zijkant een gaatje (stanleymes, heet stukje stroom/staaldraad) en duw het draadje erdoorheen. Evt kan je een kant omhoogdrukken of er een wig intikken.
Draad knoop je aan stukjes rondhout en zagen maar.

Bereid je voor op gebroken draad en een uurtje worstelen.

Wise enough to play the fool

• Denman_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13:43
Als je de rest van de coating er af borstelt heb je dan niet alsnog een mooie RVS spoelbak?

• Soepknook
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 13:55
Snijdraad lijkt mij de meest mooie optie. (zoals Teacher al aangaf).
Met een boortje of dremel een kleine opening maken waardoor de draad kan en snijden maar. Net zoals ze een autoruit doen verwijderen.

• Denman_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13:43
Ik denk dat je met snijdraad grote kans hebt op beschadiging van het blad.
Het lijkt mij beter om de bak er uit slijpen (tussen kit en verticale deel van de bak), en dan met een (plamuur)mes de kit doorsteken.
Bij slijpen de omgeving (incl. blad) goed afdekken, de vonken zullen anders alles beschadigen.
Zagen met een decoupeerzaag is ook een optie, met het juiste zaagblad voor RVS en met geduld.
De zaag moet het niet gaan "happen" want dan heb je kans op beschadiging van het blad.

[ Voor 39% gewijzigd door Denman_ op 05-03-2026 10:28 ]

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:00
Misschien heb je het al geprobeerd.

Maar als je vanaf de onderkant, er een constante druk op uitoefent. bijvoorbeeld met een autokrik of een diagonale balk die rechtop-drukt. Dan staat er spanning op de lijmverbinding. Als je vervolgens de kit helemaal heet föhnt. Dan zou hij denk ik wel los willen komen.

Wel even een plankje onder de onderkant van je bak houden. Dan blijft de kracht op de bak netjes verdeeld.

• sj0ertum
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:19
Je probeert er nu via de mooie kant onder te komen, dus van buiten naar binnen. Als je niets wilt beschadigen, dan zou je ook kunnen overwegen om de bak op de hoek af te slijpen, zodat je vanaf binnen naar buiten kunt snijden. Slijpen heeft dan wel een zooitje....

Kit kun je het beste kapot snijden. Hier zitten de plinten met hightack, maar ik sla daar gewoon een scherp geslepen plamuurmes achter en dan snijd je de kit kapot door dat plamuurmes er doorheen te slaan.

• paultommy
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Misschien een optie: bak goed ontvetten, iets opschuren en opnieuw (laten) spuiten in zwart?

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Absoluut niet met lompe kracht gaan doen, daar ga je nooit beter uitkomen.

Snijdraad is optie 1 als je die er tussen krijgt.
Andere optie; dremel of slijptol pakken, bak er bovenaan de rand van binnenuit uit halen (dus net onder de rand doorslijpen). Dan hou je alleen de bovenrand over, en die kun je dan makkelijk met een stanleymesje lossnijden. En bijkomend voordeel is dat al het gevaarlijke werk op plekken zit waar de nieuwe bak overheen komt.

• Charango
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:43
paultommy schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:21:
Misschien een optie: bak goed ontvetten, iets opschuren en opnieuw (laten) spuiten in zwart?
Of nog eenvoudiger: laten zitten en kijken of je de coating er af kan krabben. Het gedeelte zonder coating lijkt er op de foto mooi uit te zien.

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:47
Als de grijze kit toch wat zacht aanvoelt dan is het silicone.
Zo niet dan is het 2 componenten( keihard aanvoelen.)
Indien silicone, dan sileconeverwijderaar kopen .Zwaluw Sili-Kill Silicone Sealant Remover 100ml
de naad tussen bladdeel en bak voorzichtig insnijden met een stanlymes , dan de verwijderaar op gieten vegen.
Even in laten trekken , dan voorzichtig met een plamuurmes schuin tussen rand en staal van bak steken.
Rustig doen.
Dan als het plamuurmes er tussen zit , voorzichtig het plamuurmes door schuiven.Als de kit keihard is ( 2 componenten,, probeer dan bij Dekkerzevenhuizen info in te winnen, of bij keukenbladen fabriek.

Nog even voor je geruststelling, het is composit, en dat kan best veel hebben, zeker de sileconeverwijderaar.
Ja ik spreek uit ervaring.
Succes.

[ Voor 7% gewijzigd door ouwefreaker op 05-03-2026 12:20 ]

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:34
Met de multi tool met een metaal blad zaag je ‘m rondom weg. Dan houd je een platte strip vastgekit metaal over. Die kan je dan deel voor deel loswrikken met beleid. Dan kan je er ook goed bij.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 13:25
Wat ik kan bedenken: maak met een staalboortje van 6 of 8mm breed een aantal gaatjes in de platte bovenrand van de spoelbak (dus NIET in het werkblad zelf). Giet in de gaatjes siliconen oplosmiddel of probeer WD50, dat spul kruipt overal doorheen. Laat het een nachtje intrekken zodat de kit week wordt.
Probeer aan de onderkant van de spoelbak tussen de rand werkblad/spoelbak de spoelbak met een schroevendraaier of metalen strip de bak voorzichtig omhoog te drukken. Als je eenmaal wat ruimte hebt kun je met een stevige nylon visdraad de rest ook los krijgen.
Pagina: 1